ASK-21 Topp-Rippin

Fotor

Forum veteraan
Afgelopen weekend heb ik een ASK-21 van Top-Rippin overgenomen. Aangezien op dit forum (noch op buitenlandse fora) nog geen info te vinden is zal ik hier mijn ervaringen delen.

Website Topp-Rippin.
Spanwijdte: 3 meter
Gewicht: ca 3,5 kg (deze is gemotoriseerd, het origineel is ongetwijfeld wat lichter)
Vleugelbelasting ca 64 g/dm2
Profiel: Wortmann

De enige info op de site van de fabrikant: "Die ASK 21 - Doppelsitzer, sehr formschön ist der Semi-Sale Nachbau des bekannten Originals, sie hat einen großen Geschwindigkeitsbereich, ist äußerst wendig und Kunstflug tauglich, mir der großen V- Form ist sie auch für den Anfänger geeignet."

full


full


full


full


full


Origineel is het model niet uitgerust met motor, dat heeft de vorige eigenaar gedaan. In dit model zit een Flyware MAX-F6 motor, vliegt op 3S lipo met 13x8 propeller.
Er zit normaal een wiel onder het model (zie foto hierboven), deze is door de vorige eigenaar verwijderd omdat hij na landingen op de helling vaak doorrolde.

Voorgenomen veranderingen aan het model:
- Aanbrengen hoofdwiel en voorwiel. Deze horen voor mij de ASK-21, ze zijn beeldbepalend voor dit vliegtuig. Het hoofdwiel maak ik indien mogelijk makkelijk verwijderbaar of met rem om bovengenoemde reden (landen op de helling).
- Aanbrengen sleepkoppeling. Ik moet nog even kijken of de prop verwijderd moet worden bij het slepen zodat de kabel er niet in kan haken. Misschien maak ik wel een soort opzetneusje dat makkelijk verwisseld kan worden met de spinner.
- Veranderen bestickering naar de PH-1290/KG (hieronder met oma in de voorste stoel)
full


- Aanbrengen pop en mogelijk 2 instrumentenpanelen (hieronder het origineel)
full


Wat opmerkingen die ik heb meegekregen van de vorige eigenaar
- hij wil niet te langzaam gevlogen worden
- stijghoek is niet overdreven, ook hier niet teveel snelheid eruit willen trekken
- doet het ondanks zijn forse gewicht prima in de thermiek, blijft vaak opvallend lang boven
- doet het prima aan de helling
- motor trekt ca 46A, en 530W met 14x7 prop, nu zit er een 13x8 op.

Accu's (2x 3S4000 20C) en toebehoren zijn onderweg. Hopelijk kan ik komend weekend vliegen met het model en hier wat eerste eigen ervaringen posten. De aanpassingen komen volgend jaar aan de beurt, eerst ga ik in november verhuizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super!! Leuk kist overgenomen..

Denk dat ik de komende tijd veel info met je ga uitwisselen. Ik heb onlangs ook een kist overgenomen. Kan hem volgende week overnemen. En zoals jij ook al schreef, ook de nodige aanpassingen.

De DG-500/22 ELAN Trainer
4 meter.




Die van mij is nog niet voorzien van klapprop maar wil ik juist wel gaan doen. Aangezien er niet altijd een sleper aanwezig is op ons veld.



Alvast veel succes en met name veel plezier met deze geweldige kist.



Gr,
Kevin
 
Laatst bewerkt:
Kevin, die DG500 is ook mooi zeg. Jij hebt er nog wel wat meer werk aan dan ik, mijn vliegtuig is in principe vliegklaar. Maar zelf bouwen is ook leuk (eigenlijk leuker).
Toch had ik een Astir of zo ook wel wat voor jou gevonden..... ;)

Ik was niet op zoek naar een andere kist, maar aangezien ik veel gevlogen heb op de 'echte' ASK-21 (zie foto met oma) en goede herinneringen heb aan dit toestel kon ik deze niet voorbij laten gaan. Met zo'n achtergrond kijk je toch anders tegen je model aan wanneer hij voorbij suist als wanneer je een model vliegt van een type dat je nooit echt gevlogen hebt.
 
Raymond, een mooie zwever heb je aangeschaft. Alles ziet er erg nieuw en verzorgd uit. Zie ik het goed, worden richting en hoogteroer met stuurstangen aangestuurd?
Vroeger was dat standaard maar tegenwoordig kom je ze zelden tegen.

