DIY Tank met camera mount

Goedenavond,

Ik ben weer bezig met een projectje, in dit geval een RC tank met camera mount.

Na eerst wat na gedacht te hebben en beetje rond gekeken op site van maedler.de, thuis goed rond gekeken welke onderdelen ik nog had, ben ik begonnen met CAD tekenen.

2qnpf0o.jpg


Hier de basisvorm, je ziet daar 2 accuboormachine motoren en 8 16tands kettingwielen

2lwn8tj.jpg


Wat meerdere aanzichten

289ea1.jpg


De wielen veranderd, naar gewone ronddraaiende schijven. Dit bespaart 1 kosten en 2 minder gedoe met uitlijning.

Toen kwam de "design rush" pas echt opgang! Een goede 1,5 dag later:

27zx3pu.jpg


Accu's, speedos, plus soort behuizing erbij

Probleem hier nu is dat de motoren open en bloot liggen, er moest dus een soort bumper bij komen.

efh3t0.jpg



Dan wordt het maar eens tijd om er een modelletje van te maken!

Dus halve dag cnc-en later staat er dit voor je neus!

1zp5dp2.jpg


25k1ukn.jpg


Natuurlijk zitten hier aantal onderdelen op die als studentje niet zo snel aankomt. Dus ben ik opzoek gegaan naar een bedrijf die ons wou sponsoren. En die heb ik gevonden!

14c8wsm.jpg


Koppe aandrijftechniek verzorgt de kettingwielen, ketting en connection links! Ik ben hun hier erg dankbaar voor!

Laast kreeg ik een pakketje, met als inh de spullen van koppe.

x5r1gm.jpg


2pzh6k9.jpg


Zoals je ziet zijn dit niet de standaard fiets kettingen. Op deze kettingen zitten al clips op, waardoor je de rupsband voetjes makkelijk op de ketting kan monteren.

K1_2xp_2seitig.ashx


De accu's die er in liggen. 2x 9,9V 2300mAh A123 cellen.
No name 100A servo's (dat staat erop, ik geloof niet dat die dingen dat ooit aan kunnen, maar voor boormachine doeleinden zijn ze genoeg)

Aan de camera mount wordt nog gewerkt. we wachten nog op de camera.

Natuurlijk hou ik jullie verder op de hoogte!


Jeroen Houwers


Owja, vergeten te melden. Natuurlijk wordt dit product later vervaardigt uit 6mm aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi project! Dat heb je heel creatief getekend en vervolgens gemaakt. Ik blijf dit volgen!
 
Allereerst m'n complimenten voor de startpost!

Vind het een erg origineel project. Alhoewel mijn eerste gedachten uitgingen naar de Film "Short Circuit" Je weet wel die film over dat "rupsbandrobotje" Wellicht een inspiratie;)

johnny5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ketting wordt wel van redelijk gewicht. Ongeveer 1,5kg Maar de motoren hebben genoeg vermogen. En die film heb ik niet bewust gezien volgens mij :p Maar vrijwel elke film/foto/rupsvoertuig iets is onbewust natuurlijk gewoon een inspiratie bron!

Verder, bedankt voor de complimenten :)
 
Ziet er zeker heeel mooi uit :D Ga je op de ketting nog plaatje monteren om een breder spoor te krijgen?

Ben zeer benieuwd naar de vorderingen :D Succes er mee!
 
Jazeker! Er komen iets van 120 plaatjes op. Aan de bovenkant komt voor extra grip waarschijnlijk grip-tape (wat je ook op je skateboard etc hebt)
 
Tijdje geleden dat ik hier gepost hebt, dit wil niet zeggen dat het project dood is!

De alu onderdelen, terug van watersnijbedrijf (Met dank aan http://www.aquatech-wst.nl) Ondertussen zijn deze onderdelen ook al "shiny" gemaakt ;)

En vanmiddag nog enkele carbon lager plaatjes gefreest!

Resultaat bij elkaar:

v6lyjq.jpg



Morgen waarschijnlijk de assen, en de wielen draaien.
 
Dat ziet er goed uit!
Mag ik vragen wat het ongeveer gekost heeft om dit te laten snijden? En was dit in- of exclusief materiaal?
Ik kan niet wachten op het eindresultaat!
 
Bij dit bedrijf rond de 100 euro. Dit is incl materiaal. Maar het beste kan je gewoon even mailen, met je onderdelen en een offerte aanvragen :)

In deze onderdelen zit trouwens al wel redelijk wat nabewerking :)

Ook ben ik recentelijk bezig geweest, om een aantal van mn projecten online te zetten!

Flickr: JeroenHouwers' Photostream Zie hier resultaat! Oa fotos van Burton (2CV kitcar)!
 
Zo, onze projectgroep heeft wat uren achter draaibank er achterzitten, en alle assen + wielen zijn gedraaid. Daarnaast is deel van alu frame in elkaar gezet!

