2 polen 4 polen brushless motor.

ik weet dat 4 polen brushless motor beter is maar wat is dan beter. en hoe kan je uitvinden of je motor 4 polen heeft zonder uit elkaar te halen??

mvg,

mike
 
Brushless motoren met 4 polen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel 3 polen.

En hoe zie je het gemakkelijkst of hij 4 polen heeft? Dan zal hij wel 4 aansluitingen hebben he ;)
 
Laatst bewerkt:
Brushless motoren met 4 polen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel 3 polen.

En hoe zie je het gemakkelijkst of hij 4 polen heeft? Dan zal hij wel 4 aansluitingen hebben he ;)

Vier polige motoren bestaan natuurlijk wel maar je zal ze in de modelbouw niet snel tegen komen. De borstelloze motoren die wij meestal gebruiken zijn zo goed als allemaal 3 polen of een veelvoud ervan. Dus 3, 6, 9, 12 en zo voorts.
En NEE, deze hebben dus geen 3, 6, 9 of 12 aansluitingen, ze hebben er maar 3! Hoe dat werkt kan je makkelijk vinden op het internet dus dat ga ik hier niet uitleggen.

De borstelmotoren die wij meestal gebruiken zijn zo goed als allemaal 3 of 5 polige motoren. Heel misschien dat je wel eens een 7 polige motor zal tegen komen maar die zullen zeldzaam zijn.

Hoe kom je erachter hoeveel polen je motor heeft?
Bij borstelloze motoren is dat vrij simpel. Bij bijna allemaal kan je de met koperdraad omwikkelde polen zo zien en dus tellen.
Bij sommige borstel motoren kan je ze ook zien maar als je ze niet kan zien kan je een markering op de as maken en dan de as draaien. Je voelt dan de kracht van de magneten waar je doorheen moet draaien. Voel je drie van die punten als je de as één keer rond draait dan heb je een 3 polige motor. Voel je 5 van die punten dan heb je duidelijk een 5 polige motor.
Deze "truuk" kan je ook voor borstelloze motoren gebruiken!
 
Vier polige motoren bestaan natuurlijk wel maar je zal ze in de modelbouw niet snel tegen komen. De borstelloze motoren die wij meestal gebruiken zijn zo goed als allemaal 3 polen of een veelvoud ervan. Dus 3, 6, 9, 12 en zo voorts.
En NEE, deze hebben dus geen 3, 6, 9 of 12 aansluitingen, ze hebben er maar 3! Hoe dat werkt kan je makkelijk vinden op het internet dus dat ga ik hier niet uitleggen.

De borstelmotoren die wij meestal gebruiken zijn zo goed als allemaal 3 of 5 polige motoren. Heel misschien dat je wel eens een 7 polige motor zal tegen komen maar die zullen zeldzaam zijn.

Hoe kom je erachter hoeveel polen je motor heeft?
Bij borstelloze motoren is dat vrij simpel. Bij bijna allemaal kan je de met koperdraad omwikkelde polen zo zien en dus tellen.
Bij sommige borstel motoren kan je ze ook zien maar als je ze niet kan zien kan je een markering op de as maken en dan de as draaien. Je voelt dan de kracht van de magneten waar je doorheen moet draaien. Voel je drie van die punten als je de as één keer rond draait dan heb je een 3 polige motor. Voel je 5 van die punten dan heb je duidelijk een 5 polige motor.
Deze "truuk" kan je ook voor borstelloze motoren gebruiken!

als ik mijn as 1 keer rond draai voel ik twee schokken. dus dat betekent 2 polen. Wat is het nadeel hiervan?
 
Kan niet. Gewoon nog een keer proberen ;)

Als het een binnenlopertje betreft daar zitten veelal 2 magneet polen in maar 3 stator polen. Bij dit soort motortjes is het vaak wat lastiger te voelen.
 
Heren ik denk dat de topic starter het anker /magneet van een auto motor bedoelt .
Dat word vaak aangeduid met 2 of 4 pool.
Een goedkope heeft een anker met 2 polen een duurdere een 4 pool magneet [mamba monster max motor.

En mijn mega 16/15/03 heet een 6pool magneet

Groeten Wiebe.
 
