ASK-21 Topp-Rippin

Mooi Raymond...succes met de maiden .....aan het duin???

ik gelijk Windfinder open geslagen......wind Nord-Ost (Startbahn null-drei, voor de kenners :-) )!!! Dus dat gaat niet lukken op het duin. Jammer want ik had ook wel zin om mijn SG38 eens naar beneden te laten vallen.

Succes Raymond.

Wij hebben een Spirit cub morgen op de club, anders was ik mee gegaan met je! Waaaaat een super kist is dat zeg...... kwijl kwijl.

Succes met de maiden maar dat zal zeker goed komen.

Ben nu al benieuwd naar je bevindingen en foto/video materiaal.

Grt Lyckele

Jongens, wat een enthousiasme toch. Wat maakt dit voor jullie tot zo'n gaaf ding dan? Idioot groot is hij niet (als je al een paar BIGGS meetings gezien hebt...), redelijk schaal wel. Voor mij is hij bijzonder omdat ik de 'echte' gevlogen heb, anders had het 'gewoon' een mooie kist geweest.

Als jullie een schaalzwever van deze maat zo mooi vinden, ik heb nog een mooie Speed Astir te koop staan! Even zoeken in het 'te koop' gedeelte.

Nieuwe stickers gaat waarschijnlijk vandaag niet lukken, de stickersnijder heeft het druk met andere dingen. Hij zat erover in dat de stickers niet op tijd klaar zouden zijn, maar zonder stickers gaat het vliegtuig het ook best doen (hoop ik ;)).

Het zwaartepunt is even gokken. De vorige eigenaar vloog met een accu die 70 gram lichter was. Ik heb net voor de accu 25 gram lood verwijderd. Het zwaartepunt zal zo dus net voor dat van de vorige eigenaar liggen. Moet vliegbaar zijn.

Wat maakt dit voor jullie tot zo'n gaaf ding dan?

De ASW19/20 en de ASK21 zijn de laatste mooie Schleicher zwevers :-) De latere modellen vind ik minder mooi, weet ook niet waar dat in zit. Zelfde heb ik met Schemmp-Hirth; de Standard Cirrus en Nimbus vind ik mooi, Discus etc niet.

En dan moet ik er bij zeggen dat dat vooral bij 3 tot 4 meter modellen het geval is. Op deze schaal is de aspect ratio van de vleugels bij de modellen van genoemde types nog redelijk schaalgetrouw te krijgen, wat bij de latere types (en dan vooral die van meer dan 18 meter span) voor mijn gevoel niet echt werkt. Volgens mij omdat die in het echt te slank zijn. Als je naar 6 meter (en grotere) modellen gaat werkt het al beter.

En verder is het inderdaad gewoon een model, maar wel een mooi exemplaar....

Ik vindt semi-schaal kisten van dit formaat mooi omdat het er qua verhouding mooi uit ziet en je je niet meteen schuldig hoeft te voelen als er een boutje/moertje/schroefje/roertje/wieltje niet perfect op het origineel lijkt.
Ik hoop dat ik mijn Twin Astir ook tot ongeveer dit niveau afgewerkt krijg! (voorlopig loop ik nog zo tegen de cockpit aan te hikken dat ik er nog niet aan durf te beginnen. Raymon, Heb je misschien een fototje van de onderkant van de cockpitkap? hoe dat in elkaar zit?)

De stickermaker belde vanmorgen op dat de stickers toch al klaar lagen :D. Het resultaat is schitterend, zelfs mijn vrouw werd enthousiast.

full

full

full

Aangezien er voor morgen niet te veel wind voorspeld wordt heb ik ook zijn startkar meegenomen. Die kan wat stuiterig zijn, maar deze wat zwaardere kist gooien zonder enige wind is misschien ook link.

En dan speciaal voor Justus:
full

full

full

full

Op de 2e afbeelding zie je glasvezeltape op de onderzijde, daarmee zit het mannetje tijdelijk vast. Ik wil het nog even makkelijk verwijderbaar houden ivm inbouw van instrumentenpanelen later. Hopelijk kan ik die naar binnen brengen via dit gat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er zeker goed uit die stickers, willicht een idee voor mijn nieuwe aanwinst. ;)

Succes met de maiden, we wachten allemaal vol spanning je eerste pleziertje met deze kist af.

holy crap! Wat een beauty zeg!

Je Speed Astir vind ik overigens ook erg mooi! Helaas zou ik het liefst een motor inbouwen wegens de condities hier bij mij in de buurt. Dat gaat lastig worden bij de Astir. Of je moet hem voor een wel heeeeeeeeeel scherpe prijs weg doen.. ;-)

Voorlopig ben ik erg gecharmeerd van deze kist, mede ook omdat ik hier zelf in gevlogen heb. Ga serieus kijken voor een aankoop van deze kist! Ik wacht je vliegervaringen af! Ik zoek een niet te snelle kist namelijk!

