Bouwdraadje Climaxx F3j

Toch staat er een tegenstrijdigheid in die tekst.
Als je een carbon romp hebt zou je dus rustig het buiten de romp hangende stuk van de antenne kunnen verlengen.
Er staat ook dat je geen antenne moet hebben van 100-110 cm.
Maar telt het deel van de antenne dat in de romp zit, daarbij nou mee? Stel je hebt 60 cm antenne in de (carbon) romp liggen, zit je dan in de kritieke zone als je er nog 50 cm uit laat hangen... of telt die 60cm, vanwege het carbon bijvoorbeeld, maar voor 50% mee?
Dan zou je dus bij een andere totale lengte in de kritieke zone komen...

Toch staat er een tegenstrijdigheid in die tekst.
Als je een carbon romp hebt zou je dus rustig het buiten de romp hangende stuk van de antenne kunnen verlengen.
Er staat ook dat je geen antenne moet hebben van 100-110 cm.
Maar telt het deel van de antenne dat in de romp zit, daarbij nou mee? Stel je hebt 60 cm antenne in de (carbon) romp liggen, zit je dan in de kritieke zone als je er nog 50 cm uit laat hangen... of telt die 60cm, vanwege het carbon bijvoorbeeld, maar voor 50% mee?
Dan zou je dus bij een andere totale lengte in de kritieke zone komen...
De kabellengte is van belang. Dat deze kabel geen ontvangst heeft, in het door koolstof of andere geleidende materialen afgeschermde gedeelte, is niet van belang. Het gedeelte wat ervoor of na de "koolstoftunnel" een vrije ontvangst heeft pakt gewoon signaal op. Belangrijk is om de geadviseerde kabel verlenging aan te houden. Praktisch: totale lengte van 1.6 meter is dus safe.

Climaxx staart re-design

Hoi,

Eens! Hoe en waarmee ga je de staart vervangen?
Ik zelf wil ook daar koolstof/kevlar in lamineren.

Na het schuimsnijden vlgs de methode op RC_soaring digest (november editie). Zijn de kernen gesneden uit het XPS schuim van de praxis. Ook staat de root rib ertegen en een balsa hoofdligger is erin gelijmd en het geheel is geschuurd.
De lay-up wordt gelamineerd op Mylar. Het wordt 25 grams onder 45 gr en daarover 50 gr glasmat onder 90 graden. Neuslijst met een strook 50 gr 45 gr. inlamineren en daarna op boven en onder de kern het pakket samenpersen onder vacuum of lijmtangen. De aanhecting van de romp naar de staart is de volgende uitdaging. De verbinder pen maak ik van koolstofbuis van 6 mm. Ter plaatse van de koolstof pen naar de tip wordt er nog een roving naar de tip meegelamineerd. Extra stijfheid moet flutter voorkomen. Scharnieren van de stuurvlakken met foliescharnieren of .......

Scharnieren van de stuurvlakken met foliescharnieren of .......

1) strookje 36 grams kevlar onder 45° mee baggen. Dat wordt nadien je scharnier. Zelfde met:
2) strookje abreissgewebe mee baggen
3) Naderhand met tape
4) of siliconen, anders:
5) licht gewicht glasscharnieren: http://www.charlesriverrc.org/articles/construction/markdrela_clothhinges.pdf

Wat betreft de antenne perikelen en koolstof. Bij mijn Supra zit de antenne zo'n 30 cm in een glasromp, komt dan naar buiten. Zit vervolgens zo'n 30cm lang tegen de carbon staartboom geplakt. De laatste 30cm bengelt vrij rond. Ik heb er die keren dat ik er mee heb gevlogen geen problemen mee gehad.

Berrie,
Abreissgewebe, dat heb ik nog liggen. Kevlar is inderdaad ideaal. Ik heb een 30 mm brede strook. Beide kanten 15 mm en dan tussen de beide lagen glasmat in lamineren of tussen schuim en glasmat??

Is de tekening van de Climaxx zo compleet dat je deze zelf geheel na kunt bouwen? Oftewel, staan de vleugelspanten, rompspanten etc er ook op?

