Nieuwe 4WD fg baja buggy

  • Topicstarter Topicstarter marvango
  • Startdatum Startdatum
M

marvango

Guest
Hij is binnen, de nieuwe FG baja 4WD RTR.
En hij valt helemaal niet tegen.
Er zijn een aantal dingen veranderd t.o.v. de 2WD.

Ik heb hem dit weekend gespoten en zal binnenkort wel foto's plaatsen.

Als we ermee gereden hebben zal ik mijn ervaringen wel met jullie delen als daar intresse in is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zie je hem beter ;)

4WD_Set_Marder_30.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook niet echt vertrouwen in die riem. Kamitro is toch ook niet voor niets naar kettingen over gestapt. Zal ongetwijfeld wel kwaliteitsverschil in zitten ja.

Ik kijk nog wel de kat uit de boom. Als he theel blijft ga ik wel voor de Competition.
 
4WD Riem

Hoi,

Nou ik kan je wel zeggen dat Mr. FG, (Franz Gröschl), er ruim twee jaar mee heeft getest, en weet ook zeker dat het veel kan doorstaan, maar er zijn natuurlijk lieden die alles kapot zullen krijgen, dus dit ook.

Maar ik ken Franz al 16 jaar en weet ook dat die 30 keer nadenkt en probeerd voordat hij iets op de markt brengt. Het concept van de 4WD lag drie jaar geleden al bij hem op het bureau, dus kun je nagaan wat voor een ijd het heeft gekost.

Natuurlijk zijn er veel andere merken die wel een 4WD systeem hebben, maar dit is heel doordacht en twijfelen aan de kwaliteit en levensduur is helemaal niet nodig.

Gr. Harrie.
 
riem mag niet echt hard gespannen zijn anders gaat die kapot is een auto van 18 kg !!!
 
Ja dat klopt riem mogen niet zo hard gespannen.

Sinds kort heb ik 2 aandrijfriemen van Formule 1 kapot gereden. In 2 weken tijden! Motor is nog van FG solo.

Zou dat zelfde als Monster truck van 4x4?:confused:
 
Ik heb ondertussen mijn auto omgebouwd naar 2wd omdat ik toch wel wat problemen heb gehad met mijn auto, de tandwielen waar de snaar op loopt gaat vol vuil zitten zodat de snaar tegen de kunststof behuizing gaat lopen en dit komt de snelheid niet ten goede, ook het grote kunststof tandwiel en een lager stuk gereden.met 2wd toch wel wat meer driftfun, en sneller als 4wd.
 
Ik heb ondertussen mijn auto omgebouwd naar 2wd omdat ik toch wel wat problemen heb gehad met mijn auto, de tandwielen waar de snaar op loopt gaat vol vuil zitten zodat de snaar tegen de kunststof behuizing gaat lopen en dit komt de snelheid niet ten goede, ook het grote kunststof tandwiel en een lager stuk gereden.met 2wd toch wel wat meer driftfun, en sneller als 4wd.


je zei de tandwielen waar de snaar op loopt gaat vol vuil zitten zodat de snaar tegen de kunststof behuizing gaat lopen, maar het spul zit toch opgesloten in een kunstof bak dus in principe kan er geen vuil bijkomen.
 
je zei de tandwielen waar de snaar op loopt gaat vol vuil zitten zodat de snaar tegen de kunststof behuizing gaat lopen, maar het spul zit toch opgesloten in een kunstof bak dus in principe kan er geen vuil bijkomen.


Ik heb ook een FG baja 4 WD en ook al zit het in een kunstof bakje naar verloop van tijd komt er toch wel vuil in.

heb dat probleem al gehad dat de tanden van het diff hellemaal vol vuil zatten en daar door de snaar heel zwaar gaat lopen. helle wagen uit elkaar gehaald en echt alles schoon gemaakt en loopt weer prefect !
 
Laatst bewerkt:
om daarbij te komen moet dan de hele auto uit elkaar of is er ook een mogelijkheid om die tandwielen schoon te maken zonder alles eraf te halen
en als die tandwielen zwaar lopen hoe merk je dat gaan dan de wielen zwaar rond ofzo
 
Laatst bewerkt:
om daarbij te komen moet dan de hele auto uit elkaar of is er ook een mogelijkheid om die tandwielen schoon te maken zonder alles eraf te halen
en als die tandwielen zwaar lopen hoe merk je dat gaan dan de wielen zwaar rond ofzo

Ja je moet hem hellemaal uit elkaar halen anders kom je er niet bij. (kan je meteen ook de rest van je wagen goed schoon maken)

Als je wielen gewoon heel zwaar lopen zal waarschijnlijk de snaar klemmen tussen het tandwiel/diff en de bodemplaat, dan is het misshien de moeite waard om eens de wagen open te maken ter verkomen van nog meer slijtage.

