zekering voor de regelaar

35A 1s.

dus zou gaan voor 30A traag. (aangezien 35A niet makkelijk te verkrijgen is)

motoren trekken die 30A wel zonder schade.
een snelle zekering gaat niet goed ivm de korte pieken gauw hoger liggen dan die 35A.
 
Een zekering Moet je NIET gebruiken om je elektronica te beveiligen. Dat werkt namelijk niet. De tijd die een zekering nodig heeft om door te smelten is zo lang dan de elektronica al kapot is gegaan voor die zekering is doorgesmolten.
De enige functie van een dergelijke zekering is het voorkomen dat de rest in de fik vliegt. De schakelFet's of andere elektronica zal doorgebrand zijn waardoor er nog meer stroom zou kunnen gaan lopen. Daardoor zouden de draden, de printen en uiteindelijk je hele model in de fik kunnen vliegen. Dat risico kan je dus beperken door een juiste keuze van een zekering.
Dezelfde functie hebben zekeringen in alle elektronica die je in huis hebt. Van je TV tot je computer toe. Dat is een keiharde veiligheidseis omdat er anders veel te vaak brandjes zouden uitbreken.
 
een glasbuis zekering klapt toch meestal binnen 2 / 3 seconden na dat ze 30A + / - 10% met 35 / 40 ampere belast worden is mijn ervaring.

auto zekeringen zijn vaak extreem traag... en zou ik ook niet aanraden hiervoor.

daartegen wat ernst zegt is ook 100% waar.

en de stroom die loopt bij een sluiting in de motor loopt ongetwijfeld tegen of over de 100A heen.
 
Na wat zoekwerk heb ik het één en ander gevonden over de snelheid waarmee apparaatzekeringen horen door te smelten. Apparaatzekeringen worden vaak glaszekeringen genoemd maar hoeven dat niet te zijn!
De stroom waarbij deze snelheden gehaald MOETEN worden is 10x de nominale stroom. Een zekering van 10A moet dus bij een stroom van 100A binnen de gestelde tijd doorsmelten.

Je hebt de volgende zekering aanduidingen:
FF (very Fast, of te wel zeer snel), doorsmelten binnen 1ms (binnen één milliseconde).
F (Fast, of te wel snel), doorsmelten binnen 1 tot 10ms.
T (Slow, of te wel langzaam), doorsmelten binnen 10 tot 100ms
TT (very Slow, of te wel heel langzaam), doorsmelten binnen 100ms tot 1s.

De FF en de TT aanduiding kom je zelden tegen dus zullen de zekeringen die je normaal gesproken koopt zo goed als altijd de F en de T versies zijn. Wanneer je een F zekering van 10A gebruikt heb je al een behoorlijk zware zekering te pakken. Veel zwaarder zijn ze nauwelijks te verkrijgen.

Voor gebruik in onze modellen zal je wel zwaardere nodig hebben. Een zekering van 30A is al een vrij "zwakke" broeder, voor sommige modellen heb je zelfs aan 100A nog niet genoeg. Dergelijke zekeringen zijn natuurlijk ook te koop maar die zijn allemaal beduidend TRAGER dan de apparaat zekeringen.
Auto zekeringen (die steekzekeringen) heb ik gezien tot 75A toe. Helaas heb ik nogal verschillende aanspreektijden daarvan gevonden dus ik kan er geen tabel van geven zoals hierboven.

Enkele voorbeelden kan ik wel geven.
Een steekzekering van 30A met een aanspreektijd van max. 2,5seconden bij een stroom van 2x de nominale waarde. Dus bij 60A door die zekering duurt het maximaal 2,5s voor hij doorgebrand is. Dat is toch wel erg lang.

Een steekzekering van 50A met een aanspreektijd van max. 1seconde bij een stroom van 4x de nominale waarde. Dus bij 200A door die zekering duurt het maximaal 1s voor hij doorgebrand is. Ook dat is erg lang.

