Parabola F5B

Hallo,
Ik heb de Parabola van Valenta.
Setup is een kontronik 480/34 met 4S en een 12 x 11

Voorlopig voor mij hard zat omhoog zo.
Mijn probleem is, dat de Parabola steeds omhoog wil met de motor uit.
Ik moet hem flink down trimmen om dat te reduceren.
Ben nu twee dagen bezig geweest met plakband onder de V-staart ( voorkant ), onder de vleugel ( achterkant ) en de accu verschuiven naar achteren ( zwaartepunt )
Het helpt allemaal niet echt.
Zowel gisterenavond als vanavond gevlogen met windstil weer.................dus kun je mijns inziens goed zien wat het model doet........
Blijft dus omhoog willen en ik moet hem down blijven trimmen.

Ik hoor graag suggesties etc.
Dank!

mvg
Kees
 
Kees,

Meten is weten. Heb je het instelhoekverschil al eens gemeten?

Hoeveel weegt je Parabola nu?

Bij een goede trimming voor snelle vlucht, moet je dan veel down geven in rugvlucht?

Groet,
Gerben
 
Meten............

is inderdaad weten...................ga ik morgen doen!
Of i down moet geven in een rugvlucht met goed trimming weet ik niet........niet geprobeerd.
Ik zal morgen meten en het resultaat melden in dit draadje.
Verder kom ik op 14 augustus naar Dalfsen. Misschien dat enkel van jullie ervaren F5B vliegers eens naar mijn model willen kijken en ermee sturen.
 
Hoi Kees,

Dat is leuk!
Vlieg je meteen een rondje rakjes mee? Er doet van alles mee, van Blizzard en Calibra tot F5B modellen, en iedereen vermaakt zich.

Groet,
Gerben
 
Meedoen........

Hallo Gerben,

Ja, ik wil best meedoen, maar heb het nog nooit gedaan!
Kun jij me helpen dan?
Als het me wat lijkt wil ik volgend jaar "ECHT" meedoen.
Dan komt er een kontronik 600 in.
Maar eerst moet het ding een beetje vliegen........
 
EWD

Welnu, ik heb gemeten en je wilt het niet weten..........;)
EWD is VIER GRADEN!!!

Ik vind dit belachelijk veel voor een vol GFK model van Valenta wat door moet gaan voor een F5B.
Ik zal de V-Staart aan de voorkant wat ophogen met tape of een paar matjes??? en aan de achterkant wat wegschuren.
Maar vier graden................erg veel om weg te poetsen...........
 
Kees,

Gezellig dat je komt.
Er zijn genoeg mensen die je willen helpen tijdens een f5b wedstrijd.
Het is een gemoedelijke klasse (kwa mensen) alleen lijkt het kwa vliegen hier heel anders op.

Gr Mark
 
Hmm ja, 4 graden is wel extreem veel. Normaliter zou je zo rond de 0.5 tot max 1 graad verwachten. Geen wonder dat hij wil klimmen op snelheid.
Met de romp als nullijn, heeft de staart dan een grote hoek of de vleugel?
Ik neem aan de staart, deze inderdaad ophogen met tape, als je veel op moet vullen zou ik denken aan ingedikte epoxy of epoxy plamuur, toch wat steviger.

Ik kijk wel met je mee in Dalfsen, komt wel goed. Zolang je het model goed beheerst en veilig kan vliegen, zal eht rakken vliegen ook wel goed komen.

Groet,
Gerben.
 
Inderdaad...........

erg veel!
Heb zojuist een slechte Bewertung afgegeven bij Bichler. Daar heb ik het model gekocht.
Inderdaad de vleugel op nul en vervolgens 4 graden op de V-Staart.
Ik ga eerst maar eens aan de slag met wat tape.
Vliegen kan ik wel........geen probleem...........en ik kijk de kunst uiteraard eerst eens af.
Op 14 augustus kunnen jullie dan kijken en ook vliegen met het ding.

Moet ik me nog ergens aanmelden trouwens?
 
Kees,

Gewoon komen, de sfeer is uiterst relaxed en er is altijd wel iemand die je wil helpen!
Het eten naderhand is ook een aanrader!!!!

Gr Frank
 
Voor mijn wilco/hawkje net vorige week terug gebracht tot iets minder dan een graad.
Ik meen dat het uitgangspunt iets van +0,5 graad verschil moet zijn?
Stabilo 0 graad/datumlijn.

Eerst getaped, daarna gefixeerd met een laagje epoxy op de staart gegoten.
Iets te zunig... dus toch nog een plakje teep er bij :rolleyes:

Dit is een van de belangrijke draadjes om door te spitten
Hawk F5B Staufenbiel - RC-Network

Zoeken op EWD.

Niet alle kisten komen recht uit de mal. Die van mij is ook een beetje krom.
In de handen van GJVO ging deze als de brandweer.

Kortom net wat Frank schrijft... gaat helemaal goed komen in Gerben en Gert-Jans eerste hulp clinic bij F5B perikelen!
 
Geruststellende..........

woorden! Dank!
Heb inmiddels getaped ( V-Staart voor en Vleugel achter ) en ga zo weer meten.
Zal me ook even aanmelden op de F5B website.
 
Een rolletje.....

tape verder en de EWD is nu 0.75 graden.
Zo eerst maar even vliegen en kijken hoe het nu gaat.
 
Vanavond.........

gevlogen.
Na de start heeft het model nu de neiging om te gaan duiken.
Zweefeigenschappen zijn duidelijk minder goed.
Bij aanduiken hoef ik minder down bij te geven om snelheid te houden.
Rugvlucht moet ik veel down geven.
Accu naar achteren leggen ook gedaan, wordt hij duidelijk instabiler.
Morgen de EWD nog wat verder terugbrengen naar 0.5 graden en maar weer proberen.
 
Het zwaartepunt....

heb ik inderdaad op 66mm.
Wat ik moeilijk in te schatten vindt is...................bij glijvlucht neemt bij de Parabola de snelheid snel af en wil hij omhoog, behalve als ik down geef.
Nu ik de EWD op 0.75 graden heb is het zo, dat hij bij een glijvlucht de neus langzaam maar zeker naar beneden zet.
Als ik het zwaartepuny naar achtern breng ( vanavond gedaan ) vind ik hem wat wiebelig worden.

Hoe werkt het bij F5B.............snelheid met motor uit om de rakken te vliegen...........geven jullie dan iets down om de snelheid te krijgen?
En als je de bocht maakt....geven jullie dan heel even gas, om weer snelheid op te bouwen?

Dank!
 
Tijdens het rakken vliegen is het 1x gas geven, buiten het rak, tot op 100-150mtr. Dan in zweefvlucht de 4 rakken vliegen. Voor het rakkenvliegen wordt meestal een aparte vliegstand geprogrammeerd, ondermeer zodat het model met trim in het midden snel door blijft zweven, met de neus iets omlaag.

Groet,
Gerben
 
Back
Top