Zelfbouw zwever (3 meter!!!)

  • Topicstarter Topicstarter robin15243
  • Startdatum Startdatum
R

robin15243

Guest
Ik had ergens een mooi ontwerp gevonden, ook afkomstig van dit forum en nou wilde ik hem ook bouwen. Misschien is het wat macho, misschien ook niet maar ik wilde liever een 3 meter versie dan een 1.5 meter versie.

Dus ik alle afmetingen relatief vergroot en daar begon ik te bouwen.

Allereerst hebben we balsa nodig. Heel, héél veel balsa. Een 3 meter kist is niet goedkoop, dus voor het balsa van de vleugel was ik 25 euro kwijt.

Wat ik gebruikte:

6x 1x10x1000mm balsa puur voor bekleding van de voorkant v.d. vleugel
1x 3mm balsa voor de staart
6x 2.5mm balsa voor "de doos constructie" (liggers etc)
6x 8x8 mm liggers van vuren hout
3x 7x15mm voorligger van balsa
3x 2mm balsa voor profielen

later komt er nog hout bij voor de romp, maar dat heb ik nog niet gekocht.
Laten we beginnen bij het begin..
full




Ik had een mooi vleugelprofiel gevonden. Deze uitgeprint op een laser-jet printer en daarna het papier op het balsa gelegd. Als je dan met een strijkbout over het papier gaat lost de inkt weer op. Deze trekt in het balsa en je hebt je profiel eigenlijk op je balsa gekopieëerd. Wanneer je eenmaal één profiel hebt leg je hem op het andere balsa. Even vastprikken met wat spelden en uitsnijden maar.

full


let wel op! elk profiel dat je af hebt even chekken of het klopt met het orgineel. ook even chekken of je het orgineel niet beschadigd hebt, want dan kopieëer je een fout. Nog één ding, chek of de ligger er wel in past. Anders lichtjes bijsnijden. Als resultaat....

full


Wanneer je al je profielen hebt (in mijn geval 27) prik je ze allemaal op de liggers. Zorg dat alles netjes wordt geschuurd, ook de inkepingen waar de liggers nu in liggen. Anders gaan ze torderen t.o.v. de liggers. Vergeet niet ook de onderkant te schuren! Dit is erg belangrijk, maar daar komen we later op.
full



full



Natuurlijk moeten de voorkant EN achterkant ook nog even worden vastgezet. Hiervoor maken we een achterlijst en een ('t is niet zo moeilijk-->) voorlijst. De achterlijst is een plankje balsa (4mm) waarin je inkepingen snijdt van enkele milimeters. Zo passen de ribben er netjes in.
full




Als je de achterlijst op maat hebt gesneden doe je hetzelfde bij de voorligger. Dat is het plankje balsa van 7mmx15mm, 1000mm lang. Deze snijdt ik tot 68cm. Als laatste schuif je alles even droog in elkaar, dan pas lijmen! !
full




Volgende keer ga ik verder met het verslag, maar dit was alvast een leuk beginnetje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Supertof om volgers te hebben, dat maakt het bouwen nog leuker!
De vleugel is eigenlijk al bijna klaar, maar ik heb geen camera meer. Maar ik zal wel nog een tipje van de sluier oplichten...
 
Als alles past en in elkaar steekt kun je beginnen met lijmen. Natuurlijk lijm je eerst de profielen op de onderste ligger. Als die alemaal vast zitten doe je wat lijm op de bovenkant van het profiel. Nu druk je de 2e ligger erin.

Je kunt met een geodriehoek goed kijken of alle hoeken goed zijn. Zo moeten ze loodrecht op de ligger staan, in 2 dimensies. Zorg er gewoon voor dat al je hoeken 90* zijn, behalve één, diegene aan het uiteinde van je vleugel. Als je de linkertip maakt geld dat voor het meest rechter profiel, bij de ander andersom.

Ik heb een plankje balsa uitgesneden onder een hoek van (90-7.5) 82.5 graden. Zo krijg je een mooie V-stelling van 2x7.5=15 graden aan de tips.

Als de lijm nog nat is zet je het plankje tegen het laatste profiel om deze onder een hoek vast te lijmen.

full


nu ook de achterlijst bevestigen aan de profielen. Met houtlijm werkt het prima, wel goed vastspelden met naalden/spelden. Ik heb op elk bevestigingspunt nog een drupje 5 minuten epoxy gesmeerd. Anders zitten ze een beetje fragiel, nu is "rock-solid"

De voorlijst moet ook nog vastgelijmd worden. Gewoon de profielkant insmeren met witte houtlijm en dan met wasknijpers vastzetten. Lekker laten drogen en ook dit is oersterk. Nu kunnen je profielen niet meer schuiven of torderen, essentieel dus.