Elektronica beveiligen met dit soort zekeringen is echt niet mogelijk. Voordat de zekering door gaat is de magische rook al uit de elektronica ontsnapt. Iedereen weet (hoort te weten ;)) dat de elektronica op magische rook werkt. Wanneer dat uit het onderdeel ontsnapt is zal het definitief kapot zijn. Vervangen is de enige oplossing en zelfs dat lukt niet eens altijd. :oops:
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Ernst. Ik gebruik al langer steek zekeringen, en hebben bij mij al electronica gered. Ik heb zelf eens getest dat een normale 1A diode 1N4007 een volle sluiting op een accu met een 15A auto zekering gewoon overleeft. De zekering brand dan direct door. Dus die regelaar moet daar tegen kunnen. Vroeger zag je in brushed regelaars wel vaker autozekeringen geïntrigeerd. Als dat niet zou werken doen ze dat niet.
 
stefan dat komt simpelweg doordat de stroom in de 100A of meer loopt.

tevens ook het gene waar je het liefst tegen beschermt.

zou de stroom 16A zijn dan duurt het relatief lang voordat deze breekt.

Wel is het zo dat de meeste sluitingen cq gevaren voor regelaars liggen in de grote stromen uitgaande dat de regelaar niet overbelast wordt door de motor.

als een zekering al spring heeft dit vaak maar een paar oorzaken
-Motor is geblokkeerd (of geblokkeerd geweest).
-Sluiting tussen 2 draden.

overige oorzaken die schade kunnen geven maar dit gebeurt normaal gesproken alleen als iets onder berekend is of niet geschikt is voor de normale gebruik.
-Overbelasting van de regelaar door een te grote stroom van de motor.
-Extreme vonk trekken van de motor door versleten of onregelmatig afgesleten koolborstels.
-een niet soepel draaiend as *krom geraakt etc*.
-wier in de schroef.

het ligt eraan waar tegen carpio hem wilt beveiligen.
tegen wier zal die metingen moeten doen hoeveel ampere zijn setup in het water trekt. alhoewel meestal wier pas ernstig wordt als de motor geheel blokkeerd.
 
....Vroeger zag je in brushed regelaars wel vaker autozekeringen geïntrigeerd. Als dat niet zou werken doen ze dat niet.

Dat zie je verkeerd, dat geeft niets want veruit de meeste mensen doen dat.
Die zekering zit erin om te voorkomen dat er brand kan ontstaan! Gaat er iets mis dan zal de zekering doorsmelten waardoor voorkomen wordt dat de zaak door blijft "stoken". Ook wordt de accu beschermd want die zal bij dergelijke hoge stromen ook kapot kunnen gaan waardoor ook weer gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Die zekering zit er absoluut niet in om de elektronica te beschermen.

Een klein voorbeeldje uit de praktijk. Je kent die LapTop voedingen waarschijnlijk wel. Van die "baksteentjes" die ergens tussen de 18V en 20V bij zo'n 5A kunnen leveren. Die dingen zijn helemaal dichtgemaakt en zijn niet te repareren als er iets aan mankeert.
Wat denk je dat er in AL die voedingen zit? Juist, een zekering van iets van 1A of 2A die op de print zit gesoldeerd. Deze zit in de netspanningsaansluiting en zit er puur en alleen in om te voorkomen dat er brand kan ontstaan wanneer er iets fout gaat. De voeding kan in de vuilnisbak maar je kantoor of je huis blijft heel.
 
Ik vind dit geen goede vergelijking Ernst.
In die laptopvoedingen zit een flyback convertertje met meestal een standaard IC UC3842.
Hier zit ook een elko in de de primare spanning afvlakt en daarmee de ingang spanning van het convertertje buffert. Bij een storing levert deze elko zoveel stroom dat deze de schakeltor opblaast voordat de zekering kan aanspreken. Zet je de zekering achter de elko (tussen de tor en elko in) dan blijft de schakeltor meestal heel.
Dit hangt van de storing af. Als het IC het fetje maar half aanstuurt dan stookt de tor in halfgeleiding zoveel energie weg dat deze te heet wordt en alsnog sneuvelt.
Maar met de zekering achter de elko heb je de gelijkrichter niet meer beveiligd, dus dan zetten ze hem maar ervoor.

Maar ik spreek uit ervaring dat zekeringen bij regelaars wel degelijk zin hebben mits goed gekozen natuurlijk.
 
Tja, en mijn ervaring leert toch echt dat Ernst gelijk heeft en ik heb in de loop van 25 jaar heel wat defecte regelaars in mijn handen gehad. Bij het plaatsen van een zekering heb je kans, dat de regelaar heel blijft, maar die kans is niet heel erg groot. Je moet daar dus beter maar niet op vertrouwen. Je voorkomt echter wel brand en dat is belangrijker. In het verleden zijn er inderdaad wel regelaars geweest, waarin een zekering was opgenomen, maar echt helpen deed dit niet. Stilzwijgend zijn ze bij de meeste merken dan ook weer verdwenen.

