Nieuw leven voor bejaarde Microjet?

Ik heb mijn stok oude Microjet weer eens van zolder gehaald,
alsof ik nog niet genoeg kisten had die al goed vliegen. ;)

Wat er aan vooraf ging:
De eerste keer dat ik ermee ging vliegen ging het al finaal mis want de accu stekker zat verkeerd om,
alle rook eruit (elektronica werkt op rook!), ESC en accu waren er klaar mee. Domme beginners fout.
Tweede poging was al niet veel beter want een microjet schijnt nogal moeilijk op te gooien,
dus kon ik de kleine blauwe donder weer een eind verder ophalen met een geknakte neus.
Een week later nog maar een keer en ja hoor, het ding ging los, EN HOE!
Om een of andere reden had ik nauwelijks besturing door verkeerde domping of te staartlastig,
maar toch pikte het projectiel bliksemsnel snelheid op en moest ik met mijn hart in mijn keel het ding terug worstelen.
Met een fluitende bocht kwam het ding weer terug, maar helaas sprong er opeens uit et niets een boom tevoorschijn en greep de microjet.
Toen heb ik met veel gemopper eerst thuis een ladder gehaald, en ben daarna 2 uur bezig geweest om het geval uit de knotwilg te peuteren.
Daarna boos weer naar huis en heb daar uit frustraties alle elektronica eruit gesnokt en het ding weer in zijn doos op zolder geslingerd,
ervan overtuigd dat het toestel van demonen bezeten was.

Tot nu.

Mijn vriend Pieter kreeg er lucht van dat mijn microjet nog op zolder lag te spoken,
en kreeg bijna medelijden met het schuimpje omdat die van hem een groot plezier was om te vliegen.
Uiteindelijk heeft hij me toch over weten te halen om het ding nog een kans te geven.
Het toestel is inmiddels weer van zolder, zo goed als het ging heb ik de deuken eruit gewerkt,
en hij is weer klaar voor een nieuwe kans.

Ik heb inmiddels al wat spul bij elkaar geschraapt, en dit wordt de nieuwe setup:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KDA 20-40 24Turn L Brushless Inrunner $14.95
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC $10.01
HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-4540 114x102mm) (6pcs/set) $3.18
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 1500mAh 3S1P 20C $9.99
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $2.99
HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8 R4 4Ch 2.4GHz Receiver $22.95

Lang verhaal kort, 2400Kv motortje van ongeveer 100 watt met een GWS DD 4.5x4 propeller.
Schijnbaar geeft het dan 370 gram thrust en met de bovengenoemde setup komt mijn microjet aan de 370~380 gram vliegklaar.
Nu is mijn vraag dus of ik met deze motor een goede keuze gemaakt heb.
Janken zal het zeker, maar is het genoeg om lekker te kunnen sjezen?
Het hoeft niet 5 minuten 200km\u te gaan, maar lekker zwieren doe ik graag. ;)
Ik ben enkel wel bang voor die GWS prop, gaat die de 26000 toeren wel trekken?

Wat vinden jullie?

Microjet26.jpg


Ohja, als iemand toevallig de motor domping weet voor dit model,
dan kan ik dat in ieder geval al goed afstellen. ;)
 
zorg dat je zwaartepunt niet kritish is, maak hem liever 2mm neuslastig, dan zal je ervaren dat het een erg leuk kistje is.
maak je hem 1mm staartzwaar vliegt ie voor geen knaak ;)
 
Harold, helemaal goed!
Die kleine APC propjes zijn moeilijk te vinden.
Heb er meteen 2 besteld.

Gerard, Dattie staart lastig een ramp is om te vliegen ben ik toen ook achter gekomen. ;)
Neus lastig is een gewone zaak bij snelle kistjes geloof ik.
Dit keer maar eens iets beter op letten.
 
Hoi,

Die trekkracht betwijfel ik een beetje op 3s.

Onbelast op 3s uitgaande van nominaal zit je op 26.640rpm.
Volgens prop calc moet je 23.000 draaien om aan die 370 gram te komen.
Met 70% rendement kom je nog net aan de 18.000.

Ach maar goed het zal best vliegen al zou een klein buitenlopertje waarschijnlijk beter presteren t.o.v. van het gewicht.

De Himodel 2600kv van 36 gram draait 5x5APC op 20.000rpm Trekt wel ietwat meer stroom. Zo'n 18A op 3s. 420gram statisch.

