Blade MCX Trimmen

  • Topicstarter Topicstarter Dionysius
  • Startdatum Startdatum
D

Dionysius

Guest
Hallo,

Ik ben een ware newbie op helicoptergebied en heb dan ook op aanraden van een modelbouwwinkel het beginnersmodel blade mcx aangeschaft.

Nu ben ik er een beetje mee aan het oefenen, maar hij blijft rondjes draaien. Als ik dan probeer te trimmen dan kom ik op een punt dat als ik 1 keer naar rechts klik, dat ie naar rechts draait en als ik dan corrigeer door 1 keer naar links te klikken, dat ie dan naar links draait. Ergo, ik heb het idee dat ik hem niet recht krijg.

Mvgr.
 
Hallo,

Ik ben een ware newbie op helicoptergebied en heb dan ook op aanraden van een modelbouwwinkel het beginnersmodel blade mcx aangeschaft.

Nu ben ik er een beetje mee aan het oefenen, maar hij blijft rondjes draaien. Als ik dan probeer te trimmen dan kom ik op een punt dat als ik 1 keer naar rechts klik, dat ie naar rechts draait en als ik dan corrigeer door 1 keer naar links te klikken, dat ie dan naar links draait. Ergo, ik heb het idee dat ik hem niet recht krijg.

Mvgr.

Hoi, staat je swashplate goed recht? Anders even doen door de balllinkjes te verlengen/verkorten. Met 1 klikje zoveel verschil is wel raar. Is je bladetracking goed? (als je je heli opspint die je dan netjes vanaf de zijkant 2 bladen of zie je er zeg maar 4 waarvan der dus 2 steeds dichtbij elkaar staan. Dit moet je dan corrigeren door middel van die balllinks :) beetje ingewikkeld verhaal. Heb je geen last van grond effect, dus heb je het ook hoger van 60cm tot 1 meter?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal nog eens testen, misschien heeft ie last van 'table effect'...:p
 
Hola, rondjes draaien (de topas) wordt niet met de swashplate aangestuurd maar met de differentiatie van de beide rotors. Tenminste, als je bedoelt dat-ie op de plek om zijn eigen verticale as draait.
Dat-ie met één trim klikje de éne of de andere kant op tolt is zonder meer niet goed. Normaal gesproken gaat-ie met één trimklikje zachtjes één kant op draaien. Ik hoop dat de winkel bij je in de buurt is... want je kan er maar beter mee terug. Het lijkt me niet iets dat je zelf kan corrigeren.
Kenmerkend voor dit helietje is juist dat-ie zo geweldig koersvast in de lucht hangt.

edit - heb je een RTF set of een BNF (bind-'n-fly)?
Als je een BNF hebt en je vliegt 'm dus met een Spektrum zender, dan zou het nog kunnen dat er in de programmatuur iets niet goed staat...
 
Laatst bewerkt:
Okee, ik ben nog steeds een newbie :p

Ik denk dat het kwam door de ondergrond. Dit is al mijn tweede in twee weken, aangezien bij de vorige de batterijen in mijn accu lekten. Dus om nu meteen weer trug te gaan...Wat betreft BNF of RTF, ik weet het niet, ik heb gewoon de normale 'controller' die bij het pakket zat ingepakt. Vraag is natuurlijk, wat is stabiel hangen? Dat ie geen cm verroert?

Enfin, het gaat nu al beter, vlieg nu ook op 'low rate'. Kun je de heli met 'throttle trimming' zo trimmen dat je hem met trimmen alleen al stabiel in de lucht kunt laten hangen?

Gr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt dus een RTF, dat wil zeggen een set kompleet met controller. BNF is zonder controller, als je zoals ik een Spektrum DSM2 zendre hebt dan kan je 'm daarmee vliegen.
Kun je de heli met 'throttle trimming' zo trimmen dat je hem met trimmen alleen al stabiel in de lucht kunt laten hangen?
Nee... ten minste, niet op de Spektrum DX6i zender en het zou me erg verbazen als het kon op jouw controller. Ik kan er meteen aan toe voegen dat een trim op de throttle ook een beetje onzin is, op ik denk ongeveer elk vliegtuig... met een trim kan je een paar procent van het hele bereik halen.

Spint-ie nou nog zo?
 
Minder, heb ik het idee. Maar hij spinde sowieso langzaam. Misschien 90 graden in een seconde? Och ja, ben in ieder geval blij met mijn heli, ik heb hem in Duitsland gekocht, in Aken. (hier 20 min. vandaan)

Gr.
 
Misschien 90 graden in een seconde?
Dat is misschien niet snel, maar toch niet zoals het hoort... ik zou er die 20 minuten voor terugrijden. Of anders er eerst over bellen of mailen. Dat vliegt toch niet echt leuk:rolleyes:
 
Hallo,

Ik wil niet erg pretentieus klinken, maar ik moet erkennen dat het vliegen met de MCX mij al redelijk af gaat. Wanneer wordt het eigenlijk tijd om verder te kijken en natuurlijk de vraag der vragen, naar wat? (Moet bekennen dat e-flite mij wel ligt)

Gr.
 
Wanneer wordt het eigenlijk tijd om verder te kijken
Tja... als je het niet leuk meer vindt? Als je genoeg gespaard hebt? :cool:
Een min of meer logisch vervolg is natuurlijk de E-flite Blade mSR.

Maar is je probleem dan opgelost? Kan je de rudder trim nu normaal bedienen? Spint-ie niet meer?
 
Ik heb indd het idee dat hij 'bijna' niet meer draait. Hij is stabiel in de lucht en hij vliegt prima.

Mvgr.
 
Ik merk inderdaad dat alles me steeds beter af gaat. Ik vind alleen dat hij qua voorwaartse snelheid niet echt snel is. Is een msr bijvoorbeeld sneller? Ik heb het idee dat de mcx voorwaarts 'zweeft' i.p.v. voorwaarts vliegt...

Gr.
 
Ik vind alleen dat hij qua voorwaartse snelheid niet echt snel is. Is een msr bijvoorbeeld sneller?
Tja, dat schijnt wel zo te zijn - een MSR moet ook buiten uit de voeten kunnen, terwijl voor een MCX (ik word niet goed van die afkortingen waarvan ik niet weet wat ze betekenen) het minste zuchtje wind onoverkomelijk is. Ook op de promofilmpjes zie je de MSR buiten vliegen.

Dat komt op zijn minst voor een deel omdat een MCX twéé rotoren heeft, terwijl alleen de onderste middels de swashplate gestuurd wordt. De besturing heeft dus minder over het toestel te zeggen. Bovendien is die geringe snelheid, voor een beginner (het was voor mij ook een beginheli) voornamelijk een voordeel... :cool:

Zelf heb ik dezelfde bedenking dus. In de huiskamer raak je een beetje uitgespeeld met de MCX...
 
In de onderste rotorkop zitten 2 schroefjes om hem op de hoofdas vast te zetten, deze losdraaien, kop ietsjes omhoog schuiven en dan HEEL VOORZICHTIG weer vastdraaien.
 
Tsss... ga ik proberen...

(...)


Tja, het werkte wel, maar maakte het ook nodig de trimming te herzien - hij wilde opeens hard naar achteren en rechts...
Toen ik bezig was dat te corrigeren door in/uitschroeven van de pushrods brak een van de ball joints van de swash af. Dat wordt bestellen...
Gelukkig is dat spul niet heel duur. Kan ik meteen een nieuw staartrotortje bestellen, die was al een tijdje terug gesneuveld... maar dat is alleen cosmetisch dus dat vond ik niet zo nodig meteen te vervangen...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top