Imax B6

  • Topicstarter Topicstarter sander lipo
  • Startdatum Startdatum
S

sander lipo

Guest
Hallo forum leden,

ben sinds kort over gestapt van Big scale naar brushless. Te weinig tijd heeft me deze keuze doen maken.

Nu zit ik meteen met een aantal vragen, ik heb een Imax b6 lader en 4000 mah lipo accu's. deze krijg ik alleen niet geladen op de desbetreffende lader. Op het display staat wel lipo en 11,1 volt. tevens staat er 0.2 a.

Als 0.2 a staat voor ampere dat zal hij 200 mah laden toch? en moet hij dan op 4.0 a ?

Lekker veel vragen voor mij eerste reactie op het forum, maar ben vandaag vrij en wil eiegenlijk direct even rijden, zodoende.

Zal intussen even rustig het forum doorlopen voor meer tips e.d.

bedankt voor jullie reactie's !!
 
Heb zojuist mijn andere accu geprobeerd en deze laad hij wel op. Kan het zijn dat de andere defect is? En is er een manier om dat te testen?
 
Hallo Sander,

11.1 volt is prima als het 3S lipo's zijn, 0.2a is de laadspanning.
Lipo's laad je meestal met 1C, d.w.z. dat in jouw geval 4000mah = 4.0a
geladen kan worden. Mocht je geen handleiding hebben , hier is de engelse versie. Wat ik daaruit begrijp is dat je met de knoppen <Dec en Inc> het amperage kan veranderen naar bijv. 4.0a en dan op Start/enter drukken.

M.v.g.
Jethro

//edit
Als je lipo stuk is voelt hij zachter aan als een die wel goed is, ook kan hij bol gaan staan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sander,

11.1 volt is prima als het 3S lipo's zijn, 0.2a is de laadspanning.
Lipo's laad je meestal met 1C, d.w.z. dat in jouw geval 4000mah = 4.0a
geladen kan worden. Mocht je geen handleiding hebben , hier is de engelse versie. Wat ik daaruit begrijp is dat je met de knoppen <Dec en Inc> het amperage kan veranderen naar bijv. 4.0a en dan op Start/enter drukken.

M.v.g.
Jethro

//edit
Als je lipo stuk is voelt hij zachter aan als een die wel goed is, ook kan hij bol gaan staan.

Linkje werkt niet. Maar heb de engelse versie hier ook. De berekening die jij maakt klopt niet helemaal, ik heb contact gehad met de modelbouw shop hier en die melden mij dat er een formule voor is.
 
Linkje werkt niet. Maar heb de engelse versie hier ook. De berekening die jij maakt klopt niet helemaal, ik heb contact gehad met de modelbouw shop hier en die melden mij dat er een formule voor is.

wat 'Jethro' zegt klopt wel degelijk hoor! Vraag me nu ook af welke modelbouw shop dat is :P Verder is wat meer info inderdaad wel welkom :P

Bij normaal laden stel je je lader in op 1C, dus in x de capaciteit als laadstroom

Stel je hebt een 3S 4000mah lipo.

Lader zet je op:
Batterij type: LiPo
Aantal cellen: 3S
Batterij capaciteit: 4000mah
laadstraam: 4000ma, oftewel, 4A

Als dat allemaal goed staat druk je de start toets in, uit mn hoofd moet je bij de B6 de start toets even vast houden om daadwerkelijk te beginnen met laden.

Misschien overbodig, maar vergeet ook niet om EN de plus/min stekker EN de balanceerstekker van je accu aan de lader aan te sluiten. Anders gaat hij ook niet laden :P
 
wat 'Jethro' zegt klopt wel degelijk hoor! Vraag me nu ook af welke modelbouw shop dat is :P Verder is wat meer info inderdaad wel welkom :P

Bij normaal laden stel je je lader in op 1C, dus in x de capaciteit als laadstroom

Stel je hebt een 3S 4000mah lipo.