Grrrrrr, weer die auto jongens die afwijkende definities gebruiken. ;););)
Jullie hebben gelijk, als je naar het aantal magneetpolen gaat kijken is dat altijd even en een veelvoud van 2. Een oneven aantal magneetpolen KAN NIET. Tot nu toe is het nog niemand gelukt om een magneet te maken met één pool!!!!!
Het is in de elektro techniek echter gebruikelijk om een motor te benoemen aan de hand van het aantal "elektrische polen" om ze zo maar even te noemen. Dat zal dus vanalles kunnen zijn maar het meestvoorkomend is 3 polen of een veelvoud daarvan. Twee KAN wel maar zo'n motor zal niet vanzelf gaan draaien, je moet hem een zetje geven om te gaan draaien. Tevens zal de motor geen vaste draairichting hebben, hij gaat draaien in de richting waarin je hem een zetje geeft,
Wanneer je een 3 polige motor rond draait en hij heeft een 2 polig magneet zou hij volgens mij toch 3 "stops" moeten hebben. Wanneer het er 2 zouden zijn kan de motor niet vanzelf gaan draaien volgens mij.
 
Nee, je moet het aantal polen niet verwarren met het aantal fasen.
Voor zover ik weet zijn ALLE borstelloze motoren die door ons gebruikt worden 3 fase motoren. Ik heb tenminste nog nooit een dergelijke motor voor gebruik in modellen gezien met meer dan drie fasen. Toch kunnen deze motoren 3, 6, 9, 12 en zelfs nog meer polen hebben!
Bij een 3 polige motor zit elke fase om één pool gewikkeld. Bij een 6 polige motor zit fase 1 gewikkeld om de eerste en de vierde pool. Fase 2 zit om de tweede en de vijfde pool gewikkeld. Fase 3 zit dus om de derde en de zesde pool gewikkeld. Bij een 9 polige motor zit fase 1 om de polen 1, 4, en 7 gewikkeld en dat gaat zo verder.
Dan zijn er ook nog LRK motoren die om en om gewikkeld zijn. Je hebt dan een 6 polige motor waarbij fase 1 om de eerste pool is gewikkeld. De tweede pool is leeg, fase 2 is om de derde pool gewikkeld. De vierde pool is dan weer leeg en fase 3 is om de vijfde pool gewikkeld en dan blijft de zesde pool weer leeg.
Dus het aantal polen niet verwarren met het aantal fasen. :nooo: :oops:

@N.P.S. Heb ik geprobeerd maar net als bij een hagedis die weer een nieuwe staart aangroeit als hij is afgebroken maakt die magneet meteen weer een nieuwe tweede pool, @#)$@#^%. Sorry :oops: :oops:
 
De enige magneet met één pool is een theoretische. Geloof dat dat ding "eenheidspool" werd genoemd.

Het is wel heel lang geleden dat ik aan dit soort dingen heb gedacht...
 
Het is in de elektro techniek echter gebruikelijk om een motor te benoemen aan de hand van het aantal "elektrische polen" om ze zo maar even te noemen. Dat zal dus vanalles kunnen zijn maar het meestvoorkomend is 3 polen of een veelvoud daarvan. Twee KAN wel maar zo'n motor zal niet vanzelf gaan draaien, je moet hem een zetje geven om te gaan draaien. Tevens zal de motor geen vaste draairichting hebben, hij gaat draaien in de richting waarin je hem een zetje geeft,
Wanneer je een 3 polige motor rond draait en hij heeft een 2 polig magneet zou hij volgens mij toch 3 "stops" moeten hebben. Wanneer het er 2 zouden zijn kan de motor niet vanzelf gaan draaien volgens mij.

Ik heb een tijdje in de elektromotor productie wereld gezeten als ontwerper, maar dan voor motoren tot 500kW.
Hierbij worden altijd het aantal magnetische polen benoemd, of dit nu de rotor of stator is, dat maakt niet uit, wat dat is het zelfde. Als je nl drie spoelen op een drie fasen spanning aansluit, dan heb je twee polen omdat omdat de spoelen samenwerken en zo een magnetisch veld maken. Bij meerdere spoelen bijv 6 dan heb je 4 polen. Bij een tweepolige motor heb je 6 stops, omdat de stator gleuven (geen polen) 120graden verschoven zitten en de rotorpolen 180graden. dus bij elke 60graden verdraaiing is er een pool die tussen twee gleuven in staat. Als de motor symmetrisch gewikkeld is met halve spoelen, heeft de stator 6 gleuven en heb je nog steeds 60graden dus 6 stops per omwenteling.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top