Parabola F5B

Speedstand voor de meeste modellen: de hele achterlijst 1mm omhoog, hoogteroer neutraal (of in ieder geval trim hoogteroer zo dat hij snelheid blijft houden), snapflaps actief (bij up geven hele achterlijst 3mm omlaag).

Maar probeer hem eerst maar eens zonder allerlei vliegtoestanden een basis afstelling mee te geven. Rest komt dan wel.

Groet,
Gerben

Ik heb mijn Hawkje (Wilco) nu zo staan dat deze bij de duik zelf weer optrekt naar level, dat doet hij wel gestrekt. Is de grote vaart eruit, balloond jij een beetje. Om de snelheid er in te houden moet ik een beetje drukken.
Is voormij op dit moment nog even comfortabel.
In de scherpe bochten behoud hij aardig z'n snelheid en hoef ik niet de BB in te zetten.
Heb het zwaartepunt op 68 mm. Mijn kist weegt nog net geen 1200 gram, en is eigenlijk te licht. Maar goed, andere kist.

Voor zover deze informatie iets aanvuld...

Hoe...........

worden de rakken neergezet?
Wordt er rekening gehouden met de windrichting of..........???
Heb vandaag wat geoefend en er stond best wat wind.
Vroeg me af of ik dan dwars op de wind moet vliegen of wind mee - tegen..............of?
Dank!

Kees,

De rakken kunnen vaak maar op 1 bepaalde manier op een veld staan. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de zon, waar mogelijk schijnt die niet in je gezicht tijdens het rakvliegen, en met het feit dat er achter de rakken veilig geland moet kunnen worden. Vaak blijft er dan weinig keus over. Met de windrichting wordt geen rekening gehouden. Gewoon afwisselend links en rechtsom rakken vliegen, bij welke wind dan ook.

Groet,
Gerben

Duidelijk...................

en ik dacht al zoiets..........;)
Dank!
Vanmiddag de Parabola gevlogen met harde motoranlauf en harde rem en een 12 x 11 prop.
DE EDW iets verkleind.
Hij gaat nu harder omhoog. Of hij sneller zweeft weet ik niet.....te veel wind vergeleken bij Dalfsen.

Dwars op de wind en wind tegen - mee gevlogen.
Met name de start na de vierde rak geoefend.......motor aan en een halve cirkel omhoog en omgooien.

Hallo Kees,

je bent lekker bezig!
Ik denk dat je dit wel een leerzame site vind, vooral de F5B Aerodynamics.

F5B tips

Succes!

Gert-Jan

Back