Lader zet je op:
Batterij type: LiPo
Aantal cellen: 3S
Batterij capaciteit: 4000mah
laadstraam: 4000ma, oftewel, 4A

Als dat allemaal goed staat druk je de start toets in, uit mn hoofd moet je bij de B6 de start toets even vast houden om daadwerkelijk te beginnen met laden.

Misschien overbodig, maar vergeet ook niet om EN de plus/min stekker EN de balanceerstekker van je accu aan de lader aan te sluiten. Anders gaat hij ook niet laden :P

Modelbouwzaak is krikke in groningen, weet zo niet exact welk type accu ik heb, alleen dat het een 4000 Mah is en bestaat uit 3 cellen. tevens staat er 15C op. Mijn kennis is zeer beperkt, dus als ik niet geheel duidelijk ben in mijn uitleg dan ligt dat daar aan. excuses daar voor......
 
Waar staat de 15c eigenlijk voor? Amperes en voltage ken ik maar de 15c zegt met geheel niets.
 
Mensen ook hier wordt weer van alles door elkaar gegooid. Let alsjeblieft op en gebruik de JUISTE grootheden en afkortingen daarvan.

De spanning van een accu wordt uitgedrukt in Volts. De afkorting is "V", de HOOFDLETTER "V" dus.

De stroom die ergens door loopt wordt uitgerukt in Ampères. De afkorting is "A", de HOOFDLETTER "A" dus. Als de stroom erg klein is, b.v. 0,001A dan wordt er ook vaak gebruik gemaakt van het voorvoegsel milli. Zo wordt 0,001A dus ook geschreven als 1 milliAmpère. Afgekort is dat 1mA. Dus een kleine letter "m" van milli en de HOOFDLETTER "A" van Ampère.

De capaciteit, simpel gezegd de hoeveelheid energie, van een accu wordt uitgedrukt in Ampère uur. Dit wordt zo goed als altijd met een Engelse afkorting weergegeven. Die is Ah, dus weer de HOOFDLETTER "A" van Ampère en de "h" van het Engelse woord hour, wat uur betekend. Ook hier kan ook het woord milli voor worden gezet zodat je mAh krijgt.
Het woord "Capaciteit" wordt vrijwel altijd afgekort tot simpel de HOOFDLETTER "C". Als er dus op een accu "C 3000mAh" staat dan is de capaciteit 3000mAh of te wel 3Ah.

Een accu wordt geladen met een stroom. Die wordt dus weergegeven met A of mA van Ampère of milli Ampère. Een accu kan dus nooit geladen worden met een stroom van 500 mah. Dit zou mAh moeten zijn maar ook dat klopt niet want dit is de grootheid van capaciteit.

Op een LiPo kan bijvoorbeeld "Charge 2C" staan.
Dit betekend dat de accu geladen mag worden met een stroom die maximaal 2x de capaciteit mag zijn. Heb je een accu met een capaciteit van 3000mAh (wat gelijk is aan 3Ah) dan mag deze accu geladen worden met een maximale stroom van 2 x 3 = 6A. Dus NIET 6Ah of 6ah!

Staat er op de accu "Discharge 20C" dan betekend dit dat de accu ontladen mag worden met een stroom van maximaal 20C. In dit voorbeeld is dat dus 20 x 3 = 60A. Dus NIET 60Ah of 60ah!
Staat er ook nog "Burst 30C (10 sec.)" op dan betekend dit dat je de accu gedurende korte tijd (10 seconden in dit geval) zelfs met 30C, dus 90A mag ontladen. Die tijd staat er echter lang niet altijd op en dan is het een beetje lastig te bepalen hoe lang je dan die hele grote stroom mag gebruiken. In zo'n geval zal je de specificaties van die cellen moeten bekijken om dat te weten te komen.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.
 
Laatst bewerkt:
Mensen ook hier wordt weer van alles door elkaar gegooid. Let alsjeblieft op en gebruik de JUISTE grootheden en afkortingen daarvan.

De spanning van een accu wordt uitgedrukt in Volts. De afkorting is "V", de HOOFDLETTER "V" dus.