Turnigy E500 4000kv draait ook leuk als je hard wilt gaan. Die doet 35.000rpm met 4,1x4,1APC Op 3S. Maar door de hoge stroom 33A heb je ook al meer accu en regelaar nodig en dan wordt het toch allemaal weer wat zwaar.
Trekkracht is dan 500gram statisch.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Goh man, Pieter heeft ook zon leuk ding overgepakt van me :p
even verandert naar Sp300 of 400 7.2V (don't remember) versie en 3S erop... vloog eigenlijk wel best leuk ! hij heeft er zelf al ene kant spijt van dat hij hem weg gedaan heeft...
en iedereen maar zagen dat het niet fatsoenlijk gaat vliegen op sp300 of 400... hahahaha
ik zeg inrunner alla 3000 a 4000 kv ;)
ik zou wel apc pakken voor die rpm.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hmm ohja, RCtech, daar heb ik al lang nietmeer geshopt, was die winkel vergeten.
Maar ik heb helaas al besteld bij aircraft world voor mijn microjet propeller.
Ach, Ik moet toch nog et een en ander aan test propellertjes hebben binnenkort,
misschien daar maar gewoon eens een doosje vol doen de volgende keer. :p

Bedankt Sam!
 
Hallo microjetvliegers,


ook ik werd weer aangestoken door de microjet. Mede doordat de Terry eigenlijk de Kliko in kon, en deze setup geschikt lijkt te zijn voor de MJ.
Daarnaast word de MJ voor weinig geld aangeboden als "alleen delen" setje, de schuimdelen, de kunststof "tiefzieteile" en de kleindeeltjes. Dit in een plasticzak i.p.v. een doos.

Vroeger vond ik het een leuk ding en heb er destijds twee versleten. Echter om de MJ airborn te krijgen was nooit zo leuk. Maar in die tijd vloog het geval nog met Nicads en een wat zwaardere MEGA (80 gram, vergelijkbaar met de SPEED 400).

Ik heb de MJ besteld, voor € 35,- lag hij vanmiddag op de mat. Hij is dit keer wit i.p.v. het voor mij bekende blauwe schuim. Ook zijn de kunststof delen hoogglans, en voelen ze veel taaier aan. Vroeger scheurden ze vrij snel ;) .
Even een andere motormount gefabriceerd, een aluminium hoekbeugeltje. Twee nylon proppen met schroefdraad in de bodem gelijmd, en daar het alu hoekje aan geschroefd. De motor kan nu makkelijk in en uit het model geschroefd worden.
Als setup een 50 grams 3400 Kv buitenlopertje. Een 2S 1800 lipo, en een 4,7*4,7 Graupner camprop. Heerlijk janken, ca. 22 ampere statisch wat neerkomt op bijna 160 watt. Power plenty!
Twee el cheapo 9 grams servo's die de roertjes aansturen.

Een uur verder en de MJ zat in elkaar. Zojuist even gevlogen en ben tot de conclusie gekomen dat de MJ met de lichtere Lipo/buitenloper setup véél makkelijker te starten is.

Qua vliegen is het echt een heerlijk ding. Supersnel (voor een schuimpje) en toch wel veel strakker en neutraler vliegen dan de grotere Funjet, dat merk je vooral in rugvlucht.

Wel wil ik nog een startelastiek met startslede fabriceren. Ondanks dat hij nu wel goed start wilde ik dat ooit nog eens proberen.
Ook vind ik het wit heel clean staan, mooier dan het blauwe, ik ga er nog wat zwarte plakfolie aan wagen om iets meer contrast te krijgen.

Enkele fotootjes:
microjet1.jpg


microjet2.jpg


microjet3.jpg



Het vliegen met de 2,4 Ghz geeft ook een veel vertrouwder gevoel. Vroeger was het moeilijk om de MJ storingsvrij te krijgen. De hoge stromen gecombineerd met alle draden die erg dicht bij elkaar langs lopen was moeilijk voor de 35Mhz. Een tikje heeft hem vaak wat ruiger doen neerkomen.


Zover tot nu toe, na meer vluchten en een start"ramp" volgt een update.



Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De start"ramp" is bijna gereed, een haak is in de MJ gemonteerd. Ik zit op dit moment te dubben over welk elastiek er gebruikt moet worden. De "ramp" is ca 1,5 meter lang, en de MJ verlaat de startslede op ca 30 cm hoogte.
Vooral de electrojetvliegers hebben ervaring met de elastieken. Is het verstandig om een kort elastiek aan de startslede te maken? Of zullen jullie een langer elastiek over de slede maken, en deze ruim voor de slede in de grond drukken met een pen?


Alle advies is welkom ;) !
 
