Walkera HM 4#6S (3D gyro)

Ik heb sinds een paar dagen een Walkera HM 4#6S (FP) om mee te leren heliën.

Thuis in de woonkamer is het allemaal wat klein. Als het buiten echter windstil is kan je prima oefenen. Alleen niet te hoog gaan!
Afgelopen weekend echter goed kunnen oefenen in de schuur van een kennis. Anderhalve accu leeg gevlogen en toen ging het best wel lekker.

Ook hier tocht het soms wat dus wel een paar keer gecrashed van behoorlijke hoogte. Alleen wat schade aan de 'kap'?

Hij is behoorlijk stabiel en 'wiebelt' nauwelijks, echt top.
Reageert wel wat traag, maar dat komt omdat ik de servo uitslag wat kleiner heb gezet. Geef vaak te veel correctie als het fout gaat, waardoor het dan allemaal nog erger wordt!!

Ik heb er gelijk 2 extra 700 mAmp accu's bij gehaald.
Zijn met de meegeleverde lader in +/- 1 uur vol en de standaard accu meestal in +/- 45 minuten. Met de standaard 600 mA vlieg ik 5-6 minuten en met de 700 mA 7-8 minuten. Dus nog nooit (helemaal) leeg gevlogen.

Al met al beter dan mijn eerdere pogingen met grotere CP heli's. Wel een goede opvolger voor een coaxiaal.
De onderdelen zijn goed verkrijgbaar in NL, USA of China e.d., en nog goedkoop ook!!

Als beginner heb je dus volgens mij evenveel aan een 4#6S als aan een CP100. Maar die laatste heb ik niet gevlogen, dus is maar een inschatting!!

P.S. moderator(s), als dit niet de goede plaats is voor dit draadje, dan graag verplaatsen naar juiste plek!
 
Laatst bewerkt:
Misschien een plaatje om een indruk te geven hoe deze FP eruit ziet? Ik kan het wel "googelen" maar als je een review schrijft, hoort het er wel bij, of niet?

En wat voor prijsklasse moeten we dan denken? En waarom moet je niet te hoog gaan? Omdat het dan een klein stipje wordt en je de orientatie kwijt bent, of is het bereik van de zender zo slecht?
 
Mooi ding, wordt ook mijn volgende heli.
Helaas al weken niet op voorraad in NL.

Prijs is € 148,-

Walkera Dragonfly HM 4#6S - Brushless - WK-2402 by: Walkera -

RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

Het mooie van deze heli is de shaft-driven tailrotor, geen gedoe met 2 motoren en daarmee gepaarde trimproblemen.
En uiteraard heeft de S de nieuwe Walkera 3D gyro.

Fimpje: [media=youtube]mqkE8Z598Rs[/media]

Tony legt de nieuwe Gyro uit (is wel een andere heli (CB180Z), maar wel dezelfde receiver:
[media=youtube]KFq8Frs6H78[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er inderdaad wel goed uit. Hoewel de staartmotoren tegenwoordig best goed zijn, kijk maar naar bijv. een Blade MSR of een Solo Pro, zal een servo gestuurd systeem het toch net wat beter kunnen doen. En die ontvanger is inderdaad ook een leuke bonus. Je kan hem erg stabiel afstellen, of wat uitdagender, wanneer je de heli beter onder controle hebt.

En het is nog steeds een lichte heli, dus de kans op veel schade bij een crash is nog steeds relatief laag. Alleen misschien afwachten of de brushless motor een beetje duurzaam is, ik heb begrepen dat bij sommige Walkera's de main motor vaker vervangen moet worden dan gemiddeld.
 
Net als de meeste 4#6(S) onderdelen heeft ook de brushless motor een vriendelijke prijs, nog geen €15,-
HM-Brushless main motor (Wk-Ws-12-003) - CB100/24 by: Walkera -

Slijtage-onderdelen sowieso op voorraad nemen, scheelt een hoop wacht-frustratie.

