Beginnersvraag - te weinig vermogen om te vliegen..?

[HELP]

Hallo Ik ben Frank, 35 jr woonachtig in Limburg en was het vliegen met de Graubner Fun Fly 2 beu geworden. Sinds vandaag in het bezit van een Multiplex Easy Star rtf.

Batterij in de lader gehangen en die begon al na 15 min. te knipperen. Het leek me al raar dat de batterijen vol verzonden worden maar als de lader aangeeft dat ie vol is kan ik er niets aan veranderen, toch.

Battery pack aangesloten en een weiland opgezocht. Tot m'n teleurstelling vliegt ie nog geen 3 meter. Het lijkt erop dat vol vermogen te weinig is om 't vliegtuig in de lucht te houden.
Als ik thuis vol vermogen geef is dat wel voldoende om de gordijnen te laten wapperen. De batterij lader geeft bij thuiskoms al weer snel het knipperende ledje (volle batterij)

Zou de batterij onvoldoende vermogen geven..?

Tips zijn welkom!

[/HELP]
 
Welke accu heb je hier bij gekregen ??? Bij NiMH accu's wil het wel gebeuren als de accu te ver ontladen is, (door dat deze bij voorbeeld te lang in de doos gezeten heeft) de lader het niet goed meer snapt (en dus zegt dat de accu vol is maar dat dit niet zo is) ... als je lader nadat de accu vol is wel door blijft laden met een kleine laadstroom (druppellading), dan kan je proberen de accu een paar uur aan de lader te hangen (wel eerst goed de handleiding van de lader lezen of dit kan) ... dan loskoppelen, en weer opnieuw opladen in de snellaadstand ...

Maar is het een LiPo accu, dan is hij waarschijnlijk al overleden ...

En anders terug mee naar de winkel ...
 
Zat de accu in de kit ? Ik neem aan van niet.

Wat voor een accu heb je ? Lipo of nimh ? En wat zijn de specs van de accu ?

Start je tegen de wind in ? (weet het... maar moet het vragen ;-)
 
zit de propellor er wel goed op en niet verkeerd op .
Hij moet er op er met de zelfde kant op als dat hij op de neus zal zitten .

En koop er een goede lader bij ,als er geen lipo bij de kit zit .

Groeten Wiebe.
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Easy Star gehad. De motor bleek het probleem. Heb er een andere motor (brushless) en regelaar in gehangen en nu gaat hij als de brandweer.

Met de originele motor kwam de Easy star totaal niet vooruit. Zelfs met windstil weer moest ik moeite doen om hem in de lucht te krijgen/houden.

Groet,
Theo
 
Zat de accu in de kit ? Ik neem aan van niet.

Wat voor een accu heb je ? Lipo of nimh ? En wat zijn de specs van de accu ?

Start je tegen de wind in ? (weet het... maar moet het vragen ;-)
Accu zat in de kit (aangesloten in de doos)

Spec's:
batterij3.jpg


Uiteraard tegen de wind (gisteravond windkracht 2) in.

zit de propellor er wel goed op en niet verkeerd op .
Hij moet er op er met de zelfde kant op als dat hij op de neus zal zitten .
Wat is goed om?

Hij zat zo in de doos (de text Multiplex is aan de staart-kant, links op de foto's leesbaar):
prop1g.jpg


prop2.jpg


En koop er een goede lader bij ,als er geen lipo bij de kit zit .
Zou een auto druppellader hier ook gebruikt voor kunnen worden? Die heb ik nl nog liggen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan niet aan de motor liggen .

Ik heb wel 10 jaar met speed motors (of permax) gevlogen.

Ik ga er sterk van uit dat de NIMH de power niet (meer) kan levern.

Dat is altijd de gevaar van RTF.

Ik zou er een lipo,tje (2S1500 van 20C) met passende lader bij halen.

Mvg Johan
 
een celletje meer zou al beter moeten vliegen, 6 cellen NIMH ???? Lijkt me te weinig.
Ik weet dat de standaard gemotoriseerde easy op 7 cellen aardig vliegt.

www.flyingmodels.org

Als je hier de 6V 400 opzoekt zie je dat een cell het vermogen met 50% verhoogt naar ongeveer 100W. zou nu ongeveer 68W moeten zijn. (met een goede en volle accu)
 
Als het de officiële rtf set van Multiplex (en nieuw uit de doos) is dan moet hij zonder meer vliegen ... ik zou er in ieder geval mee terug naar de winkel gaan.
 
Bedankt voor de snelle reactie's! Wordt gewaardeerd!

Ik heb de batterijpack eens aan een andere lader gehangen. Na 30 min. nog geen volle batterij dus mogelijk zit er iets niet lekker mbt de lader.
 
Volgends mij zit die prop verkeerd om!? of zie ik dat verkeerd?
Zou overigens nog steeds een beetje moeten vliegen, maar ideaal is het natuurlijk niet.
 
