Modelvliegclub “Nimbus” heeft weer een veld!

Gefeliciteerd :)
Welke stappen hebben jullie moeten doen on om dit veld te krijgen, qua procedures? Gemeente, bezwaren, Raad van State, metingen? Of is het van een leien dakje gegaan?

Nou... leien dakje is anders :-)

Vorige week moest ik toch in de archieven duiken en ik kwam erachter dat we met dit veld reeds 10 jaar geleden voor het eerst bezig waren.

Maar in het kort:

1. Lokaties zoeken door op een kaart cirkels van 500 meter rond huizen te zetten. Dit is namelijk de afstand die een redelijk goede vergunning kan afleveren.
2. De "vlekken" die overblijven beoordelen op haalbaarheid. Denk aan stilte gebieden, natuurgebieden maar ook aan andere geluidsobjecten. Bij een overheid is het wat beter te verkopen dat je probeert de geluidsbronnen te concentreren.
3. Bij Kadaster opvragen van wie die terreinen zijn.
4. De partijen benaderen over de velden en de verkrijgbaarheid. Hier hebben wij flink resultaat kunnen bereiken doordat het veld opgekocht was door Prorail ivm de betuwelijn. Deze velden kwamen later weer ter beschikking en daar is de gemeente ingesprongen om dit terrein te kopen en aan ons te verhuren. Dit kon natuurlijk pas zodra de betuwelijn af was en dat prorail het wou verkopen.
5. Voor de aanschaf van het veld is er een hele procedure (juridische) genomen om het te testen op haalbaarheid vwb geluid, bestemmingsplan, veiligheid andere infrastructuren (spoor, snelweg etc.), flora en fauna wet, etc.
6. Dat bleek allemaal haalbaar en het veld is aangekocht.
7. Ontwerpvergunning 1 ingediend.
8. 3 zienswijzen ingediend door omwonenden
9. Geluidrapport bleek verouderd en tekeningen ontbraken.
10. Een nieuw geluidrapport van de KNVvL ingediend en door experts laten beoordelen. Tevens betere tekeningen toegevoegd
11. Ontwerpvergunning 2 ingediend
12. 1 zienswijze van 2 omwonenden
13. Vergunning is definitief gemaakt en gepubliceerd
14. 1 beroep ingediend bij Raad van State door de partij die een zienswijze heeft ingediend
15. Dan wordt de vergunning definitief en kunnen we gaan vliegen.

Nu de toekomst:

16. Volgend jaar naar Raad van State en het verdedigen. En daar staan we goed voor. Dit hele gebeuren is erg degelijk gedaan en men zal van erg goede huize moeten komen om dit weg te krijgen. Dit alles dankzij een heleboel inzet van verschillende mensen van zowel de club, de gemeente en de KNVvL.

Al met al een pak werk van heb ik jou daar, maar uiteindelijk heeft het tot wat geleid. En een lange adem is erg belangrijk.
 
Ik denk dat een aantal mensen eelt op hun vingers heeft van het schrijven en typen, eelt op hun oren en blaren op hun tong van het telefoneren.
Hulde :)

Ik sta er van te kijken dat jullie het veld nog konden kopen, na jarenlange achteruitgang in leden aantal. Peningmeester heeft goede beleggingen gedaan of zo?
 
We hebben het niet gekocht, de gemeente heeft het gekocht en wij huren het van hun. Anders was het op geen enkele manier te doen.
 
Als ik het mij goed herinner was dit toch vorig jaar al rond?
Dacht dat dit zelfs eens in de krant (Gelderlander?) had gestaan.
(ik ben nog eens op de fiets wezen kijken waar het was..)

Alleen ik zag er nooit activiteit.

EDIT; toch eens even gegoogeld.., dit stond er als kop boven;
Nimbus strijkt neer langs Betuweroute

donderdag 21 mei 2009 | 20:56 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 23 mei 2009 | 08:01


Groeten Jan Willem
 
Als ik het mij goed herinner was dit toch vorig jaar al rond?
Dacht dat dit zelfs eens in de krant (Gelderlander?) had gestaan.
(ik ben nog eens op de fiets wezen kijken waar het was..)

Alleen ik zag er nooit activiteit.

EDIT; toch eens even gegoogeld.., dit stond er als kop boven;
Nimbus strijkt neer langs Betuweroute

donderdag 21 mei 2009 | 20:56 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 23 mei 2009 | 08:01


Groeten Jan Willem

Dat klopt ook wel, maar was de krant veel en veel te vroeg. De gemeente had destijds (officieel) besloten over te gaan tot de verhuur van het veld aan ons. En dat was opgenomen in de besluitenlijst. Daar heeft de krant vervolgens iets mee gedaan, echter toen konden we pas de vergunning aanvragen en dat heeft tot nu geduurd..... :-(
 
Aha, ja dan is het duidelijk..

Ik zal het eens goed in de gaten houden ;) vlieg nu op de Roozendaalse heide en bij VZG op de Ginkel.
Maar dit is natuurlijk wel lekker dichtbij..

Groeten Jan Willem
 
Ja, zondag hebben we de eerste vliegdag vanaf de nieuwe locatie gehad. Het was geweldig.
Laten we hopen op nog een paar mooie vliegdagen dit jaar.
 
Inderdaad Bob, het was eindelijk weer net zoals vanouds.
Heerlijk om weer een veld te hebben en weer gezellig met elkaar de hobby uit te oefenen.
De leden zullen in het voorjaar vanzelf wel weer aangroeien.
Ik was afgelopen dinsdag nog even op het veld, maar door de stevige wind voelde het al erg koud aan. Ik zat zo weer in de auto. :(
groeten Bernd
 
een vraag aan de leden.

Mag ik mijn brevet halen met bijvoorbeeld een minimag, of een AXN fleater jet.
Of liever een calmato, dan wel een andere balsa trainer?

Of is het maar net wat ik wil?

groeten sjoerd
 
een vraag aan de leden.

Mag ik mijn brevet halen met bijvoorbeeld een minimag, of een AXN fleater jet.
Of liever een calmato, dan wel een andere balsa trainer?

Of is het maar net wat ik wil?

groeten sjoerd

Hoi Sjoerd,

Zo, dat zijn een hoop namen...... en ze zeggen me allemaal vrij weinig :-|. Maar dat ligt geheel aan mij....

Voor motor brevet maakt het op zich niets uit met welk vliegtuig je het doet zolang het maar een motorvliegtuig is (geen zwever). Electro of brandstof maakt niet uit.

Groeten,

Bob
 
Hoi Sjoerd,

Zo, dat zijn een hoop namen...... en ze zeggen me allemaal vrij weinig :-|. Maar dat ligt geheel aan mij....

Voor motor brevet maakt het op zich niets uit met welk vliegtuig je het doet zolang het maar een motorvliegtuig is (geen zwever). Electro of brandstof maakt niet uit.

Groeten,

Bob


dus ik mag ook met een schuimpje brevet vliegen?

groeten sjoerd
 
Hoi Sjoerd,

In principe mag dit wel. Als je daarmee aantoont goed en gedegen de kist onder controle te kunnen houden is het wat ons betreft geen enkel probleem.
Je moet je echter wel afvragen of dit een goed beeld geeft van je vliegkunsten als het op grotere,snellere kisten aankomt. Een schuimpje vliegt nu eenmaal iets anders dan een F3A, schaal of F3AX kist.
Met een schuimpje afgevlogen en je zou een grote stap maken naar ineens een ander model dan denk ik dat onze veiligheidscommissie zegt dat toch maar even van een instructeur gebruik gemaakt moet worden. En ik neem aan dat je zo'n kist ook niet gelijk voor de leeuwen wil gooien met als gevolg een hoop schade.

Groeten,

Bob
 
Hoi Sjoerd,

In principe mag dit wel. Als je daarmee aantoont goed en gedegen de kist onder controle te kunnen houden is het wat ons betreft geen enkel probleem.
Je moet je echter wel afvragen of dit een goed beeld geeft van je vliegkunsten als het op grotere,snellere kisten aankomt. Een schuimpje vliegt nu eenmaal iets anders dan een F3A, schaal of F3AX kist.
Met een schuimpje afgevlogen en je zou een grote stap maken naar ineens een ander model dan denk ik dat onze veiligheidscommissie zegt dat toch maar even van een instructeur gebruik gemaakt moet worden. En ik neem aan dat je zo'n kist ook niet gelijk voor de leeuwen wil gooien met als gevolg een hoop schade.

Groeten,

Bob


oke helder verhaal.

nou ik kom zondag, als het weer het toelaat even met de edge540 voorvliegen.


En ik zal opzoek gaan naar een goede trainer van ongeveer 2.5 kg.

groeten sjoerd
 
proficiat met jullie veld !

Hoe gaan jullie om met helicoptervliegers ?

Bas

mmm, wat zou hier het antwoord moeten zijn? We kielhalen ze, ritueel verbranden of nog erger? :-)

Nee, ik begrijp dat je een verkeerde ervaring ergens hebt opgedaan, maar wij gaan heel normaal om met helivliegers. Ook dat zijn gewoon modelvliegers en aangezien wij een modelvliegvereniging zijn, horen daar ook heli's bij.
We hebben trouwens ook een groot aantal helipiloten.
Eerder hadden we veel meer regels omtrent heli's, maar de meeste hebben we weggegooid.
Zodra je alleen nog hoverd is het wat opletten geblazen, maar zodra je in de normale vliegbewegingen mee kunt vliegen dan maakt het ons niet uit of het een zwever, heli of vliegtuig is.
Als je echt helemaal alleen wilt vliegen op een moment, kan dat in overleg altijd. Maar dat geldt ook voor de normale vliegtuigen (F3A(X) trainingen).
Ik heb er nog weinig mensen over horen klagen.

Je bent meer dan van harte welkom.
 
nee, geen vervelende ervaring hoor, alleen op de club waar ik momenteel vlieg zijn er tijdvensters voor heli / vliegtuig. Als er een vlaggetje omhoog gaat dan mogen de helivliegers vliegen. Vliegtuigen moeten dan uit de lucht zijn.
In de praktijk meestal geen probleem alleen even iets om aan te denken en je moet vaak even wachten.

Ik kom zeker eens kijken en ook meevliegen als dat kan !

mvg
Bas
 
Back
Top