SIM vs ECHT

Hallo allemaal,

Ik ben al een maand of 4 bezig met heli vliegen, hiervoor niks.

Op de sim kan ik van alles met de heli, maar ik durf het niet met de echte heli.
in hoeverre wijkt het vliegen op de sim af van het echte werk.
De dingen die ik op de sim doe, kan ik die op de zelfde manier ook met de echte doen?
Wat mij opviel is dat hooveren op de sim moeilijker was als echt, is dit met de rest ook zo?

Ik hoor graag wat ervaringen....

Gr. Ludje
 
vallen en opstaan.... dat is heli vliegen..
als je alles kan in de sim des te beter! gaat het zonder na te denken?
simmen is uiteraard SCHITTEREND om alles in je vingers te krijgen, want daar moet het! Niet in je hoofd!
doe anders effe je ogen dicht, draai effe aan de sticks, doe je ogen terug open en kijk als je hem nog kan redden!

Het probleem is dat in het "echt" vliegen veel meer stress met zich meebrengt dan op sim. als je crasht is sim: 3 seconden, new heli
int echt: 2 weken wachten op parts, 1 ganse avond herstellen, ganse middag afstellen en dan zien dat ie voordien toch beter vloog.. en wat meer ruimte in je portefeuille.. ;-)

heb je al e heli ?
welke sim gebruik je? (phoenix zou de beste zijn)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels 2 heli's, een raptor 50 en een trex450 in romp (met romp nog niet in de lucht geweest, te veel wind).

De sim die ik gebruik is phoenix.
En ja, met ogen dicht daarna geen probleem met opvangen.
Ook na rare (3d) capriolen kan ik de heli nog steeds veilig verder laten vliegen en of landen.

Met de sim crash ik uiteraard, maar dat komt denk ik doordat ik steeds wilder ga doen.
Vooral inverted hooveren gaat nog wel eens fout.

Met de echte vliegen is erg leuk, uren lijken minuten, maar zou graag eens wat minder gestresd met die knuppels willen omgaan, bedoel ik zou het liefst loopings e.d. maken, maar nose in vind ik al zenuwslopend, terwijl het best goed gaat.
 
super !

die stress zal wel nog e jaartje blijven hoor!
dan gaat dat stilletjes aan weg!

trouwens, loopings zijn simpeler dan nose in!

veel plezier!
 
Ik heb er ook last van, alleen ik doe het gewoon. Zorgen dat je hoog genoeg zit en gewoon gaan. Ik wil zelf snelle vooruitgang boeken dus daarom doe ik het ook, het ligt er een beetje aan wat je zelf wilt. Ik sim eigenlijk niet zo heel veel meer aangezien ik wel een 6 lipo's per dag vlieg (als het weer het toelaat). Als het even niet zo gaat als ik wil zet ik de heli aan de grond, rook ik een peuk en ga ik er weer tegen aan :rolleyes: .
 
Ik moet zeggen, persoonlijk ben ik niet zo weg van een sim, aangezien je daarbij niet het echte stickgevoel krijgt als in het echt: in het echt houd je toch een bepaald gewicht in de lucht, en dat merk je niet op de computer. Daarom verbaast het mij ook niets dat hoveren op de sim veel moeilijker is dan in het echt: dat ding op de computer 'weegt' niets, de echte wel en massa is traag, wat betekent hoe meer gewicht, hoe minder snel het op je sticks zal reageren. Door dit soort kleine verschillen leer ik liever alles direct in het echt, ook al levert dat inderdaad meer stress dan op de computer. Maar als je niet te veel risico's neemt (lees: kleine leerstappen) dan vlieg je ook niet al te veel schade, hoor.
 
Goede berichten...

Ik denk dat ik het gewoon moet proberen...
Het probleem is denk ik dat ik te bang ben om te crachen... niet zozeer de crash... maar de financiele gevolgen....

wellicht gaat van het weekend de knop om... ik hou jullie op de hoogte....
Deze reacties geven me in iedergeval wel weer wat vertouwen in mijn kunnen...
 
Doe je wel al loopings e.d.???

Hoe voelt het om de eerste te maken??

Ben echt zeer benieuwd wat voot kick het geeft...
 
Gewoon doen lutje en als je het echt niet aandurft niet doen. Ik heb het gewoon gedaan en met trillende vingers de heli aan de grond gezet. Even op adem komen en weer gedaan en dit herhaalt totdat ik geen trillende knietjes meer had :P
 
ik weet het nog alsof het gisteren was.... 18 maand geleden..
was vroeg donker en had nog 10 minuten licht...(laat gewerkt)
Ik moest en zou die avond mijn eerste looping doen, al was het het laatste dat ik deed!

dus snel snel alles gestart.. heli de lucht in en HUPLA!!! een looping !!!!!
man man man! wat een gevoel dat dat was gewoon super!!!!!
vandaag doe ik mijn eerste tictocs en vlieg ik op de kop (nog met stress, maar mindert)

i love my hobby!!!

mijn hart bonst er nog steeds harder van als ik eraan denk! echt waar!
 