Als je eenmaal hebt wat ik hierboven heb beschreven begin je aan de doosconstructie. Ik gebruik hiervoor 2.5mm balsa, maar voor een 3 meter zwever raad ik je dikker aan. Die van mij is wat fragiel dus raad ik je 3-4mm balsa aan.

De doosconstructie zorgt ervoor dat de vleugel niet kan torderen en dat de liggers met elkaar verbonden worden. Zo krijg je nog eens 2 relatief grote verticale liggers die het gewicth van het vliegtuig kunnen dragen.

Gewoon uitsnijden, vastlijmen en dan met véél wasknijpers vastzetten.
full

Bij mij paste het net neit aangezien de rib-afstand 13 cm is en de plankjes maar in planken van 10cmx100cm werden verkocht. Ook lijmen aan de profiel-kant, zo zit alles nog steviger vast. (Oftewel--> lijm tussen "de doos" en het profiel) hier het resultaat:
full

Voor iets preciezere uitleg over de aanbreng van de lijm. Lijm tegen de liggers en tegen het profiel en de andere kant v.d. doos.

full


Ik heb het een beetje fout gedaan, maar ik hoop dat jullie het snappen.

Misschien is het je al opgevallen, maar ik heb de onderkant al bekleed met 1mm balsa. Iets fragiel, ik raad 1.5mm aan. Gewoon tegen de voorlijst plakken, heel goed vastspelden en dan met talloze wasknijpers aan de voorlijst vastklemmen. Met als resultaat....
full

De bovenkant moet ook nog bekleed worden.
Hiervoor heb ik de voorlijst ingesmeerd met 5 minuten epoxy. Ijzersterk dus. Als de plank zit vastgelijmd trek je hem over de profielen. Dit doe je dus pas nadat het vastzit aan de voorlijst.

Daarna gewoon de profielen insmeren met houtlijm en de bekleding eroverheen trekken. En weer: goed vastspelden.
full

een beetje extra druk kan nooit kwaad dus leg er iets zwaars op.
full


Zoals jullie wel zijn zit de bekleding niet vast aan de liggers/doosconstructie. Dat is gewoon pech, mijn hobbywinkel verkoopt geen planken breder dan 10 cm. Dat haalt hij dus net niet.

Maar dat heb ik al gefixed. Gewoon een extra stukje balsa erop met bevestigingspuntjes. Dat zit nu wel goed vast. Ook moet je het laatste profiel opensnijden. Dat éne profiel onder die hoek, die bedoel ik. Daar komt later nog een bevestigingsbuis in om de hoofdvleugel met deze "tips" te verbinden.
full

Wat natuurlijk ook heel belangrijk is voor het bespannen: een H-constructie. Wat houdt dat in? Je lijmt een stukje 1mm bals op de profielen. Gewoon de lengte van het profiel nemen en ongeveer 3-5mm breed. Zo verspreid je de druk die later op het folie komt. Anders snijden de profielen door het folie heen. Deze "H-constructie) is ook te zien op de bovenstaande foto.

Echt verder ben ik nu niet, behalve dan dat ik nu bezig ben met het hoofd-deel van de vleugel. De tips zijn nu beide al af-->
full

Ik ga weer lekker bouwen en dan komt het volgende verslag binnenkort!

Robin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stukjes en beetjes

Robin,

Je vleugel bouw je letterlijk in stukjes en beetjes op. Met de manier waarop je het nu doet ben ik erg bang dat er zeker een moment komt dat je je mooie 3 meter kist ook weer in stukjes en beetjes moet oprapen . . Je kunt simpelweg gaten niet opvullen met meer materiaal. Extra stevigheid krijg je ook niet door extra lijm te gebruiken. Nauwkeurige 'zuigende' passing is het toverwoord. Je andere draadje is er ook vrij duidelijk in.

Gelukkig zijn er veel mede-forummers die je graag willen helpen, maak er gebruik van en je voorkomt teleurstelling.