De stroom die ergens door loopt wordt uitgerukt in Ampères. De afkorting is "A", de HOOFDLETTER "A" dus. Als de stroom erg klein is, b.v. 0,001A dan wordt er ook vaak gebruik gemaakt van het voorvoegsel milli. Zo wordt 0,001A dus ook geschreven als 1 milliAmpère. Afgekort is dat 1mA. Dus een kleine letter "m" van milli en de HOOFDLETTER "A" van Ampère.

De capaciteit, simpel gezegd de hoeveelheid energie, van een accu wordt uitgedrukt in Ampère uur. Dit wordt zo goed als altijd met een Engelse afkorting weergegeven. Die is Ah, dus weer de HOOFDLETTER "A" van Ampère en de "h" van het Engelse woord hour, wat uur betekend. Ook hier kan ook het woord milli voor worden gezet zodat je mAh krijgt.
Het woord "Capaciteit" wordt vrijwel altijd afgekort tot simpel de HOOFDLETTER "C". Als er dus op een accu "C 3000mAh" staat dan is de capaciteit 3000mAh of te wel 3Ah.

Een accu wordt geladen met een stroom. Die wordt dus weergegeven met A of mA van Ampère of milli Ampère. Een accu kan dus nooit geladen worden met een stroom van 500 mah. Dit zou mAh moeten zijn maar ook dat klopt niet want dit is de grootheid van capaciteit.

Op een LiPo kan bijvoorbeeld "Charge 2C" staan.
Dit betekend dat de accu geladen mag worden met een stroom die maximaal 2x de capaciteit mag zijn. Heb je een accu met een capaciteit van 3000mAh (wat gelijk is aan 3Ah) dan mag deze accu geladen worden met een maximale stroom van 2 x 3 = 6A. Dus NIET 6Ah of 6ah!

Staat er op de accu "Discharge 20C" dan betekend dit dat de accu ontladen mag worden met een stroom van maximaal 20C. In dit voorbeeld is dat dus 20 x 3 = 60A. Dus NIET 60Ah of 60ah!
Staat er ook nog "Burst 30C (10 sec.)" op dan betekend dit dat je de accu gedurende korte tijd (10 seconden in dit geval) zelfs met 30C, dus 90A mag ontladen. Die tijd staat er echter lang niet altijd op en dan is het een beetje lastig te bepalen hoe lang je dan die hele grote stroom mag gebruiken. In zo'n geval zal je de specificaties van die cellen moeten bekijken om dat te weten te komen.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

Oké, op mijn accu staat 15C, dat betekent dus dat de accu 15 x 4A geladen mag worden? Ofwel 60A ?
 
Hoi,

Even nog aanvullende info.
Een lipo die al bijna vol is laad niet meer op de maximale stroom.

In het begin zal de stroom vrij snel oplopen naar wat is ingesteld. Op het moment dat de cellen tegen de maximale spanning van 4,2v beginnen te hikken loopt de laadstroom langzaam terug. Tijdens deze cyclus gooit de lader de stroom er zo af en toe even af om te kijken waar de spanning heen zakt zonder laadstroom en laat daarna weer de laadstroom lopen. Iedere stap wordt de laadstroom steeds lager tot hij bij circa 0,1 á 0,2A afslaat op vol 4,2V per cel onbelast.

Balanceerstroom is dacht ik ook wel in te stellen maar dit is niet wat je ziet in het standaard display venster.
Balanceren doet de lader zelf tijdens het laden. De hoofd laadstroom loopt door de dikke kabels en de lader laat indien nodig nog via de balanceer kabel een stroompje lopen naar de cel met de laagste spanningen.
bv cel 1 = 3,72V cel 2 = 3,88V en cel 3 = 3,75V dan moeten cel 1 en 3 extra worden bij geladen om gelijk te komen met cel 2.
Je laad bv op 4Ampère en je balanceer stroom is circa 200mA dan krijgen cel 1 en 3 ongeveer 4,2Ampère laadstroom en cel 2 4,0A

Bij hele slechte accu's kan de laadstroom ook laag blijven maar kijk eerst wat de spanningen op de cellen zijn.

