beginner

hallo ik ben robert


ik heb een rc electo auto

maar nu heb ik van m'n oom een heel oud bouwpakket gekregen de zwarte zee lijm verdroogt enzovoorts maar nu heb ik een vraag de romp en het dek is al een heel eind af maar kan ik hem dan nog bestuurbaar maken

alvast bedankt

grts robert
 
Hallo Robert,

Kun je een paar foto's van de boot plaatsen?

Of je de boot nog afstand bestuurd kunt maken, hangt er van af in hoeverre je nog toegang tot de plaatsen hebt, waar je schroefas, motor roer aansturing en servo geplaatst moeten worden.

Hoe groot is het model?

Groeten, Jan.
 
hier heb je ze

er zat ook nog 1 pagina bij die bouwbeschrijving. hoe je hem bestuurbaar moet maken maar daar staat alleen de servo en de motor op meer niet

en hoeveel zou dat ongeveer kosten

full

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Robert,

Ik schat de boot op 80 - 90 cm klopt dat?

Met enig zaagwerk kun je nog wel achterin komen om een motor en schroefaskoker te plaatsen.
Als de lijm bros is zou het hele dek er misschien af willen?

Met een 600 motor wil dat al goed vooruit, met een 700BB torque kun je ook nog goed slepen, als je dat wilt.
Er zijn goedkopere motoren, als je geduld hebt, wil ik daar morgen wel even naar kijken.
Kijk anders ook eens hier:hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza

Groeten, Jan.
 
Ah!

Nostalgie!

Het is de "oude" BB Zwarte zee, zo te zien. De houten versie nog.
Was m'n 2e echte RC schip. Nu net geen 100 jaar geleden ;)

Let op bij dit schip. Ze is geweldig instabiel. Zorg er voor dat al je gewicht zo laag mogelijk komt.
Ik heb destijds de spanten en kiel uit de romp gebroken om de accu op de huid te krijgen. Was ze nog wiebelig, maar ze bleef overeind.

In ieder geval een mooi schip!

Succes d'r mee, maak er wat moois van.

Wim
 
hallo

wel eventjes een denken dat deze boot 2 schroef assen heeft
en dan daar 2 X een 700 Bb torx in gaan leggen ?????
dat krijg je daar wel in maar waar moet je dan met de accu blijven
Main Engines 1969 : 2 x 16 zyl. K.H.D. Diesel motors Typ RBV 16M 540 of 6,405 bhp each
Main Engines 1985 : 2 x 12 zyl. K.H.D. Diesel motors Typ SBV 12M 640 of 6,600 bhp each
Propeller: 2 x Zeise-Liaanen controllable-pitch propellers
Bow Thruster: 600 hp with 6.5 tonnes thrust, Rudders: 1 rudder; when Kort nozzles were fitted one additional rudder was fitted behind each propeller.
bouw je hem voor 1985 dan heb je maar 1 roer
bouw je hem na 1985 dan heb je drie roeren en zitten er straalbuizen rond je schroeven


groetjes raf
 
hoeveel zou dat kosten ik hoef niet perse te slepen maar ligt daar veel prijsverschil in?? als je hem sleepend wil maken of niet

als ik hem sleepend wil maken hoeveel kost dat?

als ik hem gewoon varend wil maken hoeveel kost dat?


ik heb een afstandbediening voor m'n auto maar die kan zeker niet op die boot dus moet je ook een andere afstandbediening hebben hoeveel kost dat ik schat zelf honderd euro dat vind ik een beetje te veel kan je met 50 euro klaar mee zijn??

grts
 
@Raf, op het plaatje dat Robert erbij laat zien staat maar één schroef, vandaar, dat ik aan één forse motor dacht.

Om het voordelig te houden zou je deze motor kunnen nemen (de eerste in de lijst gelijkstroommmotoren zonder vertraging):
ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor
€12,50

De ervaringsdeskundigen moeten maar aangeven of dit (éénmotorig) geen overkill is, Robert is niet zo goed in lezen, antwoord op mijn vraag over de afmetingen van de romp krijg ik niet, dus dan moet je gokken...

Groeten, Jan.
 
