Lipo niet vol ?

Hoi,
Ik heb bij hobbyking een paar lipo's gekocht van
flightmax 20C 2cel 5000 Mah.
Maar nu elke x als ik ze op gaat laden gaat er maar 3300 Mah in ...?
Is dit nu normaal omdat je de lipo's niet helemaal leeg rijd?
Hebben meer lipo's dit?
Ik heb ze in een e-revo brushless zitten en de lipo cut off staat op 3,3 v per cel (weet niet of die info nodig is maar goed)...
Mvg Stafford
 
Dat is niet normaal.
Bij een nieuwe lipo met de 3.3V cut off, zou hij er gewoon 5000mAh (beetje meer of minder) in moeten pompen.
Als je cut off erg hoog zou staan, dan zal hij er wel minder in laden. 3.3V is aan de veilige kant, dus je zal meestal iets minder dan 5000mAh laden (schat zo tussen de 4500 en 4800, maar dat verschilt per lipo).

Ergens gaat dus iets fout en ik vermoed dat dit een instelling in de lader is.

Let even goed op dat je een lipo moet laden naar 4.2V per cel. Dus niet 3.7V!
Jouw 2S lipo's moeten dus geladen worden tot 8.4V.
Het kan ook zijn dat er een beveiliging in je lader geactiveerd is (in geval van overladen) en dat deze op 3300mAh ingesteld staat. Hij stopt dan bij precies 3300mAh.
Het kan ook een tijds beveiliging zijn. Hij stopt dan na bijvoorbeeld precies 60 minuten laden.
Zorg dus dat deze beveiligingen iets hoger staan.
Op de mAh beveiliging doe ik meestal 10% meer. Dus voor 5000mAh accu's op 5500 zetten.
Afhankelijk met hoeveel C (en dus hoeveel ampere) je laad, moet je de tijd op iets meer zetten. Bij 1C laden (met 5A bij jouw accu) moet de tijd op iets meer dan een uur staan. Theoretisch doet ie er een uur over, maar in praktijk duurt het iets langer. Zet hem dan op bijvoorbeeld 90 minuten.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik gaat de instellingen even nakijken !
Hartstikke bedankt voor je uitleg !
super daar kan ik wat mee
Mvg Stafford

Net ff de oplader nagekeken (instellingen) en idd hij stond op 3300 !!!
PIR3lly nogmaals hartstikke bedankt !!!
Ik gaat laden :d

Mvg Stafford
 
Laatst bewerkt:
Niet om het een of ander maar volgens mij mag je maar maximaal 75~80% van je mah waarde terugladen. Wanneer er meer terug in gaat heb je ze feitelijk te ver leeg getrokken en gaat de levensduur drastisch omlaag.

Bij een 5000mah pakket moet je er dus op mikken om maximaal 4000mah er terug in te stoppen.

Die low voltage cut is alleen een veiligheidssysteem en moet naar mijn mening niet gebruikt worden als indicatie dat je moet stoppen. Dan heb je je lipo al te ver ontladen. Met mijn heli heb ik zelfs geen LVC ingesteld staan maar vlieg ik gewoon op de timer. Mijn lipos geven dan nog rond de 3,75V zonder belasting. En er gaat ongeveer 73% van de capaciteit terug in.
 
Nee, dat klopt volgens mij niet helemaal.
Volgens vele merken is 3.2V een hele normale lipo cut-off. Daarmee doe je een lipo absoluut geen kwaad. Pas als je lange tijd onder de 3V komt kun je een lipo beschadigen.
Die van mij staat dus met 3.3V aan de veilige kant. Hij komt dus in als onder belasting het voltage per cel onder de 3.3V valt. Dit resulteerd in een voltage zonder belasting van zo'n 3.5-3.7V met mijn 30C lipo's.
Met nieuwe lipo met de afslag op 3.3V gaat bij mij na laden altijd weer tot de specificaties vol. Dus bij een 5800mAh gaat er ook weer 5800mAh in.

Als ze eenmaal wat ouder worden en vaak gebruikt zijn, zal het wat minder zijn. Mijn veel gebruikte bijna een jaar oude 5800mAh zippy's laad ik (met de cut-off op 3.3V) nog steeds tot zo'n 5400mAh.

