HoneyBee FP V2 incorrect geassembleerd?

  • Topicstarter Topicstarter wildcat
  • Startdatum Startdatum
W

wildcat

Guest
Heb zo juist mijn HoneyBee FP V2 uit de doos gehaald voor een klein inspectie.
Boekje er bij, controller switches op Mode 2 gezet, battery in de heli en verder uitproberen met de heli in m'n hand.
Alles draait, beweegt en lijkt op het eerste gezicht na behoren te werken.

Na wat verder lezen door het instructie boekje kom ik tot te de conclusie dat alles omgekeerd functioneert, naar links is naar rechts, naar voren is naar achter etc. Met uitzondering van de throttle die werkt wel na behoren.

Nu kan ik de switches op mijn controller om zetten en het gewenste besturing krijgen die wel over een komt met het instructie boekje enkel dan dat hij niet afgesteld is in mode 2 zo als het boekje het beschrijft.

Bij het inspecteren van de bekabeling lijkt het er op dat de throttle kabel verkeerd om zit in polariteit. Maar bij meer bij testen (in de hand) blijkt dat bij meer throttle de heli omhoog wil, dus dat lijkt me wel goed te zitten.

Als ik de handleiding mag geloven klopt er het een en ander niet.
Voor dat ik de conclusie trek dat m'n heli incorrect in elkaar zit of dat de handleiding niet klopt kom ik eerst hier maar is aan kloppen voor een second oppinion


Handleiding

2 plaatje van de bekabeling 4-1 box
img1606p50.jpg

Bovenste kabel gaat naar Rudder Motor
Onderste kabel gaat naar Main Blades Motor (polariteit is omgekeerd aangesloten (attans volgens het boekje))

img1607p50.jpg

CH1 & CH2 lijken correct aangesloten, echter beide functioneren omgekeerd.
Links is naar Rechts en naar voren is naar achteren.


Hopelijk kan iemand mij iets meer informatie geven dat ik op het moment wijs word van de handleiding en wat ik visueel waarneem.

Mvg,

Wild Cat
 
Wildcat,

je verhaal lezende zul je dus je servo's moeten reversen.
Als de zender lijkt op die in de handleiding, dan is het een kwestie van de switches bij CH1 en CH2 in de andere positie te zetten


mode 1 en 2 Mode 2 heeft te maken, met welke hand je wilt sturen, cq je throttle wilt gebruiken (mijns inziens moeten dan ook de ook de kabels op de ontvanger omgezet worden)
 
Wildcat,

In welke mode(1-2) is de heli geleverd? Ik denk dat de heli als mode1 is gekocht en dat jij nu mode2 wilt gaan vliegen.


Erik

De heli is als een mode 2 gekocht, de throttle zit links op m'n controller.
Maar als ik er zo over na denkt lijkt het er wel op dat de besturing (Aileron & Elevator)180° gedraaid zit. En dit is bij de instellingen voor een mode 2 controller (down up down up switch posities)

Kan er op het moment niet helemaal bij komen met m'n verstand of ik nu iets knulligs fout doet of dat er iets fout zit, of met een controller in mode 1 te maken heb. Al kan ik dat laaste moeilijk voor stellen met de throttle die links zit.
 
Wildcat,

In welke mode(1-2) is de heli geleverd? Ik denk dat de heli als mode1 is gekocht en dat jij nu mode2 wilt gaan vliegen.


Erik

Uhm nee, dat heeft met de helicopter verder niets te maken. Het enige dat anders is, is dat twee kanalen op je zender van plaats veranderd zijn.

Dat heeft als resultaat dat die sticks vaak op de kop op hun nieuwe plaats in je zender terecht komen, met als resultaat dat het een en ander verkeerd om werken zal.

Het enige wat je hier aan hoeft te doen, is je zender te pakken en op de voorkant rechtsonder de switches om te zetten. In de handleiding staat wel hoe ze moeten staan, maar je kunt zelf ook wel bepalen of het klopt of niet.

