Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Hans,

Ik heb de last down 3,2 meter.
Vleugels zitten aan elkaar dmv een veer.
De vleugels kan je uit elkaar trekken maar dit zal in de lucht niet gebeuren.
Ik heb er al een aantal vluchten opzitten zonder problemen.
Bij mijn ventura deed ik vroeger tape over de vleugel en de romp.
Maar echt nodig is het niet.
Ik vlieg 'm trouwens zonder lood!
Ben
 
moet wel zeggen idd ,dat sinds de arf er is mensen steeds minder moeite nemen om zelf iets te maken of uit te denken , juist dat maakt voor mij het modelbouw juist leuk .

Ik zie dit nu pas maar met een Y-kabeltje kun je de draairichting van een servo niet veranderen, wat waarschijnlijk wel de bedoeling/noodzakelijk was. Enige andere optie die je dan hebt is de servo omdraaien wat ook niet altijd even praktisch te doen is.

dat de vleugel tip op en neer bewogen kan worden ten opzichte van de romp. Hoort dit zo of zit er bij mij iets niet goed? De pennen in de vleugel steken 1.5 cm uit.

Omhoog/omlaag bedoel je, niet door buiging van de vleugel maar door speling in de vleugelpennen? Dat lijkt mij niet goed nee, ook al ken ik deze zwever niet persoonlijk. De pennen horen de ene kant op normaal gesproken tot het midden van de romp te komen en zeker een centimeter of 10 danwel 3 ribben de vleugel in te gaan.
 
Ik heb daarjuist alle reply's over de Last-Down V 3 gelezen, ook alle voor en nadelen.

In April 2009 kocht ik de L-Down 3,60 m. bij Staufenbill op de beurs in Dortmund, weekje later was hij al klaar om in te vliegen, en ik kan er maar een ding over zeggen, hij vliegt perfekt.

Ook ik heb de hoogte servo achterin ingebouwd, en heb daardoor 40 gr lood vooraan ingeplaatst.

Wel heb ik de schuif waarin de Lipo batt. word geplaatst 18 cm ingekort onder de vleugel, dit gaf me meer plaats voor de bekabeling naar de vleugels, en deed het gewicht van de servo achteraan te niet.
Ondertussen heb ik al bijna 100 vluchten met dit toestel, en met de warme zomer van 2010 en veel termiek soms vluchten van meer dan 1 uur, met een lipo batt. van 2700 mili's 4 cellen.

Ik vlieg trouwens niet ver uit de buurt van de woonplaats van Johan Heyrman uit Beveren, bij RC vliegclub Pegasus.

Ons terrein is gelegen in Zwijndrecht in de Canadastraat juist naast Exxon-Mobile, waar hij altijd welkom is.

Robert Van Mossevelde
 
Omhoog/omlaag bedoel je, niet door buiging van de vleugel maar door speling in de vleugelpennen? Dat lijkt mij niet goed nee, ook al ken ik deze zwever niet persoonlijk. De pennen horen de ene kant op normaal gesproken tot het midden van de romp te komen en zeker een centimeter of 10 danwel 3 ribben de vleugel in te gaan.[/QUOTE]

Hoi PH AJ

Dat is inderdaad wat ik bedoel, ik ga weer even aan het hobbyen, het leek mij ook niet helemaal goed.
Bedankt, kon even mijn gevoel aan jou mening toetsen.

Groet Hans:rolleyes::rolleyes:
 
Hoi,

ik denk dat hier sprake is van een misverstand.

De vleugel word op een carbon staaf van 8 (of 10 mm, dat eeet ik even niet uit m'n hoofd) geschoven, deze staaf loopt minstens 30 cm door tot in diverse ribben.

De vleugels worden dmv een veer tegen de romp aan getrokken.

De paspennen steken idd maar 1,5 cm uit, maar die dienen dan ook alleen maar om er voor te zorgen dat de vleugels niet kunnen kantelen.