Ik heb al een week of 2 de drang om die looping te doen.
Ik wou het met de trex doen, omdat ik alle reserve onderdelen die nodig zouden kunnen zijn dubbel in huis heb.
Maar de trex had lege accu's, en nu zit deze in een schaal romp... dus vergeet ik de loopings met de trex maar ff...

De eerste looping zal dus met de raptor worden... heb steeds meer zin om het gewoon te doen... deze berichten maken het alleen maar nog aantrekkelijker.....

Ga zo door... en na het weekend lezen jullie over mn eerste looping haha...
 
Ik moet zeggen, persoonlijk ben ik niet zo weg van een sim, aangezien je daarbij niet het echte stickgevoel krijgt als in het echt: in het echt houd je toch een bepaald gewicht in de lucht, en dat merk je niet op de computer. Daarom verbaast het mij ook niets dat hoveren op de sim veel moeilijker is dan in het echt: dat ding op de computer 'weegt' niets, de echte wel en massa is traag, wat betekent hoe meer gewicht, hoe minder snel het op je sticks zal reageren. Door dit soort kleine verschillen leer ik liever alles direct in het echt, ook al levert dat inderdaad meer stress dan op de computer. Maar als je niet te veel risico's neemt (lees: kleine leerstappen) dan vlieg je ook niet al te veel schade, hoor.

Welke sim gebruik je dan?
een fatsoenlijke sim is gebaseerd op een aantal simpele bewegingsvergelijkingen die zeker wel de massa(traagheid) meenemen.
Verdubbel bij Phoenix maar eens het gewicht van de heli, dit merk je zeker.
In het begin had ik het niet zo op simmen maar als je de basis (alle orientaties hoveren en forward flight) onder de knie hebt in het echt dan helpt de sim echt wel om verder te komen in 3D.
Op de sim knife edge pirouette aantal keer geoefend, in het echt meteen gelukt. Op de sim inverted hoveren, lukt ook in het echt meteen. En ga zo maar door.
Maar ik ben het er wel mee eens dat je op een plat scherm nooit hetzelfde vliegt als in het echt. Maar simmen heeft dus wel degelijk nut imho
 
Leuke topic om lezen, dit. Ik ben nu zelf een dikke maand bezig met intensief simmen, en krijg eind deze week normaal gezien m'n eerste 450 aangeleverd... Om doordachte redenen niet meteen de trex, maar de copterx... Ben benieuwd of ik ga durven het echte ding in de lucht steken. In Phoenix gaat het hooveren zeer goed, ook met wind. Ook autorotation etc heb ik al tot vervelens toe geoefend. Ben benieuwd :)
 
Als je goed kan hooveren op de sim is het in het echt ook goed te doen (beter zelfs).
De 450 is dat je eerste heli?
Wat mijn ervering tot nu toe is dat een grotere heli makkelijker vliegt, zie hem beter en kan hem daardoor beter op afstand en hoogte houden.

Een paar vrienden van me die begonnen ook met een raptor 50 (nitro), toen ik dat getob van ze zag dacht ik bij mezelf.. dat moet ik niet hebben, dus kocht ik ook een 450.

jammer maar helaas was dit voor mij een verkeerde keus. Met een behoorlijk windje lag ik er uit.. (mogelijk gebrek aan ervaring) terwijl mn vrienden lekker aan het oefenen waren.
Maar goed ik had de sim nog....

Later doordat de ene vriend een hoop elende had met zn raptor Zag hij de hobby niet meer zitten en wilde hem te koop zetten.
Ik vond dat zonde en zag een kans.. ik heb de heli overgenomen.

De eerste motor (orginele TT motor) was vrij snel bij beide vervangen.
Maar opeens stopte de nieuwe motor (OS 50) ermee als er wat vermogen gevraagd werd, hij snapte er niks meer van en besloot toen te stoppen..

Toen ik de motor onderhanden nam bleek er een plukje haar in de carb. te zitten... hierna vloog de heli weer als nieuw... gelukje voor mij.

Toen ik met de raptor ging vliegen merkte ik op dat het (voor mij dan) een stukje makkelijker was dan de 450.

inmiddels weer een paar weken verder en wil wat meer dingen uitproberen die me op de sim (heel) goed lukken...

Maar ik durf het niet... maar goed na enkele berichten van hier ga ik denk ik toch het een en ander proberen.
Kan niet wachten op het weekend...
 
