Hoe wordt je een goede Coach/ Timer?

Op het Amerikaanse forum is ook een draadje over dit onderwerp en het leek me leuk om het hier er ook eens over te hebben. De vraag is dus:

Wat wil een piloot van zijn coach of timer?

Ik start dit topic naar aanleiding van de discussie omtrent de loting van de groepen. Het lijkt mij handig om voor iedereen die naar een wedstrijd komt om via dit forum een idee te krijgen en een handvat te hebben op het coachen en timen. Alle suggesties zijn welkom!
 
Jorn,

Leuk en nuttig onderwerp!

Heb jij het draadje op RC-Groups doorgelezen? Misschien kun je enkele zaken vermelden die daar al genoemd zijn. Dan beginnen we hier niet vanaf 0 maar gaan we verder op het punt waar de Amerikanen nu zijn.

Mijn 'bijdrage':
Naast de reglementen heb je info over de taken nodig uitgelegd in begrijpelijke taal. Waar gaat het nu werkelijk om bij de verschillende taken? Daar heb je (naast de reglementen) ook wat aan. Theo heeft daar iets heel goeds gemaakt. Misschien kunnen wij het aanvullen.

Wat moet een timer in ieder geval weten tijdens het coachen:
  • wat is de resterende werktijd?
  • wat is de resterende tijd tot het einde van de vlucht?
  • waar zitten vliegers/buizerds/ooievaars in een bel (en gaan ze daadwerkelijk omhoog)? Oftewel, waar moet de piloot heen voor lift.
Voor de eerste 2 punten heb je 2 stopwatches of een stopwatch en een 'talking timer' of een PDA (iPhone of Android of een Palm) nodig.

Leuke vraag: Soms moet een piloot/timer combinatie besluiten om de huidige vlucht af te breken en opnieuw te beginnen op een plek waar wél lift is. Op basis van welke informatie wordt die beslissing genomen? Wat is daarvoor nodig?
 
Laatst bewerkt:
Leuke vraag: Soms moet een piloot/timer combinatie besluiten om de huidige vlucht af te breken en opnieuw te beginnen op een plek waar wél lift is. Op basis van welke informatie wordt die beslissing genomen? Wat is daarvoor nodig?

Ik denk dat die beslissing vooral genomen wordt als je vlak na de worp in een daalgebied terecht komt en het niet daadwerkelijk belangrijk is dat de huidige vlucht doorgang vindt (zoals bijvoorbeeld bij voorlaatste en laatste vlucht wel het geval zal zijn), meestal wordt er dan vlakbij wél in een bel gedraaid zodat je in ieder geval zeker weet dat afbreken ook nut heeft.

In mijn ogen moet een coach vooral ogen van voor en achter hebben, het deelnemersveld in de gaten houden (bij sommige taken erg belangrijk); waar wordt gedraaid, wie gooit er wel of niet, hoe lang kun je nog wachten en rondkijken voordat starten noodzaak wordt (om je tijd nog vol te vliegen), draaien er ergens anders mensen in een betere bel, kan je piloot daar nog aansluiting bij vinden etc..
 
Back
Top