Hij doet het prima!

De ASK-21 heeft vandaag gevlogen. Hij doet het prima.

full

De eerste start werd gemaakt met een startkar, aangezien er weinig wind stond en de vorige eigenaar heeft gewaarschuwd dat dit vliegtuig niet te langzaam gevlogen moet worden. Ja, ook de vlieger was wat nerveus gezien de dampige cockpit.
full

Het vliegtuig was binnen enkele meters los van de kar. Vanaf start 2 heb ik het vliegtuig zelf met de hand gestart, dit gaat prima en lijkt niet kritisch. De uitstulping van de wielkast geeft goede grip bij het weggooien. Het stijgvermogen valt me alles mee, met 30 seconden motorloop zit hij op een geschatte ruime 150 meter. Het vliegtuig ligt prettig aan de knuppels, alleen de reactie op het richtingroer is niet overdreven. De snelheid is net iets sneller dan schaal, maar niet overdreven. De glijhoek bij rustig vliegen is prima, normaal voor een 3 meter kist. De windkracht 3 was geen enkel probleem. Het vliegtuig is niet heel stabiel op rol, hier wil hij gestuurd worden. Hij luistert prima naar de rolroeren. De richtingsstabiliteit valt wat tegen, het vliegtuig zwabbert nogal bij het inzetten van een bocht (vooral bij wat grotere inputs op rol). Er is flink wat richtingroer nodig om het forse haakeffect tegen te gaan, en ook na het aanrollen van helling duurt het soms heel even voor de neus 'om' wil, ook na het geven van extra richting. Het vertikale staartvlak lijkt wat mager gedimensioneerd. Waarschijnlijk speelt ook de dikke romp voor de vleugel hier een rol. Bij aanduiken pikt het vliegtuig aardig snelheid op, maar echt snel wordt hij nooit. Dit is geen speed-kist. De glijhoek wordt rap slechter bij aanduiken.
Bij latere vluchten is het zwaartepunt iets naar achteren gehaald. Het vliegtuig werd hier duidelijk langzamer door. Bij aanduiken loopt de snelheid wat sneller op, maar de max snelheid werd niet veel hoger. Lage Cl's geven duidelijk veel weerstand. Ik wil nog wat gaan proberen met een turbulator op de onderzijde van de vleugel net voor de flinke 'holling' aan de onderzijde achter de helft van de koorde. Dat zou wel eens verbetering kunnen gaan geven. Eens rekenen in profili.
Het vliegtuig gooit bij een echte overtrek de neus flink omlaag, maar een overtrek zie je goed aankomen.
De remkleppen werken gigantisch. Ik heb iets 'hoog' mee moeten mixen omdat de neus teveel omlaag kwam. Voor het afvangen moeten de remkleppen zeker de helft teruggenomen worden omdat een nette landing anders onmogelijk is.

Al met al was het een zeer geslaagde dag. Ik heb zeker 6 vluchten gemaakt en heb me uitstekend vermaakt. Ik heb zelfs een bel uit kunnen draaien zonder vario, thermiek wordt aardig aangegeven. De kist is een goede aanwinst!

Na het vliegen ben ik nog even langsgeweest bij de Kennemer Zweefvliegclub, waar het origineel staat. Even een fotootje gemaakt. Er was veel interesse voor het model. Helaas was een demo niet mogelijk omdat modelvliegen niet is toegestaan op Langeveld.
Aan een video wordt gewerkt.

full

Van harte Raymond, mooie bak erbij. En je theorie en praktijk kennis komt goed van pas lees ik. Op een meeting maar eens samen met mijn 15 omhoog!

Groet,

Jacob

Haakeffect

De ASK-21 heeft vandaag gevlogen. Hij doet het prima.

full

De eerste start werd gemaakt met een startkar, aangezien er weinig wind stond en de vorige eigenaar heeft gewaarschuwd dat dit vliegtuig niet te langzaam gevlogen moet worden. Ja, ook de vlieger was wat nerveus gezien de dampige cockpit.
full

