Lipo onder hoge belasting

Ja Jos,

Ik heb ook die berekening gemaakt in tijde. En verstond me ook niet aan die hoge KV's. Ik zal er maar bij zeggen dat ik deze info rechtstreeks van plettenberg heb(en anders zijn ze zelf gemist).
Volgens mij hebben ze die motoren gebouwd op het maximum wat er uit te halen is. en met de gedachte van er een schulse 5s te kunnen aanknopen.

Ik had liever een 40 gezien met een kv van rond de 3200 een A6 dus om mijn enigma omhoog te sleuren, maar deze hebben ze niet. of het wordt wellicht veel te duur.

Val

Je kan gewoon een motor laten bouwen bij Plettenberg met de specs die jij wilt.
Is niet (veel) duurder dan een gewone klantenmotor.

Vraag me alleen af wat je met zoveel vermogen moet.
De motor die ik hier nu heb liggen gaat in een demovlieger of ik laat hem nog even een jaartje op de plank liggen.
Wanneer ik Luc en Willy kan verslaan dan heeft die motor pas zin, dus eigenlijk zal ik hem nooit hoeven gebruiken...

GJ

Welnee, dat is een leuk speeltje maar voor F5B niet geschikt.
Het is een Plet, wel een echte F5B FAI motor, ooit zal je hem wel eens zien.
Tot die tijd Top Secret.

GJ

Vraag me alleen af wat je met zoveel vermogen moet.
GJ

heb niet meer vermogen nodig, motor moet het alleen langer verdragen.
Als je van 1.8 sec naar stijgvluchten van 3,2 seconden wil dan heb je gewoon een langere nodig om de warmte kwijt te kunnen.

Val

Dan zou ik als ik jou was gewoon een mailtje naar Hacker of Plettenberg sturen.
Zeggen wat je wilt en dan komen ze wel met een oplossing.
Hier op het forum kom je toch geen steek verder want die kennis is hier gewoon niet.

GJ

Welnee, dat is een leuk speeltje maar voor F5B niet geschikt.
Het is een Plet, wel een echte F5B FAI motor, ooit zal je hem wel eens zien.
Tot die tijd Top Secret.

GJ

O ik weet het al het is een 200gram motor met 4kante gouddraden windingen en stikstof koeling bij elke stijgvlucht, kv van rond de 10000 en geen enkele regelaar die erbij past.:rolling:

Val

O ik weet het al het is een 200gram motor met 4kante gouddraden windingen en stikstof koeling bij elke stijgvlucht, kv van rond de 10000 en geen enkele regelaar die erbij past.:rolling:

Val

Hmm, jij hebt kennissen bij Plettenberg zitten, hoe kan je dit anders weten!
De regelaar is geen probleem, die heb ik al maar de prop, met een vertraging van 5:1 zit ik op 28000 rpm op de prop, en dat bij een 18" wordt lastig ;-)

GJ

Ja jongens, leuk geleuter allemaal maar de werkelijkheid is wel dat mensen zoals snauwaertj zo een motor kopen en geen idee hebben hoeveel stroom ze nou echt gaan trekken.

Als ik lees 4390 KV dan had ik hem wel kunnen zeggen dat met 5S je of heel veel ampaire trekt of te veel toeren draait met een te kleine prop. Enige mogelijkheid daar normaal mee te vliegen is toch echt 4S.

Overigens zit ik met een 3300KV motor op 6S al aan de maximum vermogen grens die ik niet overschreid. Zoals gezegd op 5S zou dat een 3960KV motor moeten zijn dus ik weet nu ook dat ik verlopig niks te zoeken heb bij de wonder motor.

Hallee!

Stikstof gekoeld?
Via een flacon? Dat is nogal omslachtig. In vloeibare vorm? Afgesloten... alleen met ventiel... anders knapt het. In gasvorm, atmosferisch, koelt het niet meer, isoleert het.