Zoja, dan heb ik wel interesse in de losse tekening. Wil iemand die dan ter beschikking stellen om een kopietje van te draaien?

tekening

Voor 45 euro koop je bij Höllein de romp van de Climaxx. Daar zit tegelijkertijd de volledige tekening bij.
Kun je de vleugels dus zelf erbij maken.

mvg
Kees

V-Staart

De V-Staart is aan de bovenkant met koolstof gelamineerd.
De voorlijst is afgeplakt met glastape.
Het kan ongetwijfeld beter, maar ik vind de V-Saart zo redelijk stijf en erg sterk.
Gewicht van de V-Staart: 35 gram.

Totaal gewicht Climaxx inclusief loodballast voorin: 1560 gram.
Deze week maak ik hem af en kan hij aan de hoogstartlijn omhoog voor de eerste testvluchten.

IMG_1144_1.jpg

spannend

Kees,

Dat ziet er wel spannend uit !!

1560 gram met alle versterkingen, wat is het meergewicht t.o.v. een standaard Climaxx ???

Meer gewicht....

Hoi Karel,

Bedankt!
Mijn elektroversie weegt 1500 gram.
Ik vind het dus uiteindelijk wel meevallen............;)

Volgens hollein is het 1284 gram. Dus 276 gram meer dan de "standaard" uitvoering.

Ben heel benieuwd kees!!!??? ;)

Gr

grammen..........

Ja, je hebt gelijk!
276 gram meer is het inderdaad!
Ik vind het geen probleem. Mijn elektroversie is 1500 gram en blijft mooi boven.
Ik heb boven het zwaartepunt ruimte gemaakt voor ballast.
Ik kan daar ongeveer 150 gram lood kwijt.

Testvluchten zullen het uitwijzen.
Eerst aan een gewone hoogstartlijn omhoog!

Ampereverbruik............

Heren,

Met hoeveel ampere's moet ik rekening houden bij F3J vliegen?
Ik kan me voorstellen, dat met name bij de start het ampereverbruik hoog is?
Ik heb nu een UBEC van 3A ingebouwd. Genoeg of...................?????????

In de climaxx zitten zes digitale servo's.
Dank maar weer voor jullie meedenken!

mvg
Kees

servo overzicht

Kees,

Download en installeer servomanches : Choisir ces servos !

Dat geeft een perfect overzicht van de werkelijke gemeten gegevens van 164 servo's.

Ik zelf gebruik nooit 5 cellige ontvanger accu's, is me slecht bevallen. Ik gebruik nu 4x GP1300AFHR NiMH cellen, deze hebben ruim voldoende capaciteit voor 5x futaba s3150 en 1x Grp 3728 servo's. De cellen zijn geschikt voor grotere stromen en hebben weinig inwendige weerstand dus een redelijk hoge spanning onder belasting. Je kunt ze kopen en laten samenstellen in elke gewenste vorm bij: www.akkufit.nl .

Klaar!

Heren,

Dank voor al het meedenken en reageren.
De Climaxx F3J is klaar.
Totaal gewicht 1570 gram.
Voorin zit de ballastkamer waar afhankelijk van hoe hij vliegen gaat nog wat meer lood ( visloodjes ) in kan.

De V-Staart is "bekleed" met koolstof in 45 graden. Een stuk sterker dan de originele staart.
Ik heb de staart niet bekleed. Alleen twee keer gelakt met G4. Ook de romp is zo afgewerkt.

Nu wachten op beter weer voor de eerste keren omhoog met een hoogstartlijn.

IMG_1149_3.jpg

IMG_1148_2.jpg

IMG_1145_1.jpg

Gefeliciteerd!

Mooie kist Kees!

Dat je er maar kampioen mee mag worden, aan de kist zal het niet liggen. Mijn jongste zoon zou zeggen: strak bakkie!

Jacob

bouw vleugel

Hallo.

Heb ook een Climax gekocht en ben intussen vlijtig aan het bouwen. Wil hem graag gaan motoriseren.

Ben begonnen met de vleugel. De ribben heb ik met secondenlijn gelijmd. Helaas bleek de volgende dag dat de koolstof buis wit uitgeslagen was van deze lijm. Deze aanslag kan ik niet verwijderen met een doekje, vocht o.i.d. Wil de vleugel graag transparant rood bespannen.

Heeft iemand soms een idee of deze witte uitslag te verwijderen is?

Prettige jaarwisseling, E-Zwever.

Back