Capricorn LAB C01 200mm circuitauto

In dit topic zal ik een verslag maken van het bouwen van een Capricorn LAB C01.

Tot voor kort maakte Capricorn alleen hoogwaardige optionele onderdelen voor andere merken auto's. Vervolgens zijn daar banden bij gekomen, en wat later een auto en motoren.

In de auto hebben ze veel onderdelen gestopt die ze al als opties maakten voor de Xray NT1, alleen nu zitten ze standaard in de kit. :D

Link naar de site: CAPRICORN - Racing Tuned Parts

Link naar het Nederlands adres: http://www.capricornrc.nl/

Ok, dan nu het bouwverslag:

Zo arriveerde de auto:

100_3632.jpg


Dit moet uiteindelijk een auto worden :p

100_3634.jpg


Stap 1, de schokdempers.

100_3689.jpg


Zeer mooie kwaliteit schokdempers, met standaard Titanium gecoate assen en een enkele O-ring voor een zeer soepele demper. Veruit de beste demper die ik ooit gebouwd heb, perfect gelijk aan elkaar qua bound en rebound en zeer soepel.

100_3691.jpg


Ontluchten van de dempers met behulp van een vacuüm pompje, dit zorgt ervoor dat de luchtbelletjes sneller zullen verdwijnen en voorkomt dat er ergens lucht blijft hangen.

100_3693.jpg


In de tussentijd de dopjes gegraveerd, zodat het makkelijk is om elke keer dezelfde demper op dezelfde hoek van de auto te hebben.

100_3695.jpg


Ik gebruik de volgende methode bij het dichtschroeven van de dempers:

1. Plaats een 4mm spacer tussen het demperhuis en de balljoint. Dit bepaald de hoeveelheid rebound de demper zal hebben, een kleinere spacer betekend minder rebound en een grotere meer rebound.
2. Terwijl je de demperas naar binnen geduwd houdt (met de spacer ertussen) plaats je het membraan, nu zal de overbodige olie eruit lopen.
3. Schroef de dop erop.
4. Check of beide voor en beide achter dempers gelijk aan elkaar zijn, dit is belangrijk om later een goed uitgebalanceerde auto te hebben.

100_3700.jpg


Ik heb de dempers gebouwd met 550cst voor en 450cst achter en 3 gaatjes rondom.

100_3703.jpg


Stap 2 en 3, de differentiëlen.

Ik heb geen foto's van de tussenstappen, alleen van het eindproduct.
Het was een beetje een rommeltje geworden met de olie en wilde niet dat dit op mijn camera zou komen.
Standaard komen de diff's met composieten tandwielen, aluminium asje's en lichtgewicht outdrives.

100_3651.jpg


Stap 4, de versnellingsbak.

Ook deze komt standaard met lichtgewicht onderdelen, de one-way en de trommel van de tweede versnelling zijn beide op allerlei manieren bewerkt om maar zo veel mogelijk gewicht te besparen.
Verder is de versnellingsbak de compactste die er momenteel op een wedstrijdauto te krijgen is.

100_3635.jpg

Alle losse onderdelen

100_3640.jpg

100_3638.jpg

En het geassembleerde geheel.

Stap 5, de servosaver.

Geheel van aluminium en de mogelijkheid om het ackermann te verstellen m.b.v. carbon inserts.

100_3641.jpg


Update

Stap 6 Radiotray supports en middenas

De radiotray supports zijn gemaakt van Magnesium, hierdoor wegen ze nog minder dan een plastic variant maar zijn toch een stuk stijver. :cool:
Verder is het natuurlijk gewoon gaaf om magnesium onderdelen te hebben. :p

100_3643.jpg


De middenas houder is zoals vele andere delen van de auto vanuit aluminium vervaardigd. In de middenas houder zit ook de eccentre om de voorsnaar op te spannen. Verder heb ik de optionele kevlar pulleys gemonteerd, deze zorgen voor een veel lichter lopende aandrijflijn.