Het vliegtuig was binnen enkele meters los van de kar. Vanaf start 2 heb ik het vliegtuig zelf met de hand gestart, dit gaat prima en lijkt niet kritisch. De uitstulping van de wielkast geeft goede grip bij het weggooien. Het stijgvermogen valt me alles mee, met 30 seconden motorloop zit hij op een geschatte ruime 150 meter. Het vliegtuig ligt prettig aan de knuppels, alleen de reactie op het richtingroer is niet overdreven. De snelheid is net iets sneller dan schaal, maar niet overdreven. De glijhoek bij rustig vliegen is prima, normaal voor een 3 meter kist. De windkracht 3 was geen enkel probleem. Het vliegtuig is niet heel stabiel op rol, hier wil hij gestuurd worden. Hij luistert prima naar de rolroeren. De richtingsstabiliteit valt wat tegen, het vliegtuig zwabbert nogal bij het inzetten van een bocht (vooral bij wat grotere inputs op rol). Er is flink wat richtingroer nodig om het forse haakeffect tegen te gaan, en ook na het aanrollen van helling duurt het soms heel even voor de neus 'om' wil, ook na het geven van extra richting. Het vertikale staartvlak lijkt wat mager gedimensioneerd. Waarschijnlijk speelt ook de dikke romp voor de vleugel hier een rol. Bij aanduiken pikt het vliegtuig aardig snelheid op, maar echt snel wordt hij nooit. Dit is geen speed-kist. De glijhoek wordt rap slechter bij aanduiken.
Bij latere vluchten is het zwaartepunt iets naar achteren gehaald. Het vliegtuig werd hier duidelijk langzamer door. Bij aanduiken loopt de snelheid wat sneller op, maar de max snelheid werd niet veel hoger. Lage Cl's geven duidelijk veel weerstand. Ik wil nog wat gaan proberen met een turbulator op de onderzijde van de vleugel net voor de flinke 'holling' aan de onderzijde achter de helft van de koorde. Dat zou wel eens verbetering kunnen gaan geven. Eens rekenen in profili.
Het vliegtuig gooit bij een echte overtrek de neus flink omlaag, maar een overtrek zie je goed aankomen.
De remkleppen werken gigantisch. Ik heb iets 'hoog' mee moeten mixen omdat de neus teveel omlaag kwam. Voor het afvangen moeten de remkleppen zeker de helft teruggenomen worden omdat een nette landing anders onmogelijk is.

Al met al was het een zeer geslaagde dag. Ik heb zeker 6 vluchten gemaakt en heb me uitstekend vermaakt. Ik heb zelfs een bel uit kunnen draaien zonder vario, thermiek wordt aardig aangegeven. De kist is een goede aanwinst!

Na het vliegen ben ik nog even langsgeweest bij de Kennemer Zweefvliegclub, waar het origineel staat. Even een fotootje gemaakt. Er was veel interesse voor het model. Helaas was een demo niet mogelijk omdat modelvliegen niet is toegestaan op Langeveld.

full
Beste Raymond,

Allereerst gefeliciteerd met je mooie schaalkist. Dit heeft ook mijn voorkeur!

Wellicht heb je het al gedaan, maar toch even een tip om het haakeffect tegen te gaan. Je gaf al aan dat je het rudder mee mixen om de bocht neus de bocht in te zetten. Een, wellicht betere, oplossing is om het differentiaal in te stellen. Dit zorgt er voor dat de opgaande aileron (vleugel binnenbocht) een grotere uitslag heeft dan de neergaande (vleugel buitenbocht). Op deze manier kan de buitenste vleugel zijn snelheid meer vasthouden dan de binnenste vleugel. De werking van het 'rollen' blijft hiermee gewoon in tact.
Een instelling van 30 tot 40% differentiaal is een prima uitgangpunt. Indien de zender slechts 1 kant op kant instellen dan is het omwisselen van de aileronsteckers (ik ga er vanuit 2) een optie.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het vliegbeeld zal aanzienlijk verbeteren.

Groet,
Rene

Proficiat met de maiden Raymond!

Mooi en duidelijk verslag ook, helemaal top!

Is er ook nog gefilmd?

Grt, Louis

Wellicht heb je het al gedaan
Mechanisch is er al een mooie hoeveelheid differential ingebouwd, maar dan nog haakt het vliegtuig behoorlijk. Ach, goed voor je stuurkunsten, ik zie het als een uitdaging om toch zuivere bochten te vliegen. Het feit de neus af en toe wat moeilijk de bocht om wil komt ongetwijfeld ook door het grote rompoppervlak voor het zwaartepunt. Als je netjes stuurt vliegt hij toch erg mooi.
Is er ook nog gefilmd?
En wel 'as we speak'.

Klinkt allemaal weer super Raymond! :thumbsup:

Leuke en geslaagde maiden horen we hier graag.. Ook ik ben benieuwd naar de filmpjes en je stuur kunsten natuurlijk, haha.

Groet,
Kevin

.........................................

Inderdaad jullie zien het goed.. Heb er ff geen woorden voor.

Je hebt trouwens Pm Raymond.

Back