Rotoras krom?

Hallo,

Ik heb een ongelukje gehad met mijn heli, vario benzine mechaniek.
Ik ben nu alles aan het controleren, nu meet ik met mijn meetklok aan de boven kant van de hoofdas, het hooste punt, 0,015 mm dus 1,5 honderdste mm, wat vinden jullie daar van.
Ik heb nooit gemeten aan een nieuwe as, valt die 1,5 honderste binnen de toleranties?

-Ruud-
 
geen probleem denk ik
de speling tussen as en kogellagers is ook al snel 0,01mm
die meet je ook mee
zou de heli toch schudden kun je hem altijd nog normaal landen en de as alsnog vervangen

gr hub
 
even heel licht optoeren en dan kijken of de head button schudt. of een roerende beweging maakt, zoja, vervangen.
 
Hoofd as

Gewoon je as uit je heli halen op een spiegel leggen en even heen en weer over de spiegel rollen dan zie je het gauw genoeg . Wat ik doe na een crach is de hoofd as gelijk weg gooien.
 
Hallo,

Ik heb nooit gemeten aan een nieuwe as, valt die 1,5 honderste binnen de toleranties?
-Ruud-

Dat kun je nooit meten als de as gemonteerd zit, je hebt namelijk ook speling van lagers. Het is erg weinig dus zou ik hem laten zitten en gewoon ermee vliegen. Als je dan een onverklaarbare trilling in de machine hebt, is de as de eerste verdachte ;)
 
Ok,
Ik heb net zoiets ervaren na een crash van 2 meterhoogte (de staartaandrijving hield ermee op) met een benzine Vario Big Jetranger.
Hij smakte op de grond, 1 kant onderstel knakte en de bladen maakte een "veur" in de grond.
Hierbij overleefde de hoofdas het wel maar niet de bladas en ook niet de bladen.. :(

Grt,
Eric.
 
Ja das niet leuk om mee te maken, bij mij klapte hij ook van uit een zijdelinkse beweging een meter of 2,5 op zijn rechter zijkant.

Ik heb aan de romp wonderwel hoegenaamd geen schade, wel zijn de poten aan de rechterkant geknapt. Verder de bladen en wat onderdelen aan de rotor kop.
Toen het gebeurde dacht ik dat ik hem kon afschrijven maar die Vario rompen zijn toch behoorlijk sterk. Hij staat al weer op zijn pootjes. Na wat kleine bijwerk klusjes is hij weer als nieuw.

-Ruud-
 
Back
Top