Als jij de velugels 1,5 cm (bij de romp) kunt bewegen, dan heb je iets niet goed gedaan ;)

Grtz,
Menno
 
Vleugel bevestiging

Hallo Menno,

Ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb, maar wat er aan de hand is, is dat als de vleugels gemonteerd zijn aan de romp, dat ik dat de vleugel uiteinden ongeveer 5 cm op en neer kan bewegen. Die beweging kan omdat er wat ruimte zit in de pennen aan de vleugel en de koperen bussen in de romp. Ik vroeg me af of dit de bedoeling is.
Ik heb de lastdown V3 2.8 meter (zonder remkleppen)

Met vriendelijke groet

Hans
 
vleugel bevestiging

Hallo allemaal,
Dit Menno zette mij aan het denken,

De vleugel word op een carbon staaf van 8 (of 10 mm, dat weet ik even niet uit m'n hoofd) geschoven, deze staaf loopt minstens 30 cm door tot in diverse ribben.


Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik had niet goed gekeken, bij het uitpakken was de 10 mm koolstof staaf onder de tafel gerold, en ik (dom dom) dacht dat de vleugel alleen maar vast zat op de pas pennen.
Ik ben met een rood hoofd van de hobby kamer weggegaan, maar het probleem is nu opgelost, en ik ben weer wat wijzer geworden, eerst goed kijken.

Bedankt,

Hans
 
hehe...da's een leuke. Nog een geluk dat je er niet mee bent gaan vliegen :rolling:

Wel eerlijk dat je het meldt trouwens! Dat is pas karakter......
 
vleugel bevestiging

Hoi Arjan,

Dat is het minste wat ik kan doen, er zijn diverse mensen geweest die de moeite hebben genomen om met mij mee te denken.
En mensen maken vauten:confused::confused::confused:, dus hier mee bewijs ik voor me zelf dat ik een mens ben.
Allemaal bedankt voor de reacties..


Met vriendelijke groet
Hans
 
Laatst bewerkt:
Heb eergisteren grove pech gehad en in het midden van een vlucht (geen gekke dingen gedaan) is de linkse vleugel in twee gebroken, net iets voorbij het einde van de carbonstaaf.

Gelukkig heb ik de rest kunnen landen zonden maar een schrammetje (extra) te maken.
Aangezien ik helemaal geen materiaal en kennis heb om de vleugel te herstellen heb ik maar een nieuwe last down 3xl v3 besteld...

Mochten er mensen zijn die spares nodig hebben mag je mij altijd even contacteren, ik heb enkel de linkervleugel (binnenste deel met remflap) nodig.
 
Instelling regelaar

Ik had de vraag in een PB aan Menno gesteld, maar eigenlijk is het beter om het op het forum te zetten zodat iedereen mee kan lezen.

Hoi Menno,

Ik heb ook de lastdown v3 (2.80) gekocht, daarom jou draadje gelezen. Toch blijft er voor mij nog een vraag over, nl hoe heb jij je regelaar ingesteld?
Als ik de spoelen tel van de (standaard Staufenbiel) motor kom ik op twaalf. Trek ik nu de juiste conclusie als ik zeg dat ik dan de regelaar op 35 graden moet zetten? Ik heb ook al gezocht op het forum op motor timing instellen, kon niets vinden wat het voor mij helemaal duidelijk maakt.
Vandaar mijn vraag aan jou.

Met vriendelijke groet

Hans
 
Laatst bewerkt:
instelling regelaar

Dit is het antwoord van Menno, ook in een PB

Hallo Hans,

ik heb de timing niet vernaderd, maw die staat nog op de fabriekinstelling

De motor loopt er prima op !

Wil je het helemaal zeker weten, dan kan je even een mailtje sturen naar staufenbiel.

Zou je het antwoord van Staufenbiel ook in het draadje willen posten, wellicht ook handig voor andere Last Down vliegers om te weten


Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
instelling regelaar

Dit is het antwoord van de firma Staufenbiel:

Sehr geehrter Herr,
Vielen Dank für Ihre Anfrage.
Die Motoren müssen auf die höchste Timingstufe eingestellt werden.
  
