Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Ja, de 3,60 m. versie is de grootste. Zelf mik ik op de 3,20 m. versie.

Die zijn 3,60 meter inderdaad.
Je hebt ze in 2,80, 3,20 en 3,60 meter.
Volgens mij allemaal met dezelfde romp.
Ben

ook niet erg logisch dat ze allen dezelfde romp hebben...
dit wil zeggen dat de vleugelkoorde hetzelfde is...
de korte romp op de 3.60m zal ook voor de nodige effecten zorgen.
(ik heb er altijd mijn bedenkingen bij gehad.)

Ja, de 3,60 m. versie is de grootste. Zelf mik ik op de 3,20 m. versie.

ik zelf dacht er eerst over gewoon de 280 verzie aan te schaffen,maar gezien de ligging van ons veld lijkt het mij meschien toch verstandiger de 320 verzie aan te schaffen omdat die 320 verzie wolbklappen (remkleppen)heeft:yes: ivb dat je dan minder rumte nodig hebt, en hij komt wat rustiger binnen denk ik?? de 280 verzie heeft dat niet en zal zeker wel sneller!! binnen schuiven:yes:

ps nog geen mail retour gehad van staufenbiel:nooo: wat betreft mn laatste vraag:confused:

mvgr johan snijders

...omdat die 320 verzie wolbklappen (remkleppen)heeft:yes: ivb dat je dan minder rumte nodig hebt, en hij komt wat rustiger binnen denk ik?? de 280 verzie heeft dat niet en zal zeker wel sneller!! binnen schuiven:yes:
Eigenlijk ga je niet langzamer met remkleppen... want de overtreksnelheid gaat juist omhoog. Wat er gebeurt is dat de luchtweerstand toeneemt en de liftproductie afneemt; gevolg, je komt binnen met een steilere glijhoek zodat je een kortere final kan vliegen.
Met die "welfkleppen" een klein beetje omláág kan je het omgekeerde bereiken; door het profiel meer gewelfd te maken wordt méér lift gegenereerd en daal je langzamer; mooi bij het thermieken.
Flaps een paar graden omhoog maakt een vlakker profiel, waardoor je sneller kan vliegen zonder veel te dalen. Mooi als je tegen de wind in wil steken.
Maar lang niet alle zenders hebben al die mogelijkheden.

Eigenlijk ga je niet langzamer met remkleppen... want de overtreksnelheid gaat juist omhoog. Wat er gebeurt is dat de luchtweerstand toeneemt en de liftproductie afneemt; gevolg, je komt binnen met een steilere glijhoek zodat je een kortere final kan vliegen.
Met die "welfkleppen" een klein beetje omláág kan je het omgekeerde bereiken; door het profiel meer gewelfd te maken wordt méér lift gegenereerd en daal je langzamer; mooi bij het thermieken.
Flaps een paar graden omhoog maakt een vlakker profiel, waardoor je sneller kan vliegen zonder veel te dalen. Mooi als je tegen de wind in wil steken.
Maar lang niet alle zenders hebben al die mogelijkheden.

ok dan denk ik dat ik toch de 320 verzie ga nemen:yes: wel wil ik voor! ik hem ga bestellen n antwoord op de spontane vleugel breuken die al dieverse colega vliegers ondervonden hebben als we daar n antwoord op gaan krijgen??? ik doe erg graag aan termiek vliegen da,s dus erg intresant die welfkleppen:yes:tot nu toe nog geen enkele reakti retour gehad van staufenbiel over de vleugel sterkte kwestie!!ik denk dat ze zich beroepen op hun zwijgrecht:yes::wink:

mvgr johan snijders

Je hebt echt de grotere versies niet nodig om op een klein veld te landen. Als ik krap wil landen dan zet ik beide ailerons 50% omhoog gemixt aan 10 procent down. Valt ie als een baksteen naar beneden en blijft prima bestuurbaar. De algemene mening bij ons op de club is dat de 2,80 het beste vliegt. De verhoudingen kloppen gewoon het beste.

Je hebt echt de grotere versies niet nodig om op een klein veld te landen. Als ik krap wil landen dan zet ik beide ailerons 50% omhoog gemixt aan 10 procent down. Valt ie als een baksteen naar beneden en blijft prima bestuurbaar. De algemene mening bij ons op de club is dat de 2,80 het beste vliegt. De verhoudingen kloppen gewoon het beste.

klopt @roop dat was ook mij eerste idee waar ik eigenlijk nog steeds mee speel 320 of de 280:yes: dus de 280 verzie is ook perfekt rustig binnen te brengen op n wat moeilijker veld??en met die verhoudingen ben ik het helemaal eens want de 280/320/360 verzies hebben allemaal dezelvde romp:yes:ik heb nog niet besteld omdat ik nog geen respons van de heren staufenbiel gehad heb als dat nog ooit komt:confused:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Tsja, het is altijd moeilijk om voor een ander te oordelen maar ik heb niet extreem veel ruimte nodig. De rompen zijn allemaal hetzelfde en je hebt duidelijk meer haakeffect met de bredere vleugel en het vliegbeeld is minder.