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
stukjes en beetjes? ik heb net getest op veticale krachten en die vleugel is ontzettend sterk. Nauwelijks doorbuiging (ongeveer 0.5 cm bij een kracht van ongeveer 5 kg). Ik heb ook de effechten van torq getest. De vleugel tordeert niet/nauwelijks. met veel kracht tordeert deze enkele millimeters ten opzichte van het meest uiterste profiel aan de andere kant.

Maar ik wil heel graag hulp en tips hebben want dit is pas mijn 3e kist. Ik ben ook nog niet de ervaring zelve. Dus, wat zouden jullie aanraden?

Het middenstuk moet nog gemaakt worden, en daar zal ik jullie tips in verwerken.
 
Er zitten fouten in de basisopzet. Daar zal je later steeds mee worden geconfronteerd. Wat je kan doen is hier [123085] vleugelbelasting-2 al aangegeven.

Natuurlijk kan je doorgaan, maar dat is zonde van het geld en de energie die je er in gaat stoppen en helaas nooit tot een goed resultaat zal leiden.

Neem je verlies en begin opnieuw. Het zelf leren ontwerpen en bouwen van modelvliegtuigen is een proces van vallen-en-opstaan. Dit is een keer vallen. Nu opstaan en doorzetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat niet zozeer om de verticale krachten, kijk maar eens naar dit [URL="
[/URL] vanaf 0:17 zie je hoezeer de vleugels mogen buigen. Het gaat om het verdraaien/torderen van de vleugel. Je stelt dat dit bij jou goed zit, ik geloof je, maar gezien de afstanden die je tussen de ribben hebt bereik je niet de sterkte die zou kunnen met een klein beetje extra gewicht voor extra ribben.

Een test, niet verkeerd bedoeld, die je zou kunnen doen is je laten rijden met een vaartje van 40-50 km/h en dan de vleugel eens uit het raam steken. Dan pas voel je echt hoeveel kracht zo'n vleugel te verwerken krijgt.

De afstand tussen de ribben zou ik in jou geval op zo'n 7 cm houden. Een andere tip is om eens op zoek te gaan naar een tekening van een vergelijkbare zwever. De sig is al genoemd. Daar kun je veel van leren.

Vragen? Stel ze!

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
owkay! Wat ik me afvraag is waarom meer ribben de tordatie van de vleugel tegengaan. De ribben vangen toch gewoon de krachten op de bekleding op? En die geven ze door aan de liggers, die ze weer doorgeven aan de romp. En zo heb je een vliegtuig.

klopt dat of niet?

Ik zou denken dat je met een stevigere achterlijst samen met een stevigere voorlijst aardig wat tordatie kan voorkomen.

En wat ik nog aan N.P.S. wilde melden: dit heb ik niet zelf ontworpen hè. Er staat nog een ander bouwverslag van deze kist onder de naam "Fijn zwevertje". Ik bouw die gewoon na, maar nu iets minder dan 2x zo groot. Er zijn al ongeveer 5 man op dit forum die die kist hebben gebouwd en allen waren ze enthousiast over hoe makkelijk hij bouwt en later ook vliegt.

Dus helemaal experimenteel is het niet... Daarom wil ik er echt graag aan verder gaan.

Ik ga binnenkort die auto-test houden. Gelukkig hebben we een zonnedak waar ik makkelijk doorheen pas =) Kijken op welke snelheid hij begint te flutteren.

ik zal zometeen nog een extra fotootje posten over hoe ik jullie tips heb gevolgd.
 
Het is een misverstand dat een stevige voor- en achterlijst een vleugel torsiestijf maken. Je kan de voor- en achterlijst heel dik maken, maar daar win je maar weinig torsiestijfheid mee. De vleugel kan dan nog steeds makkelijk verdraaien.
Hoe verkrijg je dan wel torsiestijfheid? Door in de constructie een gesloten 'doos' te maken. Meestal wordt deze door gevormd door de webbings tussen de beide liggers en de beplanking boven en onder tussen de liggers en de voorlijst. Zo ontstaat een gesloten zogenaamde D-box welke goed bestand is tegen torsie.
Bij kleine lichte zwevers wordt de onderbeplanking wel eens weggelaten. Dit gaat ten koste van de torsiestijfheid, maar dat kan deels worden opgevangen door het dichter bij elkaar plaatsen van de ribben. De bespanning van de vleugel neemt ook enige torsie op, maar vele malen minder dan houten beplanking.
Bij de modellen van Hoellein wordt helemaal geen beplanking toegepast op de vleugels. Hoe komen die dan aan genoeg torsiestijfheid? Daar worden de ribben op een ronde koolstof ligger gelijmd. Deze ronde ligger kan nauwelijks torderen, en daardoor wordt de vleugel toch voldoende bestand tegen torsie.
 
