Het Walkera CB100 topic

Maar weer eens een vraagje stellen over mijn nieuwe speeltje.

Ik heb het vliegen steeds beter onder de knie, maar nu was ik vanmiddag buiten aan het vliegen ermee en het viel mij op dat bij een flinke vaart en daarna een bocht de helicopter vaak zijn staart een richting uit gooit. Dit is erg vervelend want je verwacht het niet en dus gaat hij opeens een andere kant uit!
Nu zal dit te maken hebben met de afstelling van de gyro... ik heb hier eens met kleine bewegingen aan gedraaid maar zonder echt goede resultaten. Wie kan mij hier wat advies in geven of er juist meer of minder gain moet ingesteld worden? Het gaat echt om een flinke slag die hij maakt, ongeveer een kwart.
 
CB100 is puur een indoor heli om FP mee te leren vliegen.
En echt wel dattie dat goed doet.

Voor binnen en windstil buiten heb ik een klein maatje groter erbij besteld:
Walkera 4#6S. Iets moeilijker te vliegen (90 graden flybar) en shaft driven.

Kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om deze heli te laten verstoffen in 1 of ander Chinees magazijn :cool:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 4#6S Walkera 2.4GHz Micro Brushless Version BNF

4-6S.jpg


Meer goede aanbiedingen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store :
 
Tjonge die speedboot gaat hard! Moet toch wel regelmatig omslaan lijkt me!

Het is de kunst om de boot met de goede kant onder te houden, is best lastig :cool:

RC boten business is wel een stuk duurder als het echt hard gaat dan een beetje klooien met RC Heli's..

Overigens zijn alleen de echt snelle bootjes leuk om mee te spelen.
Dilemma, dilemma...
 
ik heb een vraagje over mijn walkera ufly (ik kon geen topic aanmaken deed het niet :confused:) maar ik heb dus een fp heli. alleen er zit een klein tandwiel op mijn tail driver shaft en dat kleine tandwiel zit weer op me main gear. nu mijn probleem: als ik meteen van 0% gas naar 100% gas ga dan schiet ie of klikt ie door over mijn main gear. ook als ik teveel naar rechts stuur bij ongeveer 60% gas en dan bij 70% naar rechts sturen gaat ie ook klikken. wat kan ik hier aan doen of is hier niks aan te doen?
 
ik heb een vraagje over mijn walkera ufly (ik kon geen topic aanmaken deed het niet :confused:) maar ik heb dus een fp heli. alleen er zit een klein tandwiel op mijn tail driver shaft en dat kleine tandwiel zit weer op me main gear. nu mijn probleem: als ik meteen van 0% gas naar 100% gas ga dan schiet ie of klikt ie door over mijn main gear. ook als ik teveel naar rechts stuur bij ongeveer 60% gas en dan bij 70% naar rechts sturen gaat ie ook klikken. wat kan ik hier aan doen of is hier niks aan te doen?

Tandwielen vervangen?
 
Kan niet kiezen

Hello
Ik zou heel graag beginnen met een indoor helicoptertje,maar twijfel tussen de Walkera Lama 2-1 en de Walkera CB100.
Ik heb totaal geen ervaring,en daarom zou ik willen weten of het mogelijk is op wat oudere leeftijd met een FP zoals de CB 100 te beginnen.Of zijn er makkelijker FP helicoptertjes,bv de Solo pro ?
 
Laatst bewerkt:
Hello
Ik zou heel graag beginnen met een indoor helicoptertje,maar twijfel tussen de Walkera Lama 2-1 en de Walkera CB100.
Ik heb totaal geen ervaring,en daarom zou ik willen weten of het mogelijk is op wat oudere leeftijd met een FP zoals de CB 100 te beginnen.Of zijn er makkelijker FP helicoptertjes,bv de Solo pro ?

Zonder ervaring zou ik beginnen met een coax (2 rotoren boven elkaar). Die zijn stabieler en goedmoediger dan een FP. De CB100 en Solo Pro zijn ook erg stabiel, maar wel een stukje feller dan een coax.
 
Vandaag een verse TBE vrije CB100 binnengekregen. Pre-flight check was overbodig, afstelling was in orde en ook alle schroefjes zaten goed aangedraait. Stabiel out of the box. :D

Wat een verschil met de TBE CB100 ranszbak met ingekorte staart.

Jammer dat ze nu op zijn, anders had ik er nog 1 besteld..


@ Raymond: wat indoorvlieger zegt, dus eerst beginnen met een coax model tenzij je heel veel vrije indoorruimte hebt en zeer beheerst bent.
 
Plezier van korte duur (defecte staartmotor)

Het plezier met de nieuwe CB100 was helaas van korte duur. Staartmotor is defect, heli kwam tollend naar beneden..
Best snel na nog geen 20 acculadingen.
Gelukkig geen overige schade.

Nog wel even ge-experimenteerd met de gevoeligheid, mocht niet baten. Motor is echt overleden, heeft ook moeite met aanslaan en levert dus te weinig vermogen om de heli te corrigeren. Laag bij de gronds hooveren lukt nog wel, maar bij meer gas is het vliegplezier voorbij.

Nieuwe CB100 heeft een andere ontvanger dan het oude model, nieuwe heeft ook een servo extend instelling. Daar wordt ik dan wel weer blij van :D

Onderdelenbestelling reeds gedaan zodat ik dinsdag 2 vliegende CB100's heb.
 
Hoi allen,

Heb een CB100 onderweg van de hobbykoning, RTF voor eur 53,05. Kon hem voor die prijs niet laten liggen. Mijn vorige aankoop was 2 jaar geleden, een 4#3B, inmiddels ge-upgrade met een BL-hoofdmotor en diverse mods, zoals de BIC-veer-mod.