Johannes
 
Hoi Raymond,

Erg mooie zwever!

Goed ook dat je je 06-nummer achtergelaten hebt..;) :rolling:

Grt, Louis
 
Hallo Raymond

Mijn toestel, 'voor alle dag' is een ASK21 zie: ASK 21 Foto's voor bouwverslag | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!

En: thermo fluegel modellbau gmbh

Inmiddels heeft hij zo'n 250 vluchten achter de rug en ben er erg tevreden over.
Wel heeft het afstellen me meer tijd gekost als bij andere toestellen en ligt het zwaartepunt iets meer naar voren als dat ik gewend ben.
Eigenlijk is het een pure thermiek kist want het profiel (bij mij een Wortmann) vernietigt energie.

Oorspronkelijk heb ik er een KTW in willen bouwen maar na een test waarbij ik een kilo gewicht in het zwaartepunt had geplaatst heb ik dit er maar uit gelaten, de prestaties gingen mij te sterk naar beneden.

Het KTW hangt nu bij mij ongebruikt aan de wand (zonde van het geld)

In RC-network is zeer veel info over de 21 te vinden, ook hier is de afstelling soms een probleem, de eindconclusie; bij sommige toestellen is de welving van het stabilo te klein.

Ik zou er best nog een willen bouwen maar dan zo om en nabij de 4,5-4,8 meter, ook deze: ASK 21 4,20 m is mij iets te klein, andere weer te groot.

Harry
 
Laatst bewerkt:
Zie ik het goed, worden richting en hoogteroer met stuurstangen aangestuurd?
Dat zie je goed. Werkt prima lijkt me.
Goed ook dat je je 06-nummer achtergelaten hebt..;) :rolling:
Dat nummer is nog van de vorige eigenaar. Had ik misschien even moeten blurren....
Eigenlijk is het een pure thermiek kist want het profiel (bij mij een Wortmann) vernietigt energie.
...
In RC-network is zeer veel info over de 21 te vinden, ook hier is de afstelling soms een probleem, de eindconclusie; bij sommige toestellen is de welving van het stabilo te klein.
Mijn kist heeft ook een Wortmann profiel. Volgens de vorige eigenaar zou hij het aan de helling toch heel aardig doen, en ook volgens de fabrikant (ja, ik weet het, is natuurlijk reclamepraat) zou de kist een groot snelheidsbereik hebben. Waar ligt precies het probleem? Kakt bij het oppikken van snelheid de glijhoek (te) sterk in?
Op RC-network heb ik niets over de 21 van Top-Rippin kunnen vinden, ik heb niet gezocht op andere fabrikanten. Ik denk niet dat je de conclusies van een ander model zomaar op dit model kan loslaten. Ik merk het wel. Eerst maar eens vliegen, dan zien we wel hoe hij het doet en wat ik ervan vind (dat is tenslotte het belangrijkste).
Bekende kist, uit Zeeland ;-)
Is zoals altijd keurig gebouwd door Kees, ga je veel plezier van hebben!
That's the one. Hij is inderdaad zeer netjes gebouwd.

De accu's zijn binnen, dus hij kan spoedig vliegen.
 
Wortmann-profielen zijn van origine bestemd voor de bemande zweefvliegerij. In de jaren 60-70-80 bleken ze ook goed te presteren op grote modellen. Dat was vnl. voor de 'uitvinding' van de HQ-profielen. Die bleken veel beter geschikt voor Reynoldsgetallen die horen bij grotere modellen (Re>=100.000). Dat verklaart denk ik aardig waarom ze zo 'matig' presteren bij kleinere en lichte zwevers.

Dus ja, om die Wortmann's een beetje te laten presteren heb je grote Re's nodig, dus hoge vleugelbelastingen. Vanaf 75 gr/dm2 beginnen ze een beetje, bij 100 gr/dm2 komen ze in de buurt van HQ-profielen.

Tegenwoordig kun je beter HQW-profielen nemen. Maar ja daar heb je weinig aan bij een kist die al gebouwd is .... :confused:

Dirk
 
Dat zie je goed. Werkt prima lijkt me.

Daarmee is zeker niets mis, in tegendeel. Stuurstangen werken direct zonder speling en soepel over het volle bereik van de servo. De laatste jaren heb ik stuurstangen in modelvliegtuigen niet meer gezien en kreeg daardoor de indruk dat deze techniek is vergeten.

