Mag bij de HBK3 in maximale stand de rotor bladen de staart rotor en boom raken?

  • Topicstarter Topicstarter Joop
  • Startdatum Startdatum
J

Joop

Guest
Pas begonnen met de heli hobby.

E-Sky honey bee king 3
(CP Belt type)

Tijdens het kontroleren van de tracking van de rotor bladen, door middel van de heli op een workmate vast te zetten en max achterover te sturen, raakte de hoofd rotorbladen de staart rotor.
Punten van de hoofd rotorbladen stuk.

Staart rotor aantal tandjes verder gezet.
Tijdens nu kan de hoofd rotor de staart rotor niet raken maar wel de boom. Zelfs een deukje in de boom.

Ik neem aan dat met het vliegen deze extreme standen moet voorkomen maar is de heli verkeerd afgesteld of is deze situatie normaal?
 
oeps joop zo kan je de tracking niet echt controleren
dit doe je in hoover na dat je alles goed hebt afgesteld en 10x gecontroleert hebt

je tracking kan je ook niet controleren als je vol naar achter stuurt maar alleen in een stabiele hoover

wat je nu moet doen:
alles uit elkaar
hoofdas controleren
nieuwe bladen
featering shaft controleren
als het maar een heel klein deukje is in je staart dan zou je hem hier nog mee kunnen vliegen maar pas op dat je geen problemen met je belt krijgt

mijn advies

zoek iemand in de buurt met iets meer kennis van afstellen en laat deze er even na kijken en mischien ook even invliegen want als beginner wil je een zo rustig nogelijk toestel

ook een club is zeker aan te bevelen

suc6

john

ps. zet je woonplaats even in je profiel als er dan iemand in de buurt is die je wilt helpen weten ze dit in iedergeval
 
Heren,

Bedankt voor jullie adviezen.

Maar ik ben van het type eigenwijs is ook wijs en eerst zelf zien dan geloven.
Door onregelmatige werktijden is het lastig bij een vereniging aan te sluiten.
Ik sleutel graag, (onderdelen kopen niet) en ik realiseer dat mijn aanpak geld kost of misschien er achter kom dat het toch mijn hobby niet is. Maar voor als nog vind ik het leuk, en gaat het vliegen met een Coax heli goed af. En probeer ik de HBK3 onder controle te krijgen. Aantal minuten lukt al.

Advies om woonplaats in mijn profiel op te nemen opgevolgd.

Echter heb ik nog steeds de vraag of het normaal is dat met de uiterste standen je eigen heli stuk kunt vliegen. Of dat ik moet gaan zoeken naar oplossing.

Groet
Joop van Stijn
 
... Maar ik ben van het type eigenwijs is ook wijs en eerst zelf zien dan geloven ...
Waarom dan lid geworden van dit forum Joop? Nu krijg ik de indruk dat het weinig zin om jou antwoorden te geven en te helpen, met name op het gebied van veiligheid. Terwijl ik juist liever leer van de fouten die anderen al gemaakt hebben dan van mijn eigen fouten :mrgreen:

Zeker met een volgende/grotere heli zou ik ernstig in overweging nemen om bij een club te gaan. En bij ons op de club waren genoeg mensen die ploegendiensten draaiden, het is te combineren. Zorg voor deskundige hands-on hulp en instructie, of dat nu bij een club is of buiten clubverband. Er zitten clubs in Hedel, Vught, Boxtel en Zaltbommel. Heli's, ook dit formaat, zijn geen speelgoed. En in tegenstelling tot vliegtuigen zijn ze veel vaker en langer dicht in de buurt van de vlieger (en zijn ogen!). Onderschat het niet.

Lees deze ongelukken eens:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/een-zeer-nare-ervaring.120927?highlight=boos
[121890] help-met-afstellen-van-mijn-belt-cp-markelo

En welkom op dit forum, vooral veel (mee)lezen en vragen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Echter heb ik nog steeds de vraag of het normaal is dat met de uiterste standen je eigen heli stuk kunt vliegen. Of dat ik moet gaan zoeken naar oplossing.

Groet
Joop van Stijn

Als je de heli NIET op de workmate vast zet maar gewoon vliegt, beweegt de heli met de rotor mee achterover als je vol achterover geeft, en zal de rotor de staart dus nooit raken. In de uiterste standen kun je normaal gesproken een goed geconstrueerd heli dus NIET kapot vliegen (kan wel, maar dan ben je al met heel andere heli's bezig, en ben je ook al dermate gevorderd dat je dat zelf wel weet te voorkomen).

Wat je nu gedaan hebt, is niet alleen lichtelijk stupide, het is ook gevaarlijk en levert (zoals je al gemerkt hebt) schade aan je heli op. Wees blij dat er niks ergs gebeurd is (zoals een wegvliegend stuk rotorblad in je oog of zo). Onthoud: zet NOOIT een heli ergens aan vast, er treden dan krachten op waar het ding niet voor ontworpen is, sterker nog, niet voor ontworpen KAN worden (want dan word hij te zwaar om te vliegen). Dit geld voor iedere CP heli, groot of klein, duur of goedkoop.

Prima als je eigenwijs bent, maar zorg dan dat je kennis van zaken krijgt, OF ga dan niet helivliegen, want de combinatie:

eigenwijs EN geen kennis van zaken EN toch gaan helivliegen

is gewoon heel gevaarlijk. Het is net als met de vuurdriehoek, haal een van deze factoren weg, en het word alweer een heel stuk veiliger....

Het is absoluut niet lullig bedoeld, maar het is wel de waarheid. Ook met een klein ding als de King 3 kun je je al best wel lelijk verwonden namelijk....

Groet, Bert
 
Het is dus niet de bedoeling dat de bladen de tailboom of de tailrotor raken. Zoals gezegd beweegt de heli in vlucht mee. Zo'n tailstrike komt incidenteel voor als er veel speling op de mainbladeholders zit EN je een landing op de staart uitvoert. Dan wordt de heli in feite ook tegengehouden.
 
Ik ben ook niet zo gek van regeltjes hoor Joop en behoorlijk eigenwijs, maar ze zijn er niet zomaar gekomen.
Staat ook van alles omschreven in dat draadje wat ik eerder postte, om mensen te behoeden voor ongelukken , inclusief het nooit vastzetten van je heli(gelezen?).
Nu heb je er ook nog een uitleg bij gekregen van Bert.
Modelbouwers zijn trouwens per definitie eigenwijs.
Ik moet de eerste meegaande nog tegengekomen.....
De tips die we elkaar geven zijn vaak door schade,schande en eigenwijsheid ontstaan.
Doe ermee wat je wilt, maar vliegen gaat toch echt lekkerder met 10 vingers en twee ogen :mrgreen: ;)
 
En Joop, bedenk dat er een vliegvereniging zowat bij je om de hoek zit. Grote kans op wederzijds storen als je niet 2,4GHz gebruikt.
 
Back
Top