RBC Delta 400 (km/h?)

Hallo allemaal en alle anderen! :D

Tijdens de zoektocht naar een klein electrokistje om fel en vooral snel te kunnen vliegen, vond ik dit projectje. Omdat ik ook een klein houtbouw setje wilde maken voor de avond uurtjes kwam ik al vrij snel op de RBC Delta 400.

Dus,

deze besteld bij RCtechnics en na een paar weekjes konden we aan de slag.
Omdat het kitje niet op voorraad was had ik mooi even de tijd om mij te verdiepen in een leuke setup. Hierbij had ik een aantal eisen:

*Moet in eerste instantie zo veel mogelijk snelheid leveren als mogelijk met dit profiel
*Gewicht moet totaal op hetzelfde als oorspronkelijk uitkomen
*Beetje modern
*En ten slotte voor zo'n kleintje niet al te duur setje.

Daarmee de volgende conclusies getrokken,

*Een iets hoger KV dan een wat een speed 400 race zou hebben.
*Een binnenloper voor makkelijk inbouwen
*Vergelijkbaar gewicht als een speed 400
*Leuk voor een vierkant propje voor een hoog "jankgehalte" :D

Ook moest alles kunnen draaien op een 3s 2100 pakketje want die past precies in de romp.

Na wat overleg met collega vlieger ZamBeZi op www.chineese-spulletjes.com ( ;) ) wat besteld:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2700kv Brushless Inrunner $12.41

Die doet het leuk met een CAM 4.75 x 4.75 op 3s en circa 18 ampjes continu.

Hier de motor, regelaar en motorsteun, meteen even de stekkertjes aangesoldeerd.
Foto0132.jpg


Dan het kitje zelf,

Ik moet zeggen, netjes verzorgd! :D Hoewel ik bij de eerste keer schrok van hoe klein het pakketje wel niet was, ik bij het openmaken mij verbaasde over de compleetheid.

Alle plankjes netjes gestapeld en mooi cnc freeswerk. Wat meteen opvalt is dat letterlijk alles van balsa is, geen enkel deelje triplex. (op roerhoorntjes na dan)
Dit gaf mij al wat twijfels mij inmiddels steekt als een zeer stevig geheel in elkaar!

Genoeg info! Het bouwen zelf:

Onder het genot van een biertje en een peukje heb ik in 3 avondjes al wat werk verricht:

Eerst maar eens alle onderdelen benummeren zoals op de tekening staat, goed geregeld van RBC trouwens!

Hier de gefreesde balsaplankjes:
Foto0119.jpg


Na het nummeren maar eens de onderdelen van van het doosrompje en de eerste ribben uitgesneden en ligt bijgeschuurd. Na wat droogpassen alles netjes verlijmd:

Foto0114.jpg


Foto0116.jpg


Bij elkaar gelegd gaat het al snel ergens op lijken:

Foto0117.jpg


Het bouwen zelf gaat vrij makkelijk en snel, hetgeen waar RBC ook mee pronkt, goedrecht, het is waar!

Het idee van RBC is om de losse plankjes van 1.5mm dik aan elkaar te lijmen zodat deze gebruikt kunnen worden als beplanking voor de onderkant. Zo gezegd, zo gedaan, alle plankjes tegen elkaar gelegd en voorzichtig gebonden met wat schildertape. Hierna tussen alle naden een dun laagje bruislijm gedaan en een nachtje laten liggen.
De volgende dag het tape eraf en jawel!! Een mooie grote lap balsa voor de beplanking.

Dit geheel netjes vlak op tafel gelegd en alle samengebouwde onderdelen er netjes op uitgelijnd.
Foto0121.jpg


Dit heb ik eerst aangestipt met dunne CA en een spuitje Activator. Daarna met een kwastje witte houtlijm erop voor de definitieve hechting, wordt stevig op die manier en door de CA kan er niks meer verschuiven.

Volgende de stap:

De achterlijsten, deze worden gesneden uit het meegeleverde latje en tussen de ribben uitgelijnd. Zelfde truukje weer toegepast met CA en houtlijm want de kleine latjes schieten snel om.
Foto0123.jpg


Foto0124.jpg


Op dit punt aangekomen wil RBC dat je deze latjes nog een keer er achter zet en zo de elevons meebouwd in de beplanking. De latjes heb ik er wel tegenaan gezet maar ik heb er bewust voor gekozen om de elevons op dit punt al los te sijnden en af te werken. Dit werkt net iets makkelijker en voorkomt kleine snijfoutjes waardoor je de beplanking verpest.