Zeker weten??? Dit is toch een duwschroefopstelling: dan zit ie echt fout hoor, of ben ik nou gek? (wat goed kan natuurlijk):confused:
 
Prop zit goed , denk maar eens in dat je hem verplaatst zonder te draaien naar de voorkant .
Ik denk zelf dat je accu de boosdoener is .of je regelaar stuurt de motor niet vol open .

Hier vliegt een leerling van mij met een 4000mah 2s accu ook met de ori motor.
En dat gaat best .
Groeten Wiebe.
 
Hoi Frank,

Als je maar 3 meter ver komt, is er iets anders mis, of er zit iets fout, je gooit niet goed/hard genoeg ofzo, standaard vliegt een Eaystar tientallen meters na een handstart, zelfs zonder motor.
Ligt je zwaartepunt goed? Waar in Limburg woon je ergens?

Prop verkeerd om is inderdaad een klassieke fout bij de Easystar, afname stuwkracht is gigantisch.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Easy Star gehad. De motor bleek het probleem. Heb er een andere motor (brushless) en regelaar in gehangen en nu gaat hij als de brandweer.

Met de originele motor kwam de Easy star totaal niet vooruit. Zelfs met windstil weer moest ik moeite doen om hem in de lucht te krijgen/houden.

Ook hier is er iets anders aan de hand geweest, dat denk ik niet, maar dat weet ik 100% zeker. Als er niets mis is, dan voldoet standaard motor om leuk te vliegen! Hier nog wat meer info over prop verkeerd-om.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga snel naar een club in Limburg, er zijn er zoveel dat wildvliegen niet aan te raden is. Zo ongeveer elke 10-20 kilometer is er een modelvliegclub.

Ga eventueel eens kijken bij de MVC Swentibold te Born, die hebben nog geen leden stop, enkele anderen in die regio helaas wel. Welkom op de homepage van Modelvliegclub SWENTIBOLD

Die discussie vliegclub/wildvliegen hebben we hier al voldoende gehad, hoop dat we niet die discussie gaan voeren. Frank moet gewoon even op weg geholpen worden en kan dan prima in "de wei" vliegen. Als ie er genoeg lol in heeft komt ie uiteindelijk vanzelf bij een club terecht. Niks tegen jullie club hoor, daar zitten zeer behulpzame vliegers!

Vandaar mijn vraag ook waar ie in Limburg woont, als dat net onder Nijmegen is, is Born wel erg ver weg ;) Ken wel wat vliegers in Noorden van Limburg en kom daar zelf vaak. Als het "in de buurt is" kan ie even op weg geholpen worden mocht ie er zelf niet uit komen.
 
Heb eens een beginner geholpen met hetzelfde probleem. De originele prop adapter klemde niet stevig genoeg op de motoras, hij begon bij vol gas te slippen. Met een andere (aluminium) prop-adapter was het probleem opgelost.

Aan de originele motor / accu combinatie had het niet gelegen.
 
Ik ben nog een keer eigenwijs!
Prop zit goed , denk maar eens in dat je hem verplaatst zonder te draaien naar de voorkant .
Dat doe ik nu juist!
Als ik naar de onderste foto kijk zie ik een klassieke trekprop me aankijken!
NL: ik kijk tegen de bolling van het profiel aan (kan aan de foto liggen),
de tip-sweep is naar achter (dus hier naar voren) zeer ongebruikelijk in kombinatie met de normale bladscoop naar voren(staat hier dus naar achter). Nogmaals, het kan zijn dat ik de foto helemaal verkeerd interpreteer, maar de ombinatie van de klacht en dit beeld vind ik dit nog steeds vreemd.
@Mijnheer Rob: jij schijnt dit bij de hand gehad te hebben: kan je svp nog een keer hiernaar kijken: dan hou ik er over op!
 
Ik ben het met je eens Peter.
Als ik naar de foto kijk denk ik ook dat de prop verkeerd om zit.
Bij een Gunther propje zit deze standaard als trekprop op de spinner/propmount.
Wil je hem als duwprop gebruiken op de EZ* dan moet je echt de prop demonteren en andersom weer monteren.

De lettertjes zijn op de foto niet te zien,maar de tippen horen iets naar achteren te wijzen, en niet naar voren!

Ik heb ook een EZ* gehad en die vloog redelijk op 6 cellen (7,2 volt) maar bij meer wind had ik 7 cellen (8,4 volt) echt nodig om leuk te vliegen.
Een lipo (2S) heeft ook niet erg veel vermogen als er wat wind staat.

(edit ik zie nu op de foto dat de letters Multiplex op de prop naar de staart wijzen, de letters horen dus aan de voorkant = de neuskant te staan!
Ik ben er zeker van dat de prop verkeerd om zit en maar halve kracht levert!)

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Back
Top