Met reserve onderdelen (motor, blades, tandwielen, landingsgestel, hardware-set) op de plank en wat extra LiPo's ben ik rond de €200,- klaar volgens mij. Zal het iets meer zijn, ook geen probleem.

CB180Z kost in dezelfde initiële setup meer (schat rond de 300), komt voornamelijk door de duurdere LiPo's.

Overigens is de 4#6 altijd al shaftdriven geweest, CB180 is later omgebouwd naar shaft-driven (CB180D heeft wel een staartmotor).
CB180 heeft ook 45 graden bladen, 4#6 volgens mij niet. 45 graden is nadelig bij tegenwind, wil alleen maar stilhangen, leuk voor een absolute beginner maar slecht voor het betere scheurwerk :D
 
Laatst bewerkt:
Misschien een plaatje om een indruk te geven hoe deze FP eruit ziet? Ik kan het wel "googelen" maar als je een review schrijft, hoort het er wel bij, of niet?

En wat voor prijsklasse moeten we dan denken? En waarom moet je niet te hoog gaan? Omdat het dan een klein stipje wordt en je de orientatie kwijt bent, of is het bereik van de zender zo slecht?

Ik was in totaal incl. 2 extra 700mAp accu's nog geen € 200,00 (Romatoys te Weesp) kwijt. Heb inmiddels wel ook wat reserve onderdelen besteld en een oefenkruis (RCHellevoet).

Als hij hoog gaat is het (voor mijn ervaringsniveau en de slechte licht omstandigheden) moeilijk om te zien welke kant hij precies op gaat. In mijn geval ging hij ook nog een seconde over een muur heen en weer terug waardoor ik enigszinds in paniek raakte. Daarna te snel omlaag en tegen de muur aan, en dan houdt alles op... Zender doet het prima vindt ik.

Plaatjes was ik nog niet aan toe gekomen, maar zal ik snel doen. Ik zal proberen dat nog aan het eerste bericht toe te voegen.

Maar eerst het oefenkruis erop zien te krijgen, is namelijk eigenlijk voor een 4G3 en dus te klein. Zal wat knutselen worden. Nog iemand een idee/tip hiervoor?!
 
Laatst bewerkt:
Het mooie van deze heli is de shaft-driven tailrotor, geen gedoe met 2 motoren en daarmee gepaarde trimproblemen.
En uiteraard heeft de S de nieuwe Walkera 3D gyro.

Je hoeft inderdaad nouwelijks iets in te stellen. Bij mij ging de heli iets naar links wat slecht met de trim te corrigeren was (ruim 70%!). Dus de lengte van het stangetje bij de swashplate wat aangepast. Nu is de correctie bijna nul.

En overigens kan je met deze heli je voettekst wel verwijderen, landen is best eenvoudig, zelfs voor mij. ;):D
 
Alleen misschien afwachten of de brushless motor een beetje duurzaam is, ik heb begrepen dat bij sommige Walkera's de main motor vaker vervangen moet worden dan gemiddeld.

Volgens mij kan je voor deze motoren ook een mini koelvin krijgen. Zo een fin die je gewoonlijk voor een staartmotor zou gebruiken! Zal vast helpen.

Overigens heeft WOWHobbies (USA) ook alternatieve motoren.
Walkera 4#6S/4#6 Parts At Walkera Distributor Direct Prices
Die kosten $ 34,95 (~€ 28,50) of $ 42,95 (~€ 35,00), dus goed te doen.
Kan je gewoon met de standaard ESC gebruiken!!
 
Laatst bewerkt:
Walkera 4#6S

Na een korte periode een Solo Pro van Nine Eagles te hebben gevlogen, ben ik overgestapt op een Walkera UFLY. Mijn eerste indrukken waren erg goed. Hij vliegt erg strak en genoeg power.

Door deze ervaring wilde ik toch een kleinere erbij, omdat ik de Solo Pro maar raar vliegt.