Sven, is je motormount al weer heel???

hij vloog wel lekker :P

zo'n witte zie ik op ebay vaak voorbij komen, zoals airbus al schreef: heb ik spijt dat ik de mijne weg heb gedaan.
maar heb nu zoveel toestellen... WEER 1 erbij gaat het vrouwtje ECHT niet goed vinden :P

misschien trouwens grappig er een edf in te proppen :P
 
Laatst bewerkt:
Ik moet die mount nog maken, maar das zo gedaan.
Heb het nu alleen even druk met andere dingen helaas.

Maar het is zeker een leuk model, ik wou dat de mijne ook wit was. ;)
 
Hallo microjetvliegers,


ook ik werd weer aangestoken door de microjet. Mede doordat de Terry eigenlijk de Kliko in kon, en deze setup geschikt lijkt te zijn voor de MJ.
Daarnaast word de MJ voor weinig geld aangeboden als "alleen delen" setje, de schuimdelen, de kunststof "tiefzieteile" en de kleindeeltjes. Dit in een plasticzak i.p.v. een doos.

Zo, dat is interessant, waar had je hem besteld als ik vragen mag?

Kun je eens een plaatje schieten van je moter + mount?

Dank!
 
Start hij ook uit de hand?

Kan de setup 3s aan?

Hoe lang kun je vliegen op die accu?
De setup is best heel goed, en met de configuratie zoals hij nu is zou hij een 3S lipo aankunnen, echter ik zou hierbij wel een iets kleiner propje monteren. Met 2S is het al loodrecht ongelimiteerd, met 3S zou het wel héél idioot hard gaan.


Deze MJ met de lichte (doch snelle) setup is prima uit de hand te starten, zoals ik hem vroeger vloog met NiCads en een zwaardere MEGA als aandrijving was het een crime om hem uit de hand te starten.
Met deze setup is het een kwart gas, de trim een paar tikjes up, en hard tegen de wind in gooien. Dan gaat hij probleemloos. Bij volgas heeft hij de neiging om naar de grond te duiken en in de rol naar links te gaan door het koppel van de prop. Niet aan te raden dus ;) .

Ik vloog een minuut of 10 met wisselend gas. Alles was dan nog gewoon lauw/koel.


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Zo, dat is interessant, waar had je hem besteld als ik vragen mag?

Kun je eens een plaatje schieten van je moter + mount?

Dank!


Freakware.de komt hij vandaan.

Niet heel erg duidelijk, ik had het kapje eraf moeten halen om duidelijk foto's te kunnen maken, misschien kan je iets met deze foto:
microjet10.jpg


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Freakware.de komt hij vandaan.

Niet heel erg duidelijk, ik had het kapje eraf moeten halen om duidelijk foto's te kunnen maken, misschien kan je iets met deze foto:
microjet10.jpg


Vriendelijke groeten,
Aldert


!!
Is die gele aan de muur toevallig een Robbe Jungmeister? wat voor setje gebruik je daar in? (mocht je er een BL setje in hebben zitten.)
Sorry voor het off-topic. :)

wat voor motorisering zat er standaard in de Microjet?
 
!!
Is die gele aan de muur toevallig een Robbe Jungmeister? wat voor setje gebruik je daar in? (mocht je er een BL setje in hebben zitten.)
Sorry voor het off-topic. :)

wat voor motorisering zat er standaard in de Microjet?


Off topic antwoord ;) .
Is de Robbe Bucker Jungmeister van m'n vriendin. Deze vliegt met een Robbe Roxy 2824-34 en een zelfbouw propje, op 2S 1000 milli's lipo's.
Half uurtje a drie kwartier rondtokkelen, loodrecht ongelimiteerd klimmen, vliegklaar gewicht MET akku is 235 Gram.
Twee honkywonky lichte servo's, zelfbouw carb on landingsgestel met wielen EN spatbordjes, eigenbouw binnenwerkje, 0,8mm carbon stuurstangetjes en pilootje MET sjaal ;) .

On-topic:
Standaard héél vroeger een speed 400 in de MJ.


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Ik heb een oudje uitgerust met een EDF (heb helemaal geen ervaring met microjets dus dat wordt nog even spannend :cool:).

Momenteel heb ik het volgende in elkaar geflanst en ik ben wel benieuwd wat die losliggende draden + stekker en het ontbreken van het tweede deel van de canopy (waar nu de ESC ligt) allemaal voor effect hebben op het vlieggedrag?

M.a.w. kan dit een beetje 'redelijk' vliegen of ben ik bij voorbaat kansloos?

IMG_0932.JPG
 
Back
Top