Toch blijft de 4#3b een lastig te controleren helietje in kleine ruimtes, mijn woonkamer is 35 vierkante meter, er staan uiteraard de nodige meubels in, maar het is mij nooit gelukt om in die kamer met mijn helietje, rondjes of 8-jes te vliegen zonder een crash te maken, hooveren en links en rechts ging overigens prima, maar wel alles tail-in. Rondjes en 8-jes lukte me trouwens wel met de veel grotere en zwaardere E-sky lama-v4, maar daar was wel snel de lol vanaf, vliegt als een baksteen.

Ik hoop dat met de CB100 het wel lukt om wat rond te vliegen in de woonkamer.

Trouwens wel leuk om weer mensen op dit draadje tegen te komen die ook met de 4#3B hebben gevlogen (hoi Zambezi).

Ik lees op RCgroups dat de tailmotor wel erg snel de geest geeft, ook Flying Bastard heeft deze ervaring. Zijn er vliegers met ditzelfde probleem???

Groeten,

Paul
 
@Paul56,
De Cb100 is een super stabiel micro FP-helitje. Is maar nauwelijks moeilijker vliegen dan een Coax!

De tailmotor is inderdaad de achilleshiel bij dit heli-tje. Ook het bevestigings systeem van de tailmotor is ietwat onstevig. Op de vorige bladzijde heb ik in een post staan welk goedkope en eenvoudig te monteren mods er zijn om de staart stabiel te krijgen.

En als je echt een tijdje me de CB100 gaat vliegen adviseer ik je het "CB100 hangar" topic door te lezen op RCgroups. Daar vind je in een stuk of 4000 (!!!) posts wel ALLES wat je moet weten van deze heli...:p

Een zeer goede tip is om meteen bij aanschaf een druppie (silicone) olie in de rotorhead bij de flybar te gooien, daar zitten twee rubberen O-rings in die anders gauw uitdrogen en dan het vlieggedrag van je CB100 ernstig beinvloeden (veel TBE). De O-rings kun je vervangen, maar dat is echt wat je noemt een ontzettend PIELwerkje.
 
De Walkera CB100's uit de recente HobbyKoning uitverkoop zijn net even anders dan de voorgaande partij. Andere ontvanger/gyro met servo extend instelling :p, steviger staartstuk en een maandagmorgen tailmotor.

Maandagmorgen Tailmotor kan exemplarisch zijn, maar vrees van niet.

Op zich goed dat men constant verbetering aanbrengt aan een model, wel jammer van de staartmotor en dat die niet zonder solderen te vervangen is.

Nieuw motortje is reeds besteld en wordt morgen geleverd, hopelijk komt die uit dezelfde partij als de vorige bij rcvliegshop bestelde motor.

Staartmotor van de "oude" CB100 was niet kapot maar vanwege staartbreuk hebben mainrotor en staartstuk ruzie gekregen waardoor 1 van de draadjes zo kort geworden was dat solderen niet meer mogelijk was.

Meteen een nieuwe bladeholder besteld voor de oude zodat die ook weer zonder TBE afwijking de lucht in kan.

De vloot wordt binnenkort uitgebreid met een 4#6S (shaftdriven tailrotor), ben wel benieuwd naar het verschil met de CB100.

"Zwak" punt van de 4#6S zullen ongetwijfeld de pignon en kroonwielen zijn..

Ondanks de zwakheden blijven mini-walkera's pracht speelgoed voor weinig. Kosten geen drol en kunnen meer crashes hebben dan je verwacht.
En gaat het wel kapot is het ook voor weinig weer op te lappen.

Geen enkele RC heli is idiot proof :cool:

Edit:
De oude CB100 ondanks de gare bladeholder en makkelijk draaibare staart toch maar even de lucht ingeschoten.
Is in de basis een veel nerveuzere heli. Zou men toch stiekem een 3-assen gyro gemonteerd hebben in de laatste lichting CB100's
(Rudder wordt ook andersom aangestuurd)
 
Laatst bewerkt:
@Paul56,
De Cb100 is een super stabiel micro FP-helitje. Is maar nauwelijks moeilijker vliegen dan een Coax!

De tailmotor is inderdaad de achilleshiel bij dit heli-tje. Ook het bevestigings systeem van de tailmotor is ietwat onstevig. Op de vorige bladzijde heb ik in een post staan welk goedkope en eenvoudig te monteren mods er zijn om de staart stabiel te krijgen.

En als je echt een tijdje me de CB100 gaat vliegen adviseer ik je het "CB100 hangar" topic door te lezen op RCgroups. Daar vind je in een stuk of 4000 (!!!) posts wel ALLES wat je moet weten van deze heli...:p

Een zeer goede tip is om meteen bij aanschaf een druppie (silicone) olie in de rotorhead bij de flybar te gooien, daar zitten twee rubberen O-rings in die anders gauw uitdrogen en dan het vlieggedrag van je CB100 ernstig beinvloeden (veel TBE). De O-rings kun je vervangen, maar dat is echt wat je noemt een ontzettend PIELwerkje.

Hoi,

Ik ben idd bezig met het lezen van de CB100-draadje op RCgroups, maar dan het "CB100 in our hot little hands"-draadje van 570 pagina's. Ben intussen bij pagina 110..... pfff er komt geen eind aan. Zal ook nog het hangar-draadje gaan lezen.

Ik heb trouwens met mijn 4#3B nooit problemen gehad met de rubberen O-ringen. Toch zeker 300 vluchten achter de rug en nooit olie in gedaan. Gaat dat wel samen, olie en rubber??? Ik heb weleens meegemaakt dat olie als het ware het rubber kan oplossen en dan wordt het een smeerboel......

Groeten,

Paul
 
Back
Top