Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Vraagje over de last down 3xl V3....

heb de volgende setup klaarliggen, zien jullie hier problemen of hebben jullie suggesties ?

Servo's
Turnigy Digital high torque bearing servo 16.2g/3.1kg/.16sec
6x HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Digital high torque bearing servo 16.2g/3.1kg/.16sec (DE Warehouse)

Bec
TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
(er is een 3A bec bijgeleverd door Staufenbiel, maar die lijkt mij iets te licht in combinatie met die 6 metal gear servo's)

motor/prop (meegeleverd door Staufenbiel)
HIMAX 3528 / 13x6,5 carbon-folding-prop

ESC (meegeleverd door Staufenbiel)
Dymond 60A
Dymond smart 60 | Dymond brushless | ESC for planes | Electronic Speedcontrollers | Electronic | Staufenbiel

Receiver
Spectrum AR6200

Lipo's
Wil graag op 3cellen vliegen, heb 2200/3000/4000/4400 lipo's liggen, zal wel zien wat er best uitkomt i.v.m. het zwaartepunt...
 
Hoi,

Staufenbiel adviseert deze servo:

03114351_b_0.JPG


DYMOND D 250 BX BB/MG | Dymond | Servos | Elektronik | Staufenbiel

Houdt er rekening mee dat de vleugels erg dun zijn, je hebt geen ruimte om een grotere servo in te bouwen :teacher:

Waarom zou je voor die Hextronics kiezen ? Heb je de snelheid van die digitale servo nodig ? Wat betreft stelkracht vraag ik me ook af of je zoveel nodig hebt.

Tevens heb je dan (ivm digitale servo's) een zwaardere BEC nodig ... ik zie niet veel voordelen, wel nadelen ...

Lipo's: ik heb voorin een tweetal 2200 mAh 3S Lipo's liggen die parallel geschakeld zijn, hetgeen een 3S2P 4400mAh configuratie oplevert.

Die passen mooi in de accuslede als je ze op hun kant zet. Toch heb ik nog 161 gram lood moeten toevoegen :hammer:
Klopt wel met het verhaal wat ik op de Duitse fora lees, alle Last Down modellen zijn wat staartlastig ...

Tip: de servo voor het hoogteroer komt achterin het kielvlak. Ik zou daarvoor GEEN metalgear nemen, scheelt 10 gram.
Die 10 gram telt voorin natuurlijk veel zwaarder (kracht van de arm). Die kan wel eens een faktor 5 meewegen :schrik:

Verder kan ik je adviseren om voor de eerste vlucht het VOORSTE zwaartepunt aan te houden, dat kan je dan later fine-tunen.
Ik had dat niet helemaal en schrok me bij de eerste vlucht het apela..... :shock:

Tenslotte: het richtingsroer wordt middels een standaard servo (voorin) aangestuurd, die wordt verbonden dmv een bowdenkabel. Als je hier een metal gear servo toepast, scheelt het ook weer wat lood :)

De standaard motorconfiguratie levert meer dan voldoende vermogen, dus daar zou ik meniet druk om maken :)

Oh ja, de regelaar staat standaard niet op "brake" , don't ask :cool:

Veel plezier met uitzoeken en je zal ongetwijfeld heel veel plezier van deze prachtige zwever krijgen !

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Merci voor te handige tips, zal inderdaad opletten met de hoogteroer servo, heb nog wel wat lichtere modellen liggen.

De keuze van die turnigy MG's is puur voor de prijs/sterkte en beshikbaarheid.
Afmetingen lijken mij gelijk aan de dymond d 250 (om een mm na)

Problemen met het zwaartepunt en toevoegen van extra lood is wel een trieste zaak, kunnen we dan niet beter wat meer batterij-power toevoegen, of een receiver pack.
Deze lijken mij iets nuttiger dan zoveel lood...
 
Problemen met het zwaartepunt en toevoegen van extra lood is wel een trieste zaak, kunnen we dan niet beter wat meer batterij-power toevoegen, of een receiver pack.
Deze lijken mij iets nuttiger dan zoveel lood...

helemaal mee eens :thumbsup:

Vandaar dat ik ook voor een 3S2P configuratie heb gekozen, deze Lipo's had ik al in bezit :) Helaas ontkwam ik toch niet aan wat lood.

Ik weet ook niet of grotere Lipo's wel zullen passen in een 3S2P pack, ivm breedte accu slede.

Grtz,
Menno
 
Weet je dat zeker 3S Lipo als ontvangeraccu?
moet je ontvanger ook licht geven? ;)

Dirk.


Geen probleem met onderstaande BEC hoor ;-)

Bec
TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly


Oei, ik merk net op dat dit draadje over de XL V3 gaat, ik heb een 3XL V3....



.
 
Laatst bewerkt:
Over de hoogteroer servo:
Als ik dit toestel zou bouwen (en wie weet gebeurt dat nog) zou ik gaan kijken of ik de elevator servo ook voorin kwijt kon, met een bowdenkabeltje naar achteren. Ik heb zo'n bediening in twee (kleinere) modellen; daar komt geen speling in. En dat scheelt je dus volgens mij heel veel qua lood toevoegen voorin.
Zo'n bowdenkabel (nylon) is te koop bij mijn LHS en kost een paar euro.
 
