At-6 harvard

  • Topicstarter Topicstarter .:rockstar:.
  • Startdatum Startdatum
R

.:rockstar:.

Guest

Hallo,​

Ik wil als beginner een At-6 harvard
Is dit een goed idee ??

Zo nee, welke soort dan ??

Deze zou ik willen:
Deze soorten dan toch:
at6-ind.jpg

Alemaal AT-6 gwn andere kleuren
2256_small.jpg


Harvard-008.jpg
 
Ja zou ik ook doen maar dan wel minstens 50 cc volledig schaal met intrekbaar landings gestel en noem maar op :sleeping:
 
Ja zou ik ook doen maar dan wel minstens 50 cc volledig schaal met intrekbaar landings gestel en noem maar op :sleeping:

€ 145 voor een 2de hands Calmato en dit is dan een beginners vliegtuigje ??
 
Om te beginnen raad ik je aan om met een hoogdekker te starten. Niet alleen stabiel om te vliegen maar ook gemakkelijker om te bouwen.
Ik heb leren vliegen met een Easy Star van Multiplex, € 60 bij Albatros in Mechelen. En men vliegclub is de L.A.C. in Lier.
Nadien kun je verder evolueren naar een Harvard :-)

Groothandel BMI models in Kontich heeft ook een Harvard uitgebracht.
 
Waarom wordt deze binnenkomer allerlei RC spullen aangeraden?
Hij wil toch met Vrije Vlucht beginnen. (kijk even naar het sub-forum)

En nee, een laagdekker is dan geen handige keuze.
Teveel zaken die mis kunnen gaan....

Wat wel altijd lukt:
Even een chuck maken, lijkt niet op een 'echt' vliegtuig, maar bijna iedereen zonder bouwervaring
kan dat wel aan en, je leert er mee hoe het afstellen van een vliegend model eigenlijk gaat.
De daarmee opgedane inzichten vormen de basis van je verdere modelvliegloopbaan.
Pas dan ben je klaar voor het grotere en ingewikkelder werk....
Hier een voorbeeld tekening

Er zijn op dit forum mensen die je helemaal wegwijs kunnen maken
 
Waarom wordt deze binnenkomer allerlei RC spullen aangeraden?
Hij wil toch met Vrije Vlucht beginnen. (kijk even naar het sub-forum)

Maar dan is de tweedehands Calmato die hij vervolgens aan wil schaffen wel een bijzondere keus. Ik denk dat rockstar niet helemaal duidelijk heeft wat vrijevlucht betekent.

Rockstar (wat is je echte naam trouwens?), vrijevlucht betekent zonder besturing. Als dat is wat je wilt heb je niks aan een Calmato. Als je wilt beginnen met radiografisch bestuurde modellen zit je in het verkeerde forumdeel. Ga eens kijken in het "beginners" subforum.

Misschien ook handig om in je profiel je (echte) leeftijd even in te vullen, dan krijg je denk ik beter passende antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wordt deze binnenkomer allerlei RC spullen aangeraden?
Hij wil toch met Vrije Vlucht beginnen. (kijk even naar het sub-forum)

Denk dat dat te maken heeft met het feit dat de plaatjes van de Harvard die TS erbij zette RC modellen zijn en geen vrije vlucht ;-)

Groet,
Theo
 
Ik heb wel een bouwtekening voor een rubber aangedreven Harvard dus als je vrije vlucht wilt vliegen kan ik wel voor de tekening zorgen. Maar het vliegen met een vrije vlucht laagdekker is inderdaad lastiger dan met een hoogdekker. Maar ik roep niet snel dat je dit als eerste vrije vlucht model niet moet doen. Maar ik ben wel benieuwd of je inderdaad vrije vlucht wilt gaan vliegen, of dat er ergens een verwarring is ontstaan. Wil je je vraag nog even toelichten?
 
Ik heb wel een bouwtekening voor een rubber aangedreven Harvard dus als je vrije vlucht wilt vliegen kan ik wel voor de tekening zorgen. Maar het vliegen met een vrije vlucht laagdekker is inderdaad lastiger dan met een hoogdekker. Maar ik roep niet snel dat je dit als eerste vrije vlucht model niet moet doen. Maar ik ben wel benieuwd of je inderdaad vrije vlucht wilt gaan vliegen, of dat er ergens een verwarring is ontstaan. Wil je je vraag nog even toelichten?


Vrijvlucht leek me ook leuk maar ik dacht dat vrij vlucht gewoon stond voor vrij vliegen (doe je meestal wel maar gewoon jah kweni... :P)
 
'vrij vliegen' is eigenlijk ongecontroleerd besturen van een modelvliegtuig.
Dat waren de eerste takken van de vliegtuigmodelbouw, nadien kwam de eerste r/c uit en die was in die tijd ontzettend duur! Men kon toen enkel vanop de grond het richtingsroer besturen, dat waren toen de gecontroleerde vrijvluchters.

Nadien heeft de r/c zich verder ontwikkeld en zijn de prijzen na een tijd ook beginnen te zakken.

conclusie: Leren vliegen met een vrijvluchter is de beste les om de basis van het modelvliegen onder de knie te krijgen, althans dat was mijn ervaring :-)
 
In feite is het geen ongecontroleerd besturen, maar helemaal niet besturen. Het enige wat je bij vrije vlucht kunt doen is voor de vlucht de instellingen van het model veranderen, meestal naar aanleiding van hoe het model bij de vorige vlucht vloog.

Dit trimmen van het model is een kunst die je wel onder de knie MOET krijgen als je lol aan een vrije vlucht model wilt beleven, want er zijn maar héél weinig modellen die echt recht vanaf de bouwplank meteen goed vliegen.

