Hoe kan ik mijn Rotorhead goed afstellen ?

  • Topicstarter Topicstarter One-day-fly
  • Startdatum Startdatum
O

One-day-fly

Guest
Ik blijf er al een tijdje mee klote maar het lukt me niet goed.
Welke video ik ook bekijk het lukt niet helemaal.

Het probleem is dat de bladen niet recht komen te staan. (ik weet niet hoe je het in de juiste termen noemt) maar de 1 is wat naar links gekanteld en de andere naar rechts. (als ik de bladen inklap is er dus een enorm hoogte verschil)

ik heb alles naar het midden getrimd alle sticks staan in het midden. Ik heb de video van Bob White bekeken (het bouwen van de Trex 450 pro) (ik heb een Copterx 450 pro TT)

Zover ik begrepen heb moet ik zorgen dat de de servo's 90 graden staan.(heb ik) Daarna de swashplate links alle 3 gelijk maken (31mm) vervolgens de bovenste links op 20.5 mm lengte maken. en dan kijken of het gat waar het blad mee vast komt te zitten gelijk is met de main shaft.

Als ik beide links de zelfde maat hou dan gaat dit nooit niet lukken en blijven de bladen gekanteld staan.

Hoe richt ik de Rotorhead goed uit ? heeft iemand de maten van een CopterX 450 pro ? of handige tips ?
 
Nog een tip, kijk niet naar opgegeven maten. Deze kunnen per heli afwijken.
De kop van de 450 pro heeft ook een aantal links die niet in afstand aan zijn te passen. Dus zul je het grotendeels met de hoogte van de swash moeten doen en met de links van de swash naar de mixer arms.

Kijk welke er aangepast moeten worden, ook al heb je de juiste maten volgens de handleiding. Het maakt niet uit als je op andere waarden uitkomt, zo lang je maar een beetje in de buurt zit.

Succes!

Tim
 
De stappen die ik heb ondernomen waren de volgende.
Allereerst heb ik gezorgd dat de swashplate horizontaal ligt. Dit kun je doen door de 3 linken van de servo's die de swash aansturen even lang zijn conform wat wordt aangegeven in de handleiding van bv de Trex 450. Daarnaast zorg je ervoor dat de servo's op de swash allemaal op 90 graden staan en de links op de roll en nick servo's in hetzelfde gaatje zitten van de servohevel.
Als dit is gebeurd dan kan het niet anders dat de beide rotorbladen dezelfde hoeveelheid graden pitch hebben. Als dit zo is moet je alleen nog inregelen dat bij de juiste stand van de pitchknuppel de gewenste hoeveelheid pitch op de rotorbladen zit. Ik zelf heb bij pitchkuppel minimaal (helemaal beneden) een pitch op de bladen van -2 graden, bij de knuppel midden een pitch van 5-6 graden en bij pitchknuppel maximaal een pitch van ongeveer 12 graden. Let wel op dat je de hoek meet t.o.v. de flybar. Als jouw flybar horizontaal staat dan moeten de bladen eenzelfde hoek t.o.v. deze flybar hebben, vooropgesteld dat de links allemaal even lang zijn voor beide rotorblad aansturingen van de swash naar de mixerarms en van de mixerarms naar de blade holders.
Daarnaast heb je zoals Molen terecht aangeeft een pitchgauge nodig om de pitch goed af te stellen.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Pitch gauge, handig tooltje om de graden te meten.

Die heb ik, maar ik begrijp niet goed wat er wanneer veranderd moet worden ? wanneer bv. de swash links en wanneer de links naar de mixer arms ?

Moet ik eerst de swashplate links zo afstellen dat de swash recht is ? en hoe meet ik dit ? is daar een tool voor ? En daarna de Tail holder uitlijnen op de mainshaft ? of meteen de bladen er op en dan de pich gauge er op en aan de hand van hem afstellen ?

Verder tolt de heli rond en krijg ik dit niet goed afgesteld ! Alles lijkt volgens de aanwijzingen goed te staan. maar ik krijg hem niet goed afgesteld. Moet ik iets op de Gyro veranderen of iets in mijn zender afstellen of anders zetten ? )ik heb de Futaba 7c zender.

Veel lastige en waarschijnlijk achteraf onnozele vragen maar ik kom er even niet uit.
 
en de links op de roll servo's in hetzelfde gaatje zitten van de servohevel. Houd rekening dat de arm van de nickservo naar de swash groter is dan de arm van de roll servo's naar de swash. Dit betekent dat als je de link voor alle drie de servo's op hetzelfde gaatje zet, dat bij dezelfde servo uitslag de nickservo een kleinere kanteling van de swash tot gevolg heeft. Bij mijn HK500 is de arm van de nickaansturing op de swash 2x zo groot als de arm van beide rollaansturingen.

