Sonix Rotor Head probleem op Mini Titan

Hallo

Ik heb een hele tijd terug een Sonix rotor head gekocht via het net omdat ik had gelezen dat het de moeite waard was voor z'n geld. Maar ik heb nu toch wel wat problemen om mijn heli terug vliegklaar te krijgen.

Ik heb dus die rotor head erop gezet en de bladen opnieuw afgesteld, maar als de heli in de lucht hing dan kon ik die niet besturen, dus heb ik die eens laten nakijken door een collega van me. En zo te zien was ik een onderdeel vergeten te zetten, namelijk de washout linkage. (Hoe stom van me)

Het probleem is nu dat als ik dit erop wil zetten, dat dan de linkage rod "wringt" tegen een imbus bout en volgens mij staan die flybar control levers verkeerd want als ik dat vergelijk met een foto die op het net staat dan is dat bij mij omgekeerd alhoewel het zo werd geleverd.

Ik heb foto's toegevoegd zodat jullie weten wat ik bedoel, een foto zegt misschien meer.

Hier een foto van de foto van het net, hiermee kan je het wat vergelijken.
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/head_original.jpg

Bij foto de 2 laatste foto's heb ik de washout linkage er "half" opgezet zodat je kan zien waar het "wringt" wat dat komt dan ook niet mooi uit op de ball linkage en als ik het wil laten uitkomen dan wringt de rest van de rotor head.
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG_0242.JPG
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG_0243.JPG
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG_0244.JPG
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG_0245.JPG

Als het nog niet duidelijk genoeg is kan ik misschien proberen om een filmpje te maken.

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Je moet de lange links van de swash naar de mixer armen omdraaien----> de link loopt van af de swash op de originele foto van links onder naar de mixer arm rechts boven (waar nu de korte pitch link aan zit bij jouw kop) bij jou naar de arm links boven. Ook de korte pitch links omwisselen.Je kop staat nu op leading edge control en je moet trailing edge hebben je moet hier voor ook je blad houders draaien zodat de ballink aan de andere kant komt.

Even heel goed op de originele foto bekijken en je ziet wat ik bedoel.

Sorry maar is moeilijk uit te leggen zo hoop dat je ziet wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Je moet de lange links van de swash naar de mixer armen omdraaien----> de link loopt van af de swash op de originele foto van links onder naar de mixer arm rechts boven (waar nu de korte pitch link aan zit bij jouw kop) bij jou naar de arm links boven. Ook de korte pitch links omwisselen.Je kop staat nu op leading edge control en je moet trailing edge hebben je moet hier voor ook je blad houders draaien zodat de ballink aan de andere kant komt.

Even heel goed op de originele foto bekijken en je ziet wat ik bedoel.

Sorry maar is moeilijk uit te leggen zo hoop dat je ziet wat ik bedoel.

Dan moet ik straks eens kijken als ik thuis ben van het werk.
 
ter verduidelijking leading edge control
UGLHS.jpg



en dit is trailing edge control
122131272092-2.jpg


In beide gevallen draait de rotorkop rechts om.

Jij moet dus je blad houders een slag draaien en daar je links op aanpassen en het is gefixed.
 
Ik heb het net eens bekeken, als ik de oude rotorkop erbij haal dan staan die bladhouders ook op leading edge net zoals de nieuwe rotorkop ? Wat is eigenlijk het verschil tussen die 2 dingen ?
 
wat daar exact de verschillen van zijn kan ik je niet uitleggen dat is hogere heli-techniek voor mij :p.

Zoek het eens op met een google search en denk dat je daar wel verder meekomt.

Maar de originele foto van de rotorkop in je eerste post zou ik gebruiken als referentie om je eigen kop in elkaar te zetten, zit je altijd goed.

Ik heb wel eens gelezen dat mensen de kop aanpassen naar leading edge maar zoals gezegd ik kan je daar zo niet 1-2-3 de voor en nadelen van vertellen.

Standaard heeft de mini titan gewoon trailing edge zoals ik het gezien heb.
 
Ik heb al een probleem, als ik die zwarte washout linkage erop wil zetten dan lukt dit niet, ik kan die namelijk niet in de ball link klikken en als ik op de zijkant kijk van de washout linkage dan zie ik ook dat het "T" symbool niet naar buiten staat, maar naar binnen. Ik heb er al heel wat kracht opgezet, maar het wil niet lukken.

Zie foto: http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG.JPG

PS: de rest is allemaal vlot verlopen alleen die washout links :(
 
Laatst bewerkt:
je hebt 2 van die links als je ze verwisseld komen ze waarschijnlijk wel met de T naar buiten.

Het is ff een gepuzzel met een nieuw kop. Ik heb zelf gisteren avond lang op je fotos zitten turen tot ik zag wat er precies mis was. en als ik dan zoiets bekijk heb ik geen rust tot ik een oplossing heb :mad:

Dus probeer bovenstaande ff en kijk nog eens goed naar de originele foto .

ff een vraagje toen deze kop geleverd werd was deze niet voorgemonteerd? of was hij helemaal los in onderdelen???
 