Of... hebben ze natrium in de rotor gesmeed. Dat kan. Denk aan natrium gekoelde kleppen in opgevoerde motor.
Maar dan moet die hitte wel ergens naartoe. As en spinner.
Natrium bevorderd thermische geleiding.

Jos, Johan wist exact hoeveel ampere hij ging trekken.
Hij heeft de motor ook opgehaald bij Plettenberg en heeft daar nog advies gekregen, dus speculeer niet over dingen die je niet weet.

De motor wordt door vele mensen gevlogen op 5S, gaat ook prima met zijn setup.

Zijn vraag was over lipo's , niet over motoren en zo.
Feit is dat de lipo de stroom niet aankon.
Kwestie van een goede lipo kopen en dan is het probleem opgelost.

GJ

Ja Jos niet mee inzitten die plet werkt op 5s en Johan wil het maximum wat mogelijk is in zijn vliegers.
Als i van mij was dan zou ik ook met 4s vliegen. het is gewoon leuker van langer gas te kunnen geven. eventueel zelfs horizontaal dan. Alleen is dit laatste enkel een sugestie en geen aanbeveling. :)
de Snelheid zal zelfs waarschijnlijk het zelfde zijn op 4s. omdat hij op 5s niet vol op toeren kan/mag komen.

Val

Stikstof gekoeld?
Via een flacon? Dat is nogal omslachtig. In vloeibare vorm?

Of... hebben ze natrium in de rotor gesmeed. Dat kan. Denk aan natrium gekoelde kleppen in opgevoerde motor.
Maar dan moet die hitte wel ergens naartoe. As en spinner.
Natrium bevorderd thermische geleiding.

Ik dacht aan van die ampullen, vloeibaar dus. Ik geloof dat die op 250Bar staan zoals in nagelpistolen, of in slagroomspuiten of deze om een lekke fietsband op te blazen. Die laatste zijn te koop in 5gram versies.Ik heb daar nog niets concreet mee uitgewerkt ofzo. dus of de motor vast zou lopen door ijsafzetting weet ik niet.:D. Ik heb wel eens zo een ampule over een voetbalveld weten vliegen. We hadden toen een 25cm exemplaar op een passerpunt gezet, en het ding een trap gegeven. het zieltje werd doorgeprikt op de achterkant en het ding vloog vervolgens op een halve meter over het veld.:rolleyes: best dat ik toen nog klein was.:oops: nu zou dat niet meer mogen.:D
Ik geloof dat daar trouwens geen stikstof inzit maar Co².

Val

GJ, een groot genoege 5S Lipo past toch niet in zijn kist?

Kan je wachten op nieuwe generatie Lipo's maar mijn gevoel zegt dat dit hem niet gaat worden. Waarom niet? Omdat een Lipo met nog lagere binnenweerstand ook weer meer stroom levert. Hij heeft gewoon meer capaciteit nodig.

Maar goed, jij weet het allemaal precies dus veel plezier er mee.

Laatst bewerkt:
Jos voor ieder probleem heb ik tot nu toe al in de bijna 15 jaar dat ik vlieg een oplossing gevonden. Ik denk wel dat het me deze keer ook wel zal lukken.
Zoals ik al zei flightpower pro 50 5s 3000
current 50c 150A
Burst 100c 300A
Burst komt volgens fabrieksgegevens overeen met 10 seconden.

b.t.w. jij beloofde me rokende regelaars en een uiteenspattend toestel als ik me het goed herinner. brandende lipocontacten stonden niet in je lijstje.

Anderen hebben intussen al bewezen dat de backfire perfect vliegt met deze motor en in één stuk blijft.

Johan,

Klinkt goed die accu. Zijn ze leverbaar?
Zou je op de Turnigy niet gewoon de contacten goed door kunnen solderen, of zijn de aluminium lippen zelf weggebrand? Zal ook al helpen, hoewel de accu waarschijnlijk geen 100en cycles zal halen bij deze balsting. Maar daar doe je het niet voor.
Je zou ook eens by de Hyperions kunnen kijken, daar zitten een aantal compacte maten tussen, misschien vind je daar een geschikte accu tussen.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Nee die lipos komen er niet meer in hoor.
De alu lippen smelten gewoon weg aan het pakket zelf dus ze zijn echt niet bruikbaar. Volgens mij kun je om het even welk pakket gebruiken als de polen maar langs beide uiteinden van het pakket staan en breed genoeg zijn.
Als ze de stroom niet kunnen leveren zakt de spanning gewoon weg en worden ze heet.

