Nieuwe Heli: Walkera CB180D

Vandaag een nieuwe heli gekocht: Walkera CB180D.
Zitten twijfelen tussen wachten op de CB180Z of 4#6S.
Aangezien het budget in mijn zak brandde de keuze vandaag beperkt tussen een CB100 en CB180D.

Is dus een CB180D geworden, man man man wat een heli en wat vliegt dat moeilijk als je alleen maar 4CH coax ervaring hebt, moet echt opnieuw leren vliegen ;)

Heli is ingevlogen en afgesteld. Handjes los is mogelijk heb ik vanmiddag gezien. Maar ik kom niet verder dan wat glijden over het parket en af en toe een hopje en klabam weer op de grond :cool:

Aangezien ik toch opnieuw moet leren vliegen meteen de stickmode op 2 laten zetten, is immers het meest gangbare volgens mij.

Links: gas en draaien
Rechts: vooruit/achteruit en links/rechts

De gouden tip die ik meekreeg is rechts houden met starten.

45 graden FP heli leek me de meest verstandige keuze, 90 graden FP is de volgende stap, dan een electro CP en uiteindelijk een nitro heli.

Happy flying @all.

Overigens vliegen Walkera's niet geheel vliegklaar uit de doos. Links/rechts zat omgewisseld en rechtsaf servo moest worden bijgesteld. Toch wel blij dat ik de machine niet bij een "dozenschuiver" heb gekocht.

Update: en jawel na enkele geslaagde hoovertjes op lage hoogte toch meer aan aan het gas gedraaid en jawel pats op de grond vanwege controleverlies.

Update2: met lege accu lukt het hooveren nu redelijk, nu even uitzoeken hoe de stick wat milder gezet kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Een FP is inderdaad een logische stap na een 4 ch coax. En opstijgen met een single rotor heli is andere koek dan je gewend bent. Deze heli is zeker iets te groot om uit de hand te lanceren, of niet? Dat doe ik meestal met mijn Solo Pro, ook een 45 graden FP, die dus ook eerst naar opzij wil voordat hij omhoog gaat. Je kan het opvangen met iets roll naar rechts en een tikje stick naar voren. Bij sommige versie's van de Solo Pro is dat ingebouwd als "starthulp" maar als je het eenmaal weet, kun je het ook zelf opvangen.

Wel mooi dat je wat hulp met afstellen hebt gehad. Een FP is ook een stuk sneller dan een coax, dus als er wat verkeerd staat afgesteld, is de muur snel nabij...

En slim om mode 2 te kiezen, de meeste heli's staan daar toch standaard op ingesteld, of kunnen daarop worden ingesteld. Alleen leuk als je daarna zo'n mini coaxje gaat vliegen, dan wil je sturen met links, en dat gaat niet... :rolleyes:
 
Zender van de nieuwe heli is te binden aan de "oude" coax heli, bediening is dan exact hetzelfde (net even getest).

Zodra beide accu's weer vol zijn ga ik buiten vliegen, wind is nu gaan liggen.
 
Dat geldt natuurlijk voor de zender van je 4ch coax, maar ik zou het knap vinden als je met je infrarood zender van de Mini-x je nieuwe FP kan besturen... :twisted:
 
Zender van de 4CH coax kan wel gebonden worden aan de FP. Is iig makkelijk mode1 / mode2 uitproberen.

Buitenvliegen met de FP ging best goed, stond alleen wat veel wind.

Heli schiet er echt vandoor en zit in no time op grote hoogte.
Schade: 1x heli uit de boom moeten halen en een afgebroken landingsgestel (keuze was gevel/balkon buren of gas dicht).
Daarna naar een meer open plek zonder bomen gegaan.

Helaas speelde de jeugdige overmoed me weer parten. Na zo'n goede buitenvliegsessie hoef ik binnen de meubels niet meer aan de kant te schuiven.. Afgebroken main- en hekrotorblad. Reserve hekrotor brak in 2-een tijdens de montage.

Dat wordt dus weer een paar dagen Mini-X fladderen.

Zodra de coax en fp weer vliegend zijn hou ik de coax voor binnen en de fp voor buiten.
 
Aangezien de CB180D heli werkloos op de werkbank staat (wacht op staartrotor) maar even een benchtest gedaan. Heli beetpakken aan de staart en gassen maar. Wat een power bij volgas, begrijp nu wel waarom de heli meteen omhoogschiet in het open veld.