De 15C aangegeven op de accu is ONTLAADSTROOM!!!! niet laad.
Als er verder niets op de accu staat moet je maximaal 1C laadstroom aanhouden. In jouw geval 4 Ampère omdat je een 4000mAh accu hebt.
Staat er ergens 2C charge rate dan wordt die 8A. Weet alleen niet zo of je lader dat ook aan kan. 12,6Vx8A = 100,8 Watt wat je lader moet kunnen leveren.

Gr. dennis
 
Laatst bewerkt:
Oké, op mijn accu staat 15C, dat betekent dus dat de accu 15 x 4A geladen mag worden? Ofwel 60A ?

Nee!!!!

Een 15 C 4000 mAh kan met maximaal 60 Ampere worden ontladen.

De meeste Li-Po's mogen met maximaal 1 C, en dat is bij een 4000 mAh accu dus 4 Ampere worden geladen. Sommige Li-Po's mogen met 2 C en soms met nog meer worden geladen. Dit staat dan meestal uitdrukkelijk vermeld.
 
Balanceren doet de lader zelf tijdens het laden. De hoofd laadstroom loopt door de dikke kabels en de lader laat indien nodig nog via de balanceer kabel een stroompje lopen naar de cel met de laagste spanningen.

Dit is niet juist. In het algemeen beperkt een balancer beperkt de laadstroom van de cellen met de hoogste spanning en zetten die energie van de stroom die niet door de cel loopt om in warmte.

Er zijn een enkele (hele dure) balancers deze energie niet omzetten in warmte maar toevoeren aan de cel(len) met de laagste spanning.
 
Ik denk dat er hier en daar wel fouten gemaakt worden met het verschil tussen laadcapaciteit en ontlaadcapaciteit. Vooral nu er steeds meer lipo's op de markt komen met hogere laadcapaciteit. Het was handiger geweest als dit met een duidelijk andere grootheid was aangegeven...
 
Dit is niet juist. In het algemeen beperkt een balancer beperkt de laadstroom van de cellen met de hoogste spanning en zetten die energie van de stroom die niet door de cel loopt om in warmte.

Er zijn een enkele (hele dure) balancers deze energie niet omzetten in warmte maar toevoeren aan de cel(len) met de laagste spanning.


Waarom zetten ze dan neer balanceerstroom instelbaar bv tot 200mA.
Andersom kan ook maar vertraagd wel het laad proces.

En met beperken zou de gehele laadstroom even moeten vervallen aangezien je niet op de hoofd kabel een kleinere laadstroom kan toevoeren aan losse cellen.

Lijkt mij dus niet logisch?
 
Laatst bewerkt:
In de eerste plaats stroomsterkte wordt uitgedrukt in Ampere (A) of milliAmpere (mA).
Capaciteit wordt uitgedrukt is Ampereuur (Ah) of milliAmpereuur (mAh)

De laadstroom wordt via de dikke kabels naar de Li-Po gevoerd en loopt door alle cellen. Als de balancer vaststelt dat één of meerdere cellen een te hoge spanning krijgen, wordt een deel van de laadstroom, via de balanceraansluiting om de cel(len) geleid. De balancer leidt slecht een klein deel van de laadstroom om. Meestal zo'n 150 tot 300 mA.

De cel met de laagste spanning wordt wel met de volledige laadstroom geladen en krijgt zo de gelegenheid wat extra celspanning op te bouwen.
 
Diverse anderen waren me al voor maar nogmaals: NEE, je mag je accu niet laden met 60A. Je mag je accu ONTLADEN met 60A. De motor mag dus maximaal 60A uit die accu trekken.
Als er niets over het laden op de accu staat, zoiets als "Charge 2C" of zo dan zou ik veilig blijven en niet meer dan 1C als laadstroom gebruiken. Ga alleen met een hogere laadstroom laden als je 100% zeker weet dat de fabrikant dat ook aangeeft. Meestal staat het wel op de accu maar je kan het zeker vinden in de specificaties van de accu. Die specificaties zou de verkoper of de fabrikant op verzoek moeten kunnen leveren. Soms kan je ze vinden op de site van de fabrikant.
 
Back
Top