staart blijft links/rechts tikken, geen gyroprobleem! wie oh wie?

Hoi allemaal,

De staart van mijn heli blijft maar links/recht "tikken" en ik krijg het er maar niet uit. Ik heb geprobeerd de gyrosense te verlagen en de expo van de tail beide richtingen bij te stellen maar het lukt maar niet, hij doet het al op de grond en ook in de lucht bij sowieso ieder toerental tussen de 75 en 100% throttle met een align 600Xl motor en een 10t pinion. (verder naar beneden heb ik het niet geprobeerd).

De gyro is een spartan quark en de tailservo een futaba s9250. Ik wordt er intussen een beetje gek van, zojuist drie lipo's geprobeerd dit eruit te krijgen maar het lukt maar niet.

De volledige tailunit is nieuw, het is een Torque tube dus door statische ontlading van de riem kan het ook niet komen, verder is hele kop ook kaasrecht.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn????

Alvast bedankt
 
Mijn T-rex 250se heeft hetzelfde probleem. Men heeft me verteld dat ik te veel speling op het stuurheveltje van de heckrotor heb (het kogelgewrichtje is een beetje uitgeleurd) waardoor de gyro steeds blijft "zoeken". Ik heb nieuwe stukken besteld maar ze zijn nog niet binnen. Misschien kamp je met hetzelfde probleem ????
 
Ja ik heb ook bij mijn HK250GT dit.
Ik zit te denken aan een combinatie van te strakke ball links samen met een te stroef armpje.
Maar eens tijd dat ik een ball-link-size-tool ga kopen.
 
Hoi allemaal,

De staart van mijn heli blijft maar links/recht "tikken" en ik krijg het er maar niet uit. Ik heb geprobeerd de gyrosense te verlagen en de expo van de tail beide richtingen bij te stellen maar het lukt maar niet, hij doet het al op de grond en ook in de lucht bij sowieso ieder toerental tussen de 75 en 100% throttle met een align 600Xl motor en een 10t pinion. (verder naar beneden heb ik het niet geprobeerd).

De gyro is een spartan quark en de tailservo een futaba s9250. Ik wordt er intussen een beetje gek van, zojuist drie lipo's geprobeerd dit eruit te krijgen maar het lukt maar niet.

De volledige tailunit is nieuw, het is een Torque tube dus door statische ontlading van de riem kan het ook niet komen, verder is hele kop ook kaasrecht.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn????

Alvast bedankt

Er zijn er twee redenen waarom de tail gaat wispelen (links/rechts bewegen)
De eerste reden: gyro gain staat te hoog, dus gain verlagen tot ca 35% , als je met futaba zender werk.
De tweede reden is dat de mechanische gain te hoog staat. dus, verschuif de ball link een gat naar binnen.

De omrekening van de gain voor verschillende zender is als volgt: bij JR, Spectrum: HH mode =(menu uitslag-51)*1,5714
Stel dat gyro menu uitslag is 70%, werkellijke uitslag = (70-51)*1,5714=29,8%
Voor rate mode = (51-gyro menu uitslag)*1,569

Bij futaba is de gyro uitslag = werkelijke uitslag
 
Even de ballink loshalen van je tailrotor, beiden bladen vastpakken en hard uit elkaar trekken en tegelijk verdraaien, dit moet echt soepeltjes lopen.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties, toch kan het aan de ball links en aan de pitch versteller niet liggen, deze zijn allemaal gloedje nieuw....

Het uit elkaar trekken en dan draaien heb ik nog niet geprobeerd.

Er zijn er twee redenen waarom de tail gaat wispelen (links/rechts bewegen)
De eerste reden: gyro gain staat te hoog, dus gain verlagen tot ca 35% , als je met futaba zender werk.
De tweede reden is dat de mechanische gain te hoog staat. dus, verschuif de ball link een gat naar binnen.

