Jouw vliegtuig weegt (naar boven afgerond 1,3 kg + motor-setup van 0,8 kg) 2,1 kg. Volgens de vuistregel heb je dan aan 210 tot 315 Watt genoeg.
Jij hebt 600 Watt ter beschikking.
Tja, je kunt natuurlijk half gas vliegen, maar dan sjouw je dus wel pakweg 0,5 kg teveel mee naar boven (want je had met een setup van het halve vermogen uit kunnen komen). Is ook zonde van het geld.
Dirk.
Hey Dirk, leuke opmerking... ik wil nog even meegeven dat het soms wél héél logisch is om een DIKKE motor in de romp te gooien en een batterijpak dat veel te zwaar en te groot is... ZEKER bij zwevers.
Begrenzen in de zender (van 100 naar 60% bijvoorbeeld) is zo gek nog niet... in mijn ogen kan je beter een zware, dikke en herbruikbare motor in de neus gooien als een lichte motor die prima aan de eisen voldoet en er dan nog 400gram lood moet bijgooien... :2gunfire:
Om vervolgens weer te merken dat je eigenlijk op net iets meer power had gemikt

==>
zie hier Dan kan je merken voor wat een problemen je bij experimentjes komt te staan bij grotere zwevers... En laat ons eerlijk zijn, een grunau baby zwever van 6meter heeft geen elektromotor nodig die equivalent is aan een 60-80cc! Maar lood toevoegen is te gek en de motor kan nadien evengoed dienen bij een sleper!
enfin... ik heb ook al zoooo vaak constructies gemaakt die niet kunnen/mochten vliegen en waarvan ik toch veel heb opgestoken...
ik kan dit dus enkel aanmoedigen...
Sommige mensen hebben het van te lezen, leren en over te nemen van anderen.
Anderen (waaronder ikzelf) hebben het van uit te proberen met vallen en opstaan (veel plezier en héél hard gelach van jezelf en anderen

)
en elke dag leren we bij... ik ben benieuwd of dit de lucht gaat ingaan... direct iets proberen op 3meter is gewaagd