Andere waterroer MPX Mentor NU MET ZELFBOUWROER (cnc gefreesd)

Hallo,

Momenteel ben bezig met een MPX Mentor met drijvers voor het watervliegen.
Ik vind de uitvoering van het waterroer niet mooi en ik wil dan ook een roer maken achter op de drijvers. Zijn deze los in handel te verkrijgen of moet men dit zelf maken.

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Nu ik cnc machine heb ben ik zelf een waterroer voor mijn Mentor gaan maken.
Na wat zoeken op het internet wilde ik een roer die kan schanieren zodat als ik op het strand zou varen niet direct mijn roer zou beschadigen. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Er moeten nog kleinere boutjes is M2 of ik ga die delen lijmen en ik wil het elastiekje eigenlijk vervangen door een veer.

Mentorroer1.jpg

Mentorroer2.jpg

Mentorroer3.jpg


Mvg,
 
Lijkt wel een roer van een speedboot .:rolling:

Ik denk dat je hem wel iets kleiner mag maken , te groot werkt averechts en je krijgt hem niet van het water hoog.

Mvg Johan
 
Lijkt wel een roer van een speedboot .:rolling:

Ik denk dat je hem wel iets kleiner mag maken , te groot werkt averechts en je krijgt hem niet van het water hoog.

Mvg Johan

Ja de vorm van het roer is nog niet definitief. Zou het noodzakelijk zijn de roeren in te trekken bij een landing want ik zie alleen foto's (van echte vliegtuigen) die met een ingetrokken roer landen.

Mvg,
 
Grote roeren moet je intrekbaar maken , en mogen maar weinig uitslag hebben .

Berto kwam geloof ik de vorige keer met 2 roeren niet eens van het water hoog met Onno,s Piper .
Ze hebben toen 1 gedemonteerd .

Roeren gebruik je alleen maar voor het taxien op het water .

Ik heb helemaal geen roeren aan mijn water vliegtuigen . :D
En taxie gewoon met propellerwind tegen het zijroer .

Mvg Johan
 
In de beschrijving van MPX staat dat het meegeleverde roer ook tijdens het vliegen nodig is, het kielvlak zou voor het vliegtuig met drijvers te klein zijn.
Bij het watervliegen, met de Mentor, moet ik de motordomping ook fors kleiner maken.
 
Gebruik je dan je zijroer om door de bocht te komen ?

De meesten gebruiken alleen rolroer in verbinding met iets hoogte .
Je stuurt zonder drijvers ook niet met je zijroer de bocht om als je een rolroer model hebt .

En de werking van zijroeren is vaak toch niet hoog bij rolroer modellen .

En de extra motordomping heeft vaak met de lift van de drijvers te maken .
Van mijn modellen heb ik niks moeten veranderen aan de domping .

Mvg Johan
 
Gebruik je dan je zijroer om door de bocht te komen ?

De meesten gebruiken alleen rolroer in verbinding met iets hoogte .
Je stuurt zonder drijvers ook niet met je zijroer de bocht om als je een rolroer model hebt .

En de werking van zijroeren is vaak toch niet hoog bij rolroer modellen .

En de extra motordomping heeft vaak met de lift van de drijvers te maken .
Van mijn modellen heb ik niks moeten veranderen aan de domping .

Mvg Johan

Volgens de beschrijving van MPX is het kielvlak van de Mentor aan de kleine kant voor gebruik met de drijvers, daarom staat er dat het achterwege laten van het waterroer ontraden wordt. Tijdens het vliegen combineer ik rolroeren en richtingroer.
De drijvers zijn in verhouding met de romp van de Mentor vrij zwaar, daardoor gaat het zwaartepunt bij monteren van de drijvers fors omlaag en is de motordomping, zoals die goed is voor gewoon vliegen, te groot bij het watervliegen.
Dit waren ook de aanwijzingen van Berto.
 
Gebruik je dan je zijroer om door de bocht te komen ?

De meesten gebruiken alleen rolroer in verbinding met iets hoogte .
Je stuurt zonder drijvers ook niet met je zijroer de bocht om als je een rolroer model hebt .

En de werking van zijroeren is vaak toch niet hoog bij rolroer modellen .

En de extra motordomping heeft vaak met de lift van de drijvers te maken .
Van mijn modellen heb ik niks moeten veranderen aan de domping .

Mvg Johan
op uitzondering van kunstvlucht modellen (3d )gebruik ik idd rudder om de bocht door te sturen ,dit geeft een wat soepelere en strakkere bocht
 
Back
Top