In dit topic zal ik een verslag maken van het bouwen van een Capricorn LAB C01.
Tot voor kort maakte Capricorn alleen hoogwaardige optionele onderdelen voor andere merken auto's. Vervolgens zijn daar banden bij gekomen, en wat later een auto en motoren.
In de auto hebben ze veel onderdelen gestopt die ze al als opties maakten voor de Xray NT1, alleen nu zitten ze standaard in de kit.
Link naar de site: CAPRICORN - Racing Tuned Parts
Link naar het Nederlands adres: http://www.capricornrc.nl/
Ok, dan nu het bouwverslag:
Zo arriveerde de auto:
Dit moet uiteindelijk een auto worden
Stap 1, de schokdempers.
Zeer mooie kwaliteit schokdempers, met standaard Titanium gecoate assen en een enkele O-ring voor een zeer soepele demper. Veruit de beste demper die ik ooit gebouwd heb, perfect gelijk aan elkaar qua bound en rebound en zeer soepel.
Ontluchten van de dempers met behulp van een vacuüm pompje, dit zorgt ervoor dat de luchtbelletjes sneller zullen verdwijnen en voorkomt dat er ergens lucht blijft hangen.
In de tussentijd de dopjes gegraveerd, zodat het makkelijk is om elke keer dezelfde demper op dezelfde hoek van de auto te hebben.
Ik gebruik de volgende methode bij het dichtschroeven van de dempers:
1. Plaats een 4mm spacer tussen het demperhuis en de balljoint. Dit bepaald de hoeveelheid rebound de demper zal hebben, een kleinere spacer betekend minder rebound en een grotere meer rebound.
2. Terwijl je de demperas naar binnen geduwd houdt (met de spacer ertussen) plaats je het membraan, nu zal de overbodige olie eruit lopen.
3. Schroef de dop erop.
4. Check of beide voor en beide achter dempers gelijk aan elkaar zijn, dit is belangrijk om later een goed uitgebalanceerde auto te hebben.
Ik heb de dempers gebouwd met 550cst voor en 450cst achter en 3 gaatjes rondom.
Stap 2 en 3, de differentiëlen.
Ik heb geen foto's van de tussenstappen, alleen van het eindproduct.
Het was een beetje een rommeltje geworden met de olie en wilde niet dat dit op mijn camera zou komen.
Standaard komen de diff's met composieten tandwielen, aluminium asje's en lichtgewicht outdrives.
Stap 4, de versnellingsbak.
Ook deze komt standaard met lichtgewicht onderdelen, de one-way en de trommel van de tweede versnelling zijn beide op allerlei manieren bewerkt om maar zo veel mogelijk gewicht te besparen.
Verder is de versnellingsbak de compactste die er momenteel op een wedstrijdauto te krijgen is.
Alle losse onderdelen
En het geassembleerde geheel.
Stap 5, de servosaver.
Geheel van aluminium en de mogelijkheid om het ackermann te verstellen m.b.v. carbon inserts.
Update
Stap 6 Radiotray supports en middenas
De radiotray supports zijn gemaakt van Magnesium, hierdoor wegen ze nog minder dan een plastic variant maar zijn toch een stuk stijver.
Verder is het natuurlijk gewoon gaaf om magnesium onderdelen te hebben.
De middenas houder is zoals vele andere delen van de auto vanuit aluminium vervaardigd. In de middenas houder zit ook de eccentre om de voorsnaar op te spannen. Verder heb ik de optionele kevlar pulleys gemonteerd, deze zorgen voor een veel lichter lopende aandrijflijn.
Stap 8, Achterwielophanging
Je begint met de uprights. Standaard wordt de auto geleverd met lichtgewicht stalen pivotballs, ik had nog aluminium pivotballs liggen dus heb ik die gemonteerd. De meenemers en wielas zijn uit 1 stuk vervaardigd, ze worden vanaf de buitenkant in de lagers gestoken en aan de achterkant geborgd met een clip. Door middel van shims is de offset in te stellen
Bij de achterwielophanging worden aluminium steekassen gebruikt. Ten op zichten van cvd's zorgen steekassen voor meer stuur.
Wishbones, bulkheads en shocktower gemonteerd. De shocktower is van 4mm carbon en zit zeer goed aan de bulkheads gemonteerd.
Van de tussenstappen van het monteren van het diff, baksteunen, bakas en uprights heb ik helaas geen foto's. Het bouwen ging zo snel dat ik het simpelweg ben vergeten.
Update
Stap 11, Accupakket
Als accu heb ik gekozen voor een 900Mah Lipo in combinatie met een regulator. Ik rij hier al twee jaar mee en ben er zeer positief over. Het accupakket is zeer klein waardoor de tank nog lager in de auto kan worden gemonteerd en achter de accu blijft er plek over om extra gewicht te monteren, dit aangezien de auto al zo'n 100 gram onder het minimum gewicht zit met de standaard onderdelen.
Achter de Accu heb ik 100 gram aan Tungsten gemonteerd, dit materiaal heeft een 4 keer grotere dichtheid dan lood.
De messing accuplaat is standaard en helpt om aan het minimum gewicht te komen.
Stap 12, Middenas
De spanner voor de voorsnaar zit in de middenas geïntegreerd, hierdoor kan het voordifferentieel nog lager in de auto geplaatst worden. De middenas zelf is van aluminium en de snaren zijn standaard Low-friction exemplaren.
Stap 13, Voorwielophanging
Bij de voorwielophanging heb ik gekozen voor een draad stabi in plaats van de standaard bladen stabi. Een draad stabi is constanter en makkelijker twak vrij te krijgen, nadeel is dat je een stabi moet vervangen als je harder of zachter wilt gaan, maar dit is in 5 minuten te doen.
De downstops zitten direct op de draagarm, hierdoor heb je niet meer een verloop van je downstops wanneer je je stabi gaat instellen, dit vind ik zelf echt een uitkomst.
Voorbumper erop
Stap 16, Radiotray
De brandstof tank is dezelfde als die van de Xray NT1, dit is mooi want een betere tank bestaat er niet.
Als gasservo heb ik gekozen voor een low-profile van futaba. Door middel van een andere gashevel kon ik deze 5mm onder de radioplaat monteren voor zo'n laag mogelijk zwaartepunt.
De stuurservo is een gewone servo van Sanwa, deze bevalt zeer goed vanwege de hoge snelheid (0.07s). De bedrading was allemaal al ingekort, dit zorgt voor een net geheel, en nog wat extra gewicht besparing.
Stap 17, Final assembly
Ik heb nog geen foto's van de laatste stappen van de radioplaat of het monteren van de koppeling, deze komen later nog.
De motor is ook van Capricorn, een Capricorn Lab-E01 BC. Dit is een van de snelste, zo niet de snelste motor die momenteel te krijgen is.
Koppeling
Bandjes erop, en helemaal compleet
Kapje gespoten:
Tot voor kort maakte Capricorn alleen hoogwaardige optionele onderdelen voor andere merken auto's. Vervolgens zijn daar banden bij gekomen, en wat later een auto en motoren.
In de auto hebben ze veel onderdelen gestopt die ze al als opties maakten voor de Xray NT1, alleen nu zitten ze standaard in de kit.