Toen de 4#6S besteld. Wat een teleurstelling. Hij vliegt wel strak, maar de motor is zwaar underpowered. Na 10 seconden heeft ie al geen puf meer om te klimmen en bochten te vliegen. Het lijkt wel of de motor oververhit raakt, want hij gaat omhoog, naar beneden enzovoorts..

Op internet gezocht en een nieuwe motor TA-31714 (Turbo Ace) gekocht bij WOW-hobbies. Ingebouwd en nu vliegt ie als een tierelier. Zelfde strakke eigenschappen als de UFLY.

Ik heb de gyros voor de mainrotor teruggesteld naar 1/3, de staart op een half. De servo extends heb ik opgeschroefd naar 2/3, zodat hij een heel stuk beter reageert.

Mijn advies is: Al koop je een 4#6S, schaf dan direct die sterkere motor erbij aan. Inbouwen is simpel als het maar kan, aangezien hij hier speciaal voor lijkt gemaakt te zijn (bij WOW tenminste).

Met deze motor is het een erg leuke heli voor binnen, maar nog meer voor buiten want hij gaat als een speer.
 
Toen de 4#6S besteld. Wat een teleurstelling. Hij vliegt wel strak, maar de motor is zwaar underpowered. Na 10 seconden heeft ie al geen puf meer om te klimmen en bochten te vliegen. Het lijkt wel of de motor oververhit raakt, want hij gaat omhoog, naar beneden enzovoorts..

Dat ligt niet (alleen maar) aan de motor hoor, maar vooral ook aan het ontwerp.

De hoofd bladen buigen namelijk bij bepaalde snelheden meteen door en zorgen voor een stall op momenten dat dat eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn. Uiteraard is de headspeed van de standaard motor etc. niet erg hoog en een betere motor kan dit inderdaad fors verbeteren.

Maar ook heeft de heli te zwakke en korte hoofdbladen eigenlijk. Je moet er voor de gein eens de collective pitch versie bladen op zetten en kijken hoe het dan vliegt. Een wereld van verschil, vooral bij voorwaartse vlucht.

De standaard motor wordt overigens sowieso vrij heet, maar van oververhitting is geen sprake.

Wil je een beetje leuk vliegen met de 4#6 of 4#6S dan moet je zorgen dat je de heli ten alle tijden zo horizontaal mogelijk houd. Dan komt het dus neer op een soort van hover-vliegen (gaat overigens nog altijd snel genoeg), ipv. neus naar beneden om met veel vaart voorwaarts te vliegen. Dat laatste kan die namelijk niet helemaal aan.

Een eerder genoemde stall betekent meestal een crash landing, hoewel je het soms wel op kunt vangen met gas en veel stick input.
 
Wil je een beetje leuk vliegen met de 4#6 of 4#6S dan moet je zorgen dat je de heli ten alle tijden zo horizontaal mogelijk houd. Dan komt het dus neer op een soort van hover-vliegen (gaat overigens nog altijd snel genoeg), ipv. neus naar beneden om met veel vaart voorwaarts te vliegen. Dat laatste kan die namelijk niet helemaal aan.

Een eerder genoemde stall betekent meestal een crash landing, hoewel je het soms wel op kunt vangen met gas en veel stick input.

Dat is dus mijn betoog... zonder de upgrade van motor is deze 4#6 niet te vliegen (op inderdaad een beetje hooveren na). Na deze upgrade kan je perfect hoogte houden, steile bochten draaien en heel hard vliegen.

Ben wel benieuwd wat betere blades er nog aan toe gaan voegen dan :-)
 
Maar ook heeft de heli te zwakke en korte hoofdbladen eigenlijk. Je moet er voor de gein eens de collective pitch versie bladen op zetten en kijken hoe het dan vliegt. Een wereld van verschil, vooral bij voorwaartse vlucht.
Als je de bladen van de collective pitch (4G6 neem ik aan) gebruikt, hebben die dan genoeg lift (pitch)? Of moet je dan nog iets aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus mijn betoog... zonder de upgrade van motor is deze 4#6 niet te vliegen (op inderdaad een beetje hooveren na). Na deze upgrade kan je perfect hoogte houden, steile bochten draaien en heel hard vliegen.
Gezien ik momenteel inderdaad alleen hover (ben nog aan het leren) merk ik niet veel van de genoemde problemen.
Daarnaast heb ik twee extra accu's gekocht die (zogenaamd) 700 mA en 20C zijn ipv de standaard meegeleverde 600 mA en 15C accu.