Dit is natuurlijk wel allemaal bij het gebruik van auto's. Op het moment dat de lvc in komt, kun je gelijk stoppen.
Met vliegtuigen of heli's is het wat anders. Daar moet je nog landen en dan is het misschien wel verstandig wat eerder te stoppen en met een timer oid. te werken.

Dit is overigens een lijstje die ik van het net geplukt heb. Het gaat hier om voltages in rust toestand:
4.20v = 100% 12.6v
4.03v = 76% 12.09v
3.86v = 52% 11.58v
3.83v = 42% 11.49v
3.79v = 30% 11.37v
3.70v = 11% 11.1v
3.60v = 0% 10.8v
Dit zou dus betekenen dat als je lipo in rust nog 3.6V per cel heeft, je de opgegeven capaciteit weer terug moet kunnen laden.
 
Laatst bewerkt:
Dit komt van de hyperion website

Discharge - Analysis of damaged packs returned to us by users shows that nearly 70% have suffered from "capacity over-discharge" conditions. This simply means that the pack has been run too long, allowing resting voltage to fall too low. Such damage is visible upon cell inspection at the factory. Every type of battery has a minimum recommended discharge level. For example, even deep-cycle lead-acid batteries should not be regularly discharged down to less than 30%~40% of capacity. In the case of lithium polymer, it is best practice to always leave 20% of rated capacity in the pack at the end of a flight, with 10% as an absolute minimum.

To avoid capacity over-discharge, we recommend the setting of an appropriate cut-off voltage (LVC) AND the use of a transmitter flight timer. For LVC, the appropriate voltage cut-off depends in large on how high the max and average discharge rates are. For very high discharge applications, like F5B competition, something around 3.2V (or even lower) may be desirable. For standard aerobatic flight, start at 3.4V to 3.5V/cell, and set your timer to 4 minutes initially. Then note the capacity charged back IN to the pack on next charge. If the pack is 1000mAh, for example, there should be no more than 800mAh charged back in, meaning that 200mAh remained at the end of the flight (20% of capacity). If the charged IN capacity is less than 800mAh, set the timer a little longer, and check again the next flight. Of course, having the Hyperion Emeter II Remote Data Logger (RDU) makes this even easier, as you can more accurately log the exact mAh Out used each flight and make quick adjustments...
Hyperion G3 Lithium Polymer Battery Packs

Oftewel, er wordt aangeraden maximaal 80% van de capaciteit terug te laden. En je LVC waarde is afhankelijk van de toepassing. Hoeveel A trekken jullie autos uit de lipo? Hoe meer A hoe lager je LVC zou kunnen staan. Want bij meer A zakt het voltage verder in. En eigenlijk is het belaste voltage dus geen goede maat voor de staat van ontlading IMHO.
 
Klopt inderdaad wat er gezegd wordt en wat jij eerst ook vermeldde.
Het is echter een "aan te raden" methode. Het zegt niet dat je het zo moet doen.
Door die methode te gebruiken ben je er zeker van dat je nooit te laag zult uitkomen. Nadeel is wel dat je niet alles gebruikt wat de lipo kan leveren, maar veilig is het zeker.

Een MMM systeem in bijvoorbeeld de Revo kan 120A trekken met uitschieters tot bijna 200A (standing backflips en dat soort ongein, hier een grafiekje).

Het instellen van de lvc is voor elke applicatie anders. Zolang je het voltage niet onder die 3.6V in rust krijgt, zal je lipo het lang genoeg goed blijven doen.
 
Laatst bewerkt:
Citaat:
4.20v = 100% 12.6v
4.03v = 76% 12.09v
3.86v = 52% 11.58v
3.83v = 42% 11.49v
3.79v = 30% 11.37v
3.70v = 11% 11.1v
3.60v = 0% 10.8v


Dit aub zo snel mogelijk vergeten!! verschilt 1, per lipos, 2 per gebruikte soort lipos, 3 bij de behandeling(wat je er mee doet) van de lipo's. het aantal C wat ze aankunnen, en de enige maatstaf voor de gebruikte capaciteit is het aantal mAh's wat er in kan/gaat!!!
 