Het heeft duidelijk voordelen dat je een model goed kunt trimmen, ook als je eenmaal een RC-model vliegt. Ik bedoel dus niet het verschuiven van trimknopjes en veranderen van instellingen op de zender, maar het maken van aanpassingen aan het model.

Het probleem alleen is dat, doordat het mogellijk is een model fatsoenlijk te laten vliegen door alleen via de zender te trimmen, veel, waarschijnlijk zelfs de meeste, van de huidige RC-vliegers zelf niet meer weten hoe ze dat moeten doen, dus dat ook niet door kunnen geven aan beginners bij hun club. Bij de meeste clubs ben je dus aan het verkeerde adres als je daar met een vrije vlucht model aan komt in de hoop dat ze je daarmee kunnen leren vliegen.

In deze tijd kan ik daarom niet onderschrijven dat een vrije vlucht model de ideale manier is om met vliegen te beginnen. Voor de kosten hoeft het niet meer. Je kunt tegenwoordig voor weinig geld een fatsoenlijk vliegend RC-model kopen, en veel jonge mensen kunnen dat tegenwoordig opbrengen. Als het je dus alleen om modelVLIEGEN gaat, denk ik dat je beginners dat het beste kunt adviseren: ga naar een club en schaf in overleg met de club een (ARF) RC-model voor beginners aan en leer daarmee onder begeleiding van clubinstructeurs vliegen.

Natuurlijk is het erg jammer dat dit tegenwoordig de beste manier is, want de meeste beginnende modelvliegers leren hierdoor ook niet meer om zelf goed (dus licht en toch sterk!) te bouwen, zodat ze vaak ook niet meer in staat zijn hun gecrashte ARF-model goed te repareren, maar ik denk toch dat het niet anders is. Er is om met een vrije vlucht model te leren vliegen tegenwoordig het nodige doorzettingsvermogen nodig omdat er relatief weinig mensen zijn die je kunnen adviseren en helpen.

Om met een vrije vlucht zwevertje te leren hoogtestarten heb je toch iemand nodig die je kan instrueren, anders wordt het meestal een frustrerende ervaring die eindigt met een gecrasht model dat nog niet echt heeft gevlogen. Om een model met rubberaandrijving te laten vliegen moet je twee leerprocessen naast elkaar laten plaatsvinden: voldoende prestaties uit je model halen (dus goed rubber vinden en daar mee omgaan zoals het moet) én een fatsoenlijk model fabriceren en dit goed trimmen. Vaak gaat het bij één daarvan mis met als gevolg dat het model niet vliegt. Ik spreek dan nog maar niet van CO2 motoren of kleine dieseltjes.

Ik zie vrije vlucht dus voornamelijk als iets voor mensen die het om een onverklaarbare reden aanspreekt, of die onder leiding van ervaren anderen de smaak te pakken krijgen, of die het om nostalgische redenen beoefenen omdat ze er vroeger mee begonnen zijn en het toen niet lukte, maar nu ze groter, verstandiger, geduldiger en kapitaalkrachtiger zijn wel.

Ik heb de afgelopen tijd 2 goede manieren om zonder hulp van ervaren vrije vluchters aan vrije vlucht te ruiken leren kennen. De ene is de werpzwevertjes die met een huckepakje naar boven werden gebracht. Ik denk alleen dat de betreffende jongetjes zodra ze oud genoeg zijn eerder met RC doorgaan dan met VV. Het andere zijn de kant-en-klare vrije vlucht schuimkistjes met electroaandrijving zoals je die bij Conrad kon krijgen. Die zijn goedkoop, je hebt er geen specifieke kennis voor nodig. De meeste modellen vliegen zo uit het doosje zonder enig afstellen, maar door de hoogte- rol- en richtingsroertjes te verbuigen merk je wel wat het model dan anders doet, en leer je hopelijk snel wat je vooral NIET moet doen. Als het model dit niet overleeft heb je zó weer een ander model besteld.
 
Vrijvlucht leek me ook leuk ...

Dat is het ook! Wou je het eens gaan proberen? Dan kan je hier alle hulp krijgen die je nodig hebt.

Wat betreft Gunthers conclusie: "Leren vliegen met een vrijvluchter is de beste les om de basis van het modelvliegen onder de knie te krijgen, althans dat was mijn ervaring"
Hij heeft gelijk, mar je kan vrije vlucht ook zien als het hoogst bereikbare stadium van modelvliegen: Een vliegtuig zo bouwen en afstellen dat dit zonder hulp van buitenaf zelfstandig start, stijgt daalt en landt. En daarbij zelf thermiek opzoekt als het om outdoor vliegen gaat, en perfect beheerste cirkels vliegt als het om indoor vliegen gaat. En je hebt zelf niets anders te doen dan relaxed te kijken hoe je model (de boom in...) vliegt.
 
Onze rockstar heeft eerder als reactie het onderstaande gegeven. blijkbaar was hij een verdwaalde RC-vlieger en was zijn intentie niet om vrije-vlucht te gaan vliegen. Voor mij was dat voldoende reactie en ik zie dit zelf niet als onbeleefd. Mocht er toch iemand begonnen zijn aan het bouwen van een vrije vlucht Harvard, je bent van harte welkom op Interscale in Nijmegen!

Vrijvlucht leek me ook leuk maar ik dacht dat vrij vlucht gewoon stond voor vrij vliegen (doe je meestal wel maar gewoon jah kweni... :P)
 
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in...

Heb verdorie net dat weekend een optreden - geen straf natuurlijk ;) - maar Nijmegen zit er dan niet in.
Jammer! :(
 
Back
Top