Johannes
 
Wortmann-profielen zijn van origine bestemd voor de bemande zweefvliegerij. In de jaren 60-70-80 bleken ze ook goed te presteren op grote modellen. Dat was vnl. voor de 'uitvinding' van de HQ-profielen. Die bleken veel beter geschikt voor Reynoldsgetallen die horen bij grotere modellen (Re>=100.000). Dat verklaart denk ik aardig waarom ze zo 'matig' presteren bij kleinere en lichte zwevers.

Dus ja, om die Wortmann's een beetje te laten presteren heb je grote Re's nodig, dus hoge vleugelbelastingen. Vanaf 75 gr/dm2 beginnen ze een beetje, bij 100 gr/dm2 komen ze in de buurt van HQ-profielen.

Tegenwoordig kun je beter HQW-profielen nemen. Maar ja daar heb je weinig aan bij een kist die al gebouwd is .... :confused:

Dirk

ik weet het nog zo niet... mijn BRILLIANT heeft een span van 3m en een vlieggewicht van 2.1kilo.

de koorden zijn erg breed, zowel aan de basis (ik gok 26cm) als op de tip (18cm?)

ik weet dat het een wortmann FX 63-100 is...
deze zwever presteert beter (op vlak van thermiek) dan een F3J.
ik vlieg ze vaak naar huis in een belletje.

het is mijn beste toestel.
het profiel laat wel wat snelheid toe, want ik vlieg er mee op de helling, maar eens ik over die max snelheid ga, dan verlies ik alleen maar hoogte, en neem geen extra snelheid meer.

ik vermoed dus dat een wortmann profiel het ook aardig kan doen op een kleine kist (mijne is 3m)
 
Ik zeg niet dat je er niet een aardig presterende kist mee kunt bouwen, maar dat het profiel niet voor de modelbouw is ontworpen.
Ik zei ook dat modelbouwers/-vliegers hadden geconstateerd dat die profielen heel aardig presteerden op grote modellen. Relatief tov. de toen gebruikelijke profielen.
Vrijwel alle toen gebruikte profielen zijn op de tekentafel onstaan, zonder aerodynamische inzichten qua drukafbouw en -opbouw, laminaire en turbulente stroming en het omslag daarvan, etc. etc. Soms (lang niet altijd) zijn die profielen gemeten in een windtunnel (alle (?) Goettingen-profielen wel), en was hun gedrag bekend.

Kennelijk doen die Wortmann-profielen het dus heel aardig op modellen. Maar ze zijn er niet voor ontworpen.

Je kunt er dus een heel aardig vliegend model mee creëren. Maar dat is dan waarschijnlijk meer het gevolg van een goede inregeling (zw-punt/instelhoekverschil) dan van de (top-)prestaties van het profiel. Als je hetzelfde model met aan dat model aangepaste, en voor de modelvliegerij ontworpen moderne profielen zou uitrusten, en even nauwkeurig zou afstellen doet die het zeker beter. Of dat veel verschil zal uitmaken? Ik denk dat fout afstellen (veel) grotere verliezen creëert dan je door een beter profiel kunt terugwinnen.

Dirk.
 
Ik heb een nieuwe spinner op de neus gezet en nieuwe bladen aangebracht. Uit één van de oude bladen was een kleine hap uit de achterlijst. De nieuwe spinner is omdat ik die wat mooier vind passen.
Verder had ik nog een mooi borstbeeldje liggen dat aardig de juiste schaal heeft. Deze is in de cockpit gezet. Later krijgt hij nog wat instrumenten voor zijn neus, maar er is nu in ieder geval iemand die vliegt.

Oude situatie:
full


Nieuwe situatie:
full


full


De nieuwe accu's zijn opgeladen en klaar voor gebruik.
full


Stickers worden waarschijnlijk morgen gemaakt. Zondag hoop ik deze beauty voor het eerst te vliegen. Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Shit zeg! Dit is echt een mooie kist! Ook eentje waarbij de elektrificatie niet de hele neus spuuglelijk maakt. Is die kist nog te koop eigenlijk? Ben er op slag verliefd op :-P (Heb er ook zelf in mogen vliegen (les 1:1 op aero club salland))

IK WIL ER OOK EEN! :-D

Edit: gevonden! Hij is dus nog te koop! Eens kijken of ik er tweedehands nog een kan scoren..
 
Back
Top