Bouwdraadje Climaxx F3j

Gefeliciteerd met de aankoop van de CLIMAXX,

Staat ook nog op mijn verlanglijstje. Zelf heb ik de FISSABLE gebouwd, een ontwikkeling van de CALLISTIC. Op dezelfde manier op een carbonligger gebouwd, maar had geen last van witte uitslag. Weet eigenlijk ook niet hoe deze verwijderd moet worden. Misschien verdwijnt die vanzelf?

Weet ook niet hoe het komt dat de uitslag ontstaat. Kou? Vocht?
Als de ribben goed vast zitten !!!

In ieder geval succes met de bouw.

Ook een prettige jaarwisseling gewenst !!

Groeten, JH
 
Witte uitslag

Hoi,

De witte uitslag is niet te verwijderen.
Ik heb het ook een beetje.
Als je donkerrood transparant foliet zie je er weinig meer van.

mvg
Kees
 
Lijmvlekken verwijderen

Door het verzilveren van een aantal kadobonnen was ik vanmiddag nog even bij de lokale Fixet om wat voorraden aan te vullen. Daar liep ik langs het lijmrek en zag daar naast de 10-seconden lijm van Bison een ander produkt. Dat heb ik nu niet aangeschaft onder het motto van "nu niet nodig maar wel even wel onthouden": lijmvlekverwijderaar!!

Misschien is dit een optie voor je om de vlekken te verwijderen, ik weet niet wat het precies doet, heb het alleen zien hangen. Lees net je draadje weer even en dacht toen weer even dat toeval niet bestaat!

Succes met de bouw

Jacob Bos
 
Clmax E

Heb mijn Climax-E bijna gereed. Wil eigenlijk het liefste vliegen zonder ontvanger accu. Weet niet of mijn Castle Creations 45 ampereregelaar dit aankan (6 servoos aansturen is eigenlijk te veel, alhoewel de Wölbkleppen alleen bij de landing moeten werken). Neem ik nu een regelaar met een schakelende Bec (bijv. Spinserie) of toch een ontvangeraccu? Hoe heb jij dit opgelost?
E-zwever.
 
Ik zit dit draadje net met veel interesse te lezen.
Het lijkt mij namelijk een goeie zwever om achter de electro kadett omhoog te slepen.
Ik zou hem namelijk als erg lichte zwever willen bouwen.
Zou dat mogelijk zijn ik bedoel dat slepen?
Hij ziet er niet zwak uit.
En die flaps heb je die echt nodig om beter in de thermiek te hangen of is dat alleen maar voor de landing?
Ik ben namelijk zo maar een beetje op zoek naar een zwever die met een electro kist gesleept kan worden, en de zwever moet ieder vleugje thermiek kunnen pakken.
 
Nieuwe Climax oh. oh....

Gisteren mooi weer. Geen wind, lekker zonnetje. Ideaal weer om de E-Climax in te vliegen.
Zo gezegd zo gedaan. Uitgerust met een Kontronik motor en 3 lipo's.
Stroom ongeveer 30 A.
Toestel gaat mooi lekker omhoog zonder problemen. Op ongeveer 200m motor uit en zweven. Dat doet hij prima, hoog/laag is misschien iets te fel.
Even de butterfly getest, neus gaat omhoog en hij moet iets naar beneden geduwd worden, kwestie van down bijmixen.
Motor aan om hoogte te winnen en vervolgens aanduiken om het zwaartepunt te testen.
Toestel gaat naar beneden, na het loslaten vangt hij zichzelf niet direkt...plotseling begint het toestel heftig te schudden. Het komplete stabilo heeft last van hevige flutter.
Ik slaag erin om hem rustig te krijgen, oef...
Inmiddels 150 meter lager aangekomen vlieg hij weer vrij normaal, een beetje traag misschien. Ik besluit om maar snel voorzichtig te landen. Dit lukt zonder problemen.
Na inspektie van de romp blijkt deze in de lengte gescheurd, daar waar de bovenbeplanking op de romp gelijmd is. Nu heeft de romp dus totaal geen sterkte meer (dooskonstruktie) en kan dus flink getordeerd worden.
Ik denk dat ik de romp maar eens ga verstevigen met wat liggers en een paar spanten (origineel is de gehele romp opgebouwd uit 2 spanten, te weten eentje vooraan en eentje achteraan met in de hoeken dunne lijstjes). Daarna 2 testvlucht.

Wil er wel op wijzen dat ik hem ongeveer een half jaar geleden heb gekocht en hem exakt aan de hand van de beschrijving en de tekening heb gebouwd.