2rwqgwg.jpg


(sorry voor de phone pic) ik neem binnenkort goede camera mee.!

Dit project moet voor de zomervakantie af, dus er komen binnenkort veel meer updates!


Want na de zomervakantie, heb ik ander tof project. Ik zit in mechanica team van Solar Team Twente (helemaal rechts ben ik!)
 
Waarschijnlijk kom ik nu te laat met mijn opmerking maar nog bij deze! ;)
Normaliter is de aandrijving van een tank of ander rupsvoertuig aan 1 zijde (voor of achterzijde).
Nu is de vraag waarom je gekozen hebt voor deze opstelling? Dus voor en achter een motor?
Uiteraard ben ik reuze benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! :D
 
1 motor voor de linkerrups, 1 motor voor de rechterrups. Makkelijker kan het niet ;) Als je met 1 motor voor het gehele voertuig gaat werken, dan heb je een hele mechaniek nodig om te kunnen sturen... Lijkt me redelijk complex :?
 
1 motor voor de linkerrups, 1 motor voor de rechterrups. Makkelijker kan het niet ;) Als je met 1 motor voor het gehele voertuig gaat werken, dan heb je een hele mechaniek nodig om te kunnen sturen... Lijkt me redelijk complex :?

Ik bedoel niet 1 motor maar waar het mij omgaat is waarom allebei de motoren niet aan 1 kant zitten net zoals een 1:1 rupsvoertuig.

Nu zie ik bij de TS dat hij voor en achter de aandrijving heeft... Snappie? ;)
 
Ahzo... :) tja, omdat die motoren nogal groot uitvallen vermoed ik, en er dus aan 1 zijde geen plek is voor de beide motoren.
 
Ik denk zomaar dat dikke hond iets anders bedoelt.
Het gaat niet om het aantal motoren (1 of 2), maar om de plaatsing ervan.
Als ik me niet vergis zit bij een 1:1 tank de aandrijving op de achterste "sprockets". De rupsen worden dan als het ware onder de tank weggetrokken.
Er staat dan meer spanning op het onderste deel van de track dan op het bovenste (je ziet vaak dat de rups aan de bovenkant een beetje over de geleidewielen heen hangt)
Of er voordelen zijn aan het plaatsen van de aandrijving aan de voor- of achterkant weet ik zo 1,2,3 niet.
Ik kan me wel voorstellen dat het geheel wat gaat wringen als de aandrijving bij de ene rups aan de voorkant zit en bij de andere aan de achterkant?

Edit: beetje aan de late kant. Kan me wel voorstellen dat het constructietechnisch (ruimte) handiger is om 1 motor voor en de andere achter te plaatsen. Misschien weet BladeSlayer meer te vertellen over het effect hiervan?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk zomaar dat dikke hond iets anders bedoelt.
Als ik me niet vergis zit bij een 1:1 tank de aandrijving op de achterste "sprockets". De rupsen worden dan als het ware onder de tank weggetrokken.
Er staat dan meer spanning op het onderste deel van de track dan op het bovenste (je ziet vaak dat de rups aan de bovenkant een beetje over de geleidewielen heen hangt)

Precies, om het iets verder te verduidelijken. Tijdens mn vorige beroep was ik YPR chauffeur en die heeft zn aandrijving aan de voorste 2 "sprockets" omdat zn motor ook voorin lag (duh) terwijl een Leopard die zn motor aan de achterzijde heeft dus ook aan de achterkant zn aandrijving heeft. (dubbel duh)
Doordat de Leopard zijn aandrijvingspunt aan de achterzijde heeft liggen heeft het meer moeite met vooruit bochten te maken dan achteruit... Voor de YPR is dat natuurlijk omgekeerd en uit ervaring wetende is dat geen pretje! ;)

Mijn mening is dat een rupsvoertuig met de aandrijving voor iets wendbaarder is dan een rupsvoertuig met de aandrijving achter!
Maar dat verandert weer allemaal als je achteruit gaat rijden....

Omdat bij de "echte tracks" het spul hangt is echt nodig voor het bochtenwerk anders krijg je het gekke ding niet de hoek om!

Het zal nu inderdaad te laat zijn om het te veranderen maar ik durf ook niet te zeggen wat het effect zal zijn... :confused: Waarschijnlijk zal het wel gewoon rijden trouwens ;)

ps: een YPR met een Leo vergelijken is hetzelfde als appels en peren...
 
Hmm, de motoren zo plaatsen was eigenlijk inderdaad om het constructief makkelijk te houden. Maar het is inderdaad te laat om het te veranderen. Ik ben blij dat je het in ieder geval meld, mocht het rups voertuig niet goed kunnen rijden, zou dit goed een van de mogelijke verklaringen kunnen zijn!

Ik ga het in de gaten houden! misschien valt er evt nog wat te spelen met spanners
van de kettingen, om het effect deels te compenseren.


52xgeh.jpg


Beter foto :)

(een van de zijwanden staat nog verkeerd om hier*)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top