Ook andere beveiligingen helpen trouwens weinig of niets bij snelheidsregelaars. Het meest grappige voorbeeld daarbij was ooit het merk Novak, dat een gepatenteerde ompoolbeveiliging had bedacht. Die werkte zeer effectief, want de regelaar bleef heel. Alleen ging de ompoolbeveiliging bij verkeerdom aansluiten regelmatig stuk. Dat schoot dus niet op. Tegenwoordig hebben veel regelaars voor borstelmotoren een temperatuurbeveiliging aan boord. Die helpt ook zelden. Alleen bij een niet te zware overbelasting wil deze nog wel eens op tijd invangen, maar meestal is deze te laat.

Een ander voorbeeld, waarbij zekeringen vaak te traag zijn, zijn acculaders die voor 12 Volt geschikt zijn en waarin vaak als ompoolbeveiliging een diode antiparallel aan de voedingsspanning is gemonteerd, voorafgegaan door een zekering. Meestal is dit een 1N540x in combinatie met een 10A carfuse. Zulke diodes kunnen in impulsvorm gigantische stromen aan, dus als je + en - verwisselt mag je er op rekenen dat-ie zo'n 10A zekering laat knallen. Dat doet-ie ook, maar dat duurt toch vaak lang genoeg om ook de diode zelf mee te nemen. Bij de vorige generatie TLP-laders met ingebouwde netvoeding zat zo'n 1N5401 op de uitgang. Je kon er bijna duvel op zeggen, dat als de zekering stuk was ook de diode het had begeven. Dit kostte de eindgebruiker meestal ook meerdere zekeringen, want als je deze verving ging 't ie pas stuk als je vervolgens weer een accu aansloot. Ik heb voor de importeur tientallen van deze laders met dit mankement gerepareerd, dus het was beslist geen uitzondering als dit gebeurde.
 
Sorry Stefan als je me niet wilt geloven dan kan ik daar verder niets aan doen. Maar je zou het eens eens aan de ontwerpers van een grote elektronica fabrikant moeten kunnen vragen. Zij zullen dit volmondig bevestigen. Dat kan ik makkelijk zeggen want ik heb voor die fabrikanten gewerkt en kon zodoende vrij makkelijk met hen discissieren over dit soort zaken.
Ik heb hen wel eens gevraagd waarom ze bijna altijd een vrij "zware" zekering gebruikten. Die ging zelden kapot maar de schakel Fet of andere halfgeleiders waren wel doorgebrand. Het steevaste antwoord was dan dat smeltveiligheden (zo heten die dingen eigenlijk) niet bedoeld zijn en ook niet snel genoeg zijn om halfgeleiders te beschermen.
Zelfs die zekeringen die door de fabrikanten ervan speciaal bedoeld zijn om halfgeleiders te beveiligien zullen dit beamen. Die FF (Very fast) zekeringen worden in de echte grote vermogens elektronica gebruikt. Zekeringen in de kasten met schakel Fets of Thyristors waarmee trein of tram motoren worden geregeld bijvoorbeeld. Daar worden dit soort zekeringen gebruikt om die grote banken met Fets te "beveiligen". MEESTAL zijn er toch al meerdere Fets doorgefikt voordat de zekering het begeeft. Die worden dan "opgeofferd" zodat de rest wel beschermd wordt. Maar let wel op hiervoor worden dan SPECIAAL daarvoor gemaakte zekeringen gebruikt van het FF type! Zelfs die zijn NIET snel genoeg om altijd alles te beschermen zodat er toch halfgeleiders kapot zijn gegaan voordat de zekering doorsmelt.

Wat jij schrijft over die elko die voldoende energie zou bevatten om de Fet op te blazen klopt meestal ook niet. Één van de selectie citeria van die elko is dat dit juist niet mag gebeuren! 8O Heel vaak zit er een schakel Fet in die piekstromen kan verwerken die een veelvoud is van wat sckakeltechnisch noodzakelijk is. Dat wordt dan gedaan juist om die piekstromen die de elko KAN leveren op te kunnen vangen. Wanneer je de voeding uitschakeld kan het namelijk wel eens gebeuren dat die Fet niet helemaal dicht gehouden kan blijven tot de elko ontladen is. Op zo'n moment loopt dus die hoge piekstroom en blijft de Fet netjes heel.