Volgens mij zijn de problemen ontstaan bij een te hoge snelheid waarbij het komplete stabilo begint te resoneren (flutter).Is trouwens een ervaring die ik bij nog geen enkel toestel heb meegemaakt....

Wat me tegenvalt is dat ik met name op Duitse fora geweldige ervaringen met de Climax heb gelezen, hij zou ook geschikt zijn om aan de helling te vliegen en dus ook wel wat snelheid kunnen verdragen, niet dus.
Op de originele wijze gebouwd is het dus zeer zeker geen F3J model!!
 
Toch wil ik heb zoals het er nu uitziet gaan bouwen.
Ik vind het een mooie zwever ik wil hem alleen lichter bouwen ;)
 
Hoi,
Ik heb gisteren mijn nieuwe Climaxx Electro ingevlogen en ook ik kreeg bij een beetje snelheid, veel flutter!
Niet op het stabilo maar op de vleugel! Ook ik had gelezen dat je er snel mee kunt dalen, maar ik denk dat ze bedoelen dat je met de flaps zeer snel kunt dalen en dat kan!
Hij vliegt geweldig maar ik vind het wel jammer dat je er niet snel mee kunt aanduiken!
Als je de constructie bekijkt is dit ook logisch want er zitten totaal, nergens geen doos constructies in voor de stijfheid van de vleugel te garanderen!
Gelukkig heb ik nog een Milan (MPX) met electro en die kan wél snelvliegen.

Gr. Piet G
 
MAiden Climaxx

Ik heb woensdag de maiden van mijn climaxx gedaan.

zie - Maiden Climaxx - MCH Forum

Vliegt superstrak.. ik moest een tikkie up trimmen.

Ik heb nog geen probleem ondervonden, ik heb dan ook nog niet redelijk snel aangedoken. Met flaps en airlerons in kraaistand komt ie mooi naar beneden.

hopelijk binnenkort weer beter weer voor de volgende vluchten.

zo het is droog hier, even de koninginnen markt op :)

Frank
 
Ik heb woensdag de maiden van mijn climaxx gedaan.

zie - Maiden Climaxx - MCH Forum

Vliegt superstrak.. ik moest een tikkie up trimmen.

Ik heb nog geen probleem ondervonden, ik heb dan ook nog niet redelijk snel aangedoken. Met flaps en airlerons in kraaistand komt ie mooi naar beneden.

hopelijk binnenkort weer beter weer voor de volgende vluchten.

zo het is droog hier, even de koninginnen markt op :)

Frank
Hoi Frank,

Goed te lezen dat jouw Climaxx ook goed vliegt.
Ik wil je wel waarschuwen: duik niet te snel aan want je schrikt je rot!
Zelf vlieg al heel wat jaartjes met veel verschillende modellen, maar ik heb nog nooit zo snel flutter op een model gehad als op de Climaxx.
Bij het draaien van een looping moet je snelheid opbouwen, hierbij had de Climaxx al flutter over de gehele vleugel !!
Ben voorzichtig want het is een té fijn model om kapot te vliegen!
Veel vliegplezier met je Climaxx.

groet,

Piet G
 
Is dat echt door die constructie? Ik heb een 1,80 zwever met een identieke opbouw (wel ander profiel en vorm maar ook ribben en halfribben op een koolstof ligger) en die heeft nergens last van.
Ik zat juist de afgelopen tijd te kijken naar de Climaxx (of de climaxx compact) voor bungeestarten en licht hellingweer en zou het jammer vinden als je niet even lekker aan zou kunnen duiken.
 
Zodra ik wat meer vluchtjes heb gemaakt zal ik laten weten of ik ook
snel last heb van flutter, Vandaag de speed en thermiek stand in de zender
geprogrameerd.

ik ben benieuwd.

Groet Frank
 
Ik ook, de test in de fmt vond ik juist de indruk wekken dat hij op snelheid ook goed is.
(is wel de niet elektro versie, misschien dat dat ook wat uitmaakt, wat minder gewicht)
 
Mijn kist weegt 1700 gram (iets zwaarder dan hoellein opgeeft)
Ik heb er dan ook een losse ontvang accu in. Volgens mij heeft ze met dat extra gewicht geen moeite.

Ik heb ook de zweefromp (wordt een stukkie lichter) gekocht zodat ik haar ook via de lier moet kunnen vliegen. Ik weet dat er bij F3J kisten een aparte start setting is voor de flaps en airlerons.

Is er iemand die deze setting weet? of is het gewoon uitproberen?

groet Frank
 
Back
Top