opknap verslag spitfire

ok, net een de motor los gehaald het is dus geen 6,5cc zo als de verkoper zij maar een 3,5cc.
vreemd motortje 3,5 monza sports staat er op de motor.
maar goed dat ik deze los had gehaald, 1 achterdeksel bout was losgetrilt en een hoop bagger en smeur dus die is toe aan een behandelingetje, even totaal uit elkaar en schoonmaken in oliën maar weer en dan eens aanmeppen.
 
Mooi kistje Wilbert. Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk worden gaat na de renovatie.

Wel zou ik net als Jonkje zegt de kist eerst vliegen, voordat je hem gaat opknappen. Dan weet je ook direct of het iets is waar je veel aandacht aan wilt besteden. Qua formaat is het ook een leuk racertje, dus je zou dan ook kunnen kiezen om hem in racekleuren te schilderen.. Knappe 5 cc motor erop en gaan met die banaan ;)

Mag ik alvast een voorspelling doen?

Mijn idee :yes: :hammer: :lol:
 
merkwaardig motortje, geen 1 van mijn inbus sleutels pastte goed in de cilinderbouten.
engelse maat? had een oude sleutel die net wel net niet pastte (te groote) had een beetje kracht gezet en hij ging iets, alle 4 de bouten zijn nu los.
carb is ook een apart ding, is best een aparte aansturing voor het gas.
maar het merk monza sports kent iemand dat?
 
ok, de motor is totaal uit elkaar gevist, helemaal schoongemaakt en ligt nu in onderdelen in de olie.
alleen heb ik een niet zon fijne ondekking gedaan.
er zit speling tussen de krukas en de drijfstang, daar waar de drijfstang op de krukas komt zit speling.
ik ontdekte het nadat ik de motor in de olie had gezet en hem een een aantal keer rond draaide, als de zuiger op zijn hoogste punt was dan ging hij wat zwaarder en daarna weer normaal tot hij weer boven in was.
betekent dit einde motor of is hier nog wat aan te doen?

Mvg wilbert
 
jep, dat kun je wel zeggen ja :).
maar goed als je de motor een slag draait lijkt het alsof hij heel veel compressie heeft, maar dat moet goed zijn zeggen jullie dus dan kan hij binnenkort weer op het toestel en dan een testdraaiën.
alhoewel ik zet hem denk ik eerst even op de bok.
 
Ehm, 3,5cc Monza sport, is dat geen auto-motor? Van OPS? De mijne heette wel zo, ergens in begin 90-er jaren.

Hugo
 
dat zou wel een kunnen kloppen, had vanochtend al eens zitten googlen en kwam al wat auto motortjes tegen met monza sports.
en kwam toen een bericht tegen op rcuniverse dat de OPS 3,5cc 1 van de beste motor is voor in de pylon race wereld.
 
ik vind het tog vreemd dat de motor zo zwaar loopt, dit kan tog niet goed zijn?
het voelt als een hele zware compressie, (ook zonder kop!).
niemand een idee?

de motor zit nog niet in elkaar.
hij is volgens mij dezelfde (ik weet het haast wel zeker) als uit deze advertentie <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Mvg wilbert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als dat de zelfde motor is, is het een ABC motor ( Aluminium zuiger, Bronzen bus met Chroom laag), deze motoren "klemmen"altijd bovenin, zeker als ze nieuw zijn.
Als de motor loopt, wordt de bus bovenin warmer, zet meer uit, en klemmen is weg.
Heeft ook een ander inloop proces dan een "gewone"motor, heeft deze al wel gelopen?
Denk ik niet de beste motor voor de spit, is een toerenmaker, speciaal voor pylonracers, met een klein propje.....

gr, Nico
 
ja, de motor heeft gelopen.
ok, dus dat klemmen heeft al een verklaring, dat is mooi dan zet ik hem in elkaar en ga hem eens proberen.
maar hoe bedoel je niet geschikt? toestel is wel een soort pylon achtig geval dus naar mijn inzien best een geschikte motor.
 
de motor is helemaal schoon alleen moet ik nu weer weten hoe die in elkaar moet.
vooral de carb. is latig.
moet dus even goed zoeken op internet.
 
'Volgende keer goed kijken en desnoods foto`s maken voordat je gaat slopen.
 
met dat soort dingen heb ik het geluk dat ik een aardig fotografisch geheugen heb . als ik iets uit elkaar haal weet ik het ook een 2 maand later zo in elkaar te zetten
 
:yes: kan ik ook goed onthouden maar leren ho maar;)

maar volgens mij past het ook maar op 1manier in elkaar (behalve de schroeven)
 
Maar de achterdeksel zal toch met kortere boutjes worden vastgezet dan de cilinderkop dus zo moeilijk kan het niet zijn als je wat logisch redeneerd,
en de carburator zijn ook maar enkele onderdelen.
 
Back
Top