waar komen de maat getallen vandaan ??

Hallo,

ik lees alleen maar maten als HK 450, HK 500, T-Rex 600, 250 enz.
waar zijn deze getallen eigenlijk op gebaseerd ??
ik zelf heb een KDS 450, maar waar haal ik die 450 uit ??

gr,
Marco
 
Ik heb ergens gelezen dat dat te maken heeft met de lengte van de rotor, twee bladen zonder rotor head gemeten. correct me if i'm wrong.
 
Ik heb ergens gelezen dat dat te maken heeft met de lengte van de rotor, twee bladen zonder rotor head gemeten. correct me if i'm wrong.


Dat klopt niet. Een 450 size heeft doorgaans 325mm bladen. 2 x 325 = 650.

Wat ik heb begrepen is dat het uit het verleden komt. Het gaf de grootte (vermogen) van de motor aan. Tegenwoordig met brushless motoren gaat deze vlieger niet meer op. Er zit volgens mij dus geen formule achter.

Werner
 
voor zover bij mij bekent gaat dit om de afmeting van de motor gerelateerd aan de oudere speed motoren.

in theorie kun je een t-rex 250 met een speed 250 vliegen
t-rex 450 met een speed 450 vliegen
t-rex 500 met een speed 500 vliegen.
nu zijn deze motoren inefficient en leveren ondermaatse prestaties vergeleken met de huidige brushles motoren.
 
Gejat van iemand op een ander NL forum die het weer van een RC wiki heeft :) :

Model helicopter sizes
Helicopter sizes are often quoted as a number: 16, 90, 300, 325, 450, etc... Unfortunately these numbers are all measuring different things so here's a guide to why they were chosen.

Glow helicopters are usually measured by the size the motor they are designed for. A small helicopter might take a 0.30cu motor, a large one a 0.90cu motor. This is normally shortened to 30 or 90.
Older electric helis were often designed to use a certain number of C sized cells. The newer designs from the same people have sometimes kept the same numbers (e.g. Swift16, Logo 10, 16, 20, 24)
Small electric helis are often designed around a particular cheap brushed motor. These motors were called 300,400,500 and 600 based loosely of the length of the motor can in tenths of a mm. Each size had roughly twice the power of the previous size. Then there are upgraded versions of these motors, where the numbers were made up to fit the series according to the power of the motor (such as 350 and 450). Naturally the helis based on these motors were named after the motors. These days only cheap 300 sized helis would use a brushed motor, and even those are often upgraded.
Rotor blade length in mm is now a common way to compare larger helicopters, although there is often a range of blade lengths that be used, and 'stretch kits' that lengthen the boom to allow even longer blades on the same helicopter.

Some comparisons
HoneyBee FP or CP uses 300 sized brushed motor and 250mm blades.
The TRex uses 325mm blades and is classed as a 450 (electric motor size, although no one uses a brushed motor)
The Ikarus ECO 8 (an 8 cell pack) uses 500mm blades
0.30 size is about the same as 550mm blades,
0.50 size about 600mm blades (same as a Logo 16)
 
dus als ik het goed begrijp, heeft de maat eenheid niet echt met de groote van de heli te maken, maar meer met het vermogen. en omdat de grotere vermogens motoren in de grotere heli zitten gaat zo ook de maat van de heli omhoog ??

gr,
Marco
 
Het heeft met verschillende soorten maten te maken.

Bijv.

Een Trex 600 is een 600 en een 50 clas. (Meestal 600 mm. blades als electrisch en een 0,50 cu motor als hij op Nitro vliegt)
Een Trex 700 wordt ook genoemd een 90 class omdat hij op 0,90 cu motor vliegt op Nitro.

De maten zijn een mengelmoes van het oude (Brushed) Motor formaat (Trex 450), Blad lengte (Trex 600), Motor inhoud (Raptor 90)
Een model kan dus op verschillende manier benoemd worden.
 
lekker ingewikkeld zeg.
waarom hebben ze niet gewoon een heli van 65 cm een 650 serie, en een 83 cm 830 serie genoemd .......
was het naar mijn iq iets makkelijker geweest.
 
alles is relatief...

een 600 oftewel 50 size kan een stretch operatie ondergaan, waardoor deze langere bladen kan hebben.
een 450, bladlengte 325 wordt tegenwoordig ook continu andere maten motoren in gehangen

op die manier kan je bezig blijven

Is ook maar net wat iemand wil weten
Lengte van kop tot staart wisselt tussen de modelen van dezelfde klasse ook een beetje
 
ik vond het gewoon een beetje vreemd dat er gesproken word van een 450 formaat, terwijl die 450 nergens terug komt in de desbetreffende heli.

maar goed, het is dus een oude term die nog steeds gehandhaafd is. ik begrijp de formulering wel, maar ik zat mijn KDS 450 aan te staren, en heb toen de rolmaat genomen en ben gaan meten ......... geen 450 te bekennen !! vandaar mijn vraagstelling hierover.
 
ik vond het gewoon een beetje vreemd dat er gesproken word van een 450 formaat, terwijl die 450 nergens terug komt in de desbetreffende heli.

maar goed, het is dus een oude term die nog steeds gehandhaafd is. ik begrijp de formulering wel, maar ik zat mijn KDS 450 aan te staren, en heb toen de rolmaat genomen en ben gaan meten ......... geen 450 te bekennen !! vandaar mijn vraagstelling hierover.

in principe zou het overeen moeten komen met de oude aanduiding voor de maat motor

in die gedachte kloppen de 50'ers, 60'er en 90'er ook wel
op een gegeven moment is iemand met bladmaten begonnen

Waarom? geen idee

Als je het eenmaal weet, valt het je niet eens meer op...
 
Er valt niet veel aan te snappen in feite..
De uitleg die VEJ geeft (via die link) is zoals die is.
Die typering geeft een goed idee in wat voor formaat klassering de RC heli zit als je "het weet".
En als je veel vliegt en veel heli's ziet op de club bijv., dan weet je vrij snel wat er hoort bij bijv. een 450 heli.
Ik heb de vraag ook al behoorlijk vaak gehoord omdat het inderdaad een beetje een zooitje is geworden ;)
Ben ik op dat gebied dus wel met je eens.

Grt,
Eric
 
Back
Top