Normaal zou een eerste lichting pro 50's van flightpower eind deze week moeten aankomen. Ik ga ze eerst eens testen in mijn f5d's met kleinere capaciteiten.
Momenteel heb ik een 4s 2600 35c van graupner besteld om in de excite te plaatsen, na heel veel zoekwerk lijkt mij dit de hoogste capaciteit te zijn die ik (hopelijk) er in kan krijgen. Morgen of overmorgen zou ik deze moeten hebben.
Intussen kan ik eens kijken hoe deze opgebouwd zijn en met hogere capaciteit geschikt zouden zijn voor hoge piekstromen

grtz Johan

b.t.w. jij beloofde me rokende regelaars en een uiteenspattend toestel als ik me het goed herinner. brandende lipocontacten stonden niet in je lijstje.

Het is nog vroeg tijd. :)

Op het WK van 2008 vloog ik onder andere met 3850mah Thunder Power 25C. Die waren 599 gram in 6S configuratie en daarmee 1 gram verwijderd van de limiet wat legaal is toegestaan. Het paste dan ook net in de B1L en alleen zonder krimpkous. Toen het weer heel slecht was mocht ik een test vlucht maken om te kijken hoe hoog de wolken zaten. Dat heb ik toen met zo een 6S pakket gedaan op mijn 5S setup. Vandaar de 6.6KW wat in die tijd ongehoord was. Heb nog wel een log file als iemand die wil hebben.

Wat betreft de tabs, in die tijd waren de 3850mah en de 3300mah cellen van TP eigenlijk identiek afgezien van de dikte. Zoals jij al zegt, de alu tabs waren aan elk uiteinde van de cell geplaats zodat je een lekker brede tab had. Nadeel bij 5S wel een lange kabel van achter naar voor.

Nu heb ik hier 5S 3850mah 30C liggen en die hebben dezelfde opbouw. Echter de 6S 3300mah 30C en 6S 3300mah 45C hebben dat niet, die hebben bijde tabs aan een kant zitten. Ik weet niet of dat dit te maken heeft met de capaciteit van de cellen en dat er nu voor gekozen wordt de kleinere cellen niet van zulke grote tabs te voorzien?! Het kan zijn dat de 45C generatie van de 3850mah ook de tabs aan een kant hebben zitten. Maar goed, 5S 3850mah past toch niet in jou gebakje.

Jos

Laatst bewerkt:
Over KV kan enorm geluld worden, en dat gebeurt hier nu ook weer... Ik lul dus maar wat mee:vergeet niet dat er een verschil tot 15% kan zijn afhankelijk van de regelaar die je gebruikt (en ook een beetje de instellingen...)Bovendien zijn de KV's die door de fabrikanten worden opgegeven niet altijd vergelijkbaar.Bij Lehner bijvoorbeeld geeft men een KV op bij hoogste rendement( en met Lehner regelaar met 15° "timing") in plaats van de onbelaste Ns bij bijvoorbeeld Neu. Als je wil kopiëren, wat zeer goed mogelijk is, neem dan volledige aandrijvingen: Prop/motor/vertraging/accu.En dan nog: geen twee motoren /props etc zijn gelijk. Om nog te zwijgen van de temperatuur van de accu etc....Voor mij het belangrijkste onderdeel is de propeller.Aangepast niet alleen aan de motor, maar ook aan het toestel en de piloot (vliegstijl...) Laat ik dat alles nou net het plezante vinden aan elektrisch/F5B vliegen....( OK, wereldkampioen zal ik niet gauw worden. maar ik heb wel veel lol...)

Back