Rustig maar... geen stress.
Het was meer een voorbeeld (zoals gezegd, "van het net geplukt").

Om het even simpel te maken.
Bij een brushless e-revo met zippy of turnigy lipo's (die de topic starter en ik gebruiken) is het voldoende om de lvc op 3.3V te zetten en zou de lader daarna er weer ongeveer dezelfde capaciteit in moeten laden als op de accu staat aangegeven.

Laat ik nu verder maar stoppen, want we gaan weer veel te ver off-topic terwijl het probleem allang opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
De meeste voltage analyzers, gaan wel uit van dat staatje.
En worden veelvuldig gebruikt, en geven een zeer goede RICHTLIJN over de capaciteit van je lipo.

Dit zijn degene, welke de rest cap. in procenten weergeeft.
 
Dit aub zo snel mogelijk vergeten!! verschilt 1, per lipos, 2 per gebruikte soort lipos, 3 bij de behandeling(wat je er mee doet) van de lipo's. het aantal C wat ze aankunnen, en de enige maatstaf voor de gebruikte capaciteit is het aantal mAh's wat er in kan/gaat!!!
Waarom vergeten? Dan zou je geen enkele LiPo lader meer kunnen gebruiken omdat AL deze laders stoppen met het laden wanneer een celspanning van 4,235V is bereikt.

Die spanningen zijn wel degelijk een zeer redelijke richtlijn voor de nog aanwezige lading. Het enige probleem is hoe je die spanning meet. Onbelast meten is niet helemaal juist want dan hebben accu's (ook LiPo's) de neiging te herstellen. Na belast te zijn zal de spanning weer oplopen als je de belasting los neemt. Tijdens het laden zal de spanning weer inzakken wanneer je de lader los neemt. Dus wanneer meten?
Dat is en blijft lastig. De algemene opvatting is wel dat je het onder belasting moet meten maar hoe hoog moet die belasting dan zijn?
Vragen, vragen, vragen allemaal vragen. Persoonlijk zou ik zeggen belast de accu met 1C om te meten. Bij die belasting zullen de in het lijstje opgegeven spanningen zeer behoorlijk kloppen.

Meten hoeveel mAh de lader in de accu stopt tijdens het laden is de meest ONNAUWKEURIGE manier van bepalen hoeveel er in die accu zit. Je weet namelijk absoluut niet hoeveel lading er daadwerkelijk in de accu is opgeslagen. Ik heb het al vele keren eerder geschreven dat veel te veel mensen zich blind staren op wat de lader aangeeft als hij klaar is met het laden. Hierbij wordt vergeten dat een deel van die energie nodig is om de rest op te slaan. En dat er daarnaast ook nog verliezen zijn. Dat is allemaal energie die wel in de accu wordt gestopt maar NIET wordt opgeslagen.
Maak van elke accu eens een lijst en schrijf daar op hoeveel de lader aangeeft in de accu gestopt te hebben. Je zal zien dat na verloop van tijd er steeds meer in die accu gestopt wordt. Je zal ook merken dat de accu's steeds minder gaan presteren. Meer in de accu stoppen en minder eruit. De accu wordt slechter en het rendement loopt terug.
Gek genoeg zullen de spanningen die in het tabelletje staan nog steeds blijken te kloppen.

Het is inderdaad een feit dat de meest nauwkeurige aanduiding is de accu ontladen en meten hoeveel mAh er uit gehaald kan worden. Maar ja, als je dan tot de minimum spanning ontlaad zal je eigenlijk al te ver ontladen omdat het beter is voor de accu om er zo rond de 20% in te laten zitten.
Voor de "veiligheid" kan je dus beter de spanning aanhouden en stoppen wanneer de spanning overeen komt met ongeveer 20% lading. Dat zal zo om en nabij de 3,75V zijn.
Maar denk er om dat er altijd een marge is en dat het zo goed als onmogelijk is om exact te bepalen hoeveel lading een accu (nog) bevat. Het zal altijd een benadering zijn en blijven, maar dat is goed genoeg.
 
Back
Top