Dit is niet juist!
De afstanden van het hart van de servo(draaipunt van de arm) naar de ball op de servo arm moeten op alle servo's gelijk zijn. Anders gaat de swash niet gelijkmatig op en neer en zijn de torsie en snelheid van de servo's niet eerlijk verdeeld over de swash. Als de swash niet de juist kanteling maakt, dan is de mixing verkeerd ingesteld (bijv 140 ipv 120 gr CCPM).

Tim de Boer
 
Dit is niet juist!
De afstanden van het hart van de servo(draaipunt van de arm) naar de ball op de servo arm moeten op alle servo's gelijk zijn. Anders gaat de swash niet gelijkmatig op en neer en zijn de torsie en snelheid van de servo's niet eerlijk verdeeld over de swash. Als de swash niet de juist kanteling maakt, dan is de mixing verkeerd ingesteld (bijv 140 ipv 120 gr CCPM).

Tim de Boer

Tim,

Klopt wat je schrijft. Ik ben abuis en zal mijn stukje even aanpassen.

Han
 
andere tip is wen je aan te leren vliegen met MIDSTICK O graden pitch. je hooverd dan rond 3 kwart stick, heb je later veel profijt van als je verder bent en beter word, hoef je niet opnieuw te leren vliegen als je met ,lineare pitch curves gaat vliegen

just my 2cts

waar kom je vandaan one day fly? help je graag op weg met je setup
 
Laatst bewerkt:
andere tip is wen je aan te leren vliegen met MIDSTICK O graden pitch. je hooverd dan rond 3 kwart stick, heb je later veel profijt van als je verder bent en beter word, hoef je niet opnieuw te leren vliegen als je met ,lineare pitch curves gaat vliegen

just my 2cts

waar kom je vandaan one day fly? help je graag op weg met je setup

Handige tip die ik zeker ga gebruiken.
Ik kom uit Rotterdam vandaan en woon nu in zuid-Limburg. Een stukje van Den Bosch af.
 
Zolang je je heli maar splinternieuw hebt gekocht, dan heb je geen bijmelkaargeschraapte onderdeeltjes.
Neem nou je mainblades, die moeten gebalanceerd worden, zonder dit zul je je heli nooit goed af kunnen stellen, want ook al staat ie goed, wobbelt ie nog door het balansverschil in de blades.
Als je 2 blades van verschillende setjes bij elkaar gebruikt matchen ze niet!!!

De linkjes afstellen : zolang je geen binding hebt boven of beneden met sturen zit je goed, de maat maakt niet uit zoals Tim al zei, en zolang die pitch maar op 0 staat als je de stick neutraal hebt, en alle linkjes in spiegelbeeld gelijk zijn.

LET OP : ALTIJD MOTOR LOSHALEN ALVORENS HELI IN HUIS AANZETTEN.
De 3 kabeltjes even loshalen, heel makkelijk.

LET OP : BLADE TRACKING IS ONZIN, LEVENSGEVAARLIJK EN OVERBODIG!!!
Als je goed alles hebt staan, hoef je geen blade tracking te doen.
Het is heel simpel : linkje 1 slag omhoogdraaien of omlaag, tussenin gaat niet.
Die filmpjes op youtube kun je inelkgeval niet vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
De stappen die ik heb ondernomen waren de volgende.
Allereerst heb ik gezorgd dat de swashplate horizontaal ligt. Dit kun je doen door de 3 linken van de servo's die de swash aansturen even lang zijn conform wat wordt aangegeven in de handleiding van bv de Trex 450. Daarnaast zorg je ervoor dat de servo's op de swash allemaal op 90 graden staan en de links op de roll en nick servo's in hetzelfde gaatje zitten van de servohevel.
Als dit is gebeurd dan kan het niet anders dat de beide rotorbladen dezelfde hoeveelheid graden pitch hebben. Als dit zo is moet je alleen nog inregelen dat bij de juiste stand van de pitchknuppel de gewenste hoeveelheid pitch op de rotorbladen zit. Ik zelf heb bij pitchkuppel minimaal (helemaal beneden) een pitch op de bladen van -2 graden, bij de knuppel midden een pitch van 5-6 graden en bij pitchknuppel maximaal een pitch van ongeveer 12 graden. Let wel op dat je de hoek meet t.o.v. de flybar. Als jouw flybar horizontaal staat dan moeten de bladen eenzelfde hoek t.o.v. deze flybar hebben, vooropgesteld dat de links allemaal even lang zijn voor beide rotorblad aansturingen van de swash naar de mixerarms en van de mixerarms naar de blade holders.
Daarnaast heb je zoals Molen terecht aangeeft een pitchgauge nodig om de pitch goed af te stellen.

Succes.

