Cougar SV Problemen

  • Topicstarter Topicstarter atLihOp
  • Startdatum Startdatum
A

atLihOp

Guest
Hallo,

Ik heb net een Cougar SV aangeschaft en heb enkele problemen;

Mijn groot tandwiel (80) gaat steeds kapot. Ik zie telkens dat mijn tandwiel smelt in het binnenste gat. Dit is het gat die je over de meenemer moet plaatsen..
Maar hoe komt het dat dit steeds smelt ?

Ook als ik de cougar helemaal uitveer en dan gas geef komen de aandrijfassen uit mijn diff.. Ik heb dus teveel uitveer..
Kan ik dit oplossen..

Voor de rest gaat de auto echt super !!!

het zijn misschien stomme vragen maar ik rijd 1/5 Onroad en heb me net een 1/10 off-road aangeschaft voor tijdens de winter dus van 1/10 off-road weet ik niet veel..
 
Misschien je toe-in regelen dat je aandrijfassen niet meer eruit kunnen.

Heb je hem zelf gebouwd ? Misschien de sponsjes vergeten te steken als dit moest ?


Staat je gearmesh goed ? Spatie tussen spur en pinion.
 
Dat de gear smelt komt waarschijnlijk doordat de slipper te los staat. De handleiding vermeldt dat overigens ook.
Stel de slipper zo strak, dat de voorwielen bij maximaal accelereren op het circuit waar je rijdt, net los komen (wheely) Dan staat de slipper in 95% van de gevallen goed.

Als je de auto volgens de handleiding (ja daar is tie weer) hebt gebouwd is het niet mogelijk dat de assen uit de hubs komen bij het uitveren, ik heb net even bij mijn Cougar gekeken en daar zitten de assen bij maximaal uitveren nog ongeveer 4mm in de hubs.

Veel meer info over de Cougar kun je trouwens op het forum van Oople.com onder Schumacher vinden.
 
Ik had dat ook eerst gezegt hoor , ff nadenken en dan kwam in me op dat de Cougar 2wd was:D..
 
Ik had dat ook eerst gezegt hoor , ff nadenken en dan kwam in me op dat de Coudar 2wd was:D..

Toch niet zon hele vreemde suggestie dan...
Had ook niet door dat het 2WD was, maar beredeneerde dat hoe het mogenlijk is dat de as eruit komt en de arms zijn goed (dus niet te lang) kan het toch nooit zo zijn ze eruit komen zetten, mits de as te kort was (maar die is er natuurlijk niet bij 2WD)! Zijn de A-Arms wel even lang voor en achter?
 
Mijn groot tandwiel (80) gaat steeds kapot. Ik zie telkens dat mijn tandwiel smelt in het binnenste gat. Dit is het gat die je over de meenemer moet plaatsen..
Maar hoe komt het dat dit steeds smelt ?

Slipper te vast of te los? Waardoor tandwiel te warm loopt?

Ook als ik de cougar helemaal uitveer en dan gas geef komen de aandrijfassen uit mijn diff.. Ik heb dus teveel uitveer..
Kan ik dit oplossen..

Ja, hoewel ik het betwijfel met een standaard cougar, heeft je auto te veel
droop. ( uitveer ) Kan opgelost worden met limiters in de shocks.
Hoewel ik mijn twijfels hier over heb, daar ik nog nooit een standaard cougar
met dit probleem heb geweten. Misschien handleiding toch nog is even nakijken
of alles juist gebouwd is?


Voor de rest gaat de auto echt super !!!

het zijn misschien stomme vragen maar ik rijd 1/5 Onroad en heb me net een 1/10 off-road aangeschaft voor tijdens de winter dus van 1/10 off-road weet ik niet veel..

Antwoorden in het rood.
EDIT: Blijkbaar was Hansie me al voor in het Cougar CV topic! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens proberen met de slipper vast te zetten.

Heb ook gehoord dat ik de diff losser moet zetten en de slipper zeer vast.. klopt dit ?

het probleem met de uitveer; ik heb alles correct gebouwd zoals in de handleiding..
 
Heb ook gehoord dat ik de diff losser moet zetten en de slipper zeer vast.. klopt dit ?

Aaaaaaaaaaaaaah NEEE! Niet doen! Dat is goed voor alles naar de ***** te rijden!

De gouden regel is: Spur vasthouden; aan 1 wiel draaien terwijl het andere wiel
geblokkeerd staat. Op deze moment moet de slipper zachtjes doordraaien,
en NIET de diff! ! ! !
 
Je kan het beste je differentieel bouwen en deze zo vast draaien dat wanneer je de outdrives blokkeert (2 schroevendraaiers erdoor) en je je diff-gear met je handen heel stevig probeert te draaien deze net niet slipt. Dan staat je differentieel goed.

Nu moet je ervoor zorgen dat je slipper eerder slipt dan het differentieel. Dit kan je het beste doen door je auto op de baan te zetten en je slipper zo afstellen dat deze +-1 a 2 meter slipt. Laat je je slipper losser staan dan word er door de wrijving enorm veel warmte gegenereerd en dit kan de oorzaak zijn voor de gesmolten spur. Staat hij te strak dan gaat je differentieel slippen en/of krijg je overmatige slijtage.

De aandrijfassen hoort uit de doos geen probleem zijn. Check je camber of deze goed staat. Controleer anders ook is de lengte van je aandrijfassen deze horen (zo uit mijn hoofd) 60.5mm te zijn, dit staat op de assen geschreven.

Succes ;)
 
Aaaaaaaaaaaaaah NEEE! Niet doen! Dat is goed voor alles naar de ***** te rijden!

De gouden regel is: Spur vasthouden; aan 1 wiel draaien terwijl het andere wiel
geblokkeerd staat. Op deze moment moet de slipper zachtjes doordraaien,
en NIET de diff! ! ! !

Ik doe het altijd: spur vasthouden, auto met de aangedreven wielen op de grond (tapijt werkt beter!) vooruit drukken, en dan moet deze met wat moeite door de slipper heen draaien. :) tot nu toe nog geen slipper of spur mee kapot gemaakt.
(maar als ik je post goed begrijp komt dit toch op hetzelfde neer. )

en idd, diff mag absoluut niet slippen. dan smelt het tandwiel in no-time! (of als je een metalen tanwiel hebt, gaan de kogeltjes kapot.)

Ik heb zelf in ieder geval de slipper zo staan dat deze bij het accelereren nooit slipt.. (behalve bij onbenullig veel gas geven op een ondergrond met veel grip)
 
bedankt voor de nuttige informatie. ik ga dit zeker eens proberen ;) !
(hopelijk is het probleem dan opgelost)

Kan het ook niet zijn doordat de rem te hard staat ingesteld ? dat die te hard blokkeert ?
 
Ik zie dat ge van Gent zijt, als ge wilt kan ik er wel eens naar zien. (ma->do)

Ja idd, eigenlijk van Gentbrugge. Ik heb nu een spur gear besteld. dus denk dat ik die woensdag zal krijgen..
Ja zou natuurlijk zeer vriendelijk zijn als je dit wilt doen. :eek:
anders donderdag?

ik stuur je mn e-mail adres.
 
Back
Top