De omrekening van de gain voor verschillende zender is als volgt: bij JR, Spectrum: HH mode =(menu uitslag-51)*1,5714
Stel dat gyro menu uitslag is 70%, werkellijke uitslag = (70-51)*1,5714=29,8%
Voor rate mode = (51-gyro menu uitslag)*1,569

Bij futaba is de gyro uitslag = werkelijke uitslag

De gain installingen van de gyro is ook het proobleem niet, ik heb een JR zender (mx 16s) en door het verhogen van de gyro sense gaat de tail echt wobbelen en door het verlagen gaat de heli draaien zoals je dat gewend bent met een te lage gyro sense. Het vernaderen van de mechanische pitch zou ik kunnen proberen maar is het niet zo dat dit dan opgelost zou moeten zijn wanneer ik de expo verander? dan krijgt de servo eigenlijk ook minder uitslag....???

Wat wellicht wel goed is om te vermelden is dat de uitslag niet iedere keer gelijk is, dan 5 cm en dan 10 met het uiteinde van de staart....

THNX
 
Dank jullie wel voor jullie reacties, toch kan het aan de ball links en aan de pitch versteller niet liggen, deze zijn allemaal gloedje nieuw....

Het uit elkaar trekken en dan draaien heb ik nog niet geprobeerd.



De gain installingen van de gyro is ook het proobleem niet, ik heb een JR zender (mx 16s) en door het verhogen van de gyro sense gaat de tail echt wobbelen en door het verlagen gaat de heli draaien zoals je dat gewend bent met een te lage gyro sense. Het vernaderen van de mechanische pitch zou ik kunnen proberen maar is het niet zo dat dit dan opgelost zou moeten zijn wanneer ik de expo verander? dan krijgt de servo eigenlijk ook minder uitslag....???

Wat wellicht wel goed is om te vermelden is dat de uitslag niet iedere keer gelijk is, dan 5 cm en dan 10 met het uiteinde van de staart....

THNX

Expo heeft niets te maken met the gain van een gyro.
Een goede uitleg van expo en dr is reeds gegeven in dit forum:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/blogs/rceflyer/101-zenders-stickmode-dual-rate-exponential.html
 
hoi r.lim,

Dat klopt maar dit heeft wel te maken met de uitslag voor correctie door de gyro.

Wanneer de gyro overcorrigeert door een te grote mechanische gain kun je er met de expo functie voor zorgen dat de servo net dat minder beweegt (en dus minder uitslag heeft) bij correctie door de gyro....

Dit zou eigenlijk de te verre ball link bevestiging moeten aanpassen, maar ik heb de ball link toch een lager geplaatst en ga dit morgen testen.

De manual van de spartan geeft ook aan dat bij heli's groter dan een 500 serie je de connectie van de rod aan de servo op 13,5mm moet hebben en daar had ik hem ook op staan....

Het verschil tussen een 500 en 600 zou 6mm zijn, nu zit ik er precies tussenin dus wie weet..... ;)..
 
Expo heeft te maken met wat JIJ invoert aan commando's

Heeft dus niets te maken met wat de gyro zelf aan het corrigeren is.
Een hunt door hoge gain (of andere problemen) kan niet voorkomen of verholpen worden door expo in te mengen...

Als dit wel zo is, heb je hem misschien zelf onbewust veroorzaakt..

Ga maar na

Een gyro is een apparaat op de heli, dat zelf zorgt voor een rechte staart.

Expo zorgt ervoor dat het commando vanuit de zender rond het midden verkleint\vergroot.
Heeft dus niets te maken met wat de gyro in zijn eentje al doet.
 
Ja, dat van zin 2/4 klopt inderdaad, op de rudder inputs.. niet op de gyro correctie!

Ball link gewoon op iets van 10mm zetten, zit zelf met 13mm op een 550E en met 7mm op een 450SE, beide zijn strak..
 
ok bedankt mannen, ga het zo proberen. het is inderdaad logisch dat je in de zender niet de uitslag van de gyro kunt veranderen....
 
ok... het bijstellen van de mechanische pitch scheelde helemaal niets...

Ik heb de gyro zelf nu anders gemonteerd en dit scheelt wel, ook al is het er nog niet helemaal uit.

De gyro was eerst gemonteerd met een stuk dubbelzijdige tape van +/- 1mm, dan het metalen plaatje en dan nog een stuk dubbelzijdige tape. Deze stukken tap zijn nu vervangen door twee stukken dubbelzijdige tap op elkaar, nu is de trilling er zo goed als uit.... waarschijnlijk zal ik hem op een stuk foam moeten monteren om alles eruit te krijgen...
 
Back
Top