Hoi Bart,

heb ik ook overwogen en uiteindelijk heb ik er niet voor gekozen. De bowdenkabel krijgt een behoorlijke lengte (de Last Down heeft immers best een lange romp) maar dat is niet het grootste punt.

Je bowdenkabel komt in een behoorlijke scherpe bocht te liggen, je moet immers in het kielvlak omhoog. Dit zal voor de nodige wrijving zorgen ...

Verder vond ik de directe aansturing van het hoogteroer wel mooi en spelingsvrij :)

Maar zo zijn er natuurlijk vele wegen naar Rome ...

Grtz,
Menno
 
Je bowdenkabel komt in een behoorlijke scherpe bocht te liggen, je moet immers in het kielvlak omhoog. Dit zal voor de nodige wrijving zorgen ...
De twee modellen die ik met een bowdenkabel heb uitgerust (Reichard Sprinter en een Atlantis) hebben óók een T-staart. Afhankelijk van de vorm van het kielvlak kan de bocht in de bowdenkabel heel geleidelijk zijn, en dankzij het oorspronkelijke luikje (bedoeld om een servo te plaatsen) kan je de bowdenkabel daar met hot glue nog eens vastzetten. Uiteraard wordt de bowdenkabel ook nog eens vastgezet bovenin, waar hij naar buiten komt.
Omdat buiten & binnenkabel van nylon zijn is de wrijving minimaal; ik heb er, voor ik ze monteeerde, wel gekkere knopen in gelegd en dan blijft het licht werken. Bij één van de twee door mij gebruikte bowdenkabels zit in de binnenkabel bovendien nog een dunne staaldraad, extra safety bij compressie.
 
bowden kabel vermijdt ik liever .
liever een directe aansturing(servo zo kort mogelijk bij het roer )

voor richting pak ik altijd een pull-pull systeem . voor hoogte zit de servo bij zwevers in de staart en anders bij mijn andere toestellen zit er een koolstof staafje tussen .

iets wat moet glijden door een buisje met een bocht is altijd flexibel en dus een sloppy aansturing op je roeren .iets wat ik juist niet wil is speling op de roeren wat in flutter omgezet kan worden of geen nulstand waardoor je blijft sturen .
met dit soort dingen ben en blijf ik een zeikerd voor me zelf (dat heb ik nog overgehouden van multicarb auto motoren bouwen ).

hoe een ander dat doet is zijn zaak en die doet dus hoe hij het prettig ervaart .
 
iets wat moet glijden door een buisje met een bocht is altijd flexibel en dus een sloppy aansturing op je roeren.
Niet als de uiteinden van het buisje gefixeerd zijn. De enige plek waar het flexibel is, is het stukje waar de binnenkabel uit de buitenkabel steekt, vlak bij de roerhevel - plm. 1,5 cm. en net zo'n stukje bij de servo. Er zou erg veel kracht voor nodig zijn om daar een bocht in te drukken.
Maar - inderdaad is het een afweging. Wie een paar ons lood in de neus van een zwever moet stoppen wil graag een paar gram achteraan uitsparen.
 
Heb net een stevig nylon bowdenkabel-setje gekocht.
Op advies van de locale hobbywinkel is dit een uiterst betrouwbaar systeem met minimaal slop indien je alle keurig vastzet natuurlijk.

Uiteraard zijn er aan ieder systeem voor en nadelen, ik zie alleen de voordelen niet echt in van veel lood in een zwever ;-) (zo koppig ben in dan weer....)
 
Niet als de uiteinden van het buisje gefixeerd zijn. De enige plek waar het flexibel is, is het stukje waar de binnenkabel uit de buitenkabel steekt, vlak bij de roerhevel - plm. 1,5 cm. en net zo'n stukje bij de servo. Er zou erg veel kracht voor nodig zijn om daar een bocht in te drukken.
Maar - inderdaad is het een afweging. Wie een paar ons lood in de neus van een zwever moet stoppen wil graag een paar gram achteraan uitsparen.

dat is ook waar .
dus als je de bochten van de buitenkabel ook fixeert zou het geheel aardig spelingsvrij moeten zijn .
 
Heb net een stevig nylon bowdenkabel-setje gekocht.
Op advies van de locale hobbywinkel is dit een uiterst betrouwbaar systeem met minimaal slop indien je alle keurig vastzet natuurlijk.

Uiteraard zijn er aan ieder systeem voor en nadelen, ik zie alleen de voordelen niet echt in van veel lood in een zwever ;-) (zo koppig ben in dan weer....)

dat is ook waar ,maar als je een zwever te licht maakt zal deze niet lekker door willen steken (naar gelang het model) in de wind .
bij mijn condor is het totaal gewicht 2kg op 3 meter span (normale zwever omgebouwd naar electro )

de e versie was op dat moment uitverkocht .

en deze is prima te vliegen tot windkracht 3 ,daar boven zet ik er een zwaardere vleugelpen in (ligt in het zwaartepunt) welk 250 gram zwaarder is dan de originele .dan kun je nog tot windkracht 4 vliegen, ideaal voor de helling dus .en thermiek pakt hij ook zeer goed aan , alleen schiet je dan wel tekort bij de lichte bellen ivm gewicht waar een lichte zwever wel voordeel uit plukt . afwegen waar je wat zoekt .
 