Heli neus moet naar rechts draaien als je met linker stick naar rechts stuurt. Gas werkt al goed, dus dat hoef je niet te veranderen. Maar kijk vooral in je handleiding, want daar staat het ook uitgelegd. Rechter stick moet natuurlijk sturende naar rechts zorgen voor een kantelbeweging in die richting. Waarschijnlijk staan je zender switches laag laag en hoog hoog, in de plaats van om en om zoals bij Mode 2 meestal het geval is.

Op de heli zelf hoef je in ieder geval zeker geen kabels om te draaien. (Kan theoretisch wel, maar dat betekent meestal dat je zelf een keer de kabels per ongeluk hebt omgewisseld van bijv. de hoofdmotor ofzo).
 
Laatst bewerkt:
m.a.w. zet de schakelaars van CH1 en CH2 in de andere positie

er staat aan de rechterzijde de waarden narm en Reverse, geen rocketscience, wel even eerst alles spanningsloos maken (zowel de heli, als de zender), voordat je deze actie doet, om onbedoelde reacties tijdens het veranderen te voorkomen, na de wijziging kun je zowel de zender als de heli weer aan zetten.
 
Goed, bedankt voor het advies allemaal.

Beknopt, de handleiding schakelaar positie negeren en de schakelaars zo zetten tot de uitvoering overeen komt met de afbeeldingen van de stick/heli bewegingen.

Dan blijf ik alleen nog zitten met mijn vraag teken met betrekking tot de polariteit van de hoofdmotor kabel. Deze is volgens het instructie boekje incorrect aangesloten en + en – zijn verwisseld.

De bladen lijken de correcte kant op te draaien, krijgt lift bij een hoger toerental enzo.

Wat is het effect als de + en – van de hoofdmotor verwisseld is? Draait de motor de andere kant op? Is het schadelijk ja/nee voor de motor?

Kan iemand hier nog antwoord op geven? Ben niet z'n held als het op experimenteren uit komt met elektronica waar ik niet zo veel ervaring mee hebt.

Mvg

Wild Cat
 
De motor zal dan inderdaad de andere kant op draaien, met als gevolg dat je rotors verkeerd om draaien. Dat kan opzich geen kwaad, maar vliegen zal het dan niet.

Draaien je bladen met de klok mee, dan is er niets aan de hand. Uiteraard moeten de bladen (zo als bij een vliegtuigvleugel met bolling voorop en scherpe punt achter) met de bolling naar voren draaien in de plaats van de scherpe vlakke kant vooruit.

Afhankelijk van je bladen komt een heli met de rotorbladen de verkeerde kant op overigens wel nog van de grond, maar zal extreem slecht vliegen. Dus het is de moeite waard dit even 2x te checken.

Handleidingen bevatten nog wel eens kleine foutjes, maar zolang de bladen de goede kant op draaien zou ik het lekker laten zitten. Ik neem aan dat jijzelf nooit aan die kabeltjes hebt gezeten?
 
Afstellen honeybee FP

Koop het het E-BOOK op het internet, Leer vliegen met de Honey Bee FP, coaxiale en collective pitch radiografisch bestuurbare helikopters

FLYHONEYBEE daar staat alles in over de honeybee FP

Het kost maar 5 euro ,maar vlug heeft u 50 euro uitgespaard.

Door dit boek heb een grote voorsprong ,en vlieg nu

na 8 maand alle figuren die men kan met de honeybee.

De honeybee is voor mij de leukste helie dat er bestaat.

Kan bijna zoveel als met T-REX 250 .maar deze heeft mij

wel wat meer gekost.

Vlieg ook 3 minuten langer met honeybee ,ruim 10 min vliegtijd.:-D

Mijn honeybee kunt u zien op mijn site Nieuwe pagina 2

Groetjes Julien.
 
Back
Top