Link naar de site: CAPRICORN - Racing Tuned Parts
Link naar het Nederlands adres: http://www.capricornrc.nl/
Ok, dan nu het bouwverslag:
Zo arriveerde de auto:

Dit moet uiteindelijk een auto worden


Stap 1, de schokdempers.

Zeer mooie kwaliteit schokdempers, met standaard Titanium gecoate assen en een enkele O-ring voor een zeer soepele demper. Veruit de beste demper die ik ooit gebouwd heb, perfect gelijk aan elkaar qua bound en rebound en zeer soepel.

Ontluchten van de dempers met behulp van een vacuüm pompje, dit zorgt ervoor dat de luchtbelletjes sneller zullen verdwijnen en voorkomt dat er ergens lucht blijft hangen.

In de tussentijd de dopjes gegraveerd, zodat het makkelijk is om elke keer dezelfde demper op dezelfde hoek van de auto te hebben.

Ik gebruik de volgende methode bij het dichtschroeven van de dempers:
1. Plaats een 4mm spacer tussen het demperhuis en de balljoint. Dit bepaald de hoeveelheid rebound de demper zal hebben, een kleinere spacer betekend minder rebound en een grotere meer rebound.
2. Terwijl je de demperas naar binnen geduwd houdt (met de spacer ertussen) plaats je het membraan, nu zal de overbodige olie eruit lopen.
3. Schroef de dop erop.
4. Check of beide voor en beide achter dempers gelijk aan elkaar zijn, dit is belangrijk om later een goed uitgebalanceerde auto te hebben.

Ik heb de dempers gebouwd met 550cst voor en 450cst achter en 3 gaatjes rondom.

Stap 2 en 3, de differentiëlen.
Ik heb geen foto's van de tussenstappen, alleen van het eindproduct.
Het was een beetje een rommeltje geworden met de olie en wilde niet dat dit op mijn camera zou komen.
Standaard komen de diff's met composieten tandwielen, aluminium asje's en lichtgewicht outdrives.