Mit freundlichen Grüßen aus Hamburg
Ihr Staufenbiel Team

Groet Hans
 
Laatst bewerkt:
Heb eergisteren grove pech gehad en in het midden van een vlucht (geen gekke dingen gedaan) is de linkse vleugel in twee gebroken, net iets voorbij het einde van de carbonstaaf.

Maar het is toch raar dat je vleugel zomaar breekt bij normale vliegomstandigheden? ALs er dus echt niets raars is gebeurd (sterk optrekken o.i.d.) is het blijkbaar kwalitatief een waardeloos model, of zat er al een fout in toen je hem nieuw kocht.
 
Maar het is toch raar dat je vleugel zomaar breekt bij normale vliegomstandigheden? ALs er dus echt niets raars is gebeurd (sterk optrekken o.i.d.) is het blijkbaar kwalitatief een waardeloos model, of zat er al een fout in toen je hem nieuw kocht.

tja ik gok toch op een fabrieksfoutje, ik was wel aan het optrekken maar heel zachtjes en tegen zeer lage snelheid.

Kijk maar even naar deze link, deze persoon heeft net hetzelfde voor gehad
betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Dus misschien zat er in mijn last down iets te kort aan lijm, of misschien is de carbon staaf echt wel veel te kort voor een 3,6m vleugel.
Ik ben al aan het uitkijken om de nieuwe 3xl uit te rusten met een veel langere carbon staaf, ik dacht aan eentje van minstens 1,5m.
 
Ja inderdaad, precies hetzelfde verhaal. Het kan zijn dat je net als die andere man een vleugel hebt gehad met een productiefout. Maarja. Het geneuzel om weer een nieuw vliegtuig te krijgen... Het is toch weer €130,-. Maar het is zeker ook het risico met dergelijke zaken. Het is moeilijk te achterhalen wat het nu precies was.

Succes :)
 
Laatst bewerkt:
tja ik gok toch op een fabrieksfoutje, ik was wel aan het optrekken maar heel zachtjes en tegen zeer lage snelheid.

Kijk maar even naar deze link, deze persoon heeft net hetzelfde voor gehad
betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Dus misschien zat er in mijn last down iets te kort aan lijm, of misschien is de carbon staaf echt wel veel te kort voor een 3,6m vleugel.
Ik ben al aan het uitkijken om de nieuwe 3xl uit te rusten met een veel langere carbon staaf, ik dacht aan eentje van minstens 1,5m.



je moet niet zoeken naar een langere carbonstaaf.... normaal voldoet 20cm in elke vleugel al meer dan voldoende!
het is enkel de manier waarop dat de vleugel gebouwd is dat zeer belangrijk is...

de carbon staaf mag niet de ligger zijn die alles bij elkaar houd!
een DEGELIJKE ligger doorheen de gehele vleugel is iets dat belangrijk is... niet die vleugelverbindingen.

staufenbiel mailen, en een nieuwe vleugel eisen... zeggen dat de fout bij hun ligt!
 
staufenbiel mailen, en een nieuwe vleugel eisen... zeggen dat de fout bij hun ligt!

Heb ik gedaan, ze ontkennen elke vorm van fabrieksfoutjes, gewoon onmogelijk zeggen ze. Terwijl ik niet de enige ben die dit heeft gehad (zien mijn link een paar posts naar boven)

De enige tegemoetkoming die ze maken is een korting op een compleet nieuwe zwever.
 
Kan je geen losse vleugel bestellen? De rest was nog in orde, toch?
Ik zou de kapotte vleugel eens door een deskundige laten beoordelen (het barst er van hier op het forum). Die kan misschien aantonen dat er wel een fabrikagefout in zat.

Het antwoord van Staufenbiel slaat natuurlijk nergens op. Fouten zijn niet onmogelijk. Wat een onzin.
 
Back
Top