asje met dremel bewerken

Ik wil aan het asje van mijn e-motortje een plat kantje schuren met een dremel, zodat het inbusboutje van de prop goed vast blijft zitten. kan iemand mij vertellen welk opzet tooltje van dremel ik nodig heb om dit te fixen.

Michel.
 
Zou ik gewoon met een klein vijltje doen, werkt veel geleidelijker en dus nauwkeuriger...
(asje horizontaal in de bankschroef klemmen, zodat ie net een stukje boven de bek van de bankschroef uitsteekt, (motorhuis steekt aan de zijkant uit) en dan rustig met het vijltje wat halen maken.)
Maar als je toch perse met je Dremel aan het werk wil, misschien een schuurrolletje hiervoor gebruiken?...)
 
Gehard asje en vijltje werkt niet.

Snijschijfje (of 2-3) op de dremel nemen.

Maar eerst de motoras door een (zak)doek steken , zodat de motor achter het (zak)doek zit .

Zo kunnen de magneten niet aan het slijpsel komen .

Mvg Johan
 
Een plat kantje maken aan de motoras maak de as zwakker. Een meenemer met klemschroef heeft als nadeel dat de aanwezige ruimte tussen motoras en het gat van meenemer naar één kant wordt gedrukt. Hierdoor centreert de meenemer niet goed.

Als je een meenemer met klemconus gebruikt, heb je geen last van deze nadelen. Je hoeft de motoras niet te verzwakken en de klemconus zorgt voor een nauwkeurige centrering.
 
Neem liefst een oud-slijpschijfje, hoe kleiner hoe beter. Een klein slijpschijfje geeft een kuiltje ipv plat vlak, nog beter.
Plastic zak om motor trekken, asje er doorheen prikken, motor op de werkbank leggen. Dremel op een plankje leggen en hoogte zo reguleren dat het slijpschijfje precies op de as valt. Nu slijpen en motor naar voor en achter bewegen tov dremel, zo slijp je perfect vlak kantje.
Ik heb het ook wel uit de hand gedaan, is iets lastiger, maar gaat ook.

Vlak kantje is ook in F5B veel gebruikt en houdt ook bij vermogen t/m 6kw. De assen breken hier echt niet van.

Groet,
Gerben
 
De assen breken hier echt niet van.

Nee, de as zal hier niet van breken. Maar je maakt wel een zwakke plek in de as. Als het toestel ooit hard met de neus in de grond komt wordt dit dus de plaats waar de af krom buigt.

Vandaar mijn voorkeur voor en klemconos.
 
Als een as al breekt, is dit meestal bij de groef voor de C-clip voor het voorste lager.

Groet,
Gerben
 
Back
Top