Fotor
Forum veteraan
Afgelopen weekend heb ik een ASK-21 van Top-Rippin overgenomen. Aangezien op dit forum (noch op buitenlandse fora) nog geen info te vinden is zal ik hier mijn ervaringen delen.
Website Topp-Rippin.
Spanwijdte: 3 meter
Gewicht: ca 3,5 kg (deze is gemotoriseerd, het origineel is ongetwijfeld wat lichter)
Vleugelbelasting ca 64 g/dm2
Profiel: Wortmann
De enige info op de site van de fabrikant: "Die ASK 21 - Doppelsitzer, sehr formschön ist der Semi-Sale Nachbau des bekannten Originals, sie hat einen großen Geschwindigkeitsbereich, ist äußerst wendig und Kunstflug tauglich, mir der großen V- Form ist sie auch für den Anfänger geeignet."
Origineel is het model niet uitgerust met motor, dat heeft de vorige eigenaar gedaan. In dit model zit een Flyware MAX-F6 motor, vliegt op 3S lipo met 13x8 propeller.
Er zit normaal een wiel onder het model (zie foto hierboven), deze is door de vorige eigenaar verwijderd omdat hij na landingen op de helling vaak doorrolde.
Voorgenomen veranderingen aan het model:
- Aanbrengen hoofdwiel en voorwiel. Deze horen voor mij de ASK-21, ze zijn beeldbepalend voor dit vliegtuig. Het hoofdwiel maak ik indien mogelijk makkelijk verwijderbaar of met rem om bovengenoemde reden (landen op de helling).
- Aanbrengen sleepkoppeling. Ik moet nog even kijken of de prop verwijderd moet worden bij het slepen zodat de kabel er niet in kan haken. Misschien maak ik wel een soort opzetneusje dat makkelijk verwisseld kan worden met de spinner.
- Veranderen bestickering naar de PH-1290/KG (hieronder met oma in de voorste stoel)
- Aanbrengen pop en mogelijk 2 instrumentenpanelen (hieronder het origineel)
Wat opmerkingen die ik heb meegekregen van de vorige eigenaar
- hij wil niet te langzaam gevlogen worden
- stijghoek is niet overdreven, ook hier niet teveel snelheid eruit willen trekken
- doet het ondanks zijn forse gewicht prima in de thermiek, blijft vaak opvallend lang boven
- doet het prima aan de helling
- motor trekt ca 46A, en 530W met 14x7 prop, nu zit er een 13x8 op.
Accu's (2x 3S4000 20C) en toebehoren zijn onderweg. Hopelijk kan ik komend weekend vliegen met het model en hier wat eerste eigen ervaringen posten. De aanpassingen komen volgend jaar aan de beurt, eerst ga ik in november verhuizen.
Website Topp-Rippin.
Spanwijdte: 3 meter
Gewicht: ca 3,5 kg (deze is gemotoriseerd, het origineel is ongetwijfeld wat lichter)
Vleugelbelasting ca 64 g/dm2
Profiel: Wortmann
De enige info op de site van de fabrikant: "Die ASK 21 - Doppelsitzer, sehr formschön ist der Semi-Sale Nachbau des bekannten Originals, sie hat einen großen Geschwindigkeitsbereich, ist äußerst wendig und Kunstflug tauglich, mir der großen V- Form ist sie auch für den Anfänger geeignet."
Origineel is het model niet uitgerust met motor, dat heeft de vorige eigenaar gedaan. In dit model zit een Flyware MAX-F6 motor, vliegt op 3S lipo met 13x8 propeller.
Er zit normaal een wiel onder het model (zie foto hierboven), deze is door de vorige eigenaar verwijderd omdat hij na landingen op de helling vaak doorrolde.
Voorgenomen veranderingen aan het model:
- Aanbrengen hoofdwiel en voorwiel. Deze horen voor mij de ASK-21, ze zijn beeldbepalend voor dit vliegtuig. Het hoofdwiel maak ik indien mogelijk makkelijk verwijderbaar of met rem om bovengenoemde reden (landen op de helling).
- Aanbrengen sleepkoppeling. Ik moet nog even kijken of de prop verwijderd moet worden bij het slepen zodat de kabel er niet in kan haken. Misschien maak ik wel een soort opzetneusje dat makkelijk verwisseld kan worden met de spinner.
- Veranderen bestickering naar de PH-1290/KG (hieronder met oma in de voorste stoel)
- Aanbrengen pop en mogelijk 2 instrumentenpanelen (hieronder het origineel)
Wat opmerkingen die ik heb meegekregen van de vorige eigenaar
- hij wil niet te langzaam gevlogen worden
- stijghoek is niet overdreven, ook hier niet teveel snelheid eruit willen trekken
- doet het ondanks zijn forse gewicht prima in de thermiek, blijft vaak opvallend lang boven
- doet het prima aan de helling
- motor trekt ca 46A, en 530W met 14x7 prop, nu zit er een 13x8 op.
Accu's (2x 3S4000 20C) en toebehoren zijn onderweg. Hopelijk kan ik komend weekend vliegen met het model en hier wat eerste eigen ervaringen posten. De aanpassingen komen volgend jaar aan de beurt, eerst ga ik in november verhuizen.
Laatst bewerkt door een moderator: