Goed, en dan nu het lange antwoord opnieuw getyped.
Voor degenen die nieuw zijn bij het formaat F5B of wellicht zelfs Hotliners, neem aljeblieft gewoon aan dat je niet weet waar je het over hebt en wellicht deze keer beter kunt lezen dan typen.
Al sinds het begin van de klasse werdt de aandrijving tot het maximum belast en daar voorbij. Als er af en toe wat kapot gaat dan kijkt niemand daar van op, immers vliegen we buiten de veiligheids marges die door fabrikanten zijn opgesteld. Echter mijn doel is wel om naar setups toe te werken die 100% betrouwbaar zijn zodat mensen competatief kunnen vliegen zonder problemen. Slechts als ze zelf gaan experimenteren kunnen ze problemen verwachten.
In de dagen dat nog met 27 stuks NiCd 1000mah werdt gevlogen was 100A echt veel en dat was dan ook 100C als je even rekent. In die tijd had niemand nog gehoord van C ratings, dat is iets wat met Lipo's is mee gekomen. Vandaag de dag is er eigenlijk niet zo veel verandert naar het lijkt want volgens mij zit de praktische limiet nog steeds op 100C. Wat wel is veranderd is de binnenweerstand van de cellen. In de tijd van de NiCd waren de packs na de vlucht zo heet dat je ze niet kon vast houden en dat werdt met de NiMh generatie niet echt anders. Sterker nog, packs werden zelfs to 50 graden voor verwarmd om het vermogen op te schroeven. Tot dat er diverse cellen ontploften!
Nu is de binnenweerstand van de cellen zo klein dat de packs eigenlijk niet meer warm worden tijdens de vlucht. In de winter kan het belangrijk zijn de cellen voor te verwarmen gezien ze anders onze extreme belasting niet lekker vinden. Daarbij is 25-30 graden genoeg, in de zomer met temperaturen rond de 15 graden heb ik er geen zin in maar zou het wel goed zijn om de packs voor te verwarmen.
Toen ik begon met competatief F5B vliegen was er net de komst van Lipo en de Energie limiet. Dit was eind 2006 begin 2007. Ik heb dus van het begin mee gemaakt welke Lipo's wel werken en welke niet. Elk jaar komen er meer merken bij die spullen leveren die wij kunnen gebruiken en de prijs voor een geschikt pack licht nu zo rond de 50 usd als je weet wat je doet. Koop je liever een pack waar je 100% zekerheid over hebt ben je meer kwijt.
Ik begon met een 4S 4900mah pack van Neu Energy. Dat waren nog eens 20C cellen. Echter ik kreeg hier niet genoeg vermogen uit met mijn Neu 1509/1.5D/6.7 en besloot 5S te proberen. Dat werdt dan 5S 3850mah Thunder Power 25C. Die packs gingen eigenlijk best lekker maar ik geloof dat ik in die tijd niet meer dan 200A trok. Geen wereld belastingen dus.
Overgestapt naar 6S 3300mah Thunder Power 25C op een Neu 1512/1.5D/6.7 met diverse regelaars. Unilog data logger aangeschaft en het bleek dat dit tot 250A prima werkte afgezien van de regelaars. De packs waren na de vlucht wel tegen de 50 graden C en ze gingen slechts 25-30 vluchten mee. Trok ik meer door een nog grotere prop te gebruiken puffte mijn pack die vlucht een beetje en ging daarna versneld dood. Ook heb ik een keer een pack gehad waarbij de positieve draad zichzelf had los gesoldeerd. Het bleek dat de alu tabs van de cellen een stukje blik hadden gekregen bevestigd door een paar punt lasjes. Daar was dan vervolgens de draad opgesoldeerd. Het waren echter zo weinig punt lasjes dat er hier een hoge weerstand was en dit tijdens belasting zo heet werdt dat het soldeer was gesmolten en de draad los zweefde.
Daarna kwam de 30C generatie, helemaal top en 100C was mogelijk. De packs komen er met zo'n 35 graden uit. Ik heb nu nog steeds zo een pack en heb die laatst nog gevlogen tijdens de Eurotour hier in Middle Wallop. De nieuwe 45C generatie levert wel wat meer vermogen maar niet een idioot verschil.
Ook heb ik Turnigy 6S 3000mah 30C met succes gebruikt en wegens dat succes ook maar Turnigy 6S 2650mah 30C geprobeerd. Helaas was dat laatste een minder goed idee, die zakten aan het einde van de klim plots terug naar half vermogen. Je kon eigenlijk geen klim voor 6 beentje doen. Kris Duggan in de USA heeft de 35C en 40C versie's geprobeerd en merkt op dat 2650mah nog steeds niet goed genoeg is. Wij denken aan een capacitiets probleem implaats van binnenweerstand.
Ook heb ik Rhino 2550mah 45C geprobeerd en dat was nog slechter dan de Turnigy 2650mah 30C. Heb ook diverse logs gezien van grotere Rhino packs voor 4S setups en daar zie je het zelfde probleem. Kortom, wellicht goed voor laag C continue belasting maar niet geschikt voor F5B.
Het is geen goed plan binnen een merk de lage C rating packs te gebruiken, die zijn namelijk juist ontworpen voor lage C belastingen en kunnen ons gebruik niet aan. Vroeger was er wellicht niet beter als 25C beschikbaar maar dat is nu niet meer het geval. Dit is de verkeerde plek om $10 te besparen.
Het is ook geen goed idee om je vermogen proberen terug te regelen door het gebruik van een te klein uitgevallen pack. Als je setup met goede cellen 350A trekt heb je eigenlijk 350 / 80C = 4375mah cellen nodig. Gebruik je minder dan 350 / 100C = 3500mah cellen kun je problemen verwachten. Als je minder vermogen wilt kun je beter een kleinere prop gebruiken of als dat niet kan wegens maximaal toeren van de motor moet je een cell minder vliegen, dus 4S implaats van 5S. Daarbij nog steeds een pack van tussen de 500 en 550 gram gebruiken als dat effe kan.
Tot slot, bij de Turnigy's is het wel belangrijk het pack aan de voorkant open te halen en het soldeerwerk goed te inspecteren. Waar nodig even wat opnieuw te solderen. Tja, dat is nu eenmaal nodig voor serieus F5B gebruik. Als je daar geen zin in hebt, koop dan een Hyperion G3, Thunder Power 45C of andere bekende merken. Als er dan toch wat is, heb je wellicht nog garantie.
Gr, Jos
Voor degenen die nieuw zijn bij het formaat F5B of wellicht zelfs Hotliners, neem aljeblieft gewoon aan dat je niet weet waar je het over hebt en wellicht deze keer beter kunt lezen dan typen.
Al sinds het begin van de klasse werdt de aandrijving tot het maximum belast en daar voorbij. Als er af en toe wat kapot gaat dan kijkt niemand daar van op, immers vliegen we buiten de veiligheids marges die door fabrikanten zijn opgesteld. Echter mijn doel is wel om naar setups toe te werken die 100% betrouwbaar zijn zodat mensen competatief kunnen vliegen zonder problemen. Slechts als ze zelf gaan experimenteren kunnen ze problemen verwachten.
In de dagen dat nog met 27 stuks NiCd 1000mah werdt gevlogen was 100A echt veel en dat was dan ook 100C als je even rekent. In die tijd had niemand nog gehoord van C ratings, dat is iets wat met Lipo's is mee gekomen. Vandaag de dag is er eigenlijk niet zo veel verandert naar het lijkt want volgens mij zit de praktische limiet nog steeds op 100C. Wat wel is veranderd is de binnenweerstand van de cellen. In de tijd van de NiCd waren de packs na de vlucht zo heet dat je ze niet kon vast houden en dat werdt met de NiMh generatie niet echt anders. Sterker nog, packs werden zelfs to 50 graden voor verwarmd om het vermogen op te schroeven. Tot dat er diverse cellen ontploften!
Nu is de binnenweerstand van de cellen zo klein dat de packs eigenlijk niet meer warm worden tijdens de vlucht. In de winter kan het belangrijk zijn de cellen voor te verwarmen gezien ze anders onze extreme belasting niet lekker vinden. Daarbij is 25-30 graden genoeg, in de zomer met temperaturen rond de 15 graden heb ik er geen zin in maar zou het wel goed zijn om de packs voor te verwarmen.
