450 cp afstelling

Al een poos in bezit van een hk450 maar nooit tot vliegen gekomen, vanavond maar de draad van het bouwen weer opgepakt.

Kan iemand me vertellen hoe de servo's horen te reageren op de sticks?

Het is nu:

Throttle omhoog = servo lv op swash omhoog + wieken gaan met de klok mee rond.
Rechter stick naar rechts = servo rv op swash omhoog
Rechter stick omhoog = servo achterop swash omhoog

Als iemand me kan vertellen welke servo op welke manier op welke stick hoort te reageren dan ben ik een blij en dankbaar man.

Edit: rudder werkt wel naar behoren, althans de juiste servo reageert, als straks blijkt dat ie verkeerd om staat reverse ik wel.
 
Denk dat je in de beschrijving van je zender moet gaan kijken. Zoals ik je verhaal lees heb je nog geen mixer, CCPM, ingesteld. In die manual staat beschreven welke servo op welke ontvanger aansluiting geplaatst moet worden en welke mixers je moet instellen.
 
Hoi,

Je zender staat inderdaad nog niet goed ingesteld, je moet de zender instellen op heli 120 graden met drie servo;s op de swash.

Als je de throttle omhoog doet moeten alle drie de servo op de swash ook omhoog gaan en de zo de pitch positief bijstellen. Wanneer je elevator naar voren beweegt moeten de twee voorste servo's (de Aileron en de Pitch) een klein stukje naar beneden bewegen en de achterste servo (de elevator) moet naar boven bewegen zodat de swashplate naar voren kantelt. Wanneer de elevator naar achteren geeft moet dit andersom gebeuren.

Wanneer je de aileron naar links geeft moet de swashplate ook naar links kantelen door inzet van beide de pitch en de elevator servo (de twee servo's voorop dus), wanneer je deze naar rechts geeft moet de swashplate ook naar rechts kantelen.

Succes!!
 
:rtfm: zoek de manual van e align op en lees die effe door, alles staat erin... mag zelfs van e 700 zijn ;-)
en anders hier genoeg dergelijke vragen die reeds beantwoord zijn denk ik ;-)
 
Ok ik heb de boel nu voor elkaar zoals het hoort met dank aan bovenstaande reacties.

Alleen als ik de aileron naar links doe kantelt de swash naar rechts en vice versa.
Ik heb el geprobeert kanalen te reversen etc maar ik krijg het niet voor elkaar dat het goed werkt.

Iemand enig idee welke instelling ik daarvoor moet gebruiken op mijn zender?

Zender is een Turnigy 9x trouwens.
 
Even door je swash menu bladeren. Hier zul je 1 van de waarden negatief moeten zetten.
 
Tnx, kan nu even niks meer doen want ik trek net de connectors uit de stekker van de batterijhouder in een poging hem over te zetten op een lipo. Even wachten tot het bestelde stekkertje binnen is dus.
 
Even door je swash menu bladeren. Hier zul je 1 van de waarden negatief moeten zetten.

En wederom heb jij het winnende antwoord.

Even voor de zoekers in de toekomst:

In het menu naar Swashafr en dan aileron op -60 ipv 60 zetten.
Geen idee wat dat 60 betekend maar het werkt wel.
 
In het menu naar Swashafr en dan aileron op -60 ipv 60 zetten.
Geen idee wat dat 60 betekend maar het werkt wel.
Wanneer je links of rechts stuurt verander je de pitch op de rotor, die waarde die je hebt ingesteld bepaald je bereik. Als het goed is heb je elevator en pitch zo ook op een bepaalde waarde staan.

Als je de pitch afstelt doe je dat met de flybar horizontaal in het verlengde van de heli.
Draai dan eens een kwartslag rechtsom, houd de flybar weer horizontaal, kijk naar het rotorblad voor de heli en stuur links of rechts. Als het goed is zie je dan ook de pitch veranderen, dat is de aileron-pitch.
Zou je nu ipv 60 eens 80 instellen dan zie je wellicht dat het bereik groter is. Tijdens het vliegen zorgt het dat de heli met 80 sneller reageert tov 60.
Op myrcguides las ik dit verhaal en dat ongeveer 5 graden aileron-pitch gebruikelijk is, maar afhankelijk van je eigen voorkeur kan die natuurlijk hoger of lager zijn.
Ik hoop dat ik het goed uitleg :)
 
Met die waarden kun je de uitslagen van de swash beinvloeden.
die 60 specifiek zegt niet zo gek veel..

Stel, je hebt te weinig pitch op de bladen vol pitch geven.
Dan verander je in dit menu, de waarde bij pitch. Die waarde verhogen geeft je dan meer, verlagen minder pitch.

De waarde bij roll en nick moet hetzelfde zijn (een min ervoor maakt niet uit, het getal zelf moet hetzelfde zijn)
Nick is de uitslag voor de swash voorover en achterover kantelen
Roll is links en rechts kantelen

Is de heli echt veel te schichtig, kun je hier de waarden wat verlagen.

Wel even opletten dat de boel niet aanloopt, als je de max waarden probeert (Dus vol pitch omhoog, dan vol nick en vol roll, dan nog eens proberen met pitch omlaag).

ook weer opletten dat je de boel niet te veel verlaagd, dan zou de heli te weinig speelruimte overhouden als je jezelf ooit eens uit een lastige situatie moet redden
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor de hulp heren, ik heb de rotorkop compleet aan de gang en ook afgesteld.
Morgen nog "even" de tailrotor en gyro instellen en afstellen en dan hoop ik morgenavond een voorzichtige eerste vlucht te maken.
 
Back
Top