Wat ik altijd geleerd heb is dat dit een wereld van verschil kan maken vooral bij maximale belasting.
Het aantal Amp max maakt nogal wat uit:
15 x 600 / 1000 = 9 Amp. max
20 x 700 / 1000 = 14 Amp. max (ruim 50% meer!!)
Het eerst zou dus betekenen dat je minder Amp tot je beschikking hebt in je accu als dat de ESC en motor aan kunnen! Dan lijkt een stall inderdaad voorgeprogrammeerd. Bij de andere accu's heb je dan nog 4 amp. over voor een snelle actie die veel Amp trekt!

Ik denk echter, gezien mijn motor ook behoorlijk warm wordt, dat ik dan wel een koelfin op de motor zet of inderdaad de andere motor bij WOW hobbies bestel.
 
Als je de bladen van de collective pitch (4G6 neem ik aan) gebruikt, hebben die dan genoeg lift (pitch)? Of moet je dan nog iets aanpassen?

Ik denk het niet. Bladen van een CP zijn symmetrisch, de bladen van een FP hebben van zichzelf een bladhoek. Als je CP bladen op een FP heli gaat zetten heb je geen lift, want je hebt geen bladhoek en kunt die ook niet verstellen. FP (fixed pitch)...Willem.
 
Ik denk het niet. Bladen van een CP zijn symmetrisch, de bladen van een FP hebben van zichzelf een bladhoek. Als je CP bladen op een FP heli gaat zetten heb je geen lift, want je hebt geen bladhoek en kunt die ook niet verstellen. FP (fixed pitch)...Willem.
Dat dacht ik dus ook, maar Quasti gaf dit als optie in zijn reactie?!?!
Vandaar dat ik wilde weten welke bladen hij dan gebruikt.
 
Misschien dat hij ze heeft verbogen aan de wortel van het blad, zodat ze toch een bepaalde instelhoek hebben? Maar dan is dat wel een beetje natte vingerwerk om beide bladen gelijk te krijgen... Anders zou ik het niet weten, een symmetrisch profiel met een instelhoek van 0 graden gaat echt niet van de grond komen...
 
Misschien dat hij ze heeft verbogen aan de wortel van het blad, zodat ze toch een bepaalde instelhoek hebben? Maar dan is dat wel een beetje natte vingerwerk om beide bladen gelijk te krijgen... Anders zou ik het niet weten, een symmetrisch profiel met een instelhoek van 0 graden gaat echt niet van de grond komen...
Mijn idee.
Helaas nog steeds geen reactie van van quasti zelf. :(:confused:

Het enige wat mogelijk zou werken is om de 'main blade mount' onderste boven te monteren.
Daarna tussen de twee onderdelen een ringetje leggen. Dus waar je de twee onderdelen aan elkaar zet.
Daardoor kantelt de houder iets en zou je een paar graden spoed moeten krijgen.
Echter geen idee of dat dan genoeg of te veel is. Hoeveel zou het moeten zijn??

Of alles dan nog goed werkt betwijfel ik ook.
Mogelijk moet je dan ook nog armpjes gaan aanpassen!?!?
 
Laatst bewerkt:
Toch de 4#6S geworden.

Beste Forum Leden,

Het is dan toch de 4#6s geworden en zeker geen spijt van vliegt super.


Groet Cor
 
Laatst bewerkt:
Bij de flybarless versie zit een 3d gyro, die de functie van de flybar overneemt. Voordeel is dat je die kan uitschakelen als je echt zonder hulp wil vliegen, en een flybar kun je niet uitschakelen.
 
Back
Top