100_3646.jpg


Stap 8, Achterwielophanging

Je begint met de uprights. Standaard wordt de auto geleverd met lichtgewicht stalen pivotballs, ik had nog aluminium pivotballs liggen dus heb ik die gemonteerd. De meenemers en wielas zijn uit 1 stuk vervaardigd, ze worden vanaf de buitenkant in de lagers gestoken en aan de achterkant geborgd met een clip. Door middel van shims is de offset in te stellen
Bij de achterwielophanging worden aluminium steekassen gebruikt. Ten op zichten van cvd's zorgen steekassen voor meer stuur.

100_3648.jpg


Wishbones, bulkheads en shocktower gemonteerd. De shocktower is van 4mm carbon en zit zeer goed aan de bulkheads gemonteerd.

100_3649.jpg


Van de tussenstappen van het monteren van het diff, baksteunen, bakas en uprights heb ik helaas geen foto's. Het bouwen ging zo snel dat ik het simpelweg ben vergeten. :p

100_3658.jpg

100_3655.jpg


Update

Stap 11, Accupakket

Als accu heb ik gekozen voor een 900Mah Lipo in combinatie met een regulator. Ik rij hier al twee jaar mee en ben er zeer positief over. Het accupakket is zeer klein waardoor de tank nog lager in de auto kan worden gemonteerd en achter de accu blijft er plek over om extra gewicht te monteren, dit aangezien de auto al zo'n 100 gram onder het minimum gewicht zit met de standaard onderdelen.
Achter de Accu heb ik 100 gram aan Tungsten gemonteerd, dit materiaal heeft een 4 keer grotere dichtheid dan lood. :D
De messing accuplaat is standaard en helpt om aan het minimum gewicht te komen.

100_3704.jpg


Stap 12, Middenas

De spanner voor de voorsnaar zit in de middenas geïntegreerd, hierdoor kan het voordifferentieel nog lager in de auto geplaatst worden. De middenas zelf is van aluminium en de snaren zijn standaard Low-friction exemplaren.

100_3654.jpg

100_3653.jpg


Stap 13, Voorwielophanging

Bij de voorwielophanging heb ik gekozen voor een draad stabi in plaats van de standaard bladen stabi. Een draad stabi is constanter en makkelijker twak vrij te krijgen, nadeel is dat je een stabi moet vervangen als je harder of zachter wilt gaan, maar dit is in 5 minuten te doen.

De downstops zitten direct op de draagarm, hierdoor heb je niet meer een verloop van je downstops wanneer je je stabi gaat instellen, dit vind ik zelf echt een uitkomst.

100_3659.jpg


100_3662.jpg


100_3664-1.jpg

100_3666.jpg


100_3667-1.jpg

100_3670-1.jpg


Voorbumper erop

100_3671-1.jpg

100_3672-1.jpg


Stap 16, Radiotray

De brandstof tank is dezelfde als die van de Xray NT1, dit is mooi want een betere tank bestaat er niet. :D
Als gasservo heb ik gekozen voor een low-profile van futaba. Door middel van een andere gashevel kon ik deze 5mm onder de radioplaat monteren voor zo'n laag mogelijk zwaartepunt.

100_3683.jpg

100_3682.jpg


De stuurservo is een gewone servo van Sanwa, deze bevalt zeer goed vanwege de hoge snelheid (0.07s). De bedrading was allemaal al ingekort, dit zorgt voor een net geheel, en nog wat extra gewicht besparing.

100_3684.jpg

100_3686.jpg


Stap 17, Final assembly

Ik heb nog geen foto's van de laatste stappen van de radioplaat of het monteren van de koppeling, deze komen later nog.
De motor is ook van Capricorn, een Capricorn Lab-E01 BC. Dit is een van de snelste, zo niet de snelste motor die momenteel te krijgen is.
100_3367.jpg


Koppeling

100_3371.jpg


100_3710.jpg

100_3712.jpg

100_3708.jpg


Bandjes erop, en helemaal compleet

100_3725.jpg

100_3724.jpg

100_3728.jpg

100_3729.jpg

100_3719.jpg


Kapje gespoten:

100_3736.jpg

100_3740.jpg
 
Laatst bewerkt:
En hoe ging het NK dit weekend, heb je de Capricorn gebruikt of toch de vertrouwde NT1?

Ben benieuwd naar je bevindingen.
 
En hoe ging het NK dit weekend, heb je de Capricorn gebruikt of toch de vertrouwde NT1?