Na het lijmen van de "False leadingedge" Heb ik alle overlappende beplanking weggesneden, inclusief de elevons:

Foto0128.jpg


Na het verlijmen van de versteviging bij de "launchgrips" heb ik deze grof uitgesneden uit de beplanking en later afgefreed.

Foto0134.jpg


Hier aangekomen kon de dikke voorlijst eraan gelijmd worden.

Foto0140.jpg


Foto0144.jpg


De voorkant waar de eerste beplaning voor de bovenkant er al op zit.
Foto0153.jpg


Toch hier een klein minpuntje van het kitje, voor het beplanken volgens beschrijving en tekening zit (ook wanneer je spaarzaam bent) niet genoeg balsa van 1.5mm in de doos.

Even bijhalen dus voor we verder kunnen.

De losse elevons dicht gelegd en opgevuld:

Foto0125.jpg

Ziet er erg grof uit maar is na het drogen met de liniaal recht op maat gesneden.

Meer foto's zijn er even niet, maar de kit is al wat verder op dit moment.

Binnenkort dus meer! (H)

Groetjes,

N.
 
Hallo Niels,

Ziet er allemaal bijzonder "strak" uit. Je beschrijft dat je de delen eerst met CA op enkele puntjes vastzet en daarna met gewone witte houtlijm verder vastmaakt. Ik begrijp je gedachtegang, alleen vraag ik me af of de witte houtlijm dan nog wel voldoende tussen de twee te verlijmen delen terecht komt, of dat het er alleen tegenaan komt te liggen.

Met andere woorden; is de verbinding dan wel sterk genoeg?

Ik ga je bouwverslag zeker volgen en mogelijk ook zelf eens een poging ondernemen.

Groeten,

Jan-Willem
 
Ik neem aan dat hij de houtlijm op de onderdelen doet, dan de delen tegen elkaar, en dan drupjes sec lijm om het op de plek te houden. Een zeer veel gebruikte methode. (Edit: ja er staat idd andersom, :?)

Ik heb dit kistje ook gehad, gekregen terwijl hij al gebouwd was. Dit was zoon 6-7 jaar terug geloof ik. Ik had al lipo's, ik geloof dat deze met 3s en een 7,2v sp400 vloog.
ik vond hem iig erg hard gaan toen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat hij de houtlijm op de onderdelen doet, dan de delen tegen elkaar, en dan drupjes sec lijm om het op de plek te houden. Een zeer veel gebruikte methode.

Ja! :D Dat is het verhaal!
Moeilijk bereikbare delen doe ik wel eens andersom, met een klein penceeltje kan je dan nog mooi in hoekjes de lijm aanbrengen, ik wil namelijk geen klodders. ;)

JE vloog op 3s met een speed 400 hard? Ben benieuwd wat mijn setup gaat presteren. :lol:
De bedoeling is in ieder geval hem van een bizar vermogen te voorzien. ;)

gr,

N.
 
Ik vond dat toen hard hé, mijn mening is wel veranderd sinds ik redelijk comfortabel mijn rondjes vlieg rond een pylonrace circuit met 180Km/uur+

Bizar veel vermogen vind ik het niet. Wel veel.
Erg veel vermogen is een 25-30A met een 3000-3200kv buitenloper (het rc 3w, mega 15-16-3 of hc variant) en die prop. Bizar moet het nog een tikkie erger voor, en vergt iets uitzoek werk.
 
Ik heb deze Delta 400 ook gebouwt en gevlogen (nog met speed motor en 8NC500)

Hij is best vlot onderweg .

Voor het lijmen kun je beter alleen de PU-lijm gebruiken .

Witte lijm die niet tussen de delen zit voegt helemaal geen sterkte toe aan het model.
En een snel model en CA vind ik niet passen bij elkaar is mijn mening.
Ga je aan de grens van het model kan het gebeuren dat hij in een keer gewoon uit elkaar spat.