Edit: En wederom een tik over de vingers, na 2e sessie benchtesten stick aangeraakt tijdens loskoppelen accu. Gebroken rotorblad en gelanceerde lipo.

Misschien moet ik wel overstappen op rc zweefvliegtuigen :cool:
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen digitale weegschaal? Als je de heli daarop vast zet, kun je de stuwkracht meten, en kijken hoeveel gewicht hij extra mee kan nemen, bijv, een cameraatje.
 
Schip met Walkera heli's en onderdelen schijnt binnengevaren te zijn, Walkera onderdelen en heli's komen langzaamaan weer op voorraad bij Nederlandse shops.

Mijn bestelde onderdelen zullen deze week dus wel binnen komen druppelen via TNT.

Mijn plan is om eerst de coax (5#10) weer goed vliegend te krijgen, daarna flink oefenen met de nieuwe 2602 zender in mode 2.

180D heli is gewoon nog een stap te ver, eerste indruk is wel goed. Maar wat een beest en wat een power. Kan ik nog niet hendele :cool:
 
Uitdaging van reparatie van de CB180D is het kroonwiel in de staart vervangen. Rotorblade gaat al vrij lastig los, kroonwiel zal dus nog lastiger zijn...

Edit: mijn sleutelervaring is beperkt tot lego / mecano / motorfietsen. Met een tang en grote schroevendraaier de as uit het kroonwiel "trekken" gaat niet lukken. Hoop dan ook dat de staart-tandwielen set inclusief as geleverd wordt (uiteinde staart kan gesplitst worden).

Blijft lastig dat mini-mecano spul. Is er geen Chinees in de zaal met Walkera monteer ervaring :D
 
Laatst bewerkt:
Schip met Walkera heli's en onderdelen schijnt binnengevaren te zijn, Walkera onderdelen en heli's komen langzaamaan weer op voorraad bij Nederlandse shops.

Mijn bestelde onderdelen zullen deze week dus wel binnen komen druppelen via TNT.

Mijn plan is om eerst de coax (5#10) weer goed vliegend te krijgen, daarna flink oefenen met de nieuwe 2602 zender in mode 2.

180D heli is gewoon nog een stap te ver, eerste indruk is wel goed. Maar wat een beest en wat een power. Kan ik nog niet hendele :cool:

Gas is volgens mij ook de moeilijkste functie om onder de knie te krijgen. Zeker als je een heli hebt die flink power over heeft, dan zit je zo in de moeilijkheden. Enige wat je inderdaad kan doen is veel oefenen, zodat het beter gaat.

Ik heb met mijn 4 ch coaxje ook een aantal keren bijna in de koordjes van de ventilator in de woonkamer gezeten, omdat ik dan iets gas bij moest geven om snelheid te maken, maar je geeft al snel teveel, waarna je weer snel gas loslaat, en weer bij moet geven om de heli niet te laten crashen, en voor je het weet is je heli net een jojo, omhoog, omlaag, omhoog etc...

Wat ik wel merk is dat vliegen in een grotere ruimte, bijvoorbeeld buiten, ook je "binnen skills" verbetert. Je zou denken dat je door meer ruimte te hebben en dus minder op sturen om een "overstekende" muur te ontwijken etc. hoeft te oefenen, dat je eenmaal weer binnen overal tegenaan klapt, maar in mijn geval is dat andersom. Buiten vlieg ik zo een paar ruime snelle bochten (een FP wil rechtsom helemaal als een speer!) maar kleine rondjes in de huiskamer gingen daarna beter dan ooit tevoren. Blijkbaar maak je ook als je de ruimte hebt ongemerkt veel kleine automatische correcties, bijvoorbeeld om je hoogte te houden, en daar heb je binnen ook profijt van.

Kan de zender die je hebt trouwens ook de throttle curve aanpassen? Dan kun je instellen hoe je heli op gas reageert, en bijv. het zo maken dat hij in een bepaalt gebied wat minder nerveus is, zodat je makkelijker het gevoel krijgt.
 
Uitdaging van reparatie van de CB180D is het kroonwiel in de staart vervangen. Rotorblade gaat al vrij lastig los, kroonwiel zal dus nog lastiger zijn...

Edit: mijn sleutelervaring is beperkt tot lego / mecano / motorfietsen. Met een tang en grote schroevendraaier de as uit het kroonwiel "trekken" gaat niet lukken. Hoop dan ook dat de staart-tandwielen set inclusief as geleverd wordt (uiteinde staart kan gesplitst worden).

Blijft lastig dat mini-mecano spul. Is er geen Chinees in de zaal met Walkera monteer ervaring :D
De tandwielenset voor de staart van de CB180 wordt geleverd zonder asje vrees ik.
Beste is de rotor al te verwijderen voor je het staartstuk demonteert.
Ik deed dit meestal met een klein steeksleuteltje dat over het asje gaat maar niet over
het middenste gedeelte van de rotor.
Schroevendraaier ertussen en zachtjes los maken.
Asje recht op houten blokje zetten,buisje over asje en tandwiel loskloppen.
Het is wat geprul,daarom heb ik me een gearpuller aangeschaft.
 
De tandwielenset voor de staart van de CB180 wordt geleverd zonder asje vrees ik.
Beste is de rotor al te verwijderen voor je het staartstuk demonteert.
Ik deed dit meestal met een klein steeksleuteltje dat over het asje gaat maar niet over
het middenste gedeelte van de rotor.
Schroevendraaier ertussen en zachtjes los maken.
Asje recht op houten blokje zetten,buisje over asje en tandwiel loskloppen.
Het is wat geprul,daarom heb ik me een gearpuller aangeschaft.

Zo'n gearpuller lijkt me een handig stuk gereedschap.

Heb je daar meer info over?
 
.

Kan de zender die je hebt trouwens ook de throttle curve aanpassen? Dan kun je instellen hoe je heli op gas reageert, en bijv. het zo maken dat hij in een bepaalt gebied wat minder nerveus is, zodat je makkelijker het gevoel krijgt.

Is vast aan te passen op de zender, maar niet echt nodig.

Heli in de boom kwam door een hondenuitlater die ineens ten tonele verscheen op het pad waar ik de heli wilde landen, dus gas open en er ruim overheen. Na het uit de boom vissen bleek de beste man zelf ook een coax-heli te bezitten met kapot gevlogen blades. Dus nog even een hoover demo gegeven en verteld dat blades voor weinig zijn bij te kopen.

Uit luiheid gevlogen op een klein grasveld voor de flat, op 200m lopen is een open veld zonder bomen. Volgende keer maar daar naar toe lopen.

Is gewoon makkelijk, lift naar beneden en knallen maar tussen de bomen en flatgebouw...
 
Is gewoon makkelijk, lift naar beneden en knallen maar tussen de bomen en flatgebouw...

Of bedoel je knallen tegen de bomen en het flatgebouw? :twisted:

Wind kan trouwens rond gebouwen ook heel raar doen, dus een open veld, maar wel zo beschut mogelijk, is zeker aan te raden en als je daar maar 200 meter voor moet lopen, zou ik het wel weten. Ik moet de hele stad door om een geschikt plekje te vinden, met de auto is dat al snel 5 tot 10 minuten als de stoplichten tegenwerken.
 
Het grasveld voor de flat is een meter of 15 breed tussen bomen en gevel. Leuk oefenveldje. Op 50 meter een schoolplein met iets meer oefenruimte en op 200m een open veld met tennisbaan en wind vanaf een watersportplas.

Volgende buitensessie maar doorlopen naar de open ruimte, heb nu wat meer accu's :cool:

Na 18:00 uur gaat de wind liggen (rimpelloze zeilplas) en kan ik genieten van de aanblik van een FP heli in de lucht.

Onderdelen voorziening en reparatiekunst zijn wel een pre, momenteel slechts kapotte heli's aan de grond..
 
Heli zit weer in elkaar, maar tolt als een gek.

Om het probleem te onderzoeken de mainrotors verwijderd, maar zodra de tailrotor erin komt begint het tollen linksom weer.

Zijn de zender en ontvanger te resetten naar factory default?

Heb onlangs wel kruislings getest met mijn andere Walkera Heli, wellicht is de boel daardoor ontregeld geraakt?
 
Spinning opgelost

De +/- van de staartrotor zat omgedraaid. Iets met Chinezen en niet consequent kleurcodes gebruiken.

Het kwartje viel vanwege links geven om links draaien tegen te gaan :cool:
 
Back
Top