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb afgelopen weekend met de Capricorn gereden.
Het ging behoorlijk goed, heb mijn beste kwalificatie resultaat (direct gekwalificeerd) tot nu toe gehaald op een baan (apeldoorn) waar ik vorig jaar niet eens in de finale kwam omdat ik gewoon echt te langzaam was. ;)

Ik ben zaterdag begonnen met de standaard setup, met deze afstelling had de auto behoorlijk wat onderstuur.
Gedurende de dag steeds meer aanpassingen gedaan om het onderstuur om te zetten in een neutraal stuurgedrag.
De auto reageert zeer goed op alle setup wijzigingen en vrijwel naar elke aanpassing zag ik een verbetering qua rondetijd.
Zaterdagavond heb ik thuis nog een aantal dingen veranderd en zondag tijdens de kwalificatie was de auto zeer goed.
Zeer makkelijk te rijden, en constant, ben er gedurende het weekend geen 1 keer af gegaan, dit voornamelijk omdat de auto zo voorspelbaar is en je een goed gevoel geeft of je nu wel of niet de bocht gaat halen. :p

In de finale was er helaas iets met de motor of aandrijflijn, heb nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken.

Aankomend weekend wil ik op Mach gaan rijden, kijken of ik mijn rondetijden kan verbeteren. ;)

Prachtige auto, en mooi kwalificatie resultaat voor de "eerste" run....

Groet Robert

Thanx :D heel veel beter had het niet kunnen gaan met een nieuwe auto, alleen jammer van de finale.
 
Mooi resultaat, alleen jammer van de finale.

Komend weekend wil ik ook gaan trainen op de MACH alleen ben ik bang dat het weer niet goed zal zijn. Hoop dat ik de G4 nog zijn laatste rondjes kan laten rijden voordat ik overstap op een nieuw chassis.
 
Weer een update in de beginpost.

Gister getraind op Mach, het was zeer mooi weer voor deze tijd van het jaar.

Ik ben de dag begonnen met dezelfde afstelling zoals ik in Apeldoorn ben geëindigd. Na het afstellen van de motor en de versnellingsbak voelde de auto al zeer goed aan, dit verraste mij aangezien ik meestal een hele andere afstelling gebruik voor Apeldoorn in vergelijking met Mach.

Omdat de auto zo goed was gelijk maar een nieuwe set banden gemonteerd en gekeken hoe snel die nou echt was. Ik reed toen gelijk een 16.27, een tijd die ik dit jaar nog niet gereden heb. :D
Toen ik de eerste set had op gegumd gelijk maar een tweede set gemonteerd en 1mm meer caster gegeven, de auto was nu nog iets sneller(16.22), maar erg nerveus.
Vanwege de omstandigheden (blaadjes en vuil op de baan) ben ik zeer tevreden met dit resultaat. Aankomend weekend is de laatste ronde van het clubkampioenschap en zal de grip waarschijnlijk hoger zijn vanwege de vele auto's op de baan.
Doel is om dan mijn persoonlijk record van 16.18 te gaan verbeteren. :cool:

Al met al ben ik zeer tevreden met de auto, zondag was de tweede dag dat ik met de auto op Mach reed en gelijk al bijna mijn persoonlijk record geëvenaard. :p
 
Laatst bewerkt:
zeker een "pimp mobile"... Blijf het wel jammer vinden dat er zo weinig "goede" shells zijn voor racen... kan tog nooit heel moeilijk zijn om nog 2 protoforms met andere vormen te maken...
 
zeker een "pimp mobile"... Blijf het wel jammer vinden dat er zo weinig "goede" shells zijn voor racen... kan tog nooit heel moeilijk zijn om nog 2 protoforms met andere vormen te maken...

Tegenwoordig zijn er veel verschillende body's geschikt voor racen, zeker meer dan tien soorten.
Dit zijn er zelfs te veel als je het mij vraagt aangezien je ze toch allemaal wilt testen om te kijken welke het beste bevalt. ;)


Afgelopen weekend trouwens het Mach clubkampioenschap binnengehaald met de auto. Auto was wederom super, had alleen wat motor problemen.
 
De gehele Capricorn lijn is nu ook in Nederland te krijgen.

Binnenkort een aantal foto's van de auto met alle nieuwe onderdelen. ;)
 
Back
Top