Foto0121.jpg


En het minpuntje is er niet geloof ik .:mrgreen:

Die heb je zelf gemaakt , de delen worden eerst op maat uitgesneden uit de plankjes , als je die gelijk onder 45 graad uitsnijd hou je hout over.;)
En dan pas de plankjes aan elkaar zetten met PU zoals je gedaan hebt.

Mvg Johan
 
Ik heb deze Delta 400 ook gebouwt en gevlogen (nog met speed motor en 8NC500)

Hij is best vlot onderweg .

En het minpuntje is er niet geloof ik .:mrgreen:

Mvg Johan

Leuk! :D

Ben benieuwd naar hoe hij gaat vliegen.

Toch vandaag maar eventjes een lapje balsa gehaald! ;)

Wat zijn trouwens jullie ervaringen met het starten van dit beestje?

gr,

N.
 
hmm,
ik heb dat motortje ook met een 5x5propje geprobeerd in een lift of xxs op 3cellen 1800...

veel lawaai ging geen meter vooruit, was een vliegende grasmachine, en oordoppen waren nodig...
ik heb er een 4cell 1800 ook voor liggen maar vrees dat dit niet veel meer zal geven... nog niet getest...
 
Niels,

de motor uit het linkje dat je aangaf weegt bijna 100 gr. :shock:
Lijkt me erg veel, gezien het vliegklare gewicht wat RBC opgeeft ... nl. 400 gr. :confused:

Als dat AUW klopt zou je in mijn ogen beter kiezen voor een wat lichtere outrunner (zijn efficienter dan inrunners) zoals bijvoorbeeld deze:

2212/06 Brushless Outrunner 2200KV

Op 3S Lipo en een 6x4 propje erop en gegarandeerd dat ie jankt :mrgreen:

Leuk vliegertje, ik blijf het even volgen :thumbsup:

Grtz,
Menno
 
Wat zijn trouwens jullie ervaringen met het starten van dit beestje?

gr,

N.
De eerste paar keer laten werpen door een werper met ervaring.

En ik start alle delta,s met 1/2 tot 3/4 gas , eerst als hij " goed aan het roer ligt " dan het volgas er op .

Kleine snelle flitzer draaien zich snel om bij de start als je met volgas start .
Roeren kunnen dan het draai moment van de motor nog niet compenseren.

De bedoeling is in ieder geval hem van een bizar vermogen te voorzien.

Dan kan je beter voor een ander model kiezen zoals de E-Cobra , die kunnen ook de snelheid hebben en zijn er op gebouwt.

De Delta 400 is ontworpen voor een speed 400 met güntherprop .

De jouwe kon wel eens een heel kort leven hebben . :oops:

Mvg Johan
 
@RCEFlyer:

Klopt, is redelijk zwaar, maar bedenk daarbij dat het gewicht vanf 400 gram is.

Toch streef ik naar 400 gram. Vergeet niet dat een een 3s lipo pakketje veel lichter is dan de vroeger gebruikte nicad cellen waar dit kistje voor bedoeld was. Op de tekening wordt zelfs gesproken over 3S á 4S lipo's! :D beetje erg heavy.

Ik denk dat het nog best goed gaat uitkomen zo. zal binnenkort eens wegen.

@eclipse86 :

Verbaasd me, ik heb wat filmpjes gezien en ervaringen gelezen van andere gebruikers, lijkt juist wel leuk te zijn.
Toevallig heb ik vanmorgen een CAM 4.75 propje meegenomen. Ik zal eens meten wat het doet.

gr,

N.
 
Hoi,

die 400 gram moet je makkelijk kunnen halen :)
Een Nicad / Nimh pakket woog inderdaad veel meer, maar ook een buitenloper was veel zwaarder dan de huidige brushless generatie.

Toch ben ik van mening dat een (lichtere) buitenloper veel efficienter dan een binnenloper :yes:

Ik heb het door mij genoemde 2200 kV buitenlopertje op een Swift II zitten, die weegt inclusief een 3S/1300mAh Lipo precies 369 gram.

IMG_4333.gif


Dat ding gaat echt als een jekko :cool:


Maar misschien valt het mee en gaat jouw motor ook prima :)

En je weet het Niels, electrovliegen is top :thumbsup:

full




:mrgreen:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Johan:

Da's precies wat ik al dacht, zal bij de start best nerveus zijn. Nu zal een binnenloper met een klein propje niet zo gek veel koppel hebben om het kistje om te kiepen maar we doen het voorzichtig!

@Menno,

Ik begrijp je standpunt, ben wel benieuwd wat voor praktijken mijn setup opleverd. In ieder geval, op je bek ga je toch wel een keer! ;)

Maar je moet niet meteen te hard van stapellopen met je plaatjes over brandstof en electrovliegen. Brandstof bljift ook leuk. (toch zou even op je motor plassen wel een goede koeling zijn! ;) )

gr,

N.
 
@Johan:

Da's precies wat ik al dacht, zal bij de start best nerveus zijn. Nu zal een binnenloper met een klein propje niet zo gek veel koppel hebben om het kistje om te kiepen maar we doen het voorzichtig!

Verkijk je daar maar niet op .

Ik heb mijn funjet verkocht en ik starte die altijd met een startgummi.
Niet een keer ein probleem mee gehat in 2 jaar.

De nieuwe bezitter heeft hem laten werpen vorig weekend.

Resultaat een hoop delen . :mrgreen:

Mvg Johan
 
ik moet er wel bijzeggen het is een 5x5 klappropje... maar ik heb gewoon na 2bochten geland, twas echt onhoorbaar en hij ging zeer slecht de lucht in...

kan het mss aan de timing liggen van de esc? op wat staat die het best?
 
goede vraag,

Op filmpjes jankt het motortje wel met een 4.75 CAM. Is echter geen klapprop, daar zou verschil in kunen zitten.

Wat de Timing betretf, daarvoor zou je eens moeten zoeken in het forum, staat best veel over. Maar van een verkeerde timing pakt hij eerder niet zo lekker op, herrie maken komt daar niet echt door...
 
@Johan:

Da's precies wat ik al dacht, zal bij de start best nerveus zijn. Nu zal een binnenloper met een klein propje niet zo gek veel koppel hebben om het kistje om te kiepen maar we doen het voorzichtig!

Je zal hem niet heelhouden. Mijn eerste was met sp400/7.2V en 9 hecells, getotalled op een meeting waar een knul 1 kanaal lager vloog naast me. De 2e is op hoge snelheden geoptimaliseerd met 16/15/3. De laatste die ik is nu met 3-3d. Vliegt identiek als een sp400 alleen met 3s2100mAh doet hij dat 40 minuten.
De 2e is een koppelbeest. Eigenlijk een sp400 pylonracer maar dan de helft minder span. Je zal hem dan ook als een f5d moeten bouwen om hem te kunnen beheersen.

succes,
erik
 
. Eigenlijk een sp400 pylonracer maar dan de helft minder span. Je zal hem dan ook als een f5d moeten bouwen om hem te kunnen beheersen.

succes,
erik

Thnx voor je reactie. Wat bedoel je priecies met dat laatste?

Heb inmiddels de beplanking afgewerkt, zal ik eens wat foto's van maken. NU zijn eigenlijk de servo's en het romp dekseltje aan de beurt.

Aan de gene die hem ook heeft gebouwd:

Wat is precies de bedoeling van de romp deksels, zijn er 2, een voor de voorkant en een met de vin erop. Wie kan mij uitleggen die de bevestiging zit, dat is mij niet helemaal duidelijk.

gr,

N.
 
Hoi,

Modelletjes met kleine spanwijdte en relatief grote motor gewoon altijd met 1/3 á 1/2 gas weg gooien. Op het moment dat je ziet dat hij vlak weg gaat kan je vol gas geven.

Kleine modelletjes liggen snel op zijn kant door het motorkoppel.

Vergeet niet een sp400 draait een 5,5 op max á 12.000rpm en dan ga je nu meer dan het dubbele draaien met wellicht meer spoed dus je koppel zal ook aanzienlijk toenemen.
En vooral bij lage snelheid heeft zo'n ding weinig stabiliteit.

Ik denk dat hij bedoeld dat alles perfect moet zijn, strakke aansturingen met weinig/geen speling anders ga wordt hij super zenuwachtig bij vol gas vliegen.
Kleine uitslagen met wat expo is ook wel dan aan te bevelen en een d/r op hoogteroer om zachtjes te landen al zijn delta's wel relatief traag bij het landen.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Back
Top