Hoe werken de ESC, Governer en Brushless motor samen?
Ik ben geen expert op het gebied van elektronica maar weet wel het een en ander op gebied van regeltechniek en vraag me de volgende dingen af. Please correct me if I am wrong.
In mijn voorbeelden gebruik ik wat simpele getallen die niet gebruikelijk zijn in de werkelijkheid.
ESC zonder governer
Op basis van stick input en dus throttle percentage regelt de esc doormiddel van PWM een voltage dat tussen de 0V en bijvoorbeeld 10V ligt Het maximale amperage dat de ESC kan leveren is 20A en daarmee komt het maximale vermogen op 200W te liggen.
Wanneer ik 50% gas geef komt er een gemiddeld 5V signal uit de ESC. Waardoor de 1000kV motor dus 5000rpm gaat draaien wanneer er geen load op staat. Zonder load zal de motor bijvoorbeeld 0,1A trekken. Stel dat er wel een load op komt wat doet de regelaar dan? Zonder governer zal de esc accepteren dat het toerental zakt dus waarom zou hij meer Ampere naar de motor sturen? Of vraagt de motor hier zelf om?
Zowieso weet de esc de positie van de motor omdat deze op bepaalde momenten de verschillende spoelen moet aansturen.
ESC met governer
Wanneer je throttle input op 50% staat met een vlakke lijn. Zal de ESC dan nog steeds PWM toepassen en dus een 5V signal naar de motor sturen en vervolgens het amperage regelen?. Of zal de ESC altijd een 10V signal sturen en het amperage regelen zodat de motor op basis van de tegen emk informatie het gewenste toerental draait?
Hoe weet de esc op basis van tegen emk uberhaupt wat de positie van de motor is? Want de tegen emk geeft toch alleen snelheidsinformatie en geen positie informatie? Of zijn de spoelen niet evenredig opgesteld waardoor hij uit het tegen emk patroon de positie kan afleiden? Of gaat de motor vanzelf meelopen met de snelheid van "ontsteking"?
Ik ben geen expert op het gebied van elektronica maar weet wel het een en ander op gebied van regeltechniek en vraag me de volgende dingen af. Please correct me if I am wrong.
In mijn voorbeelden gebruik ik wat simpele getallen die niet gebruikelijk zijn in de werkelijkheid.
ESC zonder governer
Op basis van stick input en dus throttle percentage regelt de esc doormiddel van PWM een voltage dat tussen de 0V en bijvoorbeeld 10V ligt Het maximale amperage dat de ESC kan leveren is 20A en daarmee komt het maximale vermogen op 200W te liggen.
Wanneer ik 50% gas geef komt er een gemiddeld 5V signal uit de ESC. Waardoor de 1000kV motor dus 5000rpm gaat draaien wanneer er geen load op staat. Zonder load zal de motor bijvoorbeeld 0,1A trekken. Stel dat er wel een load op komt wat doet de regelaar dan? Zonder governer zal de esc accepteren dat het toerental zakt dus waarom zou hij meer Ampere naar de motor sturen? Of vraagt de motor hier zelf om?
Zowieso weet de esc de positie van de motor omdat deze op bepaalde momenten de verschillende spoelen moet aansturen.
ESC met governer
Wanneer je throttle input op 50% staat met een vlakke lijn. Zal de ESC dan nog steeds PWM toepassen en dus een 5V signal naar de motor sturen en vervolgens het amperage regelen?. Of zal de ESC altijd een 10V signal sturen en het amperage regelen zodat de motor op basis van de tegen emk informatie het gewenste toerental draait?
Hoe weet de esc op basis van tegen emk uberhaupt wat de positie van de motor is? Want de tegen emk geeft toch alleen snelheidsinformatie en geen positie informatie? Of zijn de spoelen niet evenredig opgesteld waardoor hij uit het tegen emk patroon de positie kan afleiden? Of gaat de motor vanzelf meelopen met de snelheid van "ontsteking"?