Een zekering achter de elko MAG niet eens want dan zou de elko, de gelijkrichter en het hele EMI filter niet afgeschakeld worden in geval van problemen. Dat kan dan eventueel lekker doorfikken en dan mist de zekering zijn doel.
Dat doel is namelijk het beveiligen van de omgeving (zoals de bedrading van het lichtnet in je huis) tegen sluitingen en mogelijk brandgevaar. Ook de voeding zelf zal dan minder snel in de fik raken.
Dit is echt de ENIGE functie van die zekering. En JA je kan soms mazzel hebben dat een zekering net iets eerder "gaat" dan een Fet of een diode. Maar daar moet je niet van uit gaan en je moet er ook niet naar ontwerpen. Jan's 25 jaren ervaringen met de modelbouw praktijk en mijn ruim 30 jaar ervaring met allerhande andere elektronica hebben dit al vele duizenden zo niet tienduizenden malen bevestigd.
 
Ja die snelle zekeringen ken ik, er staat een Diode symbooltje op. Die dingen hebben we op de zaak in de loskranen zitten. In de gelijkstroom aandrijvingen van ca 900kW.

Ik heb toch vaak zat gehad dat de elko makkelijk de fet kan opblazen. Als bijv. het driver IC de Fet blijft aansturen, verzadigd de HF trafo en schiet de stroom zo ver omhoog dat de fet letterlijk uit elkaar knalt. Deze elko werd weleens gevoed door 12V die omhooggetransformeerd was, dus zoveel voedend vermogen ging er niet door, maar vooral de bufferfunctie van de elko maakte dat de fet ontplofte. Toch gebuik ik in mijn zelfbouw geschakelde voedingen (ca 1kW) altijd een extra zekeringen voor de schakeltorren, dit scheelt een hoop schade als er eens iets mis gaat. Vooral Fets kunnen behoorlijke peikstromen aan dat die het wel overleven. Ik dimensioneer die torren ook min 2 tot 5x over om dat te kunnen. Maar goed laat ik het hierbij houden en zeg beter wel een zekering dan niet.
 
........Ik heb toch vaak zat gehad dat de elko makkelijk de fet kan opblazen. Als bijv. het driver IC de Fet blijft aansturen, verzadigd de HF trafo en schiet de stroom zo ver omhoog dat de fet letterlijk uit elkaar knalt. Deze elko werd weleens gevoed door 12V die omhooggetransformeerd was, dus zoveel voedend vermogen ging er niet door, maar vooral de bufferfunctie van de elko maakte dat de fet ontplofte.........

Wanneer de Fet opengestuurd blijft door een defecte sturing zal de energie die de 12V kan leveren al voldoende zijn om de Fet op te blazen. Dat komt dus niet door de energie in de elko.
Neem een elko van een schakelende voeding en laad hem op. Dat is meestal tot ongeveer 300V DC! Ontlaad hem dan via de schakel Fet van die voeding. Ik ben er behoorlijk zeker van dat die Fet het met gemak overleeft. Wanneer de ontwerper van die voeding zijn werk goed gedaan heeft is de energie in de elko niet voldoende om de Fet op te blazen.
Dit "truukje" gebruikten we wel eens bij een bepaalde voeding waar geen voorzienning in zat om de elko's te ontladen wanneer de stekker uit het stopcontact wordt gehaald. Die tot 300V opgeladen elko's (het waren er twee van 100µF in serie) hielden vervelend lang hun lading vast. :evil: Je kon de elko's met een schroevendraaier of zo kortsluiten maar dat gaf zo'n klap en was niet best voor de schroevendraaier. Even de gate van de schakel Fet met de een 1MΩ weerstand aan de drain leggen en de elko's ontlaade via de Fet en de trafo. Nooit een probleem.
Als je dit doet pas dan wel op dat er een overspanningsbeveiliging over de gate zit. Zo niet dan is de kans groot, zeer groot zelfs, dat je de gate overgang opblaast. Voor de meeste Fet's geldt een gate source spanning van 20V of minder!
 
Back
Top