Het is heel naar om steeds te horen dat het niet goed is maar deze viel mij op:

full


Jij legt blijkbaar de verschillende delen van de beplanking haaks tegen elkaar aan. Dat gaat niet goed, levert een heel erg zwakke plek op.
Wat je hoort te doen is de twee delen schuin afsnijden, zodat de naad over 3 ribben ligt. Dan verlijm je beide delen en heb je een sterke plank die lang genoeg is om de hele vleugel in één keer te bedekken.

Ik heb zelf een zwever van 315cm gehad die ook "aangepast" was door de bouwer. De vleugel was oorspronkelijk geheel ingedekt maar de bouwer had besloten die beplanking deels weg te halen. Wat er gebeurde: de hele vleugel flutterde aan stukken, tijdens een doodgewone vlucht.

090621Tenerife.jpg


Zoals je kunt zien is deze vleugel véél steviger dan die van jou. De ribben staan veel dichter bij elkaar, de doosconstructie is goed, de achterlijst is veel dikker dan die van jou (de voorlijst ook maar dat kun je niet zien). En toch ging het helemaal aan barrels....
Ik heb geluk gehad dat ik er mee heb kunnen landen en de boel hersteld. Het is maar om aan te geven dat een vleugel niet zo eenvoudig te bouwen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij legt blijkbaar de verschillende delen van de beplanking haaks tegen elkaar aan. Dat gaat niet goed, levert een heel erg zwakke plek op.
Wat je hoort te doen is de twee delen schuin afsnijden, zodat de naad over 3 ribben ligt. Dan verlijm je beide delen en heb je een sterke plank die lang genoeg is om de hele vleugel in één keer te bedekken.

da's nou een goeie tip, bedankt!

Een D-constructie. Dat is toch de "Doosconstructie" (bovenligger en onderligger verenigen) in combinatie met de beplanking en de voorlijst?
 
Ja, dat is een D-box. Maar dat werkt alleen als alle delen zorgvuldig op de juiste manier gebouwd zijn. Het is een beetje een kaartenhuis. Het staat prima zolang alles klopt maar als je één onderdeel verzwakt is de hele constructie zwak. Dat kan misschien net goed gaan als de belasting laag blijft maar dat weet je van tevoren nooit zeker. Als je er één heel zwak plekje in hebt zitten is je hele constructie heel erg zwak.....en een recht aan elkaar geplakte plank is bijvoorbeeld zo'n zwakke plek.
 
full


Hier heb ik wat vertstevigingen aangebracht naar de achterlijst. Zoals jullie ook wel zien bestaat de voorbeplating uit één geheel.

full


Dus wat ik hier heb gefotografeerd, dat is de D-constructie? Voorligger, onderbeplanking bestaat uit één deel, doos-constructie en bovenbeplanking zit helemaal als een schil om de liggers/voorligger. Is dit dan beter dan die eerste foto's? heb namelijk wat aanpasssingen gedaan. zie vervolg:

full


full

de onderbeplating is één geheel. Idem voor de bovenbeplating (nu wel dan)

full


klopt dit? Zo'n doos-constructie bedoel ik. De D komt later nog met de beplating, maar dit is alvast een begin. Zoals je misschien al ziet, hier heb ik de bovenste liggers verdubbeld. Dat komt omdat de ligger 1.68 meter moet zijn en ik max. 1 meter liggers had. Op de breuk zit nu een stuk die 20cm links, en 20cm rechts uitsteekt. In totaal overlapt deze de breuk dus 40 cm. Dan komt er ook nog een doosconstructie overheen. is dat sterk genoeg en ebben jullie nog tips? Want dit is het stuk dat overnieuw gaat. Ik vertrouw op jullie.... help me:confused:

full


er zit nu minder afstand tussen de ribben. er passen nu ongeveer 25% meer ribben op dan eerst.

full

aan het einde van de 40cm overlappende ligger heb ik deze vastgelijmd aan de bovenste. Van boven naar beneden:
1-bovenligger
2-een stukje om de ruimte op te vullen
3-dit stuk (40 cm) overlapt de breuk om 2 onder liggers aan elkaar te maken
4-de onderligger


Tips zijn welkom, ik bouw dit stuk helemaal opnieuw met jullie aanpassingen. Dus kom maar op :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robin,

Lekker he, zo'n forum, je wordt direct geholpen, je wordt gewezen op mogelijke verbeteringen, en het allermooiste, je pakt het direct op! Klasse.