Misschien een vreemde vraag. Maar de Flybars wanneer staan deze horizontaal ? als ik de heli neer zet dan kan ik de flybars naar voren en naar achter kantelen ! is horizontaal dan op het oog zetten of t.o.v het één of het ander aan de heli ?
En hoe moet ik indien de graden niet kloppen ze af stellen ? met de links van de mixer arms ?

Alvast bedankt

Oja het tollen van de staart is opgelost door de Gyro op reverse te zetten.
Ik weet niet of dit goed is of dat ik iets aan mijn zender had moeten veranderen, maar stil blijft hij nu wel.
 
Misschien een vreemde vraag. Maar de Flybars wanneer staan deze horizontaal ? als ik de heli neer zet dan kan ik de flybars naar voren en naar achter kantelen ! is horizontaal dan op het oog zetten of t.o.v het één of het ander aan de heli ?
En hoe moet ik indien de graden niet kloppen ze af stellen ? met de links van de mixer arms ?

Alvast bedankt

Oja het tollen van de staart is opgelost door de Gyro op reverse te zetten.
Ik weet niet of dit goed is of dat ik iets aan mijn zender had moeten veranderen, maar stil blijft hij nu wel.


Ik heb het alsvolgt gedaan. De rotorbladen heb ik in de lengterichting van de heli staan wat betekent dat de flybar haaks op deze lengterichting staat. Je zet deze flybar op het oog horizontaal. Nu zet je de pitchgauge op één van de rotorbladen en je kijkt van de neus naar de staart van de heli. De onderkant van de pitchgauge moet dan evenwijdig lopen aan de flybar. Dan kun je de graden aflezen hoeveel pitch het rotorblad heeft. Nu kun je afhankelijk van je pitchknuppel positie de graden bijstellen door op de zender door bv. de middenstand van de servo aan te passen etc. Afhankelijk van wat je wilt gebruiken 3 of 5 punts pitch curve moet je bij ieder van deze knuppelstanden de gewenste pitch van de rotorbladen inregelen op de zender. Ik heb zelf niets aan de links te behoeven doen. Het zijn instellingen op je zender.
Als ik je een raad mag geven ga bij iemand langs in de buurt die ervaring heeft met heli's. Die helpt je zo op gang.

Suc6
 
LET OP : BLADE TRACKING IS ONZIN, LEVENSGEVAARLIJK EN OVERBODIG!!!
Als je goed alles hebt staan, hoef je geen blade tracking te doen.
Het is heel simpel : linkje 1 slag omhoogdraaien of omlaag, tussenin gaat niet.
Die filmpjes op youtube kun je inelkgeval niet vertrouwen.

Molen, alles wat je in deze discussie gezegd hebt, ben ik het helemaal mee eens, behalve deze opmerking....

Bladetracking is ABSOLUUT geen onzin, NIET overbodig, en als je het op de juiste manier doet, ook niet levensgevaarlijk, maar:
1) als je je tracking niet op orde hebt, kost het je vroeg of laat een heli
2) als je je tracking niet in orde KRIJGT is er op 100% zeker iets niet in orde met je heli

Een goed sporende rotor stuurt voelbaar en merkbaar beter, kost minder vermogen (dus langer vliegen) en belast je servo's ook minder, en verlaagt in het algemeen het trillingsnveau, waardoor ook de hekrotor efectiever word.

Bij sommige heli's krijg je de tracking niet goed, maar dat betekent NIET "dat het dan zo hoort".... Het betekent dat je heli gewoon van slechte kwaliteit is, OF dat je rotorkop schade of speling heeft. In een heel zeldzaam geval zijn je bladen niet goed.

Groet, Bert
 
ok, ik heb weer een hoop geleerd.

Als alles goed is ga ik zaterdag een kijkje nemen als Gehova zijn heli uit gaat laten. Via Mail heeft hij mij al een hoop bijgeleerd en ik hoop zaterdag nog wat wijzer te worden en vooral de Heli eens goed door de lucht te zien gaan.

Bedankt !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok, ik heb weer een hoop geleerd.

Als alles goed is ga ik zaterdag een kijkje nemen als Gehova zijn heli uit gaat late. Via Mail heeft hij mij al een hoop bijgeleerd en ik hoop zaterdag nog wat wijzer te worden en vooral de Heli eens goed door de lucht te zien gaan.

Bedankt !


Graag gedaan, jij hebt na zaterdag een perfect afgestelde heli, en hoop kennis!!!!

Je zender zal geen geheimen meer voor je hebben, en als ik het goed doe is het afstellen van je heli ook geen abracadabra meer :thumbsup:.

gr Gerard
 
Waarom/waardoor is blade-tracking levensgevaarlijk?

Als je het vaker hebt gedaan zit er weinig gevaar aan vast, maar ik kan me voorstellen dat het aardig gevaarlijk kan zijn als beginner om naar rond spinnende bladen te kijken.

:sniper::tank:
 
Back
Top