Niet als de uiteinden van het buisje gefixeerd zijn. De enige plek waar het flexibel is, is het stukje waar de binnenkabel uit de buitenkabel steekt, vlak bij de roerhevel - plm. 1,5 cm. en net zo'n stukje bij de servo. Er zou erg veel kracht voor nodig zijn om daar een bocht in te drukken.
Maar - inderdaad is het een afweging. Wie een paar ons lood in de neus van een zwever moet stoppen wil graag een paar gram achteraan uitsparen.
Van een bowdenkabel is de binnenkabel altijd dunner dan de binnenkant van de buitenkabel. Vaak ligt het verschil wel boven de 0,5 mm.

Als die kabel in een bocht wordt gelegd, bv. via romp en kielvlak naar een hoog liggend hoogteroer, ontstaat het volgende effect:
- bij trekken aan de kabel komt hij tegen de binnebocht te liggen
- bij duwen tegen de buitenbocht
Hierdoor ontstaat een hysterese van al gauw 0,5 tot 1 mm (beetje afhankelijk van de straal van de bocht).

Hysterese is het verschijnsel dat je bij de overgang van trekken naar duwen aan de kabel, eerst een stukje moet bewegen voordat het roer meegaat (de binnenkabel moet nl. eerst van "tegen de binnenbocht" tegen de buitebocht gelegd worden). Het gevolg is ook dat de nulstand komend vanaf up, niet dezelfde stand is als bij komend vanaf down.
Als de bowdenkabel (vrijwel) recht ligt heb je hier geen last van.

Inderdaad is het voor een bowdenkabel essentieel dat de uiteinden van de buitenkabel gefixeerd zijn.

Hoop dat het duidelijk is.

Dirk.
 
Een ander nadeel van een (kunststof) bowdenkabel is de uitzettingscoëfficiënt. Die is vaak anders (groter) dan die van de romp.
Ik had mijn Sniff helemaal lekker afgesteld. Wil ik de volgende dag (een koudere dag) vliegen, moest ik toch flink bijtrimmen.

Ik heb de bowdenkabel vervangen door verenstaal. Gaat nu een stuk beter. Of verenstaal de bocht voor een T-staart kan maken weet ik natuurlijk niet.
 
Wat mij opvalt is dat op het forum veel wordt gediscussieerd over bowdenkabel.
Vele nadelen zoals uitzettingscoëfficiënt en diameter verschil van maar liefst 0,5mm van binnen en buitenkabel worden besproken. Blijkbaar weet hier niemand dat systemen op de markt zijn die al deze nadelen niet hebben. Als je een keer het RA systeem gebruikt hebt gaat een wereld voor je open.

Johannes

CTI Habe 2008http://www.cti-habe.de/de/index.php?id=rasystem
 
Ik had mijn Sniff helemaal lekker afgesteld. Wil ik de volgende dag (een koudere dag) vliegen, moest ik toch flink bijtrimmen.
Ik kan me dit haast niet voorstellen.
Als binnen- en buitenkabel van nylon zijn zowiezo niet, dan ontstaat er geen lengteverschil. Als er in de binnenkabel een stalen kern zit dan zal die wel in lengte variëren, maar hoeveel scheelt dat, op een lengte tot een meter, bij temperatuurverschillen van pakweg 20º? Dat scheelt misschien wel 0,2mm...
Bovendien had je dan dezelfde afwijking moeten krijgen toen je de bowdenkabel verving door een verenstaal pushrod.
Ik denk dat er iets anders heeft meegespeeld.
 
Ik kan me dit haast niet voorstellen.
Als binnen- en buitenkabel van nylon zijn zowiezo niet, dan ontstaat er geen lengteverschil. Als er in de binnenkabel een stalen kern zit dan zal die wel in lengte variëren, maar hoeveel scheelt dat, op een lengte tot een meter, bij temperatuurverschillen van pakweg 20º? Dat scheelt misschien wel 0,2mm...
Bovendien had je dan dezelfde afwijking moeten krijgen toen je de bowdenkabel verving door een verenstaal pushrod.
Ik denk dat er iets anders heeft meegespeeld.

Wubbe zegt het goed. Het gaat om de uitzettingcoefficientverschillen (3x woordwaarde) tussen romp en kabel. Die bowdenkabels zetten uit, en krimpen, dat het een lieve lust is. Heb er ervaringen mee met twee zwevers.

@Bart, die buitenkabel, slechts geleiding van de binnenkabel, doet helemaal niet mee aan veroorzaken van trimverschillen.

Wubbe heeft het met staal opgelost. Ik mag graag koolstof staf gebruiken, rotsstevig.
 
Back
Top