opknap verslag spitfire

we praten over de carb. :).
de rest is natuurlijk een eitje.

maar er is al een berichtje onderweg naar de eigenaar uit het verkoop topic iets verderop in dit topic.
gevraagt of hij een fototje wil versturen van de carb.
het toestel is nog niet verkocht lijkt het erop.

Laatst bewerkt:
mooi, ik heb de carb aan de hand van foto,s van van iemand anders kunnen opbouwen.
alleen nu heb ik een probleem.
ik ben de koppaking kwijt!
wat nu?

ja koppakking is vaak van dun koper .
je bent handig genoeg , dus kwestie van maten opnemenwat de dikte moet zijn (vaak een 0,15 tot 0,25mm) bij een metaal waren zaak haal je dan latoen koper (vd wal in barneveld)in deze dikte .
dan is het een kwestie van uitknippen/snijden .
de pakking ontbramen .
en nu komt de grap . hang depakking aan een metaaldraadje en maak hemzwart met een vlam van een aansteker .pak nu een klein gasbrandertje en stook hetzwarte van de pakking af (dit proces heet uitgloeien)
nu kun je de pakking monteren .

eigenschap van koper is dat het onder warmte zacht wordt en onder druk hard ,perfect materiaal voor een koppakking dus .
heb dit al regelmatig gedaan voor automotoren (ja de grote motoren )

ja koppakking is vaak van dun koper .
je bent handig genoeg , dus kwestie van maten opnemenwat de dikte moet zijn (vaak een 0,15 tot 0,25mm) bij een metaal waren zaak haal je dan latoen koper (vd wal in barneveld)in deze dikte .
dan is het een kwestie van uitknippen/snijden .
de pakking ontbramen .
en nu komt de grap . hang depakking aan een metaaldraadje en maak hemzwart met een vlam van een aansteker .pak nu een klein gasbrandertje en stook hetzwarte van de pakking af (dit proces heet uitgloeien)
nu kun je de pakking monteren .

eigenschap van koper is dat het onder warmte zacht wordt en onder druk hard ,perfect materiaal voor een koppakking dus .
heb dit al regelmatig gedaan voor automotoren (ja de grote motoren )

bedankt, dat word dus een nieuw pakkingkje maken.

En even langs de Action lopen, daar voor een paar cent een assortimenten bakje kopen waar je de onderdelen in kan doen ;)

mooi, ik heb de carb aan de hand van foto,s van van iemand anders kunnen opbouwen.
alleen nu heb ik een probleem.
ik ben de koppaking kwijt!
wat nu?
Koppakking zelf maken uit aluminium. (frisblikje).
Blikje openknippen en zo vlak mogelijk rollen.
Met schuurpapier 600 aan beide zijden matschuren.
Passer kopen en op de plek van het potloodstiftje een stukje staaldraad van dezelfde diameter plaatsen, nadat je er een scherpe punt aan hebt geslepen.
Met de schuifmaat binnendiameter koppakking opmeten (= buitendiameter stuk cilinderkop dat in de cilinder schuift)
Passer zo nauwkeurig mogelijk op de helft van deze maat instellen en een cirkel in het aluplaat krassen.
Doe dit een aantal keren van beide zijden, op een gegeven moment moet het middenstuk eruit vallen.
En anders nasnijden met een scalpel nr. 24
Over de cilinderkop plaatsen en de buitendiameter aftekenen. (= buitendiameter cilinderbovenrand)
Met een oude schaar zo netjes mogelijk knippen.
Klaar.
Zo maakten we de shims waarmee we compressie van onze F2B motoren fine tune-den (om de 2/4takt overgang goed te krijgen).
Als je teveel compressie hebt, extra shims toevoegen.

Laatst bewerkt:
nou, de calmato is klaar dus dan gaan we hier weer mee verder.

een kop pakking gemaakt, en de motor even laten lopen.
die loopt zeer rustig!!
het was maar heel kort dat ik hem heb laten lopen maar ga morgen wat langer afstellen zodat hij goed loopt.
de tank was ook nog niet helemaal ook (lekte best wel erg).

wat foto,s:

wat probeersels om het metaal:

DSC09918.jpg

een pakking:

DSC09919.jpg

Grt wilbert

de motor toerde helemaal niet op, dus ik dacht een iets klijner proppje.
er zat een 12x nogwat op.
ik had een 10x4 gepakt en sloeg hem een paar keer aan, hij begon te lopen iets aan het gas en viel uit.
probeerde nog een keer te starten maar de gloeiplug was doorgebrand :(.
even een paar nieuwe pluggjes bestellen.

dikke kans dat ik mn stationair schroef kwijt ben :(.
was aan het afstellen en zag hem er op eens niet meer in zitten dus hij is eruit getrilt.
ik weet zeker dat hij erin zat aan het begin.
heel goed gezocht maar ik ben banh dat hij weg is.
nog even goed zoeken als de zon een beetje schijnt dan zie je hem beter. (was buiten aan het afstellen/laten lopen.

magneet of luidspreker aan een touwtje over de grond laten gaan waar je aan het afstellen was , geheid dat je hem aan je magneet vindt.

Back