Laatst bewerkt:
je hebt 2 van die links als je ze verwisseld komen ze waarschijnlijk wel met de T naar buiten.

Het is ff een gepuzzel met een nieuw kop. Ik heb zelf gisteren avond lang op je fotos zitten turen tot ik zag wat er precies mis was. en als ik dan zoiets bekijk heb ik geen rust tot ik een oplossing heb :mad:

Dus probeer bovenstaande ff en kijk nog eens goed naar de originele foto .

ff een vraagje toen deze kop geleverd werd was deze niet voorgemonteerd? of was hij helemaal los in onderdelen???

Het is inderdaad een hele puzzel. Ik heb beide washout linkages eens naast elkaar gelegd en deze zijn identiek, de T staat bij beide op dezelfde kant dus ik kan ze niet wisselen, ik heb het trouwens ook geprobeerd, maar het lukt niet. :(

De rotor kop was voorgemonteerd toen die hier aankwam.
 
De rotor kop was voorgemonteerd toen die hier aankwam.


Ok, ik neem aan dan dat de hele kop in elkaar zat en dat je alleen de linkjes er nog op moet zetten???
Ik denk dat je dan alles nu goed hebt gemonteerd zoals ik het kan zien en de linkjes misschien geruimd moeten worden.

Verder is je probleem onstaan door dat je de bladhouders verkeerd om had zitten. Als je dat hebt gefixt is alles nu in orde zoals ik het kan zien aan de hand van je laatste foto.

heb je evt nog een foto van de hele kop hoe die nu in elkaar zit?
 
Ok, ik neem aan dan dat de hele kop in elkaar zat en dat je alleen de linkjes er nog op moet zetten???
Ik denk dat je dan alles nu goed hebt gemonteerd zoals ik het kan zien en de linkjes misschien geruimd moeten worden.

Verder is je probleem onstaan door dat je de bladhouders verkeerd om had zitten. Als je dat hebt gefixt is alles nu in orde zoals ik het kan zien aan de hand van je laatste foto.

heb je evt nog een foto van de hele kop hoe die nu in elkaar zit?

De linkjes en die washout linkages moest ik erop zetten want die zaten er niet op en waar de flybar doorgaat zaten gewoon 2 bouten (waarschijnlijk voor het transport), die heb ik verwijderd zodat ik de flybar er in kon steken.

Hier is een foto zoals het op dit moment is, dus zonder washout linkages.
http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/IMG_0253.JPG

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is...
 
Laatst bewerkt:
nou zoals ik het zie zit de kop op juiste manier in elkaar. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de links ff doordrukken evt voorzichtig met een tangetje erop knijpen en kijken of alles soepel loopt verder.

De washout linkjes zijn naar mijn ervaring ook altijd wat stugger als de andere links.

Dus ik denk dat je er bent uiteraard alles nog afstellen.

Maar de kop zit goed in elkaar :thumbsup:.
 
nou zoals ik het zie zit de kop op juiste manier in elkaar. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de links ff doordrukken evt voorzichtig met een tangetje erop knijpen en kijken of alles soepel loopt verder.

De washout linkjes zijn naar mijn ervaring ook altijd wat stugger als de andere links.

Dus ik denk dat je er bent uiteraard alles nog afstellen.

Maar de kop zit goed in elkaar :thumbsup:.

Dan moet ik dat straks nog eens proberen. ;)
 
Ik heb het nog eens geprobeerd en het werkt, maar het staat me wel niet echt aan dat het T symbool naar binnen staat. ;)

Nu nog wat stukken vervangen van mijn vorige crash zoals de tailboom en de flybar.

Gevaho nogmaals bedankt voor me hiermee te helpen. :)
 
De linkjes hebben meestal 1 zijde een ruimere opening dan de andere zijde!!Dus de ruimere kant over de ballinkjes drukken zitten ze altijd goed.
 
Ik heb het nog eens geprobeerd en het werkt, maar het staat me wel niet echt aan dat het T symbool naar binnen staat. ;)

Nu nog wat stukken vervangen van mijn vorige crash zoals de tailboom en de flybar.

Gevaho nogmaals bedankt voor me hiermee te helpen. :)


Graag gedaan, laat het ook even weten als je weer in de lucht ben met de Titan.
 
Ok, vandaag heb ik de bladen geregeld en toen ik wou opstijgen ging dit niet.
De heli maakte veel lawaai en trilde dus heb ik het eens nader bekeken en als ik gas (throttle+pitch) geef dan zie ik dat beide bladen niet altijd gelijk van hoek verdraaien. Er is 1 blad bij dat beweegt zoals het moet dus dat reageert altijd, maar het andere blad dat beweegt soms later en zover ik weet moeten beide bladen toch gelijk reageren.

Ik heb een filmpje gemaakt, maar de kwaliteit is niet zo goed. Hierin geef ik een paar keer vol gas en dan terug naar het minimum.

http://home.scarlet.be/and/Sonix_head_rotor/heli_sonix_rotor.mp4
 
Back
Top