Toen ik begon met competatief F5B vliegen was er net de komst van Lipo en de Energie limiet. Dit was eind 2006 begin 2007. Ik heb dus van het begin mee gemaakt welke Lipo's wel werken en welke niet. Elk jaar komen er meer merken bij die spullen leveren die wij kunnen gebruiken en de prijs voor een geschikt pack licht nu zo rond de 50 usd als je weet wat je doet. Koop je liever een pack waar je 100% zekerheid over hebt ben je meer kwijt.
Ik begon met een 4S 4900mah pack van Neu Energy. Dat waren nog eens 20C cellen. Echter ik kreeg hier niet genoeg vermogen uit met mijn Neu 1509/1.5D/6.7 en besloot 5S te proberen. Dat werdt dan 5S 3850mah Thunder Power 25C. Die packs gingen eigenlijk best lekker maar ik geloof dat ik in die tijd niet meer dan 200A trok. Geen wereld belastingen dus.
Overgestapt naar 6S 3300mah Thunder Power 25C op een Neu 1512/1.5D/6.7 met diverse regelaars. Unilog data logger aangeschaft en het bleek dat dit tot 250A prima werkte afgezien van de regelaars. De packs waren na de vlucht wel tegen de 50 graden C en ze gingen slechts 25-30 vluchten mee. Trok ik meer door een nog grotere prop te gebruiken puffte mijn pack die vlucht een beetje en ging daarna versneld dood. Ook heb ik een keer een pack gehad waarbij de positieve draad zichzelf had los gesoldeerd. Het bleek dat de alu tabs van de cellen een stukje blik hadden gekregen bevestigd door een paar punt lasjes. Daar was dan vervolgens de draad opgesoldeerd. Het waren echter zo weinig punt lasjes dat er hier een hoge weerstand was en dit tijdens belasting zo heet werdt dat het soldeer was gesmolten en de draad los zweefde.
Daarna kwam de 30C generatie, helemaal top en 100C was mogelijk. De packs komen er met zo'n 35 graden uit. Ik heb nu nog steeds zo een pack en heb die laatst nog gevlogen tijdens de Eurotour hier in Middle Wallop. De nieuwe 45C generatie levert wel wat meer vermogen maar niet een idioot verschil.
Ook heb ik Turnigy 6S 3000mah 30C met succes gebruikt en wegens dat succes ook maar Turnigy 6S 2650mah 30C geprobeerd. Helaas was dat laatste een minder goed idee, die zakten aan het einde van de klim plots terug naar half vermogen. Je kon eigenlijk geen klim voor 6 beentje doen. Kris Duggan in de USA heeft de 35C en 40C versie's geprobeerd en merkt op dat 2650mah nog steeds niet goed genoeg is. Wij denken aan een capacitiets probleem implaats van binnenweerstand.
Ook heb ik Rhino 2550mah 45C geprobeerd en dat was nog slechter dan de Turnigy 2650mah 30C. Heb ook diverse logs gezien van grotere Rhino packs voor 4S setups en daar zie je het zelfde probleem. Kortom, wellicht goed voor laag C continue belasting maar niet geschikt voor F5B.
Het is geen goed plan binnen een merk de lage C rating packs te gebruiken, die zijn namelijk juist ontworpen voor lage C belastingen en kunnen ons gebruik niet aan. Vroeger was er wellicht niet beter als 25C beschikbaar maar dat is nu niet meer het geval. Dit is de verkeerde plek om $10 te besparen.
Het is ook geen goed idee om je vermogen proberen terug te regelen door het gebruik van een te klein uitgevallen pack. Als je setup met goede cellen 350A trekt heb je eigenlijk 350 / 80C = 4375mah cellen nodig. Gebruik je minder dan 350 / 100C = 3500mah cellen kun je problemen verwachten. Als je minder vermogen wilt kun je beter een kleinere prop gebruiken of als dat niet kan wegens maximaal toeren van de motor moet je een cell minder vliegen, dus 4S implaats van 5S. Daarbij nog steeds een pack van tussen de 500 en 550 gram gebruiken als dat effe kan.
Tot slot, bij de Turnigy's is het wel belangrijk het pack aan de voorkant open te halen en het soldeerwerk goed te inspecteren. Waar nodig even wat opnieuw te solderen. Tja, dat is nu eenmaal nodig voor serieus F5B gebruik. Als je daar geen zin in hebt, koop dan een Hyperion G3, Thunder Power 45C of andere bekende merken. Als er dan toch wat is, heb je wellicht nog garantie.
Gr, Jos