Raar dat ze bij Staufenbiel niet reageren. Bij mij reageren ze altijd op dezelfde dag en de service is echt prima.

Hou er met de LD trouwens rekening mee dat hij behoorlijk staartlastig is zoals door meerdere mensen hier al beschreven. Om lood te voorkomen heb ik de lipo maximaal naar voren en de servo voor het hoogteroer naar achteren verplaatst. Netto resultaat 0 gram lood. (Vlieg wel met 2 aparte lipootjes voor de ontvanger en servo's)

Veel succes met het maken van je keuze!

Gr. Robert

O ja...:D Bestel gelijk een 13*8 klapprop mee. De meegeleverde (ze zeggen dat ie 14*8 is maar dat geloof ik niet) is veel te zwaar. Ik trok er 55 ampere mee en de motor werd loeiheet. Ik zit nu op 44 A max en hij gaat nog steeds hard omhoog.....

...Om lood te voorkomen heb ik de lipo maximaal naar voren en de servo voor het hoogteroer naar achteren verplaatst.
Hmm? Ik zou juist denken, de hoogteroerservo ook voorin... (ben ik zowiezo een voorstander van).

Euh, zal maar even een foto maken morgen. Bij de standaard LD is de volgorde: motor, servo, lipo. Ik heb er: motor, lipo's, servo van gemaakt. De servo zit nog voor het CG. Maar zoals gezegd post ik morgen wel wat foto's.

Gr. Robert

2 jaar geleden leverde Staufenbiel me die zwever met een schroef 13,5 x 7
en daar ben ik zeer tevreden over.
Ik heb de 3,60 m versie.
Maar ik vlieg wel met 4 Lipo's, en daar gaat hij als een pijl uit een boog mee naar omhoog.
Ik denk dat ik er nu ongeveer 75 vluchten mee gedaan heb.

Robert

O ja...:D Bestel gelijk een 13*8 klapprop mee. De meegeleverde (ze zeggen dat ie 14*8 is maar dat geloof ik niet) is veel te zwaar. Ik trok er 55 ampere mee en de motor werd loeiheet. Ik zit nu op 44 A max en hij gaat nog steeds hard omhoog.....

ze zeggen inderdaad dat de setup nogal heet(warm)word het lijkt mij dan inderdaat ook dat n 13/8 dan voldoende is hhhmmm ik heb nog n 13/8 aeronaut klappie zou die passen ivb moterass hoe dik is de ass van de bijgeleverde moter??:wink:

@bdoets ook ik ben er zeker n voorstander van servos voorin te houden:yes: wel moet je dan n stuurstang naar achter zien te maken, maar t zou zeker tot de mogelijkheden behoren:yes:

ik zal staufenbiel het zelvde mailtje nog ns stuuren:yes:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Motoras is 5 mm, maar je hoeft niet meteen de spinner te vervangen, als jouw bladen een bladwortel van 8 mm. hebben dan kun je ze zo gebruiken.

Ik heb een blauwe sullivan voor de aansturing van het hoogteroer gebruikt. De bijgeleverde is veel te slap.

Wat foto's:

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg de 3,20 meter versie net als Robert (3,6 meter) met 4 cellen.
Ben hier erg tevreden over.
Prop 13/7.
Power te over en alles blijft koel.
Zeer lange vliegtijd zonder thermiek.
Ik kocht 'm 2e hands met de hoogte servo achterin.
Door het accupakket geen lood nodig.
Echt een aanrader.
Met 3 cellen vind ik 'm te licht.
Ben

Ik vlieg de 3,20 meter versie net als Robert (3,6 meter) met 4 cellen.
Ben hier erg tevreden over.
Prop 13/7.
Power te over en alles blijft koel.
Zeer lange vliegtijd zonder thermiek.
Ik kocht 'm 2e hands met de hoogte servo achterin.
Door het accupakket geen lood nodig.
Echt een aanrader.
Met 3 cellen vind ik 'm te licht.
Ben

en ik wilde hem gaan vliegen met 2p 2200 3 sel paketten dat zou erg mooi uit moeten komen precies zoals onze menno (RCE flyer)het ook gedaan heeft:yes:

mvgr johan snijders

Back