Heb het ook ervaren, maar stap door je knikkende knieën heen en ga ervoor!
Vlieg het ding alsof hij gekregen is. Spare parts zijn ook niet al te duur.
Meestal (soms ook niet, ahum) vliegt hij met een 30 euro wel weer na een crash.
Simmen is leuk en leerzaam maar in het echie is het zo mooi, daar is het machientje tenslotte voor gemaakt. Zet hem op, het mooie weer begint weer.
Groetjes
Wil
 
Welke heli vlieg je??
Bedoel dat je na een crash de boel weer in orde hebt na 30 euro...
Ik zie dat bij die ene overgebleven vliegmaat... die redt het niet met 30 euro...

Die is inmiddels al enkele keren gecrashed, zowel hard als zacht.
Ik moet het afkloppen, maar mn raptor heeft tot nu toe (in mijn bezit) geen crash mee gemaakt, de trex wel, maar dat een foutje... de regelaar moest nog geprogrameerd worden en enkele kanalen in de zender gereversed worden.

Dat was schrikken zeg... deed hem binnen ff testen... zat meteen met hartslag 400 op de bank te kijken naar een wrak die ik net had opgebouwd hahaha...
Nu kan ik er om lachen.. toen niet..
Dat grapje koste me toen 120 eurotjes
 
Hoi,

Op de sim was rondjes vliegen geen enkele moeite maar in het echt durfde ik hem ook niet door te sturen. Erg lastig om die knop om te zetten.
Vorige week toch een keer maar door gezet en dan blijkt het toch niet veel anders te zijn.

Nu vandaag ook de sim maar weer opgepakt en toch nog maar weer wat gaan vliegen. Met een 400 heli-tje kom je nu ook nergens met die wind.

Ik ben begonnen met een walkera 4#3. Klein en wiebelig maar alles wat groter was is dan ineens een makkie.

Gewoon ook blijven simmen en in reallife niet te ver over de streep gaan. Zo heb ik dat ook gedaan. Iedere keer beetje bij beetje je grenzen verleggen met in gedachte een noodplan om te corrigeren mocht het even mis gaan.
Gaat wat minder snel om te leren maar scheelt je wel kosten. Heb nooit lang met een trainingskruis gevlogen. Alleen om even de eerste keer af te stellen. Als je hoger dan 1 meter zit heb je alleen last van dat ding.

Tot nu toe dus ook nog niet plat gegaan....al worden de risico's nu ik rondjes kan vliegen alweer een stuk groter. Op de sim probeer ik wat dingetjes uit. De ene keer laat ik hem gewoon plat gaan als het mis gaat maar vaak probeer ik hem ook te redden, en dat is wel handig om aan te leren voor in het echt.

Zolang je een gemaakte fout kunt corrigeren is de kans op een crash klein.

Succes.

Gr. Dennis
 
Welke sim gebruik je dan?
een fatsoenlijke sim is gebaseerd op een aantal simpele bewegingsvergelijkingen die zeker wel de massa(traagheid) meenemen.
Verdubbel bij Phoenix maar eens het gewicht van de heli, dit merk je zeker.
In het begin had ik het niet zo op simmen maar als je de basis (alle orientaties hoveren en forward flight) onder de knie hebt in het echt dan helpt de sim echt wel om verder te komen in 3D.
Op de sim knife edge pirouette aantal keer geoefend, in het echt meteen gelukt. Op de sim inverted hoveren, lukt ook in het echt meteen. En ga zo maar door.
Maar ik ben het er wel mee eens dat je op een plat scherm nooit hetzelfde vliegt als in het echt. Maar simmen heeft dus wel degelijk nut imho


Ik heb het ooit geprobeerd met bijgeleverde sim van E-Sky, oké, ik weet dat die niet zo goed is, maar daar had ik niet zulke goeie ervaringen mee dat ik werkelijk wilde investeren in betere. Heb ook wel eens met andermans sim geoefend en terwijl ik in het echt toch aardig kan hoveren, stortte ik daarop vrijwel direct neer. :confused:
 
Ik sim met HelisimRC ik heb daarvoor simulatie settings gevonden voor een "sloppy 450" dat ding wiebelt alle kanten op als je niet oplet:-) daar kan ik nu aardig mee vliegen. met de normale settings lukte het met gemak. Hoewel inverted hoveren nogal eens hoofpijn oplevert.

Van het weekend nog even mn 4#3b repareren en dan kan ik weer lekker door de woonkamer scheuren als het buiten waait.

mn echte 450 gaat nog even duren voor hij klaar is ben ik bang.. ben tussendoor ook nog bezig met vliegtuigjes bouwen en vliegen.

Maarten
 
Laatst bewerkt:
Back
Top