Jan,

je hebt helemaal gelijk met je 80 cm. Bij mijn weten is het een 1 op 100 model en de originele lengte was 79 meter (of zo) Smit kenners moeten hier maar even inspringen.
Ikzelf had er een monoperm (niet vertraagd) in met de bijgeleverde schroef.
Geen probleem.
De "moderne" motoren ken ik niet maar ik denk dat een 600 of 700 best wel kunnen.
Motoren vergelijken kan mooi op de site van de HMBC Even doorklikken naar "electromotoren".

(Heb even de HMBC site bezocht)

De Monoperm heeft 4 watt en levert 9000 toeren.
Gewicht is echter maar 70 gram. De 600 en 700 motoren zijn fors zwaarder en geven veel meer toeren. Ik zou voor een motor met minder toeren gaan. 'T is tenslotte een werkschip, geen speedboot. Het verschil in gewicht kun je beter investeren in accu's.

Wim
 
hallo

wel eventjes een denken dat deze boot 2 schroef assen heeft
en dan daar 2 X een 700 Bb torx in gaan leggen ?????

groetjes raf

Ehhhh.... Raf: Tijd voor een nieuwe bril?
't Is de OUDE Zwarte Zee. Niet alleen het oude pakket van BB, maar ook de oude originele sleper. Kijk eens naar de kont... Niet echt een kontje voor twee schroeven.

@Robert: als motor zou je een Robbe 755/40 kunnen gebruiken, rechtstreeks op de schroefas op 6V. Da's een redelijk laagtoerige motor, niet duur, zuinig met stroom maar met behoorlijke power als je er een goeie (messing) schroef op zet.
 
hallo roel

aan de kont is toendertijd niets veranderd die zou gebleven zijn zoals ze was
er zouden wel kokers over de schroeven zijn geplaatst

en van 1 schroef naar 2 moet wel een heel werkje zijn geweest om dat effe te verbouwen

groetjes raf
 
ik ben net begonnen met deze hobby ook met auto's

maar ik heb egt niks geen verstand van motoren voor boten
je moet dan ook nog een regelaar zender en ontvanger hebben voor hoeveel euro ben je gemiddeld dan klaar

groeten robert[/QUOTE]
 
Ik denk toch dat Raf een beetje abuis is.
De Zwarte Zee (IV) had inderdaad twee schroeven, maar 1 daarvan lag als reserve op het voordek en de andere was als voortstuwing gemonteerd onder de kont (single fixed pitch screw propultion).
Het ship had overigens wel 2 motoren, nl. 2 x SMIT- MAN.
Van een boegschroef is nooit spraken geweest.
M.vr.gr. Ron

PS De Zwarte Zee IV is in 1983 opgelegd en in 1984 gesloopt in kaohsiung.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Robert,

De boot is ook bedoeld voor één schroef en één motor, dus dat komt goed.

De vraag is alleen of je er een beetje bij kunt, om het gat voor de schroefaskoker te boren en de motorsteun te plaatsen, zodat de motor uitgelijnd staat t.o.v. de schroefas.

Groeten, Jan.
 
Hallo Robert,

Allereerst is de Zwarte Zee ook een enkel schroefs sleper.
Als model hoeft er ook maar 1 motor in.
Het boren van de schroefas achteraf is heel goed te doen.... beetje afhankelijk van de dikte van de as. Ik hoop alleen dat je achterdek nog los is.
De spanten en kiel zijn voorbereid op een as.
Je kan de plaats gemakkelijk bepalen in het schroefraam.
Hier kan je zien waar de as van de schroef komt, dat is gelijk ook het center om te boren.
Diameter van de boor juist kiezen a.d.h. van de as en je bent er zo doorheen, het lukt met een gewone boor.
Ik heb een koppeling, as en schroef (vierblads!) gekocht. Ongeveer 30 euro.
De motor komt uit een printer (voor het transport van de kop).
De houten BB ZZ weegt niet veel en heeft daarom geen beestachtige motor nodig.

IM me je email adres en ik stuur je de foto's

M.vr.gr. Ron

PS,
De motor heb ik verder naar voren gelegd, hier is ruimte zat. Van triplex 2 halfronde motorbokjes gemaakt, de onderste in de romp gelijmd, de bovenste met de motor ertussen erbovenop geklemd.
 
Laatst bewerkt:
Ben het met Ron eens dat er geen beestachtig grote motor in hoeft, maar let even op dat je de accu nog kwijt raakt.

Misschien nuttig alvast een accu te kiezen en daar dan rekening mee te houden.

Wim
 
Back
Top