luchtpomp tbv retracts?

Hoi allen,
Ik heb mijn pompje (compressortje als van Berto, post10) aangepast. de Slang eraf geslepen en M5 draad getapt en met CA deze erop gelijmd:
Digitech Turbines

Viel me op dat het hele mechaniek vol zit met braamschilvers en straalzand. De zuigerpen is in de cilinder gaan vreten dus kon meteen de ciinder omdraaien en een kerf in de zuigerpengat tikken om herhaling te voorkomen. 3s Lipo en een schakelaartje maakt het tot een profesionele retract compressor ;)

Nou valt het me op tijdens het op druk brengen van de tank dat er erg veel condens mee de tank in gepompd wordt. Het komt me niet bekend voor dat er een voortank gebruikt wordt of een vochtafscheider om het water op te vangen voordat de lucht naar het model gaat. Aangezien water in de cilinders ook niet optimaal is vroeg ik me af of
hier een simpele oplossing voor is.

Heb ik nog een vraagje. Stukje uit de C36 manual:

This manual is suitable to all Behotec retract systems. Air tank pressure
does not need to be in excess of 100PSI (7bar). The maximum operating
pressure of the tanks is 145PSI (10bar). Fill the tank using the supplied
valve. The valve is equipped with a Festo fitting. Screw the valve onto the
air tank (picture 18).

Nu is mijn engels best goed maar begin nu te twijfelen. Staat hier dat de werkdruk minimaal 7bar mag zijn en maximaal 10 bar, dus 9bar aanhouden bij afvullen?

mvg,
Erik
 
Werkdruk hoeft niet hoger te zijn dan 7 bar staat er, maw bij 7 bar horen je retracts prima te werken. Maximum toegelaten druk is 10 bar. In praktijk zet ik altijd rond de 7 bar op mijn retracts en das ruim voldoende om een 4 tal keer het landingsgestel te cyclen.

Beetje extra smeervet in dat goedkope pompje kan ook geen kwaad (ik heb na een seizoen vliegen er ook eentje kapot gehad, maar ja voor 7 euro een seizoen pompen lijkt mij geen slechte deal)

Van condenswater heb ik nog nooit last gehad. Heb nogtans een doorzichtig slangetje eraan, maar mij is daar nog nooit condens in opgevallen.
 
Thx.
Ik heb de C36-1 (spring-air) en 0.5L tank dus ben er vrij zeker van dat de druk niet te hard zal zakken. hierdoor kan ik ook de hoofd deuren aan de struts linken en locken dmv de retract als een He Salamander.
Ik heb nu 63% vochtigheid in de garage dus niet absurd. toch zie ik veel druppels de tank in gepompd worden. Vraag me ook af of dit een probleem is voor het elektrisch ventiel. Waarschijnlijk niet want het vocht zit onder in de tank maar betekent wel dat ik de tank af en toe moet leeg laten lopen op de kop...
 
Hi Erik, er wordt (afhankelijk van de luchtigheid) inderdaad aan hoop water meegepompt: hier voor is een speciale watertrap in de handel (bij Sandor of Ali)

full


full


de plaats je simpel op de luchtslang: die vangt keurig het water op en die kan je openen en leeg gooien: werkt prima,

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:roll: van vocht in m`n tank heb ik nog nooit last gehad :roll:

En ja, die werkdruk van 7 moet genoeg zijn, zit vaak zelf rond de 8 of 9 (vraag me af hoe betrouwbaar die Festo metertjes zijn?).

Maar als het moet kan ik zo`n 7 tot 8 keer cyclen op zijn standaard Robart tank.
 
Hoi Frank,

Zit daar een sinterbrons filtertje in soms? Ik heb zoiets nog liggen maar dan als benzinefilter. Wel verkeerde nippels maar valt te knutselen.
Heb je een linkje voor me?
 
Messing op alu solderen is best lastig...

Ik heb bij mijn airbrushset ook nog een drukregelventiel+festometer+vochtafscheider liggen. Aangezien ik zelden warbirds in kleur zet heb ik vandaag een paar messing stoppen bij de Praxis gehaald. Hier 3.2mm gat in geboord en 3mm messingbuis aan gesoldeerd (valt nog tegen met een 100w bout om dit op temperatuur te krijgen).
Tijdens het pompen gaan de druppels wel uit de perslucht, maar toch nog een beetje "douw" in de slang naar de tank. Waarschijnlijk te weinig volume om een echte cycloon in de afscheider te maken. Opvallend detail is dat de meter op de compressor bijna 1bar afwijkt van de grote festometer. De druk op de tank bij 70psi gecontroleerd en de kleine meter gaf 75 aan (100psi=7bar) dus redelijk acceptabel voor zoon klein wijzertje en dikke strepen. wat ook opvalt is als je het ventiel van de afscheider minimaal kort indrukt dat de druk meteen 1 bar lager is. Voor een 0.5L tank was ik best verrast hoe snel deze leeg is. Gelukkig hoef ik door mijn spring-air set minder zorgen te maken voor veel drukverlies tov air-air.

Nog een vraagje:
Bij een eenweg retract (spring-air) kan ik dan een reduceerventiel op de uitgaande slag zetten of beter niet ivm locken tijdens een landing?

Ik zal dus ook een net doosje moeten timmeren voor deze oplossing.
 
Back
Top