Liggers:
Lijkt me stevig, maar misschien nu wel een beetje teveel van het goed. Het gaat dus om de totale constructie, het zwakste deel bepaalt de maximale sterkte. Een extra dikke ligger lost dan niet alles op. Deze van jou lijkt me nu sterk genoeg, maar is misschien ook wel weer teveel van het goede. Je hebt nu extra gewicht aangebracht waar dat niet had gehoeven. Ik ken je probleem, ben zelf een 4-meter vollledig houtbouw zwever vanaf tekening aan het bouwen. De eerste klus was het maken van de liggers. Dat heb ik gedaan door 2 dunne liggers baksteensgewijs op elkaar te verlijmen. Daarbij zijn ze ook schuin aan elkaar verbonden, dus niet stomp zoals bij jou. Is een les voor een volgende keer. De schuinte heeft ook een vuistregel. Als je ligger 1 cm breed is, maak dan de schuine zijde zo'n 3 cm, 1 op 3 dus

Tekeningetje maakt het duidelijk hoop ik.

tekening.jpg


Waar ik me nog steeds wat zorgen om maak is de afstand tussen de ribben. Heb mijn zwevers eens nagemeten en de ribafstand is bij allemaal zo'n 5 cm. Is blijkbaar een vuistregel...

Succes verder!
 
Ik wil niet heel erg negatief doen maar ik zou een bouwdoos kopen en eerst rustig leren bouwen.
Dit is zonde van je centjes.

Mocht je verder willen gaan zou ik er inderdaad de ribben ook verdubbelen.
 
En wat ik nog aan N.P.S. wilde melden: dit heb ik niet zelf ontworpen hè. Er staat nog een ander bouwverslag van deze kist onder de naam "Fijn zwevertje". Ik bouw die gewoon na, maar nu iets minder dan 2x zo groot. Er zijn al ongeveer 5 man op dit forum die die kist hebben gebouwd en allen waren ze enthousiast over hoe makkelijk hij bouwt en later ook vliegt.

Ik geloof best dat dit toestel een goed ontwerp is dat al door meerdere personen is gebouwd en ook nog eens prima vliegt.

Waar het om gaat is dat je het ontwerp linieair vergroot en constructieve aanpassingen achterwege laat. Daar gaat het fout.

Maar als je het toestel graag wilt bouwen, dan hoor je mij daar niet meer over. Het enige wat ik wil voorkomen is dat je met een mislukt project waar veel geld en energie in is gestopt komt te zitten.
 
Je bent dus mijn 'fijn zwevertje' aan het bouwen, maar dan wel kwa afmetingen X 2. Dat het dan geen 'fijn zwevertje' meer is heb je ondertussen al begrepen hoop ik. De afmetingen van een plan klakkeloos vermenigvuldigen doe je niet zomaar.
Bij het oorspronkelijke plan heeft de vleugel een opp van ong 24 dm2.
Bij jou toestel zitten we aan ong 90 dm2. Dit is X 3,75. Simpel gezegd je moet het aantal ribben ook ongeveer X 3,75 doen.
Als voorbeeld hieronder een tekening van een vleugel van een Mosquito ( zwever van 2500 mm) waarbij de ribben een afstand hebben van 4 cm.
Maw hoe langer de vleugel hoe dichter de ribben bij elkaar !!
DSC03355.jpg
 
Jah echt top zo'n forum. Vandaar start ik ook overnieuw, nu wel rekening houdende met ALLE verhoudingen. Ik ben (bij nader inzien) echt dom geweest met de constructie en verlijmingen. Hopen dat dit een stuk beter gaat. Ik had eerst een rib-afstand van 13' cm, nu wordt dat 5. Dat is zelfs minder dan in het orgineel. Jullie geven me echt goeie tips en ik ben bereid ze alle op te volgen. Bedankt allemaal. En gurodewa, sorry dat ik jouw ontwerp zo opk'''t. Is het misschien ook slim om nog kleine latende diagonaal aan te brengen tussen rechtsvoor van de ene rib en linksachter naar de andere rib? Dus tussen demdoosconstructie en de achterlijst, maar dan diagonaal. Zo krijg je een soort kruis, wat mij heel sterk lijkt.klopt dat? (heb geleerd dat ik eerst moet vragen en dan pas bouwen.
 
Back
Top