Nieuwe profielen II: RO-8 profiel

om even verder in te gaan op turbulatoren.

ikzelf ken er nog niets van, maar ik heb gehoord dat deze op 45% van de koorde moeten komen?
maar bij de turbo van bas, zitten deze gewoon recht geplakt, net voor de rolroeren.

is er een juiste plaats?
 
om even verder in te gaan op turbulatoren.

ikzelf ken er nog niets van, maar ik heb gehoord dat deze op 45% van de koorde moeten komen?
maar bij de turbo van bas, zitten deze gewoon recht geplakt, net voor de rolroeren.

is er een juiste plaats?

Didier,

de juiste lokatie is afhankelijk van veel factoren. Op de Turbo 2007 van bas zitten ze op de juiste plaats. Plaats je ze verder naar voren dan geeft het meer weerstand tijdens de start en tijdens snel vliegen, plaats je ze verder naar achteren dan werken ze niet meer.

Bas
 
Didier,

de juiste lokatie is afhankelijk van veel factoren. Op de Turbo 2007 van bas zitten ze op de juiste plaats. Plaats je ze verder naar voren dan geeft het meer weerstand tijdens de start en tijdens snel vliegen, plaats je ze verder naar achteren dan werken ze niet meer.

Bas


dus die 45% van de koorde kan ook waar zijn?
ware het niet dat dit misschien bedoelt is op een toestel van (ik zeg maar iets) 4meter span?
lijkt me interessant, ik denk dat ik hier eens een paar avonden opzoekwerk ga naar doen.

maar nu weer on topic voor wubbe de "wubbes" krijgt.
(ja dat woordje word dus echt gebruikt hier in belgisch limburg! :p )
 
Wubbes?

maar nu weer on topic voor wubbe de "wubbes" krijgt.
(ja dat woordje word dus echt gebruikt hier in belgisch limburg! :p )
:rolling:

Hee, Didier. Je hebt het hier toch over profielen? Daar gaat dit draadje toch zo ongeveer over?
Zo streng ben ik nu ook weer niet ;)
 
even voor de noorderburen....
de "wubbes" krijgen is het op je zenuwen krijgen van iets of iemand :)

maar als turbulatoren zo belangrijk zijn... waarom word dit dan niet standaard op ieder model getest (en toegepast) dat nieuw uitkomt?
volgens mij omdat de tijd die er in de tests kruipt te lang is?
 
Er wordt ook wel eens gezegd dat turbulatoren NIET nodig zijn op goede vleugels. Daarom plak ik zo graag turbulatoren!!

man man... het word tijd dat je na 13? tantalussen toch wat bijgeleerd hebt...
(ofwel zijn turbulatoren het geheim tot jarenlange winst?)
 
Bas,
Het is duidelijk, met simpel een draadje op een vleugel plakken zal het niet zo lukken.
Die die separation-bubblel zal ook optreden bij AG03 en een smalle koorde.
Ik denk dat de turbulatoreffecten het gemakkelijkst te testen valt bij een mini.

Hier heb ik een leuke link over turbulators bij een model Nimbus-4.
Een heel dik HQ-profiel. Koordes van 150 tot 40 cm !
Hij racet er mee alsof het een mini is.
Nimbus 4D improvement
Met het filmpje laat hij zien dat turbulators, op de juiste wijze toegepast,
de bestuurbaarheid ten goede komt.

Loet,
Als ik je zie vliegen dan denk ik dat je prima profielen hebt.
Je hebt toch ook modellen gemaakt met smalle koordes ?
Ik kan het echter niet terug vinden op het internet.
Heb je die ook uitgeprobeerd met turbulators ?
kan je er wat over op het forum zetten ?


Welke turbulator zou het beste te zijn voor een
experimentele mini ? Noppenband, ZigZagtape, een draadje
of een stoeprandje op de vleugel ?

Buizerd
 
Je hebt toch ook modellen gemaakt met smalle koordes ?
Ik kan het echter niet terug vinden op het internet.
Heb je die ook uitgeprobeerd met turbulators ?
kan je er wat over op het forum zetten ?
Buizerd

Ik heb inderdaad ook 2 modellen gemaakt met smalle koorde. Die heb ik ook voorzien van turbulatoren op het laatste stukje van de vleugel (20-30 cm).
Dit doe ik als ik het gevoel heb dat de vleugel te makkelijk overtrekt bij langzaam vliegen of wegvalt als ik in een bocht vlieg (ook te langzaam vliegen dus)
De turbulatoren maken het model een stuk beter bij langzaam vliegen.
Nadelige gevolgen door het plakken van turbulatoren heb ik voor mijn gevoel niet.
Dit was al weer 3 jaar geleden dat ik de smalle koordes had.
Dit jaar ben ik weer eens turbulatoren gaan plakken op een aantal modellen.
Mijn ervaringen zijn overwegend positief maar ik zal ze niet zo maar meteen op een nieuwe vleugel plakken!!

Loet
 
reden dat ik turbulatoren op m'n Twister 2 heb geplakt is dat de rolroeren direkter aanvoelen tijdens extreem langzaam vliegen. Ook ik merk geen nadelige gevolgen. Vanuit theoretisch oogpunt zou het toestel door de turbulatoren iets meer weerstand hebben tijdens snel vliegen (en dus ook tijdens de start).

Bas

a3436452-30-Twister%202%20with%20turbulator.jpg


a3437009-228-Angle%20of%20peg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bas en Loet,
Jullie bevindingen zijn belangrijk. Je kunt dus zeggen dat bij de
juiste plaatsing turbulators op flapperon-DLG's bij lage
snelheid de bestuurbaarheid ten goede komt.

Hoe smal kunnen de koordes zijn bij een nog goed vliegend model ?
Wat is de winst in deadair ?
Als het van komt, ga ik aan de slag met 1-meterzwevers
met verschillende koordes en Z-band.
Maar ja dat is wel veel werk.

Buizerd
 
Bas en Loet,
Jullie bevindingen zijn belangrijk. Je kunt dus zeggen dat bij de
juiste plaatsing turbulators op flapperon-DLG's bij lage
snelheid de bestuurbaarheid ten goede komt.

Dit is waarschijnlijk afhankelijk van het ontwerp van de DLG. Bij de toestellen die Loet en ik gebruiken lijkt bovenstaande correct. Zoals ik eerder heb aangegeven gaat gebruik van een turbulator ten kostte van presaties bij snel vliegen.

Hoe smal kunnen de koordes zijn bij een nog goed vliegend model ?
Wat is de winst in deadair ?
Als het van komt, ga ik aan de slag met 1-meterzwevers
met verschillende koordes en Z-band.
Maar ja dat is wel veel werk.

Buizerd

De minimaal benodigde koorde is afhankelijk van de vleugelbelasting en het kritisch Reynoldsgetal van het gebruikte profiel.

Bas
 
Ik weet niet hoever het kritische Reynoldsgetal verlaagd kan worden bij AG03 met een
geoptimaliseerde turbulator. Met een windtunnel kan dat goed uitgezocht worden.
Heb ik niet. Als het met Ram3 en verschillende koordes er van komt, laat ik het zeker
horen.

Buizerd
 
Back
Top