En slijtage van die riem kan er ook voor zorgen dat de tanden van het diff vol komen te zitten waardoor die riem gaat klemmen en daardoor alles zwaar gaat lopen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde probleem gehad en de oorzaak was een kapot lager waar geen spatje vet meer inzat.
Dat vet is meegenomen door de snaar en heeft zich overal op vast gezet met stof en vuil.
Zoals in het begin al wordt gezegd ik had ook een kapot lager....
Ik heb ook alles schoon gemaakt en ik heb er gelijk twee andere lagers in geplaatst met een rubberseal deze zijn schoon te maken en opnieuw te vullen.
En tot slot,alles wat mechanisch is heeft onderhoud nodig.
En pak je het slim aan dan kan je in twee uurtjes klaar zijn met demontage schoonmaken en alles weer monteren.

Op de foto kan je goed zien dat het vet uit het lager is gekomen.

IMG_5644.jpg
 
Ben sindskort ook eigenaar van een FG Baja 4WD, RTR versie.

Hier in actie :)
53agir.jpg



Maar ik heb een probleem met sturen.
Hebben jullie ook het probleem dat de voorwielen niet ver kunnen sturen?



Dit is het verste dat de wielen bij mij kunnen draaien:

5yyid4.jpg






Ze kunnen niet verder, omdat de stuurarmen op verschillende plekken geblokkeerd worden.


Hier blokkeert de linker wiel op twee plekken (zie rode pijl).
Armpje onder servo hevel komt tegen plastic kap van de 4wd aandrijving voor voorwielen:

3534kd3.jpg


33b0cr9.jpg




(hevel van "weet_niet_hoe_het_heet" komt tegen onderkant van stuurservo)

2419lc3.jpg







De rechterwiel op dezelfde plekken:

1z2dj5s.jpg


lfgxs.jpg


2yvnj1t.jpg


28aon02.jpg




De armpjes onder de stuurservo hevel boven monteren zal ook niet helpen overigens, want dan komen de armpjes tegen de stuurservo aan de bovenkant...
(en sowieso nog die andere blokkade, bij dat ding waarvan ik de benaming niet weet).
 
Nu heb ik zelf geen FG, maar ik heb het idee dat je servo op de radioplaat moet komen in plaats van eronder.
De hoek die de hevels met de balends eraan maken laat mij dat denken in ieder geval.
Ik zou zeggen dat die een wat rechtere lijn moeten maken van servo naar servosaver.
Volgens mij heeft het spul dan ook iets meer ruimte om te bewegen.
 
Thanks voor de tips, ik had dat gisteren ook al zelf bedacht en uitgevoerd --> Problem solved!

Volgens FG wordt het standaard onder de servoplaat gemonteerd, is dat nou onzin of doen ze dat echt bij elke wagen?
Toch zonde van de slijtage van de kunstof behuizing op de bodem, stuurarmen en servo behuizing.


Zondag had ik er voor het eerst mee gereden (3 tankjes).
Als ik nu de auto over de vloer rol (motor uit), hoor ik geknars van zand uit de motor komen.
Is dat normaal of het nu al een schoonmaak beurt nodig bij de 4WD riem / tandwiel?!
 
Thanks voor de tips, ik had dat gisteren ook al zelf bedacht en uitgevoerd --> Problem solved!

Volgens FG wordt het standaard onder de servoplaat gemonteerd, is dat nou onzin of doen ze dat echt bij elke wagen?
Toch zonde van de slijtage van de kunstof behuizing op de bodem, stuurarmen en servo behuizing.


Zondag had ik er voor het eerst mee gereden (3 tankjes).
Als ik nu de auto over de vloer rol (motor uit), hoor ik geknars van zand uit de motor komen.
Is dat normaal of het nu al een schoonmaak beurt nodig bij de 4WD riem / tandwiel?!

Geknars uit de motor is nooit goed ! Ik zou als jou was hem maar hellemaal schoon maken, ik heb ook een FG Baja 4 wd en als je veel in fijn zand rijdt enz. komt er achter het kapjes bij je diff's en waar de riem door heen gaat snel zand en andere rotzooi er tussen.
 
Back
Top