Acrobat verliest vermogen tijdens vlucht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn acrobat van minicopter heeft het volgende probleem: starten van motor (os91) geen probleem, telkens na ongeveer 3 min vliegen raak ik vermogen in rotorkop kwijt. maar als dit gebeurd toert wel motor op. Heb motor en koppeling gedemonteerd, echter geen resultaat. Koppeling ziet niet versleten uit, heb echter wel ander idee wat oorzaak kan zijn. Is het mogelijk dat het eenrichting lager tijdens vlucht opeens deblokkeerd? Vind het namelijk merkwaardig dat dit telkens na 3 min vlucht gebeurd. Heb hem telkens goed kunnen autoroteren, maar wil toch wel langer kunnen vliegen.

Iemand suggesties of heeft dit probleem zich bij andere (welk type heli dan ook) zich ook al eens voorgedaan?

gr ralph
 
Hoi,

Toch even kijken naar de afregeling van uw motor. Veel kans dat ie warm (scherp) komt wanneer de tank laag komt.
onderin (vijsje) 1/8 uit (tegenwijzerzin), midden 1 à 2 klikjes uit en bovenin (naald waar brandstof darmpje op zit) 2à 3 klikjes uit en testvlucht doen.
Wanneer je de trottle naar idle brengt mag ie niet "zingen" maar direct naar stationair toerental gaan.
Even proberen maar.

Grt
Mario
 
hoe vol is je tank nog na die 3 minuten? zou de clunkslang lek kunnen zijn en luchthappen waardoor de motor te arm gaat lopen?
 
Vlieg op 1% nitro, heli is voorzien van lotterle. Heli heeft altijd die afstelling gehad en goed gevlogen, zowel in normal als in idle 1 en 2 mode. Loopt absoluut niet te warm. Verder is de tank nog voor 70% vol. Heb het geprobeerd met verschillende vliegstijlen, gebeurd ook als je hoverd. Als dit probleem zich voordoet lijkt het net of er geen verbinding is tussen motor en rotorkop. zje hoord geluid van motor optoeren omdat deze onbelast lijkt te lopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe vol is je tank als dit gebeurt?

Het klinkt alsof hij arm gaat lopen:
- Of afstelling fout
- Cluckline poreus.


Ik zou beginnen met de slangetjes IN de tank te vervangen.
Ik vervang ze om de 3 maanden (maar wel met 30% nitro)
 
Ik denk dat je een probleem hebt met het vrijlooplager.
Haal dat uit elkaar en maak alles perfekt schoon. Geen olie daarop gebruiken wan dan verkleven de naaldjes van het systeem
 
andere brandstof gebruikt?
ik heb zeker een jaar of 5 op o-nitro gevlogen met luttle caburateur
vliegt perfect op o-nitro maar er mag dan wel niet meer dan10-12%olie in
de meesten standaard brandstofen hebbben tussen de 18 en20%
het beste vloog ie bij mij met dune olie
ik gebruikte methanol met 12%aerosync profesional oil
heb ook eens standaard branstof gebruikt met 18% olie
dit koste me echter 1 motor
zelfde probleem,eerste paar min loopt ie gewoon en dat toert ie ineens op
als of ie geen benzine krijgt
blijkt dat de grote hoeveelheid olie zich verzamelt onder in het carter en dat ie alleen op metanol loopt zonder smering
dit is echter mijn ervaring
na dat ik 0-nitro met 12%olie ben gaan vliegen nooit meer dit probleem gehad
en de motor afstellen dat ie veel rookt (als of je 30% stookt)

gr hub
 
Ik denk dat je een probleem hebt met het vrijlooplager.
Haal dat uit elkaar en maak alles perfekt schoon. Geen olie daarop gebruiken wan dan verkleven de naaldjes van het systeem

Waarom geen olie? ik gebruik altijd "one-way lube", dit is speciaal voor vrijlooplagers!
 
De slangetjes in de tank heb ik al provesorisch vernieuwd. Gebruik rd brandstof, jaren op gevlogen met diverse heli`s zonder problemen. Ga idd het vrijlooplager eens demonteren om te kijken of deze de boosdoener is. De motor begint op te toeren, hierdoor zou de rotorkop sneller moeten gaan draaien maar gaat juist langzamer draaien. Heeft wat weg van autoroteren maar dat met dit verschil dat motor begint op te toeren in plaats van stationair toerental.
 
Laatst bewerkt:
Heb een nieuw vrijloop lager besteld, verder geen bijzondere ontdekkingen gedaan aan heli tijdens demontage. Ben benieuwd of het euvel hiermee is verholpen.
 
Hallo Ralph,

Onder andere de Caliber 5 van Kyosho kampt regelmatig met dit doorslip probleem.
Bij het optoeren van de heli slaat op een gegeven moment het vrijloop lager door.
Ik heb toen diverse truken erop losgelaten om dit doorslippen op te lossen.
Het enige wat daartegen hielp was het vrijloop lager goed te ontvetten (met remmenreiniger bijvoorbeeld) en daarna wat WD40 in te spuiten. Hierna met perslucht het overtollige wd40 wegblazen.
Alleen deze methode weerhield in mijn geval een al langer doorslippend setje (lager en as)
Ik had dan wel de as waarop het vrijlooplager loopt even gepolijst door in een boormachiene er een polijstpapiertje op los te laten...


Grt,
Eric.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top