Montageverslag: Pilot-RC 87 inch Yak-54 DLE55 Blue Flame

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
All,

Een keer een verslagje van mij van een kist die wat handzamer is dan een 200cc 3.3 meter toestel:)

Voor komende winter (en daarna) was ik al een tijdje op zoek naar een Yak-54 voor rond de 50/60cc. Met het koude winterweer op komst zocht ik een wat kleiner toestel, die ook sneller op- en af te bouwen is dan de meeste toestellen die ik heb. In eerste instantie zat ik aan een 2 meter electro toestel te denken, maar voor ongeveer dezelfde kosten kwam ik toch op een benzinetoestel van 2.2 meter.

Via rc-planes - kwam ik op de 87 inch Yak-54 van Pilot-RC. In de VS al een enorm bekend en geprezen merk, en sinds het bestaan van rc-planes ook in NL verkrijgbaar voor gunstige prijzen. Zodoende dus de Yak aangeschaft, samen met een DLE55.

Over de kwalititeit kun je alleen maar positief zijn; het toestel is enorm strak afgewerkt en ik ben tot nu toe nog geen enkele ARF tegengekomen die zó ver voorbereid is als deze (enkel de Thunder Tiger 3.3 meter Yak kwam in de buurt). Zelfs de kabels voor closed-loop (rudder) zijn al aangelegd.

Ik hoop in de weekenden (als er niet te vliegen is i.v.m. het weer) de nodige uurtjes te besteden aan het klaar maken van deze kist.

De setup;

DLE55 met Zimmermann demper.
5x Hitec HS-5955TG 24kg servo's op de roeren en HS-625MG op het gas.
Emcotec DPSI RV Mini 5 op 2x 2s 1800Mah lipo.
Futaba Fasst R6008HS ontvanger.

Hier alvast wat foto's, dit weekend zullen de eerste vorderingen komen.....

yak21.jpg


yak2_2_.jpg


yak2_3_.jpg


yak2_4_.jpg


yak2_5_.jpg


yak2_6_.jpg


yak2_7_.jpg


yak2_8_.jpg


yak2_9_.jpg
 
Laatst bewerkt:
leuk projectje alexzz , en nog belangrijker ``makkelijk te vervoeren/opbouwen ``

suc6 met het opbouwen ( maar dat zal met dit kl$#te weer wel zo gebeurd zijn .

ik had echter alleen voor de russian thunder scheme gegaan maar dat is een kwestie van smaak nietwaar ?

mvg eric
 
Da`s een echt "ik ga even vliegen" kissie ;-)

Ja, die Jan heeft wel mooi spul :yes:


Succes met het monteren (bouwen kan je het bijna niet noemen).


Grt,
Berto.
 
dat ziet er erg gelikt uit alex:yes:persoonlijk vind ik de yak het mooiste kunstvluchtmodel wat er is :yes: ik neem gelijk n abotje op je mooie yak draatje alex:wink:

mvgr johan snijders
 
Ik neem aan dat dit de rudder aansturing is:

ietsverdermetyak_6_.jpg


Waarom gebruik je daarvoor een gehoekte hevel?
 
Waarom gebruik je daarvoor een gehoekte hevel?

Iets met goniometrie ofzo, dat de draden altijd op spanning blijven of iets dergelijks, maar er zijn mensen die daar meer verstand van hebben dan mij:)

Nog wat vorderingen;

weerietsverder.jpg


weerietsverder_2_.jpg


weerietsverder_3_.jpg


weerietsverder_4_.jpg


weerietsverder_5_.jpg


weerietsverder_6_.jpg


weerietsverder_7_.jpg


weerietsverder_8_.jpg


weerietsverder_9_.jpg


weerietsverder_10_.jpg


weerietsverder_11_.jpg


weerietsverder_12_.jpg


weerietsverder_13_.jpg


weerietsverder_14_.jpg


weerietsverder_15_.jpg


Als hij klaar is zal ik een keer een fotoshoot maken samen met zijn grote broer;

afbouwverslag-3-30-meter-yak-54-3w200i-b2-ts-%2Anu-met-video%2A

Qua constructie zijn ze identiek, klopt ook wel, want de huidige eigenaar van Pilot RC was de voormalige baas van Thunder Tiger.....

Snel weer aan de knutsel nu:p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets met goniometrie ofzo, dat de draden altijd op spanning blijven of iets dergelijks, maar er zijn mensen die daar meer verstand van hebben dan mij:)

Daarom vroeg ik het ook...zoals het nu is gaat de trekkende kant sneller aanhalen dan dat de gevende kant meegeeft. De spanning in de lijnen wordt dus bij uitslaan van het roer steeds groter. Is die hevel zo meegeleverd...?
 
DAMN wat een prachtkist.
Kon ik maar zo goed vliegen :rolleyes:
Ben benieuwd om hem vliegend te zien. :cool:

mvg paul
 
Ik neem aan dat dit de rudder aansturing is:

ietsverdermetyak_6_.jpg


Waarom gebruik je daarvoor een gehoekte hevel?

Iets met goniometrie ofzo, dat de draden altijd op spanning blijven of iets dergelijks, maar er zijn mensen die daar meer verstand van hebben dan mij:)

Nog wat vorderingen;

Als hij klaar is zal ik een keer een fotoshoot maken samen met zijn grote broer;

afbouwverslag-3-30-meter-yak-54-3w200i-b2-ts-%2Anu-met-video%2A

Qua constructie zijn ze identiek, klopt ook wel, want de huidige eigenaar van Pilot RC was de voormalige baas van Thunder Tiger.....

Snel weer aan de knutsel nu:p

Deze servo hevel zit standard in de kit, het klopt dat dit met de geometrie te maken heeft.
je hebt dezelfde geometrie nodig aan de staart als aan de servo, zoals alex al liet weten om de kabels op de zelfde spanning te hoeden bij het draaien van de staart.



Of pilot-rc ooit baas van thundertiger is geweest is niet bekent, wel weet ik dat hij daar als constructeur heeft gewerkt, dus het was ook wel voor de hand liggend dat pilot zijn eerste model de yak 54 was, dus nagenoeg indentiek aan de yak van thundertiger;)

Succes met de bouw, gaat lekker snel zeg.

Groet Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jij kunt ook niet stil zitten alex :lol: of je verveeld je erg gauw:mrgreen::wink:

Nee, vervelen doe ik me nooit:) Maar wil deze kist z.s.m. af hebben, dus nu ff flink wat uurtjes in de weekenden erin proppen:cool:

Motor hangt ook;

opnieuwietsverder.jpg


opnieuwietsverder_2_.jpg


opnieuwietsverder_3_.jpg


opnieuwietsverder_4_.jpg
 
Even de laatste update voor vandaag;

weereenupdeejt.jpg


weereenupdeejt_2_.jpg


weereenupdeejt_3_.jpg


weereenupdeejt_4_.jpg


weereenupdeejt_5_.jpg


weereenupdeejt_6_.jpg


Nog 1 regenachtig weekend en dan zou hij in feite klaar moeten kunnen zijn....... Wel nog even een prop scoren, want ik realiseer me net dat ik die nog niet heb.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top