Stap 4, de versnellingsbak.
Ook deze komt standaard met lichtgewicht onderdelen, de one-way en de trommel van de tweede versnelling zijn beide op allerlei manieren bewerkt om maar zo veel mogelijk gewicht te besparen.
Verder is de versnellingsbak de compactste die er momenteel op een wedstrijdauto te krijgen is.

Alle losse onderdelen


En het geassembleerde geheel.
Stap 5, de servosaver.
Geheel van aluminium en de mogelijkheid om het ackermann te verstellen m.b.v. carbon inserts.

Update
Stap 6 Radiotray supports en middenas
De radiotray supports zijn gemaakt van Magnesium, hierdoor wegen ze nog minder dan een plastic variant maar zijn toch een stuk stijver.

Verder is het natuurlijk gewoon gaaf om magnesium onderdelen te hebben.


De middenas houder is zoals vele andere delen van de auto vanuit aluminium vervaardigd. In de middenas houder zit ook de eccentre om de voorsnaar op te spannen. Verder heb ik de optionele kevlar pulleys gemonteerd, deze zorgen voor een veel lichter lopende aandrijflijn.

Stap 8, Achterwielophanging
Je begint met de uprights. Standaard wordt de auto geleverd met lichtgewicht stalen pivotballs, ik had nog aluminium pivotballs liggen dus heb ik die gemonteerd. De meenemers en wielas zijn uit 1 stuk vervaardigd, ze worden vanaf de buitenkant in de lagers gestoken en aan de achterkant geborgd met een clip. Door middel van shims is de offset in te stellen
Bij de achterwielophanging worden aluminium steekassen gebruikt. Ten op zichten van cvd's zorgen steekassen voor meer stuur.

Wishbones, bulkheads en shocktower gemonteerd. De shocktower is van 4mm carbon en zit zeer goed aan de bulkheads gemonteerd.

Van de tussenstappen van het monteren van het diff, baksteunen, bakas en uprights heb ik helaas geen foto's. Het bouwen ging zo snel dat ik het simpelweg ben vergeten.



Update
Stap 11, Accupakket
Als accu heb ik gekozen voor een 900Mah Lipo in combinatie met een regulator. Ik rij hier al twee jaar mee en ben er zeer positief over. Het accupakket is zeer klein waardoor de tank nog lager in de auto kan worden gemonteerd en achter de accu blijft er plek over om extra gewicht te monteren, dit aangezien de auto al zo'n 100 gram onder het minimum gewicht zit met de standaard onderdelen.
Achter de Accu heb ik 100 gram aan Tungsten gemonteerd, dit materiaal heeft een 4 keer grotere dichtheid dan lood.

De messing accuplaat is standaard en helpt om aan het minimum gewicht te komen.

Stap 12, Middenas
De spanner voor de voorsnaar zit in de middenas geïntegreerd, hierdoor kan het voordifferentieel nog lager in de auto geplaatst worden. De middenas zelf is van aluminium en de snaren zijn standaard Low-friction exemplaren.


Stap 13, Voorwielophanging
Bij de voorwielophanging heb ik gekozen voor een draad stabi in plaats van de standaard bladen stabi. Een draad stabi is constanter en makkelijker twak vrij te krijgen, nadeel is dat je een stabi moet vervangen als je harder of zachter wilt gaan, maar dit is in 5 minuten te doen.
De downstops zitten direct op de draagarm, hierdoor heb je niet meer een verloop van je downstops wanneer je je stabi gaat instellen, dit vind ik zelf echt een uitkomst.






Voorbumper erop


Stap 16, Radiotray
De brandstof tank is dezelfde als die van de Xray NT1, dit is mooi want een betere tank bestaat er niet.

Als gasservo heb ik gekozen voor een low-profile van futaba. Door middel van een andere gashevel kon ik deze 5mm onder de radioplaat monteren voor zo'n laag mogelijk zwaartepunt.


De stuurservo is een gewone servo van Sanwa, deze bevalt zeer goed vanwege de hoge snelheid (0.07s). De bedrading was allemaal al ingekort, dit zorgt voor een net geheel, en nog wat extra gewicht besparing.


Stap 17, Final assembly
Ik heb nog geen foto's van de laatste stappen van de radioplaat of het monteren van de koppeling, deze komen later nog.
De motor is ook van Capricorn, een Capricorn Lab-E01 BC. Dit is een van de snelste, zo niet de snelste motor die momenteel te krijgen is.

Koppeling




Bandjes erop, en